dubbdäck i frankrike och tyskland

• Trådstartare Trådstartare nille
  • Start datum Start datum
N

nille

Guest
Ska åka ner till chamonix med bil på sportlovet.
Och bilen i fråga har dubbdäck vilket är olagligt i Tyskland och Frankrike(?)
Och i Sverige är det ju olagligt med sommardäck nu...
Min fråga är: Hur *** gör man då? Hur gör alla som bilar ner till alperna? Ska man chansa och köra olagligt i Sverige eller olagligt i Tyskland/Frankrike?
Är det någon som åkt fast för detta i Tyskland lr Frankrike?
Måste man ha snökedjor med i bilen i Frankrike förövrigt?

/kluven

Att bli tagen med dubb i tyskland är dyrt. Dessutom kan det bli ganska meckigt med sommardäck om vädergudarna är mot (eller ja, egentligen med) en.

Se om du inte kan hitta beggade friktion, jag fick fatt i en uppsättning 16", 2000:- monterat och klart.

HAHAHA :D:D:D du använder ju bara odubbade vinterdäck niklas.. det finns det med :) då åker du lagligt hela vägen.

nej men jag gav er svaret på hur ni slipper chansa. kan ju hända att nån av er har odubbade på fälj som passar kingcab. annars får ni väl ta alex saab ist då. den har han ju dubbfria till.

kör med sommar däck och köp snö kjedjor när du kommer till cham. då är du både laglig och får bättre fäste om väder gudarna är snälla i cham

Om du ska till Chamonix behöver du med 99% säkerhet inte snökedjor, det är motorväg i stort sett hela vägen.

Det är inte lag på det alltså? Att man måste ha med sig i bilen, som i Italien?

>Det är inte lag på det alltså? Att man måste ha med sig i bilen, som i Italien?

Det verkar det ju faktiskt som:

Schweiz, Österrike och Frankrike har lagar om snökedjor. Det är inte tillåtet att passera en blå skylt med ett snökedjeklätt hjul utan att själv ha snökedjor.

Allt enligt http://wwwb.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,430205,00.html Jag har i och för sig aldrig hört om någon som blivit bötfälld för det, men för att vara på den säkra sidan kan det nog vara idé att ha det.

Alltså, kör med sommardäck hela vägen. Risken att åka fast i sverige är liten.
Kör du dubbdäck i tyskland så märks (hörs) det på lång väg, och polisen där nere har bra öron.
Börjar det snöa eller blir halt så är det bara att köra lugnt, å kingcab har väl fyrhjulsdrift?
Köp sen kedjor på biltema, där kostar dom inte många kronor, så är du kittad!

//

Tillbaka
Topp