det snöar!

• Trådstartare Trådstartare VEhrling
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
det snöar!
stoffe_H sa:
VEhrling sa:
Deespin sa:
Era pengar? Okej? Så ni skickar hem ett brev med pengar till alla som bor i norrland eller?
Nej deespin det kallas skatt om du inte visste det!
Haha, shit vad ja skratta! (egentligen inte) Så korkad man får vara om man tror att dom i Norrland inte betalar skatt och att det bara är 08:or som gör det.. Oj Oj Oj.
sorry att förstöra din bubbla men stockholm (och flera andra städer) ger faktiskt utav sin egna skatt (som är till för "oss") till norrland för att bygga ut kommunikationer osv.

det snöar!
I dag kommer ungefär hälften av vår el från vattenkraft och hela 70 procent av den elen kommer från de fyra största älvarna: Lule älv, Indalsälven, Ångermanälven och Ume älv (alla 4 ligger i norrland)

Så lite av dom där pengarna som ni "ger" till oss går nog till att vi ska producera elektricitet till er 08:or

Senast ändrad:
det snöar!
E_Rockner sa:
I dag kommer ungefär hälften av vår el från vattenkraft och hela 70 procent av den elen kommer från de fyra största älvarna: Lule älv, Indalsälven, Ångermanälven och Ume älv (alla 4 ligger i norrland)

Så lite av dom där pengarna som "ni" "ger" till oss går nog till att vi ska producera elektricitet till er 08:or
Fel 50 % kommer från kärnkraft och ca 35 % från vattenkraft. Och som alla vet så har vi kärnkraftverken.

det snöar!
JoakimN sa:
stoffe_H sa:
VEhrling sa:
Haha, shit vad ja skratta! (egentligen inte) Så korkad man får vara om man tror att dom i Norrland inte betalar skatt och att det bara är 08:or som gör det.. Oj Oj Oj.
sorry att förstöra din bubbla men stockholm (och flera andra städer) ger faktiskt utav sin egna skatt (som är till för "oss") till norrland för att bygga ut kommunikationer osv.
ni får ju väldigt mycket tillbaka som många säger i tråden och bara för att ni ger pengar till norrland för att bygga ut kommunikationer så betyder det inte att Norrlänningar inte betalar skatt och bara lever på stockholmarnas pengar.

det snöar!
Bajskorven sa:
E_Rockner sa:

Så lite av dom där pengarna som "ni" "ger" till oss går nog till att vi ska producera elektricitet till er 08:or
Fel 50 % kommer från kärnkraft och ca 35 % från vattenkraft. Och som alla vet så har vi kärnkraftverken.
vad heter källan där du har hittat den informationen?

Senast ändrad:
det snöar!
stoffe_H sa:
JoakimN sa:
stoffe_H sa:
ni får ju väldigt mycket tillbaka som många säger i tråden och bara för att ni ger pengar till norrland för att bygga ut kommunikationer så betyder det inte att Norrlänningar inte betalar skatt och bara lever på stockholmarnas pengar.
Har jag inte sagt att ni gör heller, ni jobbar väl precis som andra värda gör. dock det du säger som är så inkorrekt.

Dessutom så får vi inte elektricitet av er, vi köper den.

det snöar!
Visste inte att vi noll åttor hade aggresioner mot norrlänningar...

Bara att vi hade dem mot skåningar...

det snöar!
Myrre sa:
utan oss norrlännigar hade ni inte varken haft ström eller vatten idioter.

ni 08:er är så pantad också som tror att vi bor i hydder och rider på en ren till skolan...
varför skulle vi inte haft ström? jag visste inte att kärnkraftverken ligger uppe i norr?

det snöar!
Forsmark har ju haft en hel del problem senaste åren (bland annat med säkerhets systemet) så dom har ju fått stänga av kärnreaktorerna stup i kvarten. Och det är väl bara en tids fråga innan vi lägger ner kärnkraften?

Senast ändrad:
det snöar!
E_Rockner sa:
Forsmark har ju haft en hel del problem senaste åren (bland annat med säkerhets systemet) så dom har ju fått stänga av kärnreaktorerna stup i kvarten. Och det är väl bara en tids fråga innan vi lägger ner kärnkraften?
Hmm, kommer nog ta ett tag innan vi stänger av kärnkraften.

Plus eftersom allt naturligt sett att få el på såsom vind å vatten kraft inte är tillräckligt att försörja hela sverige så importerar vi kolkraft! och det är absolut det sämsta vi kan göra i dags läget...

Har kanske inte så mkt med ämnet å göra men men...

det snöar!
JoakimN sa:
Rätt, men Ni köper den så att säga "av Er själva",

för inte är Vattenfall etc norrländskt. Om Norrländska kommunerna som har vattenkraftverk fick rimligt tillbaka för varje kWh så skulle det finnas ännu bättre infrastruktur här uppe, och nollåttorna skulle få behålla en del av "sina skattepengar" till att utveckla betong ghettona ytterligare. ;-)

Tyvärr har norrlands rikedomar exploaterats av utomstående genom århundradena, så intäkterna hamnar ju "någon annanstans" än här.

Precis som någon skrev så är vi ömsesidigt beroende av varandra... ;-)

det snöar!
M_Lundberg sa:
Nu Blir Det Väll Snökaos I Sthlm ? När Ni Har Typ 1dm Så Äre Kaos
Vad Fan Pratar Du Om? En Annan Wannabe "Hater" Som Du Behövs Inte.

Hellre är jag i "kaos" i Stockholm än någonsin i Skellefteå.
Coolt att hata stockholmare föresten.

det snöar!
E_Rockner sa:
Bajskorven sa:
E_Rockner sa:

Min natur kunskaps lektion samt på vattenfalls hemsida.

det snöar!
Och snön ligger väl som ett tjockt duntäcke på marken i den kungliga hufvudstaden antar jag? Det har ju snöat.

det snöar!
Bajskorven sa:
E_Rockner sa:
Bajskorven sa:
Du borde kanske vara mer uppmärksam på svenskalektionerna istället "natur kunskaps lektion" = naturkunskapslektion! särskrivningar borde resultera i ban för f*n!

Ni har båda rätt med vattenkraften, eftersom den används som reglerreserv och dessutom är den beroende på hur mycket det regnar i fjällen så hur stor del av den svenska elen som kommer från vattenkraft varierar år från år. Dessutom säljs den elen till danmark och finland som reglerkapacitet.

det snöar!
JoakimN sa:
stoffe_H sa:
JoakimN sa:
Har jag inte sagt att ni gör heller, ni jobbar väl precis som andra värda gör. dock det du säger som är så inkorrekt.

Oss? Jag e inte Norrlänning, jag bor i Dalarna o de ligger i Svealand. Och det jag menar är att ni ger inte dom pengar "personligen" utan det blir ju kommuner och liknande som får pengarna, eller? Och sen ger ni ju inte Norrland pengar utan att få något tillbaka.

det snöar!
Bajskorven sa:
E_Rockner sa:
Bajskorven sa:
Du Bajskorven, hittade just detta på vattenfalls hemsida

Norge, Island och Sverige är de största användarna av vattenkraft i världen. I Sverige finns det ungefär 1 800 vattenkraftverk av varierande storlek. Tillsammans producerar vattenkraftverken ungefär hälften av den el vi använder i landet.

http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/526164energ/527784vatte/index.jsp

det snöar!
crillicious sa:
hilla sa:
JAcK3_one sa:
hoppas skiten smälter till nästa torsdag, vill inte riskera att faila på uppkörningen..
om du inte kan köra på lite snöstänk så ska du inte ha körkort...
du tog orden ur min mun.
Fy f*n vad fåniga ni är. Du är ju för övrigt bara 17 så han kör troligtvis bättre bil än dig. Självklart blir det svårare att köra bil om det är massa snö, slask och underkylt slask. Så är det ju och det skulle försvåra även för dig!

Som jag sa tidigare:

"Vi behöver varandra! Och för helvete, vi är skidåkar inga klasskrigare. Vad F*N spelar det för roll hur mycket pengar man har eller var man bor när man väl är på berget....Skärp er, ni är en skam för oss RIKTIGA "livsnjutarskidåkare"...

!

EDIT: Det är även sånna som ni som har gjort att så många lämnat freeride. Ni tonåringar förstör freeride.nu med era hormonsvängda fjortisdisskutioner..."

det snöar!
JoakimN sa:
stoffe_H sa:
VEhrling sa:
Av de som bor i stockholm, hur många är egentligen födda där. Största delen kommer utifrån resten av landet!

det snöar!
hellbergarn sa:
crillicious sa:
hilla sa:
du tog orden ur min mun.
Fy f*n vad fåniga ni är. Du är ju för övrigt bara 17 så han kör troligtvis bättre bil än dig. Självklart blir det svårare att köra bil om det är massa snö, slask och underkylt slask. Så är det ju och det skulle försvåra även för dig!

Som jag sa tidigare:

"Vi behöver varandra! Och för helvete, vi är skidåkar inga klasskrigare. Vad F*N spelar det för roll hur mycket pengar man har eller var man bor när man väl är på berget....Skärp er, ni är en skam för oss RIKTIGA "livsnjutarskidåkare"...

!

EDIT: Det är även sånna som ni som har gjort att så många lämnat freeride. Ni tonåringar förstör freeride.nu med era hormonsvängda fjortisdisskutioner..."
WORD

det snöar!
Haha, alltså.. Extremt rolig läsning nu då man sitter i skolan och slöar. Förövrigt så bor jag i mellersta sverige (Cirka 2 timmar ovanför Gävle)! Jag är för och emot båda sidor.. 08:or och norrläningar är bra på olika sätt.... Jag åker gärna med några kompisar till vår huvudstad över en dag och shoppar och umgås och har det trevligt.. Inget fel med stockholm, en schysst stadt!

Sen är det samma sak med norrland. Jag tar gärna en tripp uppåt till fjälls, kör skoter, åker bräda med mera ;) Man drar ju nytta av varandra !

Btw, Vi har en fet jävla snöstorm nu... Jätte mycket snö har vi!

Fred ut.

Senast ändrad:
det snöar!
prospect sa:
hellbergarn sa:
crillicious sa:
du tog orden ur min mun.

Som jag sa tidigare:

!

WORD
rätt.

det snöar!
Redrum sa:
prospect sa:
hellbergarn sa:

Som jag sa tidigare:

!

WORD
rätt.
TACK! Finns iaf några vettiga personer kvar här ;)

det snöar!
hellbergarn sa:
crillicious sa:
hilla sa:
du tog orden ur min mun.

Som jag sa tidigare:

!

men snälla nisse pisse päron pung, det har ju som synes uppkommit en debatt.
meningen är ju att man ska tycka till med sin åsikt när man ser att något tidigare skrivet kanske är fel.

btw vad händer om du hamnar i en debatt i liften ute på fjälet, utan nånstans att ta vägen? ska du sitta i x antal minuter och hålla käft för du är en "livsnjutarskidåkare" som med den titteln inte vill väcka hemska motargument från din liftkompiss som bestämt hävdar att nordpolen faktist är en halv-ö till afrika?

det snöar!
våran hemma backe (hallstaberget) öppna i morn då dår får man åka lift och ett lååååångt åk utan att behöva gå:D

peace

det snöar!
den här tråden måste få någon form av pris för årets mest patetiska diskussion
hoppas någon låser snart
Trist och se att folk kan bete sig såhär.

det snöar!
marer sa:
hellbergarn sa:
crillicious sa:
du tog orden ur min mun.

Som jag sa tidigare:

!

men snälla nisse pisse päron pung, det har ju som synes uppkommit en debatt.
meningen är ju att man ska tycka till med sin åsikt när man ser att något tidigare skrivet kanske är fel.

btw vad händer om du hamnar i en debatt i liften ute på fjälet, utan nånstans att ta vägen? ska du sitta i x antal minuter och hålla käft för du är en "livsnjutarskidåkare" som med den titteln inte vill väcka hemska motargument från din liftkompiss som bestämt hävdar att nordpolen faktist är en halv-ö till afrika?
Debatt? Jo det är ju detta som Göran Persson kalla debatt. Jag kallar det smuttskastning a la svensk politik. Vad får ni ut av att klanka ned på varandra?
Självklart ska man få uttrycka sina åsikter i ett forum. Då gör man det med värdighet och respekt! Spciellt om man vänder sig till samma folk som än själv. Det kommer inget bra ut av detta och det förs heller ingen vidare disskution. Låter mer som ett fåningt försök till disskution. Tyvärr tar osäkerhet och brist på mognad överhanden och styr det till smuttkastning. Mångas små hormonfyllda kroppar har inte fått ro än och man känner sig ju så mycket starkare och bättre i tonårens osäkerhet om man får retas lite.

Självklart berättar jag för min liftkompis att det inte är så som han påstår Det gör jag vänligt och förklarar för honom hur det ligger till. Jag säger inte ngt i stil med "HAHA, idiot, förlåt om jag spräcker din bubbla och berätta att nordpolen inte har något alls att göra med afrika. Ni östersundare har väl aldrig ens sett arfrika?"

Vi vill alla samma sak eller hur? Få åka skidor på snöbetäckta berg. Hur ska vi kunna bekämpa framtida och nutida problem som växthuseffekten om vi inte är enade?

Detta är ett forum för disskutioner om skidåkning. Politiska disskutioner om huruvida stockholmarna betalar norrlänningarnas socialbidrag hör hemma någon helt annan stanns!

det snöar!
hellbergarn, håller med på alla plan om att skitsnack är menigslöst! MEN folk som verkligen vill lägga fram sina åsikter och känner att de har rätt måste få uttrycka sig! med andra ord debattera, som förövrigt du och jag som typ vikt av i ett sidospår gör nu, hehe

i detta fall la någon ut en statistisk artickel på att trafikolyckorna ökat kraftigt under ett tidigare snöfall i sthlm. tungt motargument mot tidigare talare vars punchline var att norrläningar inte hade något liv.

jag tycker inte trådar med folk som har olika åsikter ska tas bort eller stämplas som patetiska, sålänge de inte inehåller enbart skitsnack. sedan får man ju ta det mesta med en nypa salt och en sked peppar med, då jag inte tror alla är vidare värst vrålseriösa. sthlm vs norrland är ju som vilken norge historia som helst. liten retsticka mot grannen liksom.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snödjup

Tillbaka
Topp