Dps 112!

Dps 112!
Sant... Det blir ju bara du som behöver stå för det som står i inlägget (och inte ens det, det är ju ett forum! :P) Som artikel blir förutsättningarna helt annorlunda. Då är det ju "Freeride som hemsida" som skriver.

Dps 112!
Korrekt uppfattat! Näe, men jag drog faktiskt inget åk vid VM6'an förrutom när jag skulle hem. Det blev faktiskt bara uteslutande röjåkning i Gästrappet, lite pow i skogen och shredd i Bräcke. Det blev mer åkning än testning i år, som vanligt... Har faktiskt lyckats delaminera Alpha 2'orna lite i ena brättet av all fulåkning.

Rocker 2'an missade jag totalt. När tusan var den där, såg inget roligt i stället... F.ö. kickar 2012 rumpa! Jag får ta och köpa mig ett par tvåor till Stryn istället.

Dock ångrar jag nästan att jag inte provade igenom Moment... Bra byggen det där! Och att jag inte åkte på 112 hybriderna så jag kan jämföra hybrid vs. pure.

Dps 112!
Rocker 2 fanns inte för test. Eller vissa testade den. Typ Per N. skulle testa den man hann inte ner ;) Var en privat persons skida. Eller kanske en tidnings...

Ryktet säger att du inte hade en åk timme så sluta ljug nu ;) Men en massa barnotor som den stekaren du är.

Dps 112!
Alltid bra att bygga varumärke, jag kanske skall hålla tyst då! Nämen jag tror faktiskt att jag snittade 10.30 till 16.30 varje dag. VM8-området blev löjligt bra så fort de drog igång belysningen, man höjde nog åkhastigheten med 20km/h tack vare sikten! Söndagen blev åkfri då vi checkade ut vid 11, då blev det skidkläm med er och Broken. Jag har faktiskt lite alibi i form av hjälmkamerafilmer...

Bästa barnotan är helt klart 120+30 kr för att gå in på Dippan, hänga av sig och efter 3 minuter konstatera att det var ett förvuxet mellanstadiedisko. Sååååå värt!

Dps 112!
Carled sa:
Alltid bra att bygga varumärke, jag kanske skall hålla tyst då! Nämen jag tror faktiskt att jag snittade 10.30 till 16.30 varje dag. VM8-området blev löjligt bra så fort de drog igång belysningen, man höjde nog åkhastigheten med 20km/h tack vare sikten! Söndagen blev åkfri då vi checkade ut vid 11, då blev det skidkläm med er och Broken. Jag har faktiskt lite alibi i form av hjälmkamerafilmer...

Bästa barnotan är helt klart 120+30 kr för att gå in på Dippan, hänga av sig och efter 3 minuter konstatera att det var ett förvuxet mellanstadiedisko. Sååååå värt!
Hade du inte VIP-kort på dippan? Kan man inte skaffa det nånstans? ;)

Dps 112!
Det är iofs kul att se tillbaka på Åre, men nu ska vi väl hetsa lite prylar?!?!

Monterade färdigt och smetade på lite stickers igår efter Kalle och paketöppnande...

Dps 112!
Mm gillar JL76 signatur...

Det blåa färgen är riktigt najs! Av ren nyfikenhet, är det någon som har testkört (läs inte äger...) ett par och har något negativt att säga?

Dps 112!
JL76 sa:
Salomon stickers på DPS med Rossi FKS?
FKS'en är en gammal relik som har legat och lagrats i bindningshumidoren... Budade till mig dem på tyska Ebay när Ski-Bilek konkade. 1200:-, som hittat! STH16 i alla ära, men så som jag tänker använda dessa tror jag FKS blir bättre (läs: ganska snurrig och jibbig åkning)

Dps 112!
Blide sa:
Det blåa färgen är riktigt najs! Av ren nyfikenhet, är det någon som har testkört (läs inte äger...) ett par och har något negativt att säga?
sjukt rolig skida, enda negativa jag hittade e ju när det blir stökigt. den svänger så mycket och rockern är ju rätt stor att man får va me på flyg ur pucklarna helt enkelt vilket kan bli jobbigt om man tappar kontroll. med kontroll är det kul som fan =)

sett folk åka på den i puder/uppkört i vintras och det ska sägas att den svängen som faan när du trycker till med den rockerformen...

Senast ändrad:
Dps 112!
Carled: jag ifrågasätter inte ditt val av varken skida eller binding utan varför det sitter salomon stickers på? Lite som att köra runt med en Ferrari det står "Porschecenter" på...

Dps 112!
Förstår vad du menar... Jag försökte få till ett lite roligare utseende (skidorna är ju väääldigt avskalade i designen) men ändå hyffsat cleant. Jag tog lite stickers som jag haft liggande länge och som matchade i färgskalan. jag tycker det är mer frågetecken på Aloha Hemp-märkena om du frågar mig! :)

Sen är det lättare att få brudarna att tro att man är helsponsrad om det är Salomon från huvud till tå, inkl. skidorna... :cool:

Dps 112!
Funderar på att beställa ett par 112rp, såg att det fanns något slags rabatt tjofräs. Någon som har beställt tidigare och ligger å trycker på en sån här \"kod\"

What is the Rep Program about?

DPS customers spread the gospel. When you buy a pair of DPS skis you will receive a rep code that enables you to offer discounts to your friends or new customers while receiving commissions and free skis yourself.

Dps 112!
Har för mig att jag snackade med DPS om det och de sa att än så länge gäller det bara i USA. Lite pissigt =(

Fråga:
Jag kan ytterst lite om det här med hängning, slipning etc av kanter men jag undrar om någon har testat något annat än standard på sina 112or? Jag tycker att de biter lite väl snabbt när jag kantar, skulle gärna vilja kanta lite till innan de börjar bita så man kan få ordentligt med lutning på grejerna. Tips?

Tack o bock!

Dps 112!
ArneT: Jag driver distrubutionen för DPS i sverige, du kan få en kod av mig om du hojtar till med ett PM.
Det ska ge dig en liten smula rabatt, men inte mycket. (Nästan ingenting.) Lägsta priset (efter frakt och tull) får man när man köper DPS ur butik - i år endast alpingaraget. Tyvärr är de oerhört jätteslutsålda för i år.

Det körs en extra produktionsomgång i jan/feb - allt står på hemsidan. Det innebär att man får sina skidor i feb/mars. Inte optimalt att få sina skidor då kanske, men vill man så finns möjligheten.
Vill du säkra ett par DPS till schysst pris kan du lägga en preorder under våren. Rätt bra rabatt, du får välja färg och flex (pure) och får skidorna till hösten. Mer info om preorder kommer framåt vårkanten.

Dps 112!
JL76 sa:
Salomon stickers på DPS med Rossi FKS?
DoubleFacePalm.jpg
;)

Dps 112!
Carled, dina exklusiva skidor ser ut som några budgetstickor köpta på utförsäljning med alla stickers...

Anyhow! Mina egna blåa skapelser har tagit sig till arlanda! Och lär väll komma hem inom kort!

Men..Jag kommer aldrig våga montera dem själv. Så vem vågar jag lita på? Alpingaraget är den första butik jag tänker på, då de sålt RP'n och således borde ha koll. Men, garantin ryker ju om man använder vanligt lim.

Dps 112!
jag monterade mina på skistore. Där hade de järnkoll då de själva sa att de skulle använda långsamt härdande epoxy innan jag ens hann säga något. Men bor du i sthlm är det nog svårt att montera där ;)
Dock lär alpingaraget ha stenkoll.

Dps 112!
Jag har iaf. haft mina i typ två månader... Hoppas de ihopstressade måndags-exen som kommer nu håller bra! ;-)

aelgen sa:
Jag kan ytterst lite om det här med hängning, slipning etc av kanter men jag undrar om någon har testat något annat än standard på sina 112or? Jag tycker att de biter lite väl snabbt när jag kantar, skulle gärna vilja kanta lite till innan de börjar bita så man kan få ordentligt med lutning på grejerna. Tips?
Vad är det för vinklar på DPS från fabrik? Vad rekommenderar folk? Lutar åt 88,5/0,5 för min del...

Senast ändrad:
Dps 112!
Angående limgrejjen: är bara att säga till om att det ska vara långtidshärdande epoxy (el liknande). Är du fortfarande orolig, skriv en lapp och sätt på skidan. Då blir det liksom 200% omöjligt att missa.

Carled: Jag skickar några roligare klistermärken så fort de trillar in här ;)

Angående vinklar och slipning så säger jag hä' 'e bar å åk!
Jag brukar köra lite custom slipning över riksgränsens granithällar, funkar fint för mig. ;)

Dps 112!
Jag brukar skita ganska komplett i slipning och vinklar jag med, även på mina raceskidor, men dessa är ju faktiskt helt nya och ska faktiskt gå mycket i pist så jag drog några drag...

Det tar emot nått jävulskt för mig att lämna in skidor till en verkstad och lämna in för helslip eller renovering och sånt... 4-500:-, det är ju en sjättedel av ett par nya skidor för mig. Och det är alltid roligare med nyinköp än restaurering!

Dps 112!
Rose_N sa:
(...) Men, garantin ryker ju om man använder vanligt lim.
Mjaa, om skada på skidan har att göra med en kass montering med bl.a. fel lim m.m. så är det ju inte skidan det är fel på, och då är det ju inte säkert att det går på garantin.
Jag har aldrig hört talas om att det har varit något problem med detta, så det är nog inget du behöver oroa dig för. ;)
Den stora anledningen till att det ska vara just långtidshärdande är att det är jävligt svårt att hinna med en noggrann montering med ett 5-minuterslim då det börjar bli hårt redan efter nån minut eller två.

Dps 112!

Fick mina snyggingar igår och kom hem för att kika på dom idag :)
Måste ta dom till alpingaraget i veckan så jag kan få dom monterade och testade innan det bär av mot Kanada.

Dps 112!
Sådärja, då har jag skickat iväg en order på ett par hybrid 190. Blir intressant att se om det är hype eller om dom faktiskt kan förpassa mina älskade line sfb till avbytarbänken.

Dps 112!
Då har jag kört ett par helger med mina 112rp, som för övrigt är av årsmodell 11/12, så jag tänkte skriva några rader om vad jag tycker so far.
Effektiv längd på skidorna blir sjukt kort tack vare rockern. Mina 190 känns som 140-150 cm på sin höjd. För att det skall funka bra måste man verkligen står rätt på skidorna med vikten centrerad och aldrig tappa tryck på plösen, vilket tar några åk att vänja sig vid. När man gjort det funkar dom riktigt riktigt bra i pisten så länge underlaget är hyfsat mjukt. Personligen tycker jag radien på skidorna (18m) känns helt perfekt. Det går att carva med rena skär även i svarta backar utan att farten blir för hög, och skidorna funkar lika bra i långsväng som kortsväng.
På hårdare underlag (typ is) funkar skidorna inte lika bra för mig. Det är svårt att få in dom i sväng och när man tvingar in dom börjar dom lätt att studsa okontrollerat på isen. Det blir till att köra sladdsvängar om det är isigt.
Hur funkar dom i pudret då?
Tyvärr lite av en besvikelse. När det är lite djupare snödjup, mer än 50 cm så att hela skidan är under snön, så bromsar den stora tiprockern nåt fruktansvärt. Det blir liksom tvärstopp.
Vid mindre snödjup och uppkörd offpist funkar dom bra, suveränt enkla att kasta runt mellan träden. Återigen stör jag mig dock en aning på att dom känns sjukt korta.

En del av dom sakerna jag inte gillar kan ju vara en vanesak. Skall ge dom en vecka till, men som det ser ut nu stannar sir francis bacon i min one ski quiver. Håll utkik på blocket om ett par veckor om du vill fynda.

Dps 112!
Pimpelgas sa:
Då har jag kört ett par helger med mina 112rp, som för övrigt är av årsmodell 11/12, så jag tänkte skriva några rader om vad jag tycker so far.
Effektiv längd på skidorna blir sjukt kort tack vare rockern. Mina 190 känns som 140-150 cm på sin höjd. För att det skall funka bra måste man verkligen står rätt på skidorna med vikten centrerad och aldrig tappa tryck på plösen, vilket tar några åk att vänja sig vid. När man gjort det funkar dom riktigt riktigt bra i pisten så länge underlaget är hyfsat mjukt. Personligen tycker jag radien på skidorna (18m) känns helt perfekt. Det går att carva med rena skär även i svarta backar utan att farten blir för hög, och skidorna funkar lika bra i långsväng som kortsväng.
På hårdare underlag (typ is) funkar skidorna inte lika bra för mig. Det är svårt att få in dom i sväng och när man tvingar in dom börjar dom lätt att studsa okontrollerat på isen. Det blir till att köra sladdsvängar om det är isigt.
Hur funkar dom i pudret då?
Tyvärr lite av en besvikelse. När det är lite djupare snödjup, mer än 50 cm så att hela skidan är under snön, så bromsar den stora tiprockern nåt fruktansvärt. Det blir liksom tvärstopp.
Vid mindre snödjup och uppkörd offpist funkar dom bra, suveränt enkla att kasta runt mellan träden. Återigen stör jag mig dock en aning på att dom känns sjukt korta.

En del av dom sakerna jag inte gillar kan ju vara en vanesak. Skall ge dom en vecka till, men som det ser ut nu stannar sir francis bacon i min one ski quiver. Håll utkik på blocket om ett par veckor om du vill fynda.
Jag var väldigt besviken på mina 112or på isigt underlag tills jag filade kanterna, efter det är det absolut inga problem med isgreppet på dessa skidor. Prova att vässa kanterna ska du se.

Dps 112!
jakob_H sa:
Någon mer än jag som har små luftbubblor i belagt på era DPS?
Har inte sett några luftbubblor på mina 112rp.

Jag håller inte med Pimpelgas om hur de uppför sig i puder. Jag testade mina i Japan och där fanns det ju gott om den varan. Jag upplevde inte att skidan sjönk eller bromsades upp så mycket som han beskriver. Däremot så håller jag med honom om att skidan är suverän bland träden och i Japan så åks ju det mest bland träd.

Jag har samma problem vid brant isig pist, just att skidan hackar. Kanske ska slipa om skidan på något vis. Har du något tips på slipning där kirowille?

Dps 112!
Slippa upp dem ordentligt, jag kör 88/1 på mina och de går som bara den i pisten, även om det är hårt! Se bara till att ni kör dem på skär, fega inte ur för det är då det skiter sig. Så fort det inte går på skär och det är hårt kommer det djävulusiska hackandet (se MnO's skidtest för djupare analys).

Överlag är jag inte jätteimponerade med hållbarheten, visst jag har kört på ordentligt med sten, men jämfört med mina gamla Lotus 120 tycker jag att belagen är lite mjukare och det är ingen större skillnad på sidewall/topsheet, det har chippats ganska mycket. Och de gamla Lotusarna var från den tiden då det verkligen var dåligt topsheet... Men jäklar vilken rolig skida det är!

Dps 112!
Carled sa:
Slippa upp dem ordentligt, jag kör 88/1 på mina och de går som bara den i pisten, även om det är hårt! Se bara till att ni kör dem på skär, fega inte ur för det är då det skiter sig. Så fort det inte går på skär och det är hårt kommer det djävulusiska hackandet (se MnO's skidtest för djupare analys).

Överlag är jag inte jätteimponerade med hållbarheten, visst jag har kört på ordentligt med sten, men jämfört med mina gamla Lotus 120 tycker jag att belagen är lite mjukare och det är ingen större skillnad på sidewall/topsheet, det har chippats ganska mycket. Och de gamla Lotusarna var från den tiden då det verkligen var dåligt topsheet... Men jäklar vilken rolig skida det är!
+1 på allt. Jag såg han åka, det var nästan som att jag fick en uppenbarelse!

Och mina topsheet's håller också dåligt tycker jag (Lotus 120) Nästan så man får börja tigga klistermärken av Carled;)

Dps 112!
Jag slipade också 88/1 som DPS rekomenderar. Skillnaden blev verkligen enorm, skidan biter verkligen som en riktig pistskida på is. Håller heller inte med pimpelgas att skidan bromsar mer i djupsnö än andra skidor. Jag behåller farten mycket bättre än de kompisar jag har åkt med. Men om det inte lutar undan tillräckligt så bromsar djupsnön.

Dps 112!
Jakob: Marshal har redan erbjudit dit ett par nya lagg, det är på G.

Ang toppskikt: om någonting fläkts upp: skär rent och kleta på lite epoxy. Framförallt, se till att inget sticker upp - så fila ner allt som spretar. Har man mkt problem med det - fila ner kanten lite i 45 graders vinkel. Toppskikten kan ju ta mkt stryk beroende på åkstil, men känner man sig tveksam på kvaliteten - fota och dra iväg ett mail till niklas(a)dpsskis.com

Ang belagen: ISO 7000 Nano är det som är använt i år, och alla tidigare år, från samma österrikiska leverantör. Inga förändringar där.

Ang klistermärken - skicka adress och önskemål till samma mailadress som ovan så kommer det ett gäng på posten. (Åldersgräns 14 år...) :lol:

Om 112RP inte flyter tillräckligt så rekommenderar jag lotus 138 ;)
För 50cm puder behöver man något riktigt fläskigt.
Fenomenet med "bromskänsla" i svängen kan även vara vallarelaterat. De här belagen är ganska hårda och har relativt grov struktur och kräver valla något oftare än många andra belag.

Dps 112!
Som nybörjare på Freeride och denna tråd läser jag med intresse. Har aldrig åkt rockade skidor men nu är det dags. Åker till Whistler på lördag. Har efter mycket letande, läsande, funderande och jämförande, kommit fram till att DPS 112 skulle vara något att åka på. Hittade denna länk till en butik i Whistler.
http://www.escaperoute.ca/DPS-Wailer-112RP-Hybrid_p_3515.html
949 Canadadollar är 6.184:- svenska kr. Är inte det ett bra pris?

Dps 112!
Tack! Då vet jag hur mycket "Dealern" lägger på extra för att hålla butik och kanske demoex att prova. 186 cm pow de senaste 7 dagarna i Whistler och mer på gång!

Dps 112!
Kan ju nämnas att det antagligen är riktigt svårt att få tag på ett par Wailer från så många andra ställen så priset är ändå ganska ok om du vill ha dem när du är i Whistler.

(Har inte hållt mig uppdaterad men utgår från att DPS inte plötsligt hunnit bygga ett fett lager med skidor med tanke på alla sena leveranser).

Föresten, är det någon här som är i St Anton? Hörde från en polare här nere att han sett någon med ett par skidor som liknade mina.

Dps 112!
Det lär ju inte vara mina iallafall, de kommer att vila tills nästa säsong. Faan, jag råkade ju bryta benet i Japan :(
Fick två bra dagars åkning innan olyckan var framme. Skulle ha varit i Flaine nu och åkt men det känns inte som man missar puderåkning ialllafall.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp