Dervish eller Kahalani 950 Surf?

Anta

Ny medlem
Ja alltså, dags för longboard i sommar. Har åkt innan, men då på en polares kasserade Sector 9 en sommar.

Det står mellan en Dervish och Kahalani, så som jag fattat det är de gjorda för ungefär samma sak?

Ca 185cm lång och väger 65-66 kilo, sticka and proud of it.

Vad jag vill göra är att glida runt nu i sommar och allt eftersom man blir bättre så provar man ju lite mer avancerade grejer, slide:a, lite fetare backar (inge DH) osv. Helt enkelt, är det två bra brädor att utvecklas på?

Såhär skulle Surfen se ut:
Bearings: Kahalani's Abec 7

Truckar: Paris 180mm eller Randall II 180. (Kom gärna med tips här, på Kahalani är Paris lite dyrare men de betyder inte alltid bättre)

Hjul: Orangatang Durian/In Heat 75mm 83a (även nyfiken på BigZig (även här 75mm 83a), hur funkar dem?)

Flex Medium.

Dervishen då:
Bearings: Samma som Surfen men finns även Bones Reds som är dyrare.

Truckar: Samma

Hjul samma

Flex 2

Mycket att svara på men jag blir oerhört tacksam för svar. Alltså utbildade svar, inte typ "Dervishen är dyrare då e den säkert bättre" som mina polare tänkte när de köpte sina Dervish:ar. (De är för övrigt väldigt nöjda och jag tycker också det är en riktigt kul bräda att åka på).

Lite barnsligt PS. här på slutet men, på Dervishen e den så böjlig i mitten att man kan studsa som f*n när man står på den vilket jag tycker e kul :P Surfen ser inte ut att va gjord i Bambu så kanske inte går?

Pengar är inget problem, har råd med Dervishen om det skulle va så men skulle va kul om Kahalanin funkade bra den med. Kul med nåt som e bra men inte lika mainstream som Lady Gaga :D

Tack som bara den

Snacka med killarna på Kahalani.se eller kolla in i butiken i sthlm, jag va inne i butiken förra veckan och dom har sjukt bra service och vet allt om longboard!

Bor tyvärr ca 4-5 timmar från Stockholm så det är ingen möjlighet. Kommer ringa dem imorrn men det skadar inte att ha lite kött på benen, samt att de troligtvis e partisk mot sin egen bräda.

jag har en kahalani citycruiser med flex medium ( väger 60kg ) och kan säga att det är som en studsmatta.
Upsättning är kahalanis kullager, Abec 11 Gumballs samt ett par randal II truckar. Är sjukt nöjd med min setup. inga däck man slide:ar med men den är grymt fet att bara cruisa runt på.

Köp Paris mycket hellre än Randall iaf(egen erfarenhet). Sen beror det ju på vad du vill ha. Dervishen är ju drop thru mount, om du gillar det kommer det ju bli skitsoft. Sen är Dervishen även lite mer slide:ig, medans surfen är mer cruise/carve. Jag skulle nog valt Dervishen tror jag, du får nog mer kul med den( om du inte ska köra köttardownhill, då köper du en KingoftheHill.
Tror även att det blir bäst med 70 mm hjul oxå.
Varsågod!

Tack för svaren.

(Missförstå mig inte, tror inte jag kommer va så bra direkt bara för jag köper en Dervish) men på deras promotional video för den så har de en extremt chill åkstil, lite sånt jag kommer sträva efter. Galet glid helt enkelt, som terapi på en bräda. Är Dervishen bättre för den typen av åkning än Surfen eller är skillnaden marginell? Inte marginell för min nivå som jag är på nu alltså, eftersom jag räknar med att ha den ett tag och såklart utvecklas.

Jag va hos lifeonaboard.se förra veckan dom är enda distributörerna för loaded ,randal, paris och orangatang i sverige (alla andra ställen köper från dom) och skulle köpa en longboard

Jag är 178cm lång, väger 67kg

Provade dervishen både flex 1 och 2, men eftersom det regnade så kunde man ju bara stå på dom inne i lokalen, men bottade flex 2 dervishen genom att hoppa på den...

Köpte tillslut en flex 1 med paris truckar och Orangatang durian 83A hjul
Har hunnit cruisa en del samt åkt ner för lite backar (runt 40-50kmh)

Polaren har en loaded vangard flex3 (68-90kg) med InHeat 80a hjul samt randal truckar och hoppar man på den så bottar man den i asfalten, den är sjukt skön när man bara ska pumpa fart osv men den känns ju långt ifrån stabil :D

Det jag vill komma till är att du får tänka efter om du vill ha en mjuk eller en sjuktmjuk bräda ;)
Skulle va bäst om du fick prova någon innan, vart bor du?

ang. truckarna: Vad jag har sett och förstått är det i princip bara orginal bussningarna som skiljer paris och randal truckarna så du kommer inte märka någon större skillnad på dessa. Det jag märkt är att randal har gul bussning som är lite styvare än paris röda.

Ska du börja slide'a så är det lika bra att köpa durian hjulen, jag har inte lärt mig att slide'a än men försöker...
Dock testade polaren (han med vanguarden) min bräda och han tyckte att den släppte mycket mjukare än hans och att det va lättare. Det ihop med att dom hade superbra grepp iaf i 40kmh gör att jag tycker du borde köpa dom före In Heat då du ändå inte skulle åka "DH"

Hoppas det hjälpte lite :)

Mvh Kristoffer

Senast ändrad:
Tack för svaret!

Lutar väll åt en Dervish ändå. Verkar som om den helt enkelt är bättre för det jag vill ha ut av min bräda.

Det blir i alla fall Durian-hjul med Paris-truckar, så långt har jag kommit.

Då jag är några få cm längre än dig (mätte mig idag, 182 inte 185) och väger ett kilo mindre så låter samma flex rätt bra? För tillfället ligger jag ju inom viktgränsen för Flex 2 (den enda som finns på Kahalani.se) och kommer göra det ett bra tag. Blir en flex 2 för mjuk tror du?

Nån som kan förklara skillnaden på Kahalanis Abec 7 och Bones Reds? De är dyrare men har ingen aning om det betyder kvalité, kolla på märkesjeans t.ex...

Fick min Dervish förra veckan, väger runt 80 och är 183 lång. Kör med durian 83a, paris-truckar, kahalanis kullager och flex 2. Är grymt nöjd, flex 2 är hur skönt som helst! det blir verkligen inte för mjukt för dig. Jag blev rekommenderad kahalanis kullager då det inte fanns någon skillnad mellan dem och bones reds (sa dem).

Skulle vela slå ett öga för kahalanis brädor... minst lika bra som Loadeds... De är tunnare och, jag vene, mer livliga!

Jag kör själv en dervish, är nöjd med na.. Men nästa köp blir lätt en kahalani-bräda! I och med att dervishen är drop-mountad så är den lite långsammare än en topmount, so mkahalanis brädor är! så gör ditt val, men ring och snacka med dan,putte,mike eller olle @kahalani så blir du deffinitivt nöjd.. Men som sagt, slår ett slag för kahalanis egna! =>

Jag har planer på att köpa en bräda från kahalani.se, jag hade en massa frågor och dem svarade på allting efter bara några timmar! Jag blev jäkligt nöjd måste jag säga. Det finns en ny bräda som heter Swedish Breakfast som är riktigt najs kolla på den!

Truckar ska du lätt köra på Paris. Kahalanipersonalen berättade att de var skit förut men att de på kahalani hjälpte till att ta fram en mycket bättre truck och nu är de grymt bra och de säljer nästan bara paris nu.

Hjul tycker jag du ska köra BigZigs, Orangatang kostar mer utan någon skillnad. Om du är nybörjare kommer du inte känna någon skillnad alls!

Jag har själv en dervish och har testat många polares surf felra gånger tycker båda är sjukt bra brädor, dock som många säkert tidigare sagt så är dervishen i särklas vad de gäller flexen och karving känslan (dropade truckar, och mjuk bräda = sjuka svängar och känsla). Vad de då gäller surfen så är den barydligt hårdare men den har sjukt mycket mer pop istället för flex, vilket gör den lättare att göra trix som går ut på att hoppa på¨själva brädan.

Men visst du kommer inte blir besviken med ngn av brädorna, jag rekomenderar dock dervishen för det är lätt den brädan du kommer ha mest glädje av tror jag efter dina beskrivningar och välj det mjukaste flexen för med din vikt så kommer flex 1 bli som att åka på en styv (konkav/konvex?) planka xD

Vad de gäller trukarna så är dom rätt lika, typ utseendet och buchingsen som är skillnaden så om jag var du så skulle jag ta randal då dessa är aningen billigare (ta svarta om du har möjlighet dom passar brädan sjukt mycket bättre), gällande bigzigs och orangutang hjulen så är skillnaden att bigzigs är dom absolut bredaste hjulen = lite stabilare samt reduserar mycket av stötarna från underlaget. Orangutang hjulen är aningen smalare dock gör hårdheten dessa snabbare och slidigare villket jag rekommenderar, visst du får betala lite mer men det är sjukt mycket skönare att utvecklas med, du kommer att uppleva en härligare kännsla när du börjar lära dig trix och slidar med de hjulet ;)

Hhaha långt inlägg men hoppas det hjälpte lite ;) hare!!

Anta sa:
Tack för svaret!

Lutar väll åt en Dervish ändå. Verkar som om den helt enkelt är bättre för det jag vill ha ut av min bräda.

Det blir i alla fall Durian-hjul med Paris-truckar, så långt har jag kommit.

Då jag är några få cm längre än dig (mätte mig idag, 182 inte 185) och väger ett kilo mindre så låter samma flex rätt bra? För tillfället ligger jag ju inom viktgränsen för Flex 2 (den enda som finns på Kahalani.se) och kommer göra det ett bra tag. Blir en flex 2 för mjuk tror du?

Nån som kan förklara skillnaden på Kahalanis Abec 7 och Bones Reds? De är dyrare men har ingen aning om det betyder kvalité, kolla på märkesjeans t.ex...
Skillnaden skulle jag säga är priset, Kalhani killarna har taggit fram ett riktigt bra kullager anledningen till att priset är betydligt lägre är att kahalani kan sälja sina kulager utan några mellanhänder + att dom fått ett bra inköpspris vilket leder till betydligt lägre priser :)

Jag har ägt både dervishen och surfen och jag skulle välja surfen lätt!
vill du bara glida runt så är väll dervishen skön men ska du upp i högre hastigheter eller börja slajda så är enligt mig kahalani surf klassen bättre då den är bla konkav.. kahalanin känns även mer fartstabil då jag har vart upp i ca 70 km/h med den..

Tillbaka
Topp