Det här med pjäxor...2- resp 3-delsskal och friåkningspjäxor resp pistpjäxor - i pisten?

JohnBull

Ny medlem
Det här med pjäxor...2- resp 3-delsskal och friåkningspjäxor resp pistpjäxor - i pisten?
Hej,
Är i pjäxköpartagen och velar och är förvirrad....
Åker pist och står på rätt bra i svarta backar.
Har provat div pjäxor och de plockade fram div olika modeller.
En var med gåläge och den tyckte de egentligen var för de som vandrar upp för backen. Jag åker ju lift. Men de sa att många köpte sådana även för piståkning då de är bekväma och det kan vara skönt när man ska gå ner i byn och äta eller vänta i kabinen. Det har jag aldrig gjort, varken eller.
Till slut stod det mellan en pistpjäxa i 120-flex och en Dalbello med 3-delsskal i 110-flex.
Efter en stund (20 minuter eller så) i pistpjäxan kände jag tendens till domning i framfoten på den fot som är störst.
Dalbello-pjäxan stod jag i 2 gånger och mer än en halvtimme och vandrade runt och flexade. Den kändes som den delade ut trycket fint över smalbenet, men lite annorlunda än den rena pistpjäxan. Jag tyckte den kändes bättre och bättre ju längre jag stod och då var ju inte innerskon värmd än. De sägs ju ändra sig mer än andra pjäxors innerskor, så ännu mer grisen i säcken...

Personalen tyckte att dessa pjäxor funkar bra till all åkning, men att en pistpjäxa upplevs som lite mer "direkt" och att Dalbellon kanske är aningen mer upprätt och att flexet är "progessivt", vilket jag fattade som att det är åt det hållet att det blir hårdare och hårdare ju mer man flexar.

Är det någon som har erfarenhet av båda varianterna?
Att en pjäxa marknadsförs som "friåkningspjäxa" - ska jag bry mig om det eller glömma det då den känns bättre. (Pistpjäxan kanske kan funka den oxå, men Dalbellon sitter fasen bättre över hela foten, både på längden, höjden och hälgreppet).

Jag vet att det är hopplöst att ge råd utan att kunna känna själv...men ändå

Vad heter modellen på Dalbellopjäxan?

Krypton 110 med Wrap-modellen av innersko.

Har läst ytterligare en kilometer omdömen och åsikter om inneskor och Intution vs andra skor, Wrap-modell vs plös och värme vs andning.

Så förvirringen om hur flexet funkar och hur inneskorna är jämfört med vad jag vant mig vid under många år är total.
Passformsmässigt tror jag Dalbellon är bäst, redan innan den är värmd. Men hur den blir sen och hur den pjäxan är att åka i vet jag ju inte.

Mina gamla pjäxor är av pist-typ med fyra spännen, gamla som gatan och märkta 85 i flex och de tycker jag är lite för mjuka även om det funkat.

Senast ändrad:
Om det trycker och gör ont på enstaka punkter så kan de trycka ut plasten där. Ingår kanske i priset. Det borde även funka mot domningarna, om det är som du säger bara på den större foten.

Men som någon på forumet skrev, om det inte gör ont i butik är skon kanske för stor och det kommer att göra ont senare i pist.

Har de mätt upp avståndet häl pjäxa med fot i pjäxa utan innerskon?

Det var inga punkttryck i den pistpjäxan, snarare att hålfoten började krampa och sen framfoten. Jag har provat ett gäng pjäxor och många gör ont typ på hälkuddens framkant/insida där den börjar gå upp mot hålfoten. Jag tror snarare att det är hålfotsstödet som inte är tillräckligt. Inte ens med mina gamla värmepressade sulor som jag testat med.

Dalbellon kändes för trång på längden när jag först provade den och till att börja med tenderade det att krampa från stortån och in mot hålfoten på den större foten där jag inte kunde vifta med stortån alls, men efter en 15-20 min hade jag väl kommit in en bit i foamen och då började det släppa. Efter en halvtimme kändes de tajta, men rätt bekväma. De säger även att de värmer dessa med en hätta på tårna så det blir lite mer plats i tå-boxen...

Någon exakt mätning av fot i skal har inte gjorts. Dalbellon tog de på utan när jag först sa att den var för kort och tänkte ge upp den och den sa de att jag hade god marginal i och tyckte inte alls att jag skulle gå upp en storlek.

Pistpjäxan med 120-flex (Salomon X-max 120 tror jag den heter) var längre i tårna och den har de inte mätt utan innersko.

Min största fot är precis som storleken eller möjligen 1 mm kortare och den mindre fossingen är 2-3 mm kortare. Att gå ner en storlek=1cmfrån det tror jag inte funkar....jag vill ha tånaglarna kvar... Förut har jag åkt i en pjäxa som varit en storlek större än de jag provat nu och den har säkert varit för stor, men det har jag inte tänkt på förrän sista året (kanske innerskon inte är så bra längre...).

Är det några som har åkt både 3-delsskal och 2-dels pistpjäxor som kan dela med sig av sina upplevelser hur de uppför sig? Tänker man på skillnaden eller är den mer "akademisk" om passformen är god?

Innerskor - Wrap kontra Plös och det där med värme kontra "andning" (i ett tätt plastskal kan väl möjligen en del fukt fälla ut som is i botten av pjäxan, men annars lär väl ingen pjäxa andas jättemycket?)

JohnBull sa:
Är det några som har åkt både 3-delsskal och 2-dels pistpjäxor som kan dela med sig av sina upplevelser hur de uppför sig? Tänker man på skillnaden eller är den mer "akademisk" om passformen är god?

Innerskor - Wrap kontra Plös och det där med värme kontra "andning" (i ett tätt plastskal kan väl möjligen en del fukt fälla ut som is i botten av pjäxan, men annars lär väl ingen pjäxa andas jättemycket?)
Mina gamla pjäxor var Dalbelly krypton. Upplever att 3 dels har mer progressivt flex och är enklare att kliva i och ur.

Har inte upplevt nån skillnad på Wrap innersko och vanlig med avseende på andning. Däremot är wrap innerskon i kombination med tredelsskalet lättare att ta ur och torka ordentligt.

Passar 3 delsskalet dina fötter bra är det bara att köra på den. Den har några andra fördelar också

Det där med progressivt flex är ju en av grundbultarna i frågeställningen och förvirringen. Det låter ju i flera avseenden bra, men marknadsförs mest mot offpist, medan en del säger att 2-dels pistpjäxor är mer "direkta" och då är ju frågan hur mycket skillnad jag märker.
Jag står som sagt på rätt bra och brukar nog i allmänhet vara bland de 10% som åker snabbast när jag får åka själv, men jag åker ju fortfarande mest med barnen. Men jag är ju långt ifrån elitåkare, så jag undrar om och/eller hur mycket skillnad jag kommer märka i verkligheten.

Jag gjorde ett experiment gällande flexen, efter att ha läst och hört att man inte kan jämföra ens två olika pjäxor vid rumstemperatur eftersom olika pjäxor hårdnar olika mycket och på olika sätt i kyla.
Så efter att ha köpt hem Dalbellon ovärmd på öppet köp och ställde ut både dem och mina gamla pjäxor en stund i påsar på altann och lät dem bli 0-gradiga och sen skuttade jag i ett par i taget.
Jag kan inte säga att de kändes jättemycket hårdare än mina gamla som är märkta 85. Men det kan mycket väl vara det där med det progressiva att de är lite mjukare första biten och sen blir hårdare och hårdare. Om det är på gott eller ont vet jag inte och det är ju skillnad på att stå på hallmattan och pressa ner tårna mot att vräka sig frammåt på skidorna...

Det verkar som att 3-delsvarienten går att anpassa ännu mer än 2-delade. Bl a var det med en påse extrapryttlar där man kunde sätta olika kilar för skaftvinkeln. Det har jag inte pillat med än utan lät vara på "medel" som det var (4mm-kilen) men det fanns några prylar man kunde klicka fast utan verktyg och sätta på två olika ställen bak i skaften som skulle göra flexet styvare. Det satte jag dit den bit som skulle höra till 4-mm kilarna i ena pjäxan i den övre positionen som skulle göra den stelast och det märktes skillnad. Den blev markant hårdare.

Det jag kostaterat är att jag i alla fall inte verkar ha några tryckpunkter i Dalbellon med ovärmd innersko. Men den sitter riktigt tajt. Skruvstädskänsla. Står jag rakt upp och försöker göra tåhävning så sitter jag bara fast helt enkelt. Det är en milsvidd skillnad mot mina gamla för stora vintage-pjäxor och även bättre grepp än de pistpjäxor jag testat. (Möjligen satt Atomic Hawk 110 eller vad den hette mer eller mindre lika hårt, men den var för kort invändgt trots samma storlek och troligen i lägsta laget över vristen, så där hade nog inte naglarna klarat sig och jag är inte så entusiastisk så jag offrar tånaglarna).

Att bråttas i och ur innerskor med minimalt våld har jag med åren fått upp rätt bra snits på, så det är inte en issue med några pjäxor.
Wrapen och Dalbellon smiter däremot åt kring vaden på ett helt annat sätt än pistpjäxorna gör. Pistvarianterna öppnar mer upp sig mer baktill när jag lägger tryck frammåt. Det känns som att Hela skaftet på Dalbellon följermed när den flexar.

Frånsett osäkerheten med 3-delad offpistpjäxa för en piståkare så känns den som att en kan passa min fot.
Oavsett så måste ju prio 1 vara att det inte gör ont, för då åker i alla fall inte jag skidor med glatt humör. Men det får ju gärna bli ännu bättre och roligare att åka också och det är ju nu jag kan välja - så det är ju bättre att fundera innan en efter inköp...

Har aldrig provat att åka med tredelsskal men kommer aldrig köpa nåt annat just för att de går att komma i och ur även när det är minusgrader och utan att man ska behöva ångra sitt hobbyval varenda gång. Jag är väldigt frusen om fötterna och behöver därför komma i och ur mina pjäxor några ggr per skiddag och 2delade är verkligen en plåga varje gång. Nu har jag iof löst det med Salomon MTN Lab som inte går ihop helt utan lämnar en lucka mellan skaldelarna.

Pillard sa:
Har aldrig provat att åka med tredelsskal men kommer aldrig köpa nåt annat just för att de går att komma i och ur även när det är minusgrader och utan att man ska behöva ångra sitt hobbyval varenda gång. Jag är väldigt frusen om fötterna och behöver därför komma i och ur mina pjäxor några ggr per skiddag och 2delade är verkligen en plåga varje gång. Nu har jag iof löst det med Salomon MTN Lab som inte går ihop helt utan lämnar en lucka mellan skaldelarna.
Det jag såg när jag provade 2-delade var att när de var så tajta att de verkligen passar så bändes de isär väldigt mycket i skarven på fotdelen och ibland kom kanterna t o m snett på varandra och jag fick trycka dem till rätta för att kunna stänga det kan ju inte vara bra i längden. Det har jag aldrig ett på mina gamla, men de är ju för stora å andra sidan.
Jag kommer ihåg när jag hade köpt mina gamla och de hade åkt takbox i -10°C och vad jag slet för att komma i...fattade inte varför på en lång stund (tidig morgon och lång bilresa och var väl inte jättepigg).

JohnBull sa:
Pillard sa:
Det jag såg när jag provade 2-delade var att när de var så tajta att de verkligen passar så bändes de isär väldigt mycket i skarven på fotdelen och ibland kom kanterna t o m snett på varandra och jag fick trycka dem till rätta för att kunna stänga det kan ju inte vara bra i längden. Det har jag aldrig ett på mina gamla, men de är ju för stora å andra sidan.
Jag kommer ihåg när jag hade köpt mina gamla och de hade åkt takbox i -10°C och vad jag slet för att komma i...fattade inte varför på en lång stund (tidig morgon och lång bilresa och var väl inte jättepigg).
Mm, tänk då hur marigt det där var i en rumstempererad butik där plasten är jättemjuk. Sen gör du om samma sak efter en dag med -10. Dina fotryggar kommer att gråta. Att inte pjäxtillverkarna adresserat det där problemet är för mig en gigantisk gåta. Kör tredelat om det passar din fot i övrigt. Personligen skulle jag gladeligen ta mkt sämre pjäxprestanda (har ingen aning om ifall det ens är sämre prestanda i det här fallet dock) för att slippa den där fottortyren...

Har erfarenhet av gammal Salomon x9? 100 flex kanske, 3 dela dalbello krypton lipo sp med gå läge. Första års modellen. Fisher vacuum rc4 130 samt pro modellen med samma namn.

Av alla dessa pjäxor åker jag sämst på dalbello. Helt kasst faktiskt. Dom är otroligt sköna och varma med intuitioninnerskon men åkningen på pistskidor...
Kör mest pistskidor utan någon rocker.
Problemet med friakningsskidan lupo av min årsmodell är att skaftets vinkel framåt är på tok för liten för mig. Har försökt modda dom lite men dom 15 år gammla mjuka salamonen slår dalbello lupo när det kommer till själva åkningen.

Dock så är kryptonmodellen inte lika extrem som min lupo. Krypton går också att justera skaftet lutning frammat på.

Vet du med dig vad för skaftlutning du åker bäst på så kolla att du kan få in någon liknande på nya pjäxor du köper. En modernare skida som tex volkl rtm 84 kanske inte kräver samma vinklar för att fungera bra men var vaksam över ovan nämnda detalj.

Skidsuge-Erik sa:
Har erfarenhet av gammal Salomon x9? 100 flex kanske, 3 dela dalbello krypton lipo sp med gå läge. Första års modellen. Fisher vacuum rc4 130 samt pro modellen med samma namn.

Av alla dessa pjäxor åker jag sämst på dalbello. Helt kasst faktiskt. Dom är otroligt sköna och varma med intuitioninnerskon men åkningen på pistskidor...
Kör mest pistskidor utan någon rocker.
Problemet med friakningsskidan lupo av min årsmodell är att skaftets vinkel framåt är på tok för liten för mig. Har försökt modda dom lite men dom 15 år gammla mjuka salamonen slår dalbello lupo när det kommer till själva åkningen.

Dock så är kryptonmodellen inte lika extrem som min lupo. Krypton går också att justera skaftet lutning frammat på.

Vet du med dig vad för skaftlutning du åker bäst på så kolla att du kan få in någon liknande på nya pjäxor du köper. En modernare skida som tex volkl rtm 84 kanske inte kräver samma vinklar för att fungera bra men var vaksam över ovan nämnda detalj.
Jag har dessvärre ingen aning om vad jag åker bäst i, då jag haft samma gamla pjäxor i 17-18 år och innan dem hade jag kassa mjuka skidor köpta på svag studentbudget och matchande pjäxor och jag kom igång att åka utför först i mer vuxen ålder. Åkte enbart längd dom barn.
De jag har nu var ju ett stort lyft mot de jag hade innan på den tiden, som att gå från leksak till sportutrusting. De jag har haft är märkta 85 i flex och skaftvinkel har jag inte lyckats hitta. Mäta är nog svårt va?
Så här ser de gamla ut:
http://www.outdoorreview.com/cat/pr...a-prolink-7-0-x-scream/prd_15158_6494crx.aspx men någon spec har jag inte kunnat hitta.

Kryptonen ska ju gå att ha tre olika vinklar på och ur kartong/butik satt mellan-modellen av spacer i (4mm). Det kan ha varit 11, 13 och 15 grader, men jag är osäker där. Det säger mig inget då jag inte hittar något att jämföra med och jag hittar ingen spec på mina gamla.
När jag jämför Krypton mot mina gamla kan jag inte säga att jag kan säga att de ena eller andra lutar mer eller mindre, men stående i hallen är ju rätt långt från backen...

Alternativet till nya är t ex Salomon X-Max 120 som verkar sitta hyfsat ok, med reseravation för att hålfoten började krampa på ena foten efter 5-10 minuters trampande på stället. Men jag hittar ingen info om skaftvinkel på dessa heller så inte heller där har jag något att jämföra med.

Nu åker jag på ett par Nordica Spitfire Dobermann (såna som inte är metallförstärkta) och skulle jag byta kanske jag skulle gå på en skida som är något hårdare (ffa när barnen börjat åka lite mer så man kommer ifrån barnbackar/gröna backar).
Det jag läst att flera skrivit är ju även det du är inne på att moderna skidor inte ställer samma krav på pjäxor som de lite äldre gjorde. Några har skrivit att de inte behöver lika hårda pjäxor som förr...

Otroligt svårt att jämföra och ännu värre då de måste åkas in och/eller värmas för att man ska veta hur passformen egentligen är.

Moddar ständigt mina pjäxor lutning. Man känner hur långt bak man kan luta bak foten. Vill känna stödet bakifran ordentligt. För mig är gör just den aspekten väldigt mycket. Moddar mina fisher med bland annat en strumpa instoppad där bak, precis lagom mycket för att få rätt stöd bakåt.

Kör bland annat själv ett par spitfire pro av typ 2012 års model. Dubbla titanallager på dom tror ja.

Mina fisher vacuum är gjorda med 17 grader utan extra kardbore bokstöd. Därefter har de lutats fram med insekts inerts, kardborreflerp och sen en strumpa instoppad. Nog få botfitters (och dom som gör alignment) som tycker att jag bör ha den vinkeln. Men det är vad som funkar bäst för mig.

Det sägs att wc åkarna ej kör med lika mycket lutning som förut. Men kika på tvn, nog har vissa av dem en rejäl lutning.

Skidsuge-Erik sa:
Moddar ständigt mina pjäxor lutning. Man känner hur långt bak man kan luta bak foten. Vill känna stödet bakifran ordentligt. För mig är gör just den aspekten väldigt mycket. Moddar mina fisher med bland annat en strumpa instoppad där bak, precis lagom mycket för att få rätt stöd bakåt.

Kör bland annat själv ett par spitfire pro av typ 2012 års model. Dubbla titanallager på dom tror ja.

Mina fisher vacuum är gjorda med 17 grader utan extra kardbore bokstöd. Därefter har de lutats fram med insekts inerts, kardborreflerp och sen en strumpa instoppad. Nog få botfitters (och dom som gör alignment) som tycker att jag bör ha den vinkeln. Men det är vad som funkar bäst för mig.

Det sägs att wc åkarna ej kör med lika mycket lutning som förut. Men kika på tvn, nog har vissa av dem en rejäl lutning.
Du är nog en eller flera tiopotenser mer avancerad än jag...
Vinklar har jag ingen koll på och har aldrig laborerat med.
Jag kan som sagt inte känna någon skillnad när jag står i Dalbellona mot mina gamla och det var inget jag tänkte på i butiken när jag även testde X-max 120. Därmed inte sagt att det inte kan skilja massor..
Jag har pratat med flera av säljarna i butiken, eftersom jag stått där och velat ganska länge och de ger ett ytterst seriöst intryck och tyckte att den fungerar utmärkt i pisten, men att det där med progressivt flex inte är lika "direkt" men de framhöll andra fördelar. Det var visst flera i butiken som var förtjusta i dalbellos koncept med 3-delat, men de åker ju över "hela berget" medan jag håller mig i pisten.
Föreslår de den så tror jag nog att det borde funka, men som jag skrev tidigare så vill jag ju ha de så bra som möjligt och drog därför igång tråden. Mer input kan skapa klarhet såväl som ännu mer förvirring och som en av säljarna sa så kommer jag troligen bara åka i en av de pjäxor jag provar och aldrig få veta hur det blivit om jag valt en annan.
Jag vill ju uppnå att kunna stå på bra och ha skoj, såväl som slippa ont i fötterna och även kunna åka med en försiktig 7-åring i gröna och blå backar, så det är ju någon form av kompromiss där. Men barnen blir ju duktigare varje vinter och pjäxor byter jag ju inte så ofta om jag kan slippa.

Tack alla som bidragit så långt och jag välkomnar mer synpunkter

Har åkt med x-max 120 i minst 90 dagar nu
Åker pist och offpist, pjäxorna passar exemplariskt till min fötter med lågt fotvalv. Har 28cm lång och 103 mm bred fot och 27,5 pjäxa. Grymt sköna, tighta och lätta pjäxor med tunn innersko som passar smala låga fötter. Och med Boosterstrap i stället för det stela welcrobandet blev dom ännu bättre.
Hade nog kunnat ha 26,5 med en tryckning på längden.

Uj, 28cm blad i 26.5or...låter trångt. Men hur man vill att det ska vara verkar vara väldigt individuellt och beroende på hur "entusiastisk" man är (hög smärttröskel typ)
Jag har ju smala fötter, ca 92 mm eller nåt, men ganska högt fotvalv och vrist och jag fick krampkänningar i hålfoten efter 5 min i butiken i 26.5:orna och min längsta fot är ungefär 26.5. Tyckte dock att de kändes klart längre i foten än Kryptonen. I X-Maxen släppte tåkontakten när jag lutade mig frammåt, men en storlek mindre tror jag inte på. Jag fick dra rätt hårt för att få på dem redan när de var rumstempererade och de delade sig så man såg innerskon hela vägen ner där fotdelen på skalet är delad. En mindre tror jag inte jags skulle kunna få på mig.

Om Dalbellopjäxan passar är det bara att säga grattis. Bättre pjäxor tror jag inte finns.

Blev påprackad ett par Lange när jag skulle byta mina gamla Dalbello men använde dem bara en månad innan jag köpte Dalbello igen.

Dyr läropeng, ja! Ångrar jag att jag köpte Dalbello igen? Nej!

En sak som är garanterat är att det som känns inne i en butik kommer göra ont i backen sedan. Testa ordentligt flera olika alternativ är det enda som gäller.

Vad det gäller prestanda, ta det här från någon som faktiskt tävlat runt käppar väldigt mycket, för turiståkning spelar det väldigt liten roll jämfört med komforten. Alla pjäxor som är vuxen pjäxor med över 100 i flex kommer duga och så länge du inte får ont kommer du inte ha köpt grisen i säcken. Visst åker man sjukt mycket och är petig så spelar färgen på spännena roll men då frågar man inte andra om råd vad man ska köpa utan mer "vart" man kan köpa.

En skön pjäxa med 100-130 flex är vad du söker efter, dvs en bra grund sedan får man alltid mixtra lite med vinklar och tryckpunkter. Fick själv klippa lite från plösen på mina nya Cochise pjäxor i helgen tex. Att få en absolut perfekt pjäxa rakt ur kartong går typ inte utan man får pyssla lite!

Vad det gäller gå-läge.........helt episkt värt att ha på en pjäxa. End off story. Du kommer älska det, har som sagt tävlat och alltid kört race pjux, mina nya 130 cochise är i princip lika i prestanda som mina Race R men man kan ha på sig dem en hel dag och "after ski" läget gör ankarliftar drägliga!

ChasingPow: Det lät som mycket visdom i kondencerad form.

Jag funderade över det där med "progressiv" flex och hur de känns när de blir kalla jämfört med mina gamla pistpjäxor och ställde mig på en matta på trappan och lutade mig mot stolparna på sidorna för att sätta tryck på skaften nu når det är nollgradigt ute. Var rätt lagom avstånd mellan stolparna så jag fick bra lutning och kunde låta mig falla fram och tillbaka mellan. De som åkte förbi på gatan fick väl något att fundra/skratta/prata om, men kan man roa någon så är det ju bara plus.
När pjäxorna gått ner i temperatur rörde de sig mindre än i rumstemp och kändes nog mer som de gamla i hårdhet.

Ihärdig som jag är så jag stod där i 45 minuter och tänkte att nu ska jag simulera skidåkning så gott det går och se så det gör ont någon stans i längden. Grymt hälgrepp har de och kändes väl sådär lite lagom hårda. Efter 45 minuter inga tryckpunkter, men när jag drog av pjäxorna och strumporna nu konstaterade jag att skinnet lossnat på en liten fläck på höger smalben i höjd motsvarande i höjd motsvarane mellan tungans överkant och övre kanten på spännet på skaftet! Inte mer än 8 mm i diameter, men det svider, ömklig som man är.

Jag var mer eller mindre inne på att stoppa jakten nu och bestämma mig för dessa innan jag upptäckte det. Men det verkar ju inte så lovande. Att behöva tejpa smalbenen känns ju inte som en uppgradering...
Hade en tunn skidstrumpa i merino som sitter tajt och fint runt foten och inga tecken på att det skulle varit något veck på strumpan. Aldrig varit med om skav där förut.

Kanske ska tänka om och utvärdera mer vanlig pistpjäxor, med eller utan gåläge....får sova på saken och kanske avlägga ytterligare ett längre besök i en välsorterad butik. Den trevliga personalen verkade ha gott tålamod som tur är.

ChasingPow sa:
En skön pjäxa med 100-130 flex är vad du söker efter, dvs en bra grund sedan får man alltid mixtra lite med vinklar och tryckpunkter. Fick själv klippa lite från plösen på mina nya Cochise pjäxor i helgen tex. Att få en absolut perfekt pjäxa rakt ur kartong går typ inte utan man får pyssla lite!
Kan inte mer än hålla med chasing pow.

Åker själv på ett par dalbello lupo med wrap inneskor och är nöjd som tusan. Hade ett par krypton innan och insett att dalbellos pjäxor kan leverera magisk åkning, om de sitter bra på dina fötter.

Men som vanligt är valet svårt. Ta det som du tror passar bäst från det du vill. Men du ska veta att det går att raila galet bra svängar på ett par dalbello som pistpjäxa men är det ren monsterprestanda du är ute efter så bör en vanlig 2 delad pjäxa kunna bräcka dalbello. De är gjorda för att vara styva.

Prestandan med dalbello går dock fint så länge du inte racea käpp. Och du får verkligen en snabbare god upplevelse samt komfort med de jämfört med andra pjäxor speciellt när du värmer dom. (glöm inte att värma med extra tå-mössan (shopen vet vad det är om du inte har koll då det är guld värt att slippa ha klämman trångt runt tårna.)

Kan vara värt att nämna att jag åkt fulla säger som instruktör och guide de senaste 10 säsongerna i 4 olika länder.

Hoppas du gör ett val du är nöjd med oavsett!

Rajden sa:
Åker själv på ett par dalbello lupo med wrap inneskor och är nöjd som tusan. Hade ett par krypton innan och insett att dalbellos pjäxor kan leverera magisk åkning, om de sitter bra på dina fötter.

Men som vanligt är valet svårt. Ta det som du tror passar bäst från det du vill. Men du ska veta att det går att raila galet bra svängar på ett par dalbello som pistpjäxa men är det ren monsterprestanda du är ute efter så bör en vanlig 2 delad pjäxa kunna bräcka dalbello. De är gjorda för att vara styva.
Kommer samma väg, från Krypton till numera Lupo. Är dock lite sugen på att testa wrap innerskon ifrån Krypton i mina Lupo då jag upplever den innerskon som bekvämare för allt utom turande. Har aldrig varit så nöjd med pjäxorna som med mina Krypton, men jag vill ha gummisulan och gångläget från Lupo.

Sitter Dalbello bra på din fot finns ingen anledning att välja nått annat bara för att Dalbello är tredel. Tycker att det är en konstruktion som har många fördelar mot tvådel.

Är inne på X-max nu. Den känns mer hemtam.
Efter att ha gjort nya sulor (mina gamla conformable gav upp helt under utprovning) stod jag rätt länge i butiken utan att hålfötterna krampade. Fick däremot lite tryck på ena vristen som de sa att det skulle vara rätt lätt att komma tillrätta med.
Jag har dem hemma och tänkte stå i dem på trappan en kväll så fort jag hinner och känna efter hur de känns i kyla och även jämföra hårdhet i kyla med de gamla. De gamla var ju märkta 85 och de här 120...låter som ett stort steg, men på alla de åren kanske skalan glidit. De trodde att 100 skulle kunna vara för mjuk för mig (180 hög och strax över 80 tung) och så hoppas jag att det känns så bra att jag vågar låta dem värma innerskon och hoppas att jag får någon mm mer plats att vicka stortårna utåt... De sa att de ska sätter tåhätta på mig så jag får lite mer plats.
Efter en stund i dem hade i alla fall inte skavsåret på smalbenet blivit värre och de känns inte lika tätt och "klibbigt" runt vaden. Dalbello runt foten och Salomon längs vaden...går det att bygga tro :-)
Otroligt tålamod och servicekänsla de uppvisat i butiken och de verkar kunna många trix och fix för att få det bra, så jag hoppas de får till det med mina besvärliga fötter också. Som en av dem sa att det finns ju ett begränsat antal pjäxor att tillgå och väldigt många fler olika fötter, så att någon pjäxa ska vara helt optimal direkt ur kartong, utan någonåtgärd, är väl optimistiskt. Men det är en helt ny värld för mig och oavsett vad alla berättar vet man ju inte hur det känns förrän allt är klart och man kommer till skidbacken.

När du får hela pjäxan ugnsbakad, inte bara innerskon, på X-maxen så tillpassar den sig foten väldigt bra.
Skalet töjs ut och anpassar sig till dina höga vrister så du slipper den där glipan du nämnde tidigare.
Den kommer garanterat kännas mycket bättre runt foten när den är "färdiggräddad"

JohnBull sa:
(Pistpjäxan kanske kan funka den oxå, men Dalbellon sitter fasen bättre över hela foten, både på längden, höjden och hälgreppet).
Läs den meningen igen, och sen en gång till. Är det fortfarande svårt för dig att välja pjäxa efter det så kan jag ge dig ett litet tips angående det stundande pjäxköpet. Skit i hur pjäxan marknadsförs. Det enda som är viktigt för dig nu är hur pjäxan sitter. De pjäxor du väljer mellan är såpass lika att det inte kommer ge dig någon avsevärd fördel åt något håll och du kommer ändå lära dig att åka med dina nya prylar. Går du från en gammal sleten pjäxa med 85-flex kommer det ändå bli en ny värld för dig.

MedlemJapaner sa:
JohnBull sa:
(Pistpjäxan kanske kan funka den oxå, men Dalbellon sitter fasen bättre över hela foten, både på längden, höjden och hälgreppet).
Läs den meningen igen, och sen en gång till. Är det fortfarande svårt för dig att välja pjäxa efter det så kan jag ge dig ett litet tips angående det stundande pjäxköpet. Skit i hur pjäxan marknadsförs. Det enda som är viktigt för dig nu är hur pjäxan sitter. De pjäxor du väljer mellan är såpass lika att det inte kommer ge dig någon avsevärd fördel åt något håll och du kommer ändå lära dig att åka med dina nya prylar. Går du från en gammal sleten pjäxa med 85-flex kommer det ändå bli en ny värld för dig.
Jo, men så var det ju det blodiga smalbenet efter en stunds flexande på trappan hemma i Dalbellon. Det lär ju bli mer kraft och fler repetitioner under en skiddag och sen 6-7 dagar i rad... känns inte som det kommer funka i backen helt enkelt.... Den innerskon var väldigt tät kring hela benet och jag var blöt av svett och hade inte varit speciellt varmt klädd. 0-gradigt och blåsigt i ett par mjukisbyxor.
Blöta stövlar ger ju skavsår snabbt, så jag gissar att fukten hjälpte till.

Testat x-max nu, men inte vågat bestämmma mig och värma dem. Med en ny conformable-sula istället för de som sprack sönder fick jag mycket mer stöd i hålfoten och därmed avtog trycket på insidan av hälen. Men då känns de väl tajta över vristen. Blir lite röd efter att ha testat en stund och den ena klämmer. Kan bara knäppa ett eller max två hack i spännena på foten om jag skruvar ut justeringen så mycket det går.

De säger att de sättetr kuddar på vristen när de värmer så blir det lite mer plats, men jag är osäker på om det kan ge tillräckligt..
Hälgreppet är bra i alla fall.
Går jag upp på en bredare kanske det blir lika glappigt som i de gamla där man fick starta svängen i god tid...

Jäkla ångest och smala, höga och känsliga fötter som begränsar urvalet.

Varför ska du spänna massa hack? I mina MTN Lab kan jag inte ens spänna första hacket. Jag kan bara haka i spännet. Sitter som gjutet ändå.

Att du bara kan knäppa ett eller två hack i spännena är ju bara bra om du inte har några punkttryck. Ett vanligt missförstånd men pjäxor ska sitta jäkligt tight. Generellt knäpper man hårdare när man åker än när man testar i butik och är du nära ändläget på vardagsrumsgolvet kommer du garanterat maxa spännena när du står på i svarta backar... efter en säsong när innerskon töjt sig kommer du glida runt som en överkokt laxfilé i en smörad ugnsform.

MedlemJapaner sa:
Att du bara kan knäppa ett eller två hack i spännena är ju bara bra om du inte har några punkttryck. Ett vanligt missförstånd men pjäxor ska sitta jäkligt tight. Generellt knäpper man hårdare när man åker än när man testar i butik och är du nära ändläget på vardagsrumsgolvet kommer du garanterat maxa spännena när du står på i svarta backar... efter en säsong när innerskon töjt sig kommer du glida runt som en överkokt laxfilé i en smörad ugnsform.
Jo, att de ska sitta tajt har jag hört och läst på sista tiden.
Men det är frågan hur tajt för att slippa knäppa upp i liften, stå i vörmestugor och massera mm som man ser även såna som åker bra och ser ut att vara riktiga entusiater göra.
Med nya conformablesulor så att mina fötter fick mer hålfotsstöd är jag rädd att dessa är för lågs över vristen, redan helt oknäppta. Frågan är om värmning av innerskon med kudde verkligen ger tillräckligt eller om de kan töja ut skalet så mycket över vristen att jag får plats. Jag tyckte inte det kändes så trångt i butiken, men provade bara en kortare stund med nya sulor och har därför inte hunnit fråga så mycket om höjden.
Någon från en annan butik svarade någon annan på nätet att denna modell är ganska låg.. . Då jag aldrig haft pjäxor som anpassats vet jag inte hur mycket det går att göra. Det är svårt eftersom de i butiken kan säga var de kan anpassa, men jag kan ju inte säga hur mycket det behövs och de kan ju inte se det heller. Måste ju testas och då är ju pjäxorna köpta vare sig det blir bra eller inte.
Skulle de vara för låga för mig blir det väl aldrig bra oavsett hur duktiga de är i butiken...

Tänk på att när du sitter hemma i soffan/vardagsrummet (eller står still och flexar på yttertrappen) så får du väldigt dålig cirkulation på blodet. Cirkulationen blir väldigt mycket bättre när du åker i backen.

Själv så kan jag inte ha mina pkäxor allt för länge på mig när jag sitter i soffan, utan att fötterna domnar.

Glöm INTE att pjäxorna ska vara tajta. Tajtare än du tror.

JohnBull sa:
Men det är frågan hur tajt för att slippa knäppa upp i liften, stå i vörmestugor och massera mm som man ser även såna som åker bra och ser ut att vara riktiga entusiater göra.
.
Jag kan säga att jag nog tillhör de på det här forumet som allra minst fokuserar på snortight passform och styva pjäxor (har trivts bäst i ganska mjuka och komfortabla pjäxor) men trots det finns det inte en chans att jag skulle kunna åka en halvdag ens utan att knäppa upp. Minst varje liftåk behövs det knäppas upp. (Och ifall någon då vill påpeka att det inte skulle behövas om jag hade tillräckligt tighta pjäxor kan jag meddela att jag provat den lösningen också, med följden att jag fick knäppa upp varje gång jag stannade öht)

Så kontentan är nog mest att ambitionen att ha pjäxor som du inte ens behöver knäppa upp i liften är lite av en utopi för det absolut största flertalet. Om man sen fryser osv (som jag också alltid gör) så löser man det med värmare istället. Och även genom att använda intuition wraps (som du får i Dalbellon...)

AndreasM sa:
Har aldrig varit så nöjd med pjäxorna som med mina Krypton, men jag vill ha gummisulan och gångläget från Lupo.
Kanske Panterra kan vara ett alternativ nästa gång? Nu lär du nog ha dina Lupo ett tag dock, men det är ju annars en Krypton med gåläge typ som jag förstått det. Wrapskon är fruktansvärt skön, tycker den tar bort många tryckpunkter och ger en helt annan jämnhet över smalbenen.

En pjäxa ska sitta tight, men den ska ju inte spännas tight på sista hacket. Då har du köpt en för bred pjäxa. Spänner du på inre hacken kommer du forcera plasten över foten så att den börjar trycka inåt mot mitten av överdelen på foten likt ett McDonalds M. Dessutom trycker du ner fotvalvet och stryper blodtillförsel i foten. Så det är viktigare att hitta en pjäxa med rätt läst och som sitter bra och tight över foten utan att du ska behöva spänna SATAN.

För övrigt håller jag med Japaner när han säger att du ska läsa meningen igen. Sitter Dalbello skönare ska du köpa den. Skit i hur de marknadsförs. Och lite skavsår på foten försvinner när du värmer skon och den formas efter din fot.

NilsAugustAhlnas sa:
En pjäxa ska sitta tight, men den ska ju inte spännas tight på sista hacket. Då har du köpt en för bred pjäxa. Spänner du på inre hacken kommer du forcera plasten över foten så att den börjar trycka inåt mot mitten av överdelen på foten likt ett McDonalds M. Dessutom trycker du ner fotvalvet och stryper blodtillförsel i foten. Så det är viktigare att hitta en pjäxa med rätt läst och som sitter bra och tight över foten utan att du ska behöva spänna SATAN.

För övrigt håller jag med Japaner när han säger att du ska läsa meningen igen. Sitter Dalbello skönare ska du köpa den. Skit i hur de marknadsförs. Och lite skavsår på foten försvinner när du värmer skon och den formas efter din fot.
Men det var ju högt upp på smalbenet som jag fick skav. Ett par cm under kanten på skaftet och jag blev alldeles blöt av svett där utan någon större ansträngning iklädd mjukisbyxor i nollgradig temperatur. Jag tror de är för täta och tajta kring underbenet.

Därför började jag testa andra mer "vanliga" pjäxor med innersko med plös.

Att man inte ska behöva spänna till något av de sista hacken är jag med på, men jag är rädd att dessa är lite väl låga över vristen eftersom det trycket. Med utslitna gamla conformable hade jag inte tryck över vristen, men med mer hålfotsstöd blev uppenbarligen foten högre...

Senast ändrad:
hmmm...lär ju inte bli mindre svettigt/blött med en silikonplatta. Blir man blöt blir man ju även kall...

Känns inte som en bra lösning utan en nödlösning som jag hoppas kunna undvika genom att hitta ett par pjäxor som inte klämmer, men sitter tillräckligt tajt för att gå bra att åka i (det mesta blir nog tajtare än de jag haft, nu när jag känt hur det kan sitta).

X-Maxen är i alla fall tajt kring foten ovärmd och med värmning av innerskon med tåhätta har jag förstått på personalen och en annan kund som gjorde det att man får rätt mycket extra plats i tåboxen. Hälgreppet kommer jag inte ur=skruvstäd efter att ha fått nya sulor och stått en stund och sjunkit in. Så nu är det nog "bara" vristen som är problemet i x-maxen, medan jag fick blodigt skavsår i Dalbellon. Skaft från den ena och sko från den andra hade ju varit bra.

Det där CustomShell 360 står det ju om att det ska forma sig runt om, även på höjden. Länna Sport skriver "De modeller som har Custom Shell 360° så formas även ovandelen av vristen så att även du som har hög vrist får möjlighet till en oslagbar passform."
Men det är ju alltid en fråga om hur mycket de kan töja sig och hur mycket som behövs.
I butiken var någon av säljarna lite skeptisk till att värma dem, då han sa att de kan "tappa vinklarna lite"...men de är ju gjorda för att värma enligt tillverkaren...
Någon som testat att värma Custom Shell 360 och haft för hög vrist (eller bara testat på/med andra tryckpunkter) och kan dela med sig av hur det funkade/kändes?

Pjäxor är inte bekväma.
Vill man vara bekväm åker man bräda.

JohnBull sa:
hmmm...lär ju inte bli mindre svettigt/blött med en silikonplatta. Blir man blöt blir man ju även kall...

Känns inte som en bra lösning utan en nödlösning som jag hoppas kunna undvika genom att hitta ett par pjäxor som inte klämmer, men sitter tillräckligt tajt för att gå bra att åka i (det mesta blir nog tajtare än de jag haft, nu när jag känt hur det kan sitta).

X-Maxen är i alla fall tajt kring foten ovärmd och med värmning av innerskon med tåhätta har jag förstått på personalen och en annan kund som gjorde det att man får rätt mycket extra plats i tåboxen. Hälgreppet kommer jag inte ur=skruvstäd efter att ha fått nya sulor och stått en stund och sjunkit in. Så nu är det nog "bara" vristen som är problemet i x-maxen, medan jag fick blodigt skavsår i Dalbellon. Skaft från den ena och sko från den andra hade ju varit bra.

Det där CustomShell 360 står det ju om att det ska forma sig runt om, även på höjden. Länna Sport skriver "De modeller som har Custom Shell 360° så formas även ovandelen av vristen så att även du som har hög vrist får möjlighet till en oslagbar passform."
Men det är ju alltid en fråga om hur mycket de kan töja sig och hur mycket som behövs.
I butiken var någon av säljarna lite skeptisk till att värma dem, då han sa att de kan "tappa vinklarna lite"...men de är ju gjorda för att värma enligt tillverkaren...
Någon som testat att värma Custom Shell 360 och haft för hög vrist (eller bara testat på/med andra tryckpunkter) och kan dela med sig av hur det funkade/kändes?
Jag skrev tidigrare att jag har X-max
Självklart skall pjäxan värmas. Dom kan töjas väldigt mycket, hela finessen med customshell skalet. Å vinklarna blir snarare tillpassade dig då du står i ”åkställning” under tiden som pjäxorna kyls ned med ispåsar. Och det är åtskilligt som skalet kan töjas ut. Men lägg inte i något extra när dom värms, blir det inte tillräckligt med plats är det bara att värma dom en gång till och i så gall lägga mellan lite för att att öka volymen.

belouga sa:
Pjäxor är inte bekväma.
Vill man vara bekväm åker man bräda.
Mina gamla har varit bekväma, men kanske inte optimala. Men jag har kunnat åka bra fort med god kontroll ändå. Så nu ska jag leta, fråga och kämpa för att få till nästa par ännu bättre.

För övrigt väldigt trevligt forum detta med genomgående god stämning och många entusiaster som delar med sig av erfarenhetern!

Sen går även stödsulan under innerskon att slipa ner vilket ger ökat utrymme vid insteget. Dessutom packas Salomons liner ut sig ordentligt.

Tillbaka
Topp