DIY Rocker, Atomic Pimp

pedernutti

Ny medlem
DIY Rocker, Atomic Pimp
Har läst lite på tgr om att bocka skidorna själv. Någon här som har prövat? Skidorna jag är sugen på att böja är mina Atomic pimp 192 alt. 4frnt VCT. Någon som vet hurdan konstruktionen är på dem? Är det teoretiskt möjligt att få till rocker på dem? Hur undgår man att dom delamineras?
Behöver dom ligga i press länge för att behålla formen?

DIY Rocker, Atomic Pimp
VCT:n är bara å böja. Varmluftspistol, några tvingar och en arbetsbänk är det du behöver. Det "svåra" är väl att få en jämn och fin böj.

Senast ändrad:
DIY Rocker, Atomic Pimp
Skulle tro att det går bäst med ett par skidor som inte bara har trä i sig. Metall hjälper till att behålla rockern. En ren träkärna kommer nog gå tillbaka ganska snabbt.

DIY Rocker, Atomic Pimp
Utter sa:
Skulle tro att det går bäst med ett par skidor som inte bara har trä i sig. Metall hjälper till att behålla rockern. En ren träkärna kommer nog gå tillbaka ganska snabbt.
Dom flesta metaller kan man böja ganska mycket utan att dom förlorar sin ursprungliga form, och det här är ju en böj med åtskilliga meters radie så den kommer inte hålla sig så bara för att man har böjt den dit.. Ska den hålla sig så behöver man böja betydligt mer (men hur man räknar på det vet jag ej) och sen släppa tillbaks den.

En bräda däremot som har varit dåligt staplad kommer slå och böja sig med tiden.. Men hur lång tid det tar? Säg det.

Senast ändrad:
DIY Rocker, Atomic Pimp
Loboman: Höll dom formen? Blev skillnaden till det positiva? Är det värt besväret så att säga?

En skida utan metall i sig har ju också en form (toppar och spann) Tänker mig att träet strävar efter att vara rakt, så det måste ju vara limmet i kombination med ev. glasfiber, eller vad som nu används som förstärkning som gör att den håller formen?

DIY Rocker, Atomic Pimp
lleberger sa:
Utter sa:
Dom flesta metaller kan man böja ganska mycket utan att dom förlorar sin ursprungliga form, och det här är ju en böj med åtskilliga meters radie så den kommer inte hålla sig så bara för att man har böjt den dit.. Ska den hålla sig så behöver man böja betydligt mer (men hur man räknar på det vet jag ej) och sen släppa tillbaks den.

En bräda däremot som har varit dåligt staplad kommer slå och böja sig med tiden.. Men hur lång tid det tar? Säg det.
Träkärnan i ett par skidor är slipad från ena sida och därmed konvex från början. När du försöker göra rocker av den så böjer du mot denna naturliga böj. Därmed kommer de gå tillbaka.
Blizzard har tydligen kommit fram till detta pch kör sina kärnor på rockerlaggen "uppochner" nu.

DIY Rocker, Atomic Pimp
Absolut inget problem att "hobbyrocka" en skida med bara träkärna. Bara göra som på Lobmans bild ( tror den är tagen från Hojisblogg) vara noggrann med att allt sitter rakt och sedan värma långsamt över hela framdelen av skidan( lite mer ner mot där du vill att rockern ska börja) tills skidan är helt genomvarm, du ska knappt kunna peta på skidan utan att bränna dig. Låt den sedan ligga i spänn över natten och svalna. Var väldigt noga med att inte bränna topsheet eller belag.

Detta är dock inget jag skulle rekomendera till en skumkärne skida, då blir det kexchoklad.

D

Tillbaka
Topp