Damskidor Rossi?

perber

Ny medlem
Damskidor Rossi?
Har blivit erbjuden ett par nya Rossi open 100 skärning 112/69/95 längd 146 med r13 till ett enastående bra pris.
Tänkte överraska min fru med dessa på hennes födelsedag.
Hon har inte tidigare åkt på carving men är en extremt god alpinslalomåkare sedan förr och åker stenhårt i extrembrant ( jag kommer alltid att vara tvåa tyvärr) . Hon är ca 158 lång och tidigare elitkroppsbyggerska= extremt stark.

Är det någon som känner till dessa skidor? går de att börja med överhuvudtaget , eller är det fischer wc eller völk som gäller redan från skratch?
Hoppas på information av er , då ni här på forumet är så extremt kompetenta på material.

mvh
Per

Damskidor Rossi?
de blir troligen för korta åt henne. riskerar inget och låt henne själv testa och välja skidor själv. för du vill väl inte riskera att hon tar ut skiljsmässa pga ett par skidor? ;)

Damskidor Rossi?
Så detta är inga bra skidor att öva carvingteknink på, då inte ens i "snälla" backar?
Är detta dåliga skidor rent av? Det var säljare på Intersport som erbjöd mig dessa, påstod att detta var bra slalom-och puckelcarvers.

mvh
Per

Damskidor Rossi?
Jag har ingen aning om vad det är för skidor. Men att köra på en 10cm kortare skida som har en radie på 13m tycker jag absolut inte är för kort.

Damskidor Rossi?
Dom säljs för 160 EUR nere i Tyskland just nu så jag tror ärligt att det är en synnerligen ordinär nybörjarskida. Låt den vara!
Om lilla damen nu är en så kompetent åkare som som du låter antyda så ska du nog satsa på ett par mer avancerade lagg, t ex slalomcarvers i prisklassen 5000:- och uppåt.
Längden 146 känns kort för allmänt bruk i vanliga hemmabackar. Lägg på 5 cm.
...stort ämne som sagt.

/A

Damskidor Rossi?
Hej Ace!
Jag förstår att de reas ut kraftigt då de inte är årets modell.
Men kan man med utgångspunkt ur ett reapris dra slutsats om kvalitet och egenskap?

Det jag sökte var helst om någon verkligen känner till dessa skidors egenskaper och även har provat dem , då hörsägen inte ofta är den bästa referensen till kunskap.

mvh
Per

Damskidor Rossi?
Dom kostade ca 250 EUR från start , och tro mig, för dom pengarna får man inga andra skidor än just synnerligen ordinära nybörjarskidor. Visst, på mjukt prepareat underlag kan man naturligtvis carva på dom. Däremot på hård snö /is räcker dom inte till hur bra teknik du än har. Dom har begränsningar i böj- och vridstyvhet vilket i praktiken innebär att dom inte håller greppet i backen. Dom har dessutom kort livskängd.

En nätbutik som har bra priser är www.Sportconrad.com i tyskland. Här får du några förslag som jag tror på.
Fischer RC4 Race SC, 155 cm, 399 EUR (årets)
Dybastar Exclusive 10, 150, alt 158 cm, 299 EUR (utgående modell)

Om man ska åka "allroundåkning" är i a f min åsikt att man inte ska gå för långt ner i längd. kroppslängd ev -5 cm. Sen är det trots allt den effektiva åkytan eller kantlängden som gäller. Många skidor har en uppböjning eller kraftig insvängning på bakänden

Vänligen,
/Ace DG

Damskidor Rossi?
så klart de på intersport brer på - de vill ju bli av med skiten!

och med tanke på att du påstår att din fru är vassare än dig samt är vältränad låter det som skidorna du har tänkt både blir för korta och för mjuka. de är som ett par genomsnittliga standrardhyrskidor för nybörjare på ett ungefär... dvs tokmjuk och wobblig...

Damskidor Rossi?
Hej Ace DG!

Tack för tipsen!
skall se på dessa , kan rc-skärningen på fischer skidan också fungera tror du?

mvh
Per

Damskidor Rossi?
Fischer har en drös lagg med betckningen RC, rätt förvirrande faktiskt.
RC4 SC är en nertrimmad slalomcarver och har funnits med i stort sett samma skärning i ett antal år nu. Skulle tro r=11-12m för en 155 cm.
/A

Tillbaka
Topp