Dåligt glid på Scratch sprayer BC

speff

Ny medlem
Hej!
Jag misstänker att det är ngt fel på mina Ross scratch sprayer BC, dom glider verkligen skitdåligt, efter en vallning på intersport vare bra glid i några timmars åkning sen gled alla andra om mig igen... Någon som har eller har haft samma problem? Vad kan man göra? Det är inge större repor som borde spela roll.
Fan va sur jag blir asså, när man tex ska hoppa o tar satts från samma ställe som alla andra och kommer typ 2 meter kortare och får ont som fan i fötterna...

du måste lära dig att valla dina skidor själv. Man kan för fan inte lämna in flera ggr i veckan. Som du kanske inte vet så får man valla efter temperatur ute. Det finns valla för riktigt kall snö och för varm snö sen en jävla massa sorter där emellan. Tror att det ska finnas en kort liten beskrivning på hur man gör när nab vallar här på FR. Jag orkar inte beskriva hur du ska göra. Men sök lite på sidan så kanske du kan få en besktivning på hur du ska gå tillväga.

Lycka till!

//Larsson

min kompis BC glider för mycket, han halkar till lite då som då..
men exakt samma problem var dte med mina gamla jojo lämna också in dom men märkte fan ingen skillnad. men men det är bara och ta mer fart hah..

Var samma sak för mej med mina expressions. Då fick jag stå 15 meter längre upp i alla hopp. Men sen började jag valla själv och nu glider dom normalt igen.
Vet inte om det är samma sak för dej men när mina skidor börjar bli ovallade blir dom vita och torra på undersidan.

Skidbutiker vallar med vallningsmaskin. Du får aldrig samma resultat med en sådan.Strykjärn eller vallajärn är det som gäller

Speff, beror på vem hur man kör:P Gör man som du och ligger ute på gräset och glider så slits vallan snabbare:P

Innan säsongen är slut så kan du lägga på ett jättetjockt lager av plusgraders valla och köra valljärn på det. Men sickla inte bort det. Under sommaren drar skidorna åt sig vallen och vid senare vallningar under nästa säsong absorberar skidan vallan bättre!!!!!

//Jibbern

Förmodligen så använder intersport samma valla för alla vallningar, oavsett temperatur. Det är nog därför du tappar glidet, troligtsvis har du någon "allround" valla som intersport lottat fram.
Köp ett vallajärn, plus och minusgrader valla, gör sedan som swunnaturalunderflip1440 sa, samt att valla om dom med en minusgraders valla till jul eller när du börjar säsongen.

Vässa en stålsickel och sickla skidorna så du får bort ludd och annat! Då kommmer dom gå bra. Om du sicklar skidorna bra så behöver du ingen valla heller glider alltid bra! Valla på våren slits bort fort och det som ligger kvar blir skitigt och glider helt kass! Man måste valla två ggr om dagen i vår snö!

asså du har förmodligen vallat skidorna för sällan så belaget å kärnan har torkat så att dom inte suger åt sig nå valla...
kollao m skidorna har blivit vita under då är det det som e felet..

Tillbaka
Topp