DN: Ny mätstation för lavinfara ska rädda liv

Det låter som en smidig och ekonomisk lösning med obemannade stationer. Men för mig känns snödjup och temperatur som för få mätpunkter?

Meningen med mätstationen är främst att kunna förutse de blöta laviner som når Ritsemvägen regelbundet och givetvis att kolla systemen och se om de kan användas på fler håll. I det specifika fallet slasklaviner kommer man långt på att känna till hur stor del av snön som är nollgradig och hur mycket snö som finns. Reportern rör ihop det lite, det handlar alltså inte om att bygga lavinprognoser för allmänheten på bara denna info.

Senast ändrad:
En start! Frågan är vilka data av vikt som går att samla in remote?
Nån som vet mer om mätarna de testar?

Det är väl mätdata över tid som är intressant. Antagligen har de en vanlig väderstation i närheten också som kollar luftfuktighet och vind. Man kan ju t ex logga varje snöfall och få en hum om snölager och vid vilka temperaturer och vindriktningar dessa byggs upp. Blir det sedan t ex plötsligt varmare kan det vara läge för lavinfara.

Är lite frågande dock över storleken på områdena de tror sig ge prognos för. Rimligen är väl en generell lavinprognos beroende av att det är ett och samma väderområde? Sedan måste det naturligtvis kombineras med sunt förnuft och lavinkunskap när man väl är ute på fjället.

Blide och Snorkel: Som jag skrev ovan, det här försöket handlar främst om slasklaviner och då är den viktigaste parametern hur stor del av snötäcket som är nollgradigt. Det lämpas sig mycket bra för automatstationer. Det är ett specialfall som inte är det viktigaste för friluftsmänniskor, så det är inte frågan om att göra generella lavinprognoser för allmänheten. ( I nuläget ska jag säga)

Senast ändrad:
ville-vessla sa:
Blide och Snorkel: Som jag skrev ovan, det här försöket handlar främst om slasklaviner och då är den viktigaste parametern hur stor del av snötäcket som är nollgradigt. Det lämpas sig mycket bra för automatstationer. Det är ett specialfall som inte är det viktigaste för friluftsmänniskor, så det är inte frågan om att göra generella lavinprognoser för allmänheten.
I vanlig ordning så är alltså journalisten en idiot som inte fattar vad han skriver om.

Snorkel, tycker nog du är lite väl hård. Det mesta i texten stämmer väl. Stefan Mårtensson vill slå ett slag för statliga lavinprognoser vilket får reportern att dra lite stora växlar på automatstationens betydelse.

Tillbaka
Topp