Dimglas till Oakley Crowbar?

Flatljus kan man utsättas för i både ljusa och mörka förhållanden så den absolut ljusaste linsen är inte alltid det bästa alternativet.

En stor fördel med med Prizm är man ska kunna ha en mörkare lins även vid sämre väder. Men att linsen släpper igenom "rätt ljus". Denna video förklarar tanken och processen bakom Prizm:

Orkar inte titta på alla videor, men en grej jag tänker på när jag köper glasögon är att blått glas (= stort genomsläpp av blått ljus) är farligt för ögonen. Undrar vad det har för betydelse när man designar glas specifikt för att släppa igenom blått ljus. Någon som är insatt nog för att vidareutveckla?

Frågade Skistore och gick förbi Alpingaraget idag. Det har blivit en försening på Jade Prizm linserna för Crowbar, så man kan bara köpa hela goggels med Jade Prizm linser i för stunden. De sa att de skulle få in linserna innan december...

onda_ogat sa:
Orkar inte titta på alla videor, men en grej jag tänker på när jag köper glasögon är att blått glas (= stort genomsläpp av blått ljus) är farligt för ögonen. Undrar vad det har för betydelse när man designar glas specifikt för att släppa igenom blått ljus. Någon som är insatt nog för att vidareutveckla?
Blått ljus är farligt för ögonen (till viss del). Grejen är bara att du inte kan se det skadliga ljuset.. precis som med UV strålning som är ännu farligare för ögat, och därmed också viktigare att skydda sig ifrån. Så färgen på din lins spelar ingen roll, eller hur mycket blått ljus den släpper igenom. Det är snarare hur tillverkaren skyddar ögonen från det farliga ljuset som är viktigt.
Läs mera om farligt ljus här: http://www.multilens.se/content/kontrast-bländning-0

Alla Oakley linser tillverkas av en förfinad form av Polykarbonat (ett material man kan göra linser av). Detta material i sig själv blockerar mot både UV strålning och allt skadligt blått ljus.

Så oavsett om du kan se det blåa ljuset eller ej så kommer ögonen fortfarande att vara skyddade från farligt ljus då linsmaterialet inte släpper igenom några skadliga strålar.

Frågor på det? diskuterar gärna vidare om detta inte var svar nog!
/Jeppenator - Oakley

Jeppenator: I reklamfilmen illustreras att prizm-linserna för skidglasögon har större genomsläpp för ljus inom två våglängdsområden, motsvarande blå respektive gul färg. Kan du länka någon information om vilka våglängder det rör sig om och/eller hur stor del av ljuset som släpps igenom vid dessa våglängder jämfört med kringliggande?

jet sa:
Flatljus kan man utsättas för i både ljusa och mörka förhållanden så den absolut ljusaste linsen är inte alltid det bästa alternativet.

En stor fördel med med Prizm är man ska kunna ha en mörkare lins även vid sämre väder. Men att linsen släpper igenom "rätt ljus". Denna video förklarar tanken och processen bakom Prizm:
Så vilken av dessa Prizm linser är bäst tycker du
@jet ?

blomman67 sa:
EDIT: Tankevurpa :)
Har beställt en lins till mina Crowbar för att testa, Rose. Dom ska ersätta mina HI Yellow, dom andra två i Prizmserien verkar lite för mörka för ordentligt djävla flatljus om man nu ska välja en lins för just dåligsiktväder. Svårt att hitta en test på nätet iaf .
Vill man ha bästa möjliga flatljus prestanda är det helt klart Prizm Rose som gäller.

Ideen med Prizm är dock att de ska fungera bra inom mer skilda ljusförhållanden. Det som är intressant att veta är hur nära H.I yellow i flatljus man kommer med Prizm Jade. En kollega har köpt Prizm Rose så jag ska prova dem i veckan, tyvärr är det ingen snö här i Stockholm. Men flatljus är det iaf :)

Jag köper nog Prizm jade för att ha en allround lins också.

AndreasM sa:
blomman67 sa:
EDIT: Tankevurpa :)
Har beställt en lins till mina Crowbar för att testa, Rose. Dom ska ersätta mina HI Yellow, dom andra två i Prizmserien verkar lite för mörka för ordentligt djävla flatljus om man nu ska välja en lins för just dåligsiktväder. Svårt att hitta en test på nätet iaf .
Vill man ha bästa möjliga flatljus prestanda är det helt klart Prizm Rose som gäller.

Ideen med Prizm är dock att de ska fungera bra inom mer skilda ljusförhållanden. Det som är intressant att veta är hur nära H.I yellow i flatljus man kommer med Prizm Jade. En kollega har köpt Prizm Rose så jag ska prova dem i veckan, tyvärr är det ingen snö här i Stockholm. Men flatljus är det iaf :)

Jag köper nog Prizm jade för att ha en allround lins också.
För visst är det HI Yellow som är bäst i de sämsta ljusförhållande? (Så inte jag tänker fel..)

För behöver en ljus lins till de dåliga dagarna så undra om jag ska köpa HI Yellow eller Prizm Rose.

Så har du hunnit testa de utomhus? :)

Jag har H I Yellow och Prizm Rose och har provat nu i helgen, Rosen är bättre :) Just dom lite mörkare detaljerna i snön poppar fram och syns lite mera, lite mera konturer ser man, ingen enorm skillnad mot H I men dom är bättre, helt klart. Sen så blir man ju halvt blind om det blir soligt med H I, Rosen blir min nr 1 i vinter. Har inte provat dom andra i Prizm serien.

Nu behöver vi bara någon som jämfört Rose med Jade.
Jag butiksprovade men det sa ju ingenting förutom att det såg jättesnyggt ut mot "Kolla här så mycket konturer du ser med Prizm"-lappen de satt upp, men den är ju prajmad att det ska de fantelitastiskt ut

Jag testade Rose mot/med Hi yellow nu i julhelgen, jag håller med Blomman67 att det är en grym allroundlins vid sämre sikt, men kommer defentivt inte att göra mej av med Hi yellow linsen för när ljuset/sikten börjar bli (riktigt) dåligt så föredrar jag Hi yellow.

Tillbaka
Topp