Dps 112!

Dps 112!
Martok sa:
Någon som vet om nån butik i sverige säljer dps lagg?
Alpingaraget (Sthlm och Hbg) säljer DPS. Efterfrågan är dock hög och mycket är slutsålt innan det når butiken. Gå in till dem eller ring dem om du är sugen på ett par.
Annars går det att beställa DPS via dpsskis.com. Prismässigt är det fördelaktigt att köpa dem via alpingaraget då deras pris inkl bindning är billigare.

Dps 112!
Mountain_Man sa:
Det går ju att dölja utvalda forum. men finns det en funktion för att dölja en viss tråd, den här tex ...?

;-) / MM
Varför skulle man vilja dölja denna tråden för? För att slippa se de fula Gul-Blå skidorna då eventuellt då kanske. Är ju inget som väcker har begär här i alla fall. En kolfiberskida med rocker? Vad skall det vara bra för? Går lika bra med mina gamla 220 cm DH lagg ju från 1993. ;)

Dps 112!
Nu har frugan fått flytta ut på soffan..

img0016vi.jpg

Dps 112!
Bonumm sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/d3b3ecac1a69c3811fba0cb05e129022.jpg[/url]

Så var man ägare av ett par då. Monterade (Alpingaraget monterade) ett par Marker Baron på dessa skönheter. Jag märkte dock att skidstopparna tar i kanterna på skidorna. Är det bara att bryta ut dessa med våld eller måste man byta ut dem? Behöver bryta ut dem ca 1 cm för att de ska gå fri från skidan.
Hur monterade du dina?

Känns som att det är väldigt mycket skida framför bildningen och desto mindre bakom.

Dps 112!
jakob_H sa:
Bonumm sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/d3b3ecac1a69c3811fba0cb05e129022.jpg[/url]

Så var man ägare av ett par då. Monterade (Alpingaraget monterade) ett par Marker Baron på dessa skönheter. Jag märkte dock att skidstopparna tar i kanterna på skidorna. Är det bara att bryta ut dessa med våld eller måste man byta ut dem? Behöver bryta ut dem ca 1 cm för att de ska gå fri från skidan.
Hur monterade du dina?

Känns som att det är väldigt mycket skida framför bildningen och desto mindre bakom.
Det har væl mer eller mindre alltid varit så nær det kommer till DPS? Det finns egentligen ingen større anledning till att gå længre fram på den skidan med tanke på rocker, taper och bruksområde..den ær ju antagligen sjukt kvick redan som den ær.
Hade det vart mindre taper och annan typ av tail kan jag lova att monteringen hade vart mer åt -3 till-5 æn vad den ær nu på 190cm versionen.

Så æn en gång..NOJLAS! Se till att han gør en skida som ær lite mer symmetrisk så har du en køpare direkt :D

Dps 112!
jakob_H sa:
Bonumm sa:

Hur monterade du dina?

Monterade mina på midsole.

Dps 112!
PNyberg sa:
Så æn en gång..NOJLAS! Se till att han gør en skida som ær lite mer symmetrisk så har du en køpare direkt :D
En Per Nyberg Promodel? I rosa? :cool:
Jag ska absolut vidarebefodra önskemålen och tankarna. Kan ju inte garantera att det är något som nappar, men de brukar vara lyhörda för feedback och idéer.

Ang montering så är jag ganska övertygad om att skidan åks bäst på midsole. Alla DPS åks faktiskt bäst där, det är bara lotus 120 som jag brukar rekommendera antingen midsole eller +1.

Dps 112!
Då var skidorna testade. De gick över förväntan i pisten. Det var inge problem att ta korta svängar med dem. Tyckte även att de var lätta att få upp på kant. Trodde även de skulle fladdra mera när man stod på lite, men det var inga problem. Jävligt gött då man köpte dessa utan att ha testat de innan, de var ju inte billiga direkt :P

En nöjd DPS ägare....

Passade även¨på att köpa ett par Dobbermann Spitfire idag. Plånboken grinar illa nu :D

Dps 112!
Jag måste vänta tills december på mina :(
Känner mig lite dumsnål nu som beställde hybriden, men ska nog ändå köpa ett par lite bredare nästa år så är jag nöjd med dessa kan jag ju alltid köpa några andra DPS i pure då.

Vad kommer ni ha för hudar till dessa? Jag måste köpa ett par men har ingen aning om vad jag ska ha för några.

Dps 112!
andreasbj sa:
(...)
Vad kommer ni ha för hudar till dessa? Jag måste köpa ett par men har ingen aning om vad jag ska ha för några.
Jag kör Black diamond ascension glidelite STS nånting (tror jag de heter)
Kalasnöjd med de hudarna, är ganska vanliga och går att få tag på så gott som i varje skidshop och internetbutik.

Dps 112!
Nojlas sa:
andreasbj sa:
(...)
Jag kör Black diamond ascension glidelite STS nånting (tror jag de heter)
Kalasnöjd med de hudarna, är ganska vanliga och går att få tag på så gott som i varje skidshop och internetbutik.
Eller G3 Alpinist skins. Du blir nog nöjd med vad du än väljer mellan G3 och BD :)

Dps 112!
Tack för svaren. Ska kolla upp båda. Vilken bredd ska man ha? Är dom klara att sätta på eller måste man hålla på och skära till dom?

Dps 112!
andreasbj sa:
Tack för svaren. Ska kolla upp båda. Vilken bredd ska man ha? Är dom klara att sätta på eller måste man hålla på och skära till dom?
Antingen 110mm och inte skära till dom (eftersom skidan är 112mm i midjan). Eller så bred som skidan är på sitt bredaste och skära till dom.

Dps 112!
andreasbj sa:
Känner mig lite dumsnål nu som beställde hybriden, men ska nog ändå köpa ett par lite bredare nästa år så är jag nöjd med dessa kan jag ju alltid köpa några andra DPS i pure då.

Jag har köpt G3, lite för att testa deras topp-infästning men också för att ombyte förnöjer.

Dps 112!
AKvS sa:
andreasbj sa:

Jag har köpt G3, lite för att testa deras topp-infästning men också för att ombyte förnöjer.
Vilken storlek köpte du L eller XL?

Dps 112!
PNyberg sa:
andreasbj sa:
Antingen 110mm och inte skära till dom (eftersom skidan är 112mm i midjan). Eller så bred som skidan är på sitt bredaste och skära till dom.
+1
Inte värt att mecka med att skära när de extra mm högre upp inte hjälper till nämnvärt ändå...

Dps 112!
Sådär. Nu är mina DPS:er provkörda 3 skiddagar i det finska pistparadiset Ruka. Mitt samlade intryck nu några dagar efteråt är så bra det kan bli. Detta är den roligaste skida jag har ägt / kört / flexat:)

Skidan upplevs direkt som väldigt lätt, men ändå stabil. När jag börjar få upp lite fart och verkligen trycker till i svängarna så biter stålkanterna fast och de 18 metrarnas svängradie går som på räls. Den känns sjukt rapp och även på de ställen som det är kraftig is så upplever jag inte något kas eller att den inte riktigt orkar hålla emot. Skidan sitter i backen och thats it:) Den är ju också extremt rolig att ta luft med (änsålänge bara över krön), när skidorna är så lätta slänger man lätt iväg en fet spread eller älg precis var som helst.

Det enda lilla negativa som skulle kunna sägas är uppförandet i en uppkörd, isig och slagig pist. Då märker man att rockern inte tar i backen och det märks att tipen slår en aning. Men, å andra sidan, hur många skidor beter sig bra i sådana förhållanden?

Mitt samlade intryck är alltså sjukt bra. Den är precis vad jag föreställt mig och lite till! Kan knappt vänta tills skidorna ska testas under lite "riktig" skidåkning!

Dps 112!
Kan inte annat än hålla med ovanstående!

Har bara 1 skiddag på dem än så länge, dock var det på Kitzsteinhorn i Österrike efter ett lätt 20-30 cm dump. Åkningen bestod för det mesta av puderåkning (inte bottenlös...) och en hel del pistsmisk. Jag kan omöjligt vara mer nöjd. Skidorna uppförde sig inte allt för olikt mina Head Supershape Speed i pisten. greppet var aldrig något problem. När det var uppkört så gled man bara igenom vilket var hur skönt som helst.

Puder prestandan behöver antagligen inte kommenteras då det räcker med att titta på dessa skidor för att förstå vilket jävla flyt man får. Försökte flitigt att se om jag kunde begrava nosen men det gick fan inte...

Kan ju också nänmas att jag har monterat Marker Duke på skidorna och båda mina väger ungefär lika mycket som polarens Gotama.

Summa summarum: har ni budget för dem och vill ha det roligaste i skidväg så köp dessa!!

Dps 112!
Kul att läsa, Heinz_p och aelgen :) Jag har köpt ett par Pure och fått dem undanställda och ser fram emot att testa dem! Har fram tills nu inte bestämt vilken bindning jag ska ha, men kommer köra på Duke samt ett par Garmont Radium eller Dynafit Titan-pjäxor. Tänkte komplettera med ett par riktiga turskidor med Dynafitbindningar senare under säsongen, men vill ha möjligheten att kunna gå på kortare turer även med DPS-laggen.

Dps 112!
aelgen sa:
Hasse_Lindborg sa:
aelgen sa:
Summa summarum: har ni budget för dem och vill ha det roligaste i skidväg så köp dessa!!
Inte för att vara sådan men hur vet du att de är det roligaste i skidväg?? Har du åkt alla andra skidor? ;)
Har du testat DPSen samt alla andra skidor och kan bevisa att jag har fel?
Nja skall testa DPSen på lördag och har förmodligen testat flera skidor än dig. Så jag kan återkomma efter det då? Är det oki?

Edit: Du såg smile gubben? Och förstår ironi?

Senast ändrad:
Dps 112!
gzon68 sa:
Testade dem lite i Åre under skidtestarhelgen: http://www.tetongravity.com/forums/showpost.php?p=3097507&postcount=64

Som vanligt väntar vi på MnO:s skidtest med spänning...
Det är på gång... Men det kommer att dröja en stund. I vanlig ordning är det en rätt stor dröse skidor som har testats, och i år är testgruppen utökad till fem personer, vilket gör informationssammanställandet till än mer omfattande än det brukar vara. Vi får se vart det landar, men jag vågar redan nu utlova ett tämligen bastant inlägg.

Som info så testade jag RP112 i 178 i Pure och i 190 i Hybrid, så 190cm Pure har jag inte åkt. Men det kanske någon annan i gruppen hann med. Vi var tre som testade i Åre, och jag har inte full koll på vad som har åkts av dom andra än.

Senast ändrad:
Dps 112!
Du kan inte ens hinta lite om hur du upplevde 112'an? ;-)

Skit i foruminlägg, snacka med Ola eller någon och lägg upp som artikel... Det är ju tradition nu!

Dps 112!
Carled sa:
Du kan inte ens hinta lite om hur du upplevde 112'an? ;-)

Skit i foruminlägg, snacka med Ola eller någon och lägg upp som artikel... Det är ju tradition nu!
Skidtestet har faktiskt släppts som en artikel en gång i tiden efter att Johan plockade upp inlägget från forumet och publicerade det som en artikel. Men annars gillar jag formatet och kravlösheten som forumet ger. Det går att grovsåga och använda ett lagom ovårdat språkbruk helt på eget ansvar. Ska det släppas som artikel är det ändå Freeride som företag som ställer sig bakom, och ansvaret för publiceringen övergår till utgivaren, dvs förmodligen Johan. Inte för att jag skulle ha något problem med det, men det blir aningen annorlunda förutsättningar. Men jag kan ju undersöka saken vidare när jag har skrivit klart det hela och ser om det blir någon kvalitet.

Klart jag kan hinta om 112:an.... Bra skit.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp