Dps 112!

Jon

Medlem
Ja Pure-varianterna verkar svåra att få tag på, iaf i nuläget. Men på hemsidan tolkar jag det som att det går att beställa hybridvarianterna.

Nojlas

Aktiv medlem
Pure är helt slut, jag tror inte det är någon handlare från kanada till japan som har en skida kvar. Samma sak online. De har varit slut sen början av december...
DPS har gjort ett extra gäng hybridskidor under januari, och de är nu tillgängliga för återförsäljare och via hemsidan.
Glöm inte att det är frakt och tull på skidor som beställs via hemsidan.

Pure kommer bli tillgängliga igen under sensommaren.

Oehme

Ny medlem
Jag vet att jag kollar på hybriden. Ni som åkt på laggen, kan det verkligen vara sådan skillnad på, som jag har förstått det, samma längd, bredd, sidecut mm (men carbonens vikt,styvhet osv) att det motiverar ytterligare 3-4000:- kr?

idiotresor

Ny medlem
Körde bananerna i anton förra torsdagen men bytte snabbt ut dom mot ett par scott wind, hela anton är en enda stor iskana...

Håller emd om att skidorna är korta, 190 är skidans längd och inte tip - tip, det finns många sätt att mäta men jämfört med mina andra skidor är de korta. Personligen skulle jag vilja förlänga skidan 10cm under foten.

B

Oehme

Ny medlem
I morrn bär det av. Hämtar ett par lagg i butik i kväll. Hälsningar från ett soligt Whistler

Oehme

Ny medlem
Wailer i Whistler. Hur kan livet vara så orättvist? 219 cm snö kom veckan innan och 22 cm har de kommit sen jag åkt. Dessutom gled någon mystisk arktisk kyla ner över Canada förra veckan. Alltså -26 på toppen, -22 på mellan och -16 i byn. Solen sken och inte en snöflinga på halva veckan. Tror mig veta hur namnet på skidorna uppkommit. Skidorna (i vart fall ovaxade testskidor) wailar i -20-gradig snö. Låter som smågrisar på väg till slakt. Lite snö hittade jag. Då tystnade skidorna och surfade fantastiskt. Resten var bara studs, has och vibrationer. Nu fanns bara ett par 178:eek:r att prova. Jag är nog lite för tung för dom. Testparet var nog heller aldrig slipade sen leverans. I mjuk pist gick dom som de flesta skidor med samma radie. Ja, ja nu har jag testat i vart fall.

aelgen

Ny medlem
För skidor brukar glida sjukt bra i -20 gradig snö när de är ovallade...Känns inte riktigt som att du hade optimala testförhållanden.

nilshannes2

Ny medlem
Jag är förbaskat sugen på att köpa ett par till nästa år och är mycket glad/lite orolig när den första någonsin, lite negativa rapporten dyker upp i form av "pimpelgas"s inlägg. Inte för att jag tror på snacket om att de skulle stanna i offpisten, verkar bara konstigt.
Det jag däremot tycker låter lite sisådär är snacket om vibrationerna i hård pist. Hur illa är det? :)
Jag förstod också av MnOs rapport att hybriden upplevdes lite mindre dallrig än Purén?

Senast ändrad:

Oehme

Ny medlem
Med min otroligt ringa erfarenhet tror jag att det är den rockade toppen på den otroligt lätta skidan som vibrerar vid åkning i hård pist. Jag har ingen uppfattning om att det på något sätt påverker skidans åkegenskaper ( dvs den del av skidan som ligger i snön i hård pist) utan känns bara lite ovant.

nilshannes2

Ny medlem
ja, precis jag antar också att det är nåt åt det hållet, många rockerlagg upplevs lite så i pist kan jag tycka.... jag försöker bara få tag på ett klargörande i frågan ;)

Bonumm

Ny medlem
nilshannes2 sa:
Jag är förbaskat sugen på att köpa ett par till nästa år och är mycket glad/lite orolig när den första någonsin, lite negativa rapporten dyker upp i form av "pimpelgas"s inlägg. Inte för att jag tror på snacket om att de skulle stanna i offpisten, verkar bara konstigt.
Det jag däremot tycker låter lite sisådär är snacket om vibrationerna i hård pist. Hur illa är det? :)
Jag förstod också av MnOs rapport att hybriden upplevdes lite mindre dallrig än Purén?
Jag har också lite problem med mina pure när det är brant och isigt. Kan även vara lite bristande teknik från min sida. Men i allt annat än is så är de otroligt roliga i pisten. Föredrar nog mina pure före mina pistskidor när det inte är isigt.

Jag tycker inte du behöver fundera på om du ska köpa ett par eller inte. Du kommer att bli jättenöjd med denna skida.

Carled

Aktiv medlem
Ett par 112'or är ungefär som ett par Hendryx, bara lite nedrelaxade i hyperperformance-kvoten. Vilket är ganska skönt.

Slipar man upp dem ordentligt och sköter kanterna har man ett par monster under fötterna om man vill köra pist, och det kan vara rejält slätt och hårt utan att det släpper. Precis som med Hendryx belönas teknik... och lite styrka.

Ang. vibrationer i brättet är det smått oundvikligt. Det är ganska stor del av brättet som svävar fritt 10-15cm ovanför backen och pressas skidan i åkning är det klart att det dallrar lite, men detta är ingenting som påverkar åkningen. Du tappar inte kantgrepp p.g.a. det, de är som sagt väldigt lätta.

Det som togs upp angående bromsande känsla i puder skall jag försöka förklara... Jag har nog själv upplevt det litegranna. Grejen är att det är ju rejält mjuka och feta brätten som gärna flexar lite. Böjer du ned skidan, tänk kantning i pudret, får du sjukt mycket yta som jobbar mot åkriktningen. Man får justera tekniken lite men så länge som man har belagen mer horisontella än vertikala är det inga som helst problem! Lösningen på problemet borde åtgärdas med Spoon 150!

Nojlas

Aktiv medlem
Gnällande ljud vid -16 till -22 grader kallt = ingen valla.
Strukturen på DPS från fabrik är ganska grov, man behöver valla relativt ofta.

Angående längden, 178cm i wailer 112RP är en väldigt väldigt kort skida. Rekommenderas halvportioner och hobbitar.
190cm är för 9 av 10 personer rätt val.

nilshannes2:
Yep, hybriden är mer väldämpad.
Pure har en krispigare känsla, och känns mer distinkt.

Min egna uppfattning är att vibrationerna i skidan blir mycket mindre i hybriden, men jag upplever fortfarande pure som en stabilare skida, och framförallt livligare då den reagerar snabbare.

Nojlas

Aktiv medlem
nilshannes2 sa:
har du info om skillnaden mellan årets och nästa års modeller förresten Nojlas?
100% exakt samma.
Förutom: Längden 184cm tillkommer för lotus 120 och wailer 112RP
Tjejskidorna byter namn till Rita (95mm)/Yvette (112mm)
Kommer en DPS-stav. Tvådelad, kolfiber/titanal. Racegrepp, stor truga, snabblås.
Wailer 95 och 105 får ny standardfärg: orange
Cassiar 80 får en facelift: Röd med gula detaljer.

Blir ingen preorder, blir eventuellt ett köp direkt-erbjudande under sommaren. (Endast försäljning av lagg som finns i lager, och skeppas omedelbart)

Spoon 150 kommer kanske senare under säsongen, inget är spikat än där. Återstår en del R&D med den skidan.

MnO

Aktiv medlem
nilshannes2 sa:
Det hackandet som jag beskrev rör hur skidan beter sig när man pressar den i sladdsväng på hårt underlag. Jag har iofs en teknik som främjar detta beteende har jag märkt, alternativt är jag mer kritisk än andra, men hur eller hur så upplevde jag Puren som extremt hackig i vissa lägen. Det beror förmodligen på att det som man brukar kalla "sladdgrepp" var lite väl bra för bredden. Att den skakar i tippen säger sig självt bara genom att man tittar på den, men det var inte det som störde tyckte jag, utan mer just att "bredlaggshacket" var så pass kraftigt. Men som jag skrev i testet så kunde man ställa om åkningen en aning så att problemet minskade. Jag föredrar dock att det hackar lite i jämförelse med att trimma ner skidan så att den inte greppar alls.

När det gäller att den bromsar i djupare snö så är jag förvånad att det problemet inte har tagits upp mer. Jag skrev inte om det när det gäller just Dp112:an, men det är fullständigt uppenbart att rockerkurvan som skidan har kommer att ge ett sådant beteende. Jag brukar kalla det för "tip bend overload" och det är något som uppkommer på skidor med antingen mjuk framände, hög tiprocker, eller en kombination av de båda. Se mitt skidtest i beskrivningen av Storm Skis Twisted Sista tex.

Som Carled säger, så uppkommer det när man lägger ner en djup sväng i puder. Det gäller framförallt i snö som inte är ängladamm, utan normalt "alppuder" enligt min erfarenhet. Trycket byggs upp i skidan och mot slutet av svängen så ligger skidan djupt i snön och böjer sig i svängen. Vinkeln mot snön i färdriktningen blir då för hög och man får en mycket kraftig och ibland också plötslig bromsande effekt som kan vara allt annat än behaglig. Känslan av att man håller på att flyga över styret kommer direkt och obönhörligt. De som har testat tex Black Diamond Megawatt av första årsmodellen vet vad jag pratar om. Den skidan går inte att lägga ner fullt ut i djup snö utan att justera trycket i slutet av svängen, för då näbbar den som bara attan. Man lär sig efter ett tag vart gränsen går, och man kan gå väldigt nära den gränsen utan att det blir problem, men det hämmar ändå åkningen för min del till den grad att jag valde att byta bort Megawatt, trots att jag gillade den i övrigt.

Black Diamond löste det hela genom att öka spannet en aning på årsmodell 2 av Megawatt, plus att biffa till flexet lite i första steget. Det var en bakåtsträvande lösning tycker jag. Till nästa säsong gör dom det som dom skulle ha gjort från början, dvs sänka rockern en aning. Det är en felaktig tanke att tro att en högre rocker ger bättre flyt i alla lägen. Man når ganska snart ett gränsvärde där rockern blir för hög och istället orsakar problem. Ju mjukare flex skidan har, desto tidigare kommer den gränsvinkeln för rockern.

Kritiska röster hördes rörande den höga tiprockern på Rp112:an redan när de första bilderna släpptes. DPS förklarade då valet av rockershape med att rockern skulle vara så hög att tippen skulle vara helt fristående från skidan vid åkning på hårt underlag. Gör man rockern låg så kommer den att haka i vid en viss kantvinkel i pisten. Rockern ser alltså ut som den gör för att DPS vill ge skidan ett rent och distinkt beteende när det gäller kantnärvaron i pisten. Det har dom verkligen lyckats med. Nackdelen är givetvis att rockern är för brant för att skidan ska gå riktigt bra i lössnö. Går man fram i vikten och lägger ner en pudersväng på en skida med den rockerformen, då kommer den att näbba i viss mån, det är helt uppenbart. Sen är det andra faktorer som styr hur illa det blir. Åkarens vikt, teknik och skidans flexkaraktärestik är huvudparametrarna.

Personligen anser jag för övrigt att skidan hade varit ännu bättre om rockern hade varit lägre. Jag hade accepterat att den hade hookat en aning vid hög kantning i pisten (det hade ändå blivit ett minimalt problem med tanke på shapen med indragen skärning) och istället bjudit på en renare känsla i lössnö (det säger jag dock utan att ha testat den i löst än...). Men ge skidan ett par dagar, så lär man sig hur man ska åka den. Undvik för mycket plöstryck och retursökande i slutet på svängen är mitt tips.

Carled

Aktiv medlem
Tip bend overload, där har vi det! jag är iaf. satt mig ner i en pudersväng på grund av det, men det var å andra sidan typ första riktiga pudersvängen med skidorna då jag ville plösa på lite...

184-längd är iofs förståeligt för folk som turar med Lotus, men om Wailern ska få en till längd ska den vara uppåt i skalan. 196-200ish. Fast då är man iofs. ute efter egenskaper som Lotusarna täcker in.

Niklas, i.o.m. att det inte blir presale, blir det repprogrammet som gäller om man vill få bra pris på ett par 138'or (hybrider, måste tänka ekonomiskt!)? eller är repprgrammet nedlagt?

Nojlas

Aktiv medlem
Vattendroppe: SlickFit är roligare...

Carled: Nån form av liten somarrabatt blir det nog - men det innebär att köpa lagg mitt i sommaren. För dem som vet vad de vill ha mitt i sommarvärmen, och är beredda att köpa lagg just då kommer det troligtvis finnas en möjlighet. jag PM:ar dig när jag vet mer om det, och rep-programmet.

Allmän kommentar till MnO's megainlägg:
Instämmer överlag. (Har bara skummat inlägget)
Det finns ju en anledning till att det finns 2 st större och fetare modeller i linjen.
Wailer 112RP är ju tänkt som en grym kompromiss mellan flera olika egenskaper. Tanken med lotus-modellerna är just att inte kompromissa...

Heinz_p

Aktiv medlem
Carled sa:
Tip bend overload, där har vi det! jag är iaf. satt mig ner i en pudersväng på grund av det, men det var å andra sidan typ första riktiga pudersvängen med skidorna då jag ville plösa på lite...
Ja, MnO har bannemej satt huvudet på spiken..igen. Har nu efter ungefär 20 skiddagar börjat vänja mig vid detta, men ändå åker jag avvaktande i lössnö eftersom "vad som helst" kan hända..lite irriterande..men att skidan är sjukt kul, ärtig och grym i pist slår ingen undan.

LawndartGustav

Aktiv medlem
völkl skriver ju i sin katalog för 2012 års skidor att de gjort tipen hårdare när de gjort rockern större.

borde inte det vara något andra borde anamma?
själv föredrar jag hårdare tip med rocker framför mjukare tip med mindre rocker =)

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
LawndartGustav sa:
völkl skriver ju i sin katalog för 2012 års skidor att de gjort tipen hårdare när de gjort rockern större.

borde inte det vara något andra borde anamma?
själv föredrar jag hårdare tip med rocker framför mjukare tip med mindre rocker =)
Fast det är väl på bland annat gotaman som hade en otroligt låg nosprofil?

LawndartGustav

Aktiv medlem
menar du låg eller lång? tror nämligen att den egentligen är lika hög som en nog på en ren offpistskida med rocker, har för mig jag har läst något om höjden och att den skulle vara 6-7cm vilket väl är ganska normalt.

skillnaden på gotaman är väl att man skippat den där rundade uppstickande saken längst fram på skidan (som på vanliga skidor kallasa nos) vilket innebär att rockern är ganska hög ändå... .

aelgen

Ny medlem
Efter en halv säsong och ordentlig ökning i muskelmassa i benen kan jag bara konstatera att Wailer 112 regerar i pisten, Såväll uppkört som isigt. I början tyckte jag den var bra men att den tappade greppet ibland osv. Men numera så håller jag koll på kanterna oftare och trycker till mer ordentligt och då jävlar! Fladdret som ni snackat om är inget större problem, kan bli lite små irriterande i kortsväng/sladdsväng men när man ligger på rena ordentliga skär så tänker man inte på det då euforin är fullständig =)

Den bromsande effekten i puder har även jag känt av litegrann när det vart riktigt djupt men det är inget som får mig att ifrågasätta hur bra skidan är. Man får bara lära sig hur den agerar och kompensera för det. Offpistskidor och pistskidor är mycket olika varandra och för att göra en skida som är ett bra mellanting måste man kompromissa en hel del. Just att den går kanon i pisten och riktigt bra i pudret (men ändå inte perfekt) gör ju att benämningen RP - Resort Pow är klockren för det är just det den här skidan är till för. "Vanliga" åkare som kör puder men inte har fördelen att släppas med helikopter på världens mest puderrika orter.

Så vill man ha en allround skida som verkligen är allround så är den skida klockren. Men det är min egen högst subjektiva bedömning =)

JanN

Medlem
Först av allt, tack MnO & co för de välskrivna och insiktsfullla åsikterna. Alltid intressant att läsa.

Har själv testat Hybrid 112:eek:rna ca 2timmar i pist (2-3cm tung snö/pucklar/is/turister) och gillade dem verkligen. Tyckte inte att nosen vibrerarade särskilt mycket - åtminstone inte jämfört med mina Rossignol S7:eek:r, vars vibrationer nästan orsakar huvudvärk.

Det känns tryggt att läsa några kritiska kommentarer om dessa skidor. Inte bara hype. Jag är hursomhelst verkligen sugen på dem pga pistegenskaperna, men behåller kanske mina S7:eek:r för 100% puderförhållanden.

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp