DIN-fråga

NATIVE

Medlem
DIN-fråga
Läst (tror jag) de flesta trådar om DIN men får ändå ingen tillräckligt tydlig bild av vad som gäller bindningars min och max lägen. Dvs är en bidning anpassad eller inte för att kunna användas i hela spannet, är ex vis en STH 16 (DIN 9-16) fullt funktionsduglig inställd på 9 såväl som 16 eller måste man ligga ngnstans i mitten av spannet för att bidningen ska utlösa ultimat? Jag har kommit över en STH 16 och vill köra på 9 men gör jag det med risk att sabba knäna?

DIN-fråga
Bindningen fungerar som den ska på 9 och 16, men du skall inte ha en STH16... Försök byta till dig en STH14 Driver istället! Då kan du börja säsongen på 8 och sedan skruva upp när du känner dig säkrare och börjar stå på lite.

DIN-fråga
Jag har en STH 16, superbra bindning! (Som Carled säger, så inte bra att ha en sån bindning med hög din om du aldrig upplevt att den löst ut när du åkt! Då finns risk för skador.)
Anledningen till att man vill din:en inställd i ungefär mitten är för att då är inte bindningens fjädrar max utdragna eller intryckta.

DIN-fråga
"Fungerar" och "utlöser ultimat" är inte samma sak, bindningarna ska fungera i hela skalan, men jag har märkt att skruvar man helt i botten (åt båda hållen) fungerar de fortfarande men ger sämre precision, dvs utslösnigsvärdena varierar mer. Behövs bara skruva in skruven något varv dvs inte öka DIN mkt mer än 0,25-0,5 eller så för att den ska kännas som den börjar funka bättre. Har inte tillgång till en testmaskin (har någon en sån i Sverige?) så allt detta är enbart hemexperimenterande, inget man ska lita på alltså...

Byta bort sth16 mot sth14 driver är nog bra.

DIN-fråga
Tack för svar, jag har tidigare kört 9 på jester i 3 år vilket passat mig utmärkt (jester ligger på 6-16). Det handlar alltså inte om att jag tänkt köra DIN 9 på Sth:n för att jag måste "anpassa" mig till den bidningens lägsta värde, utan 9 är det som funkar för mig. Förstod ni det där.....?

DIN-fråga
9 på en bindning är sällan samma som 9 på en annan hur konstigt det än låter.
Ja utlösningvärdet i en maskin borde bli lika högt annars skulle jag bli väldigt överraskad men när det löser ut vid åkning, med slag och fall i verkligheten kommer de upplevas annorlunda.

Att åka ett par salomon Z10 på 9 vs. med ett par STH16 kommer nog inte upplevas som likvärdigt även om någon maskin någonstans säger att det borde vara det.

Tillbaka
Topp