Jag använder mig av regeln: Större skida - högre din rent allmänt.
Bredd, längd, styvhet och vikt påverkar mitt val av DIN-inställning. Hur mycket är omöjligt att säga, men det är definitivt inte bara bredden som styr. Som ett exempel kan jag nämna två av mina offpistskidor (iofs inte över 110mm, men ändå).
Jag kör vanligtvis på 9 på mina Sanouk (110mm bred, 193cm lång och supermjuk) och har inte haft problem med tjuvsläpp en enda gång. Den är så mjuk så att man med automatik inte kör någon stenhård åkning och dessutom använder jag den ofta i skog där farten ibland kan vara låg.
På mina Explosive (95mm bred, 190cm lång och relativt styv), dvs en mindre skida än Sanouk, kör jag på 10,5 som grundinställning. Det hade kanske gått att köra på 9 där med, men det skulle definitivt inte kännas tryggt. Explosiven uppmanar också till en helt annan typ av åkning än Sanouken. Fort och hårt blir det lätt med Xpl.
Större, bredare, styvare och/eller längre skida=mer din.
Mindre, smalare, mjukare och/eller kortare skida=mindre din.
Tyrolia Free 14 löser ut på löpande band tycker jag oavsett vad den sitter på. Jag testade ett par Elan 999 i helgen som jag ställde på 12 (jag lägger alltid på minst 1,5 i din om det är Tyrolia eller Marker). Två åk tog det innan första tjuvsläppet. Lite tuggande bett på ett hårt område och poff så släppte tådelen. Den bindningen skulle jag personligen inte sätta på ett par egna skidor ens om jag fick bra betalt för det.