dSLR stöttålig?

busmissen

Medlem
dSLR stöttålig?
Går å funderar på att köpa mig en digital systemkamera. Hur pass stöttålig är en sådan om man har den i en fotoväska i sin ryggsäck? Åkte tre månader i vintras med en videokamera i ryggsäcken och den fick lite problem med bandmatningen i slutet av säsongen.

Vågar man typ droppa å sånt här med en dyr kamera i väskan?

dSLR stöttålig?
ja men vågar man droppa 5? 10? droppar jag högre lär definitivt ngn av mina kompisar föreviga det med min kamera så då är det inte relevant :)

Funderar på en 20D

dSLR stöttålig?
20D har ett skal av aluminiumlegering. Håller klart bättre än plast. Sedan tror jag inte att en systemkamera mår så bra av att ligga i ryggsäcken en hel säsong, om den inte ligger väl packad och ligger still. Objektivet kan lätt få sig en knäck.

Kan då vara läge att snegla på en semisystemkamera. En digitalkamera med fast objektiv, men som har stor optisk brännviddsomfång.

Länk till sådan sorts kamera som jag menar
http://www.olympus.se/consumer/195_IS-500.htm

dSLR stöttålig?
20D med 2 objektiv redan inhandlat, ska nu bara hitta ett bra sätt att ha prylarna i väskan. Men jag får väl kanske ge upp att droppa klippor med kameran, men åkas ska det dock göras.

dSLR stöttålig?
En fotoryggsäck är ett måste! Sedan beroende på din ekonomi så finns det en uppskö av olika ryggsäckar! Jag har en Lowepro AW naturertrekker eller liknande (dåligt minne) som jag tomahawkat med ett antalgånger! Har du inte puckelrygg eller landar på en sten så är det nog ganska safe! Men ibland har man otur, så ta det safe när du har prylarna med dig!

Mvh
Johan Ståhlberg

dSLR stöttålig?
Verkar vara dumt att chansa hursomhelst. Vilket innebär att om du inte tror (vet) du stompar landningen, är det väl inte särskilt smart att åka runt med teknik för tiotusentals kronor och medvetet hoppa utför klippor och använda utrustningen som stötdämpare?

dSLR stöttålig?
Har en Lowepro Topload Zoom AW som jag hade tänkt ha i min snomotion whistlerliftee skidryggsäck. Känns som om det kommer vara rätt lagom med skydd för kameran + objektiven. En av dom jag kommer åka med kommer åka med en precis likadan ryggsäck så det är ju lätt att byta om jag skulle vilja prova på ngt

dSLR stöttålig?
Bra fråga... vore ju kul att veta om kameran klarar en dropp på 10m. Även om man inte kraschar så blir det väl lite krafter på grejjorna innanför kameraskalet.

dSLR stöttålig?
Mitt recept till samma problem är ju en moddad boblbee-väska.
Då man inte behöver sjuttio2 objektiv med sig när man är ute kan man lätt modda en boblbee för att få en enastående stöttålig väska med plats för 2 objektiv samt hus. Kostar en slant men den är läcker som få :)

dSLR stöttålig?
Köpt mig en Analog rygga som är lite hårdare än vanliga ryggor. Det + en handduk + min kameraväska = Hel och glad kamera.
Har gjort en del dumma saker på Cykel med den på ryggen och när den är riktigt nedpackad klarar den rätt mycket.

Tillbaka
Topp