Duger min cyckel i Åre?

Duger min cyckel i Åre?
1 du kommer att bli utskrattad

2 skit i det, det ä väl kul å cykla! och ännu roligare blir de om du äger nån på 15000kr dirthojj!

Duger min cyckel i Åre?
skit samma i om du blir utskrattad men tror du kommer ha roligare om du hyr eller köper en bättre

Duger min cyckel i Åre?
nej den duger inte !? du får väl ta o hyra .. eller lånan nån polares cykel över en vecka för det där går väl inte..... såvida du inte ska köra i gröna hela tiden som lär bli väldigt enformigt efter två timmar..

Duger min cyckel i Åre?
tror du kommer ha roligare på en cykel som är mer lämpad för terräng än den du har.

finns många ställen att hyra på här uppe.

Duger min cyckel i Åre?
vad kostar det att hyra en bra cykel per dag eller i en vecka?

EDIT: Med bra menar jag inte någon värsting hoj utan som ett par medellagg hos skiduthyrningen ;)

Senast ändrad:
Duger min cyckel i Åre?
hellbergarn sa:
vad kostar det att hyra en bra cykel per dag eller i en vecka?

EDIT: Med bra menar jag inte någon värsting hoj utan som ett par medellagg hos skiduthyrningen ;)
Strax under en tusing för en riktig downhill, lite billgare för enklare hojar. Jag håller med Wuchi, kolla med Åre Bikes.

Och Snoo, tyvärr är det väl risk för att den där hojen är lite för klen för Åre.

Duger min cyckel i Åre?
om du inte kör nå hårt o bara bromsar ner hela berget funkar det nog men om du kör på lite så lär den gå sönder

Duger min cyckel i Åre?
hade en biltema förut(en tamarack). hoppades sönder på en säsong =(. har en kona stuff nu istället =D! tror inte du kommer ha så roligt om du vill köra hårt. hyr eller köp en bättre cykel skulle nog vara mitt förslag.

Duger min cyckel i Åre?
Men jag har aldrig cycklat utför någon gång tidigare, så det kanske funkar än då.
Är det bara jag som kör med biltema cyckel där då tror ni?

Duger min cyckel i Åre?
Den där kommer inte att hålla för downhill i Åre=ingen slaglängd på dämparna

Duger min cyckel i Åre?
Kör du riktigt bra med den cykeln kommer du att vara kung! Det krävs en riktigt duktig cyklist för att köra bra med en skitcykel

Duger min cyckel i Åre?
Jag är ingen cykel expert men om vi säger att cykeln skulle hålla och så.. funkar det med nå smala stadstrafiksanpassade däck och hjul. för mig känns inte den största grejen att om dämparna skulle palla det.. är det inte hjulen och däck som går sönder fort?

Duger min cyckel i Åre?
de funkar ett tag, men kommer både bli dyrt, och mycket mekande för grejer kommer paja GARANTERAT, hjulen är på tok för veka så du får väl rikta hjulen eftre varje dag (mer eller mindre beroende på din vikt och åkskicklighet mm), vilket e sjukt drygt. Dämparna är kassa, växlarna kommer krångla och behöva justeras hela tiden och allt e typ kasst. Man måste nog tyvärr lägga minst ca 15 papp på hojen (ny) om den ska duga och hålla hyffsat om man kör medelhårt (ungdom/vuxen) och mycket.

Duger min cyckel i Åre?
Är det många som cycklar i åre som har lågpriscycklar typ. biltema el. liknande?
Jag är sugen på att testa men min budget är inte så stor tyvärr (räcker endast till liftkort)?

Duger min cyckel i Åre?
charpentier sa:
nej den duger inte !? du får väl ta o hyra .. eller lånan nån polares cykel över en vecka för det där går väl inte..... såvida du inte ska köra i gröna hela tiden som lär bli väldigt enformigt efter två timmar..
Emil bara för du har så dyra grejor :P

Duger min cyckel i Åre?
Men jag har inte råd att hyra.

Min fråga: Är det fler än jag som har lågpriscyckel i åre (andra som ni sett där uppe?)

Duger min cyckel i Åre?
Jo, dom finns väl, och jag tror inte att det är någon som kommer att mobba dig pga din cykel (och gör någon det, så skit bara i dem=). Om du vill testa hur downhillcykling känns, och det är första gången du kör downhill eller MTB = kör inte på dom svåraste lederna, och inte i dom högsta farterna (eller??=), så ska det nog gå bra! Kom bara ihåg att du inte tar på sig skydd och sånt för flera miljoner, utan håller en lite "okaxig" profil i övrigt, så: KEEP ON BIKING DUDE;)

//Axel

Duger min cyckel i Åre?
Om du ska hyra en dirt cykel eller liknande från typ scott kostar det typ 4-500 kr/dag min lillebror gjorde det förra året. den klarar du dig på även om det inte är den bästa. och om något går sönder är det ju inte din. vet cok inte om man får betala då.

Men den där kommer inte hålla för 5 öre. ta liften upp och gå ner för något har gått sönder tror jag är det som kommer hända. hjulen kommer ju pajja direkt.

chill

Duger min cyckel i Åre?
risken är rätt stor att du blir stående halvvägs ner med en trasig cykel. jag skulle verkligen inte rekommendera dig att cykla med en sån cykel, det är direkt farligt (om du inte fint tänker rulla ner längs transportsträckorna).

försök att sommarjobba lite eller något för att ha råd att hyra cykel. det kommer va betydligt roligare

Duger min cyckel i Åre?
Om man bortser från att den kommer bli ramsne, växlarna kommer att paja, framgaffeln kommer att gå av, framdäcket vika sig dubbelt så kommer den att hålla utmärkt..

Duger min cyckel i Åre?
Sykkelen er ikke bra nok, det er rett og slett farlig å bruke slike sykler til å sykle i skianlegg.
Demper, ramme, felger og smådeler på sykkelen vil ikke tåle belastningen og går i stykker på 1-2-3, selv om du kjører forsiktigt.

Hadde gitt blaffen om noen ler - det betyr ikke så mye.

Men just FORDI du er nybegynner bør du leie en skikkelig sykkel!
Ellers får du helt feil inntrykk av hvordan det er å sykle downhill/ freeride.

Enda litt tid igjen før anlegget åpner for sykling - du rekker vel å spare litt innen da?

Jeg så kun en person med en Biltema sykkel i Åre ifjor, en slik
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=757&iItemId=104604
En spanjol som jobber sesongen i Norge og Spania.
Klarte seg brukbart.

Sykkelen over er heller ikke bra - men forsåvidt bedre egnet til å prøve downhill og freeride sykling enn din.
Så en trenger ikke investere mye for å ha noe en faktisk KAN prøve seg med.
G-sport i Norge har et sykkelmerke som heter Diamant som i år har mange prisgunstige Freeride/ Dirtsykler som faktisk er helt OK til å begynne + prøve.

Håper du får tak i en annen sykkel - vil virkelig ikke anbefale å ta denne med i skianlegget.

Duger min cyckel i Åre?
Jag har en ganska fin och bra heldämpad Spezialized.( xc) Jag provade den ett åk från hummeln. Den höll inte. Mvh Stojje

Duger min cyckel i Åre?
men den cykeln skulle inte håll! skulle du köra på en sten jävel så skulle hela fälgen vika sig! skulle du droppa ett dropp på 1m skulle ramen gå av, skulle du ramla så kommer styret å allt annat gå åt helvete!!

Duger min cyckel i Åre?
Tjenare!

Rent allmänt så skulle jag vilja fråga lite om DH- cyklar! Åker på en gary fischer suger +. Jag är mycket nöjd med den och kör mestadels i skogen med den, tycker att den funkar mycket bra även när det går fort utför. Är lite sugen på att åka upp till Åre för att prova på lite DH. Då är frågan om det över huvudtaget är värt att ta med min cykel till åre.

Framgaffeln har 100 mm fjädringsväg och bak skulle jag uppskatta det till ca 70 mm. Hjulen har misshandlats ganska duktigt under 2 månaders tid nu utan att behöva efterjustering. Alla komponenter verkar vara ganska stryktåliga. Hitta en bild på en likadan cykel som ni kan kolla på för att få lite mer att gå på.

http://finetoothcog.com/site/bike_matches/628

Sen kommer jag till den största frågan som jag antar får ett nedslående svar. Funderar om man skulle kunna använda ramen för att bygga en riktig FR- cykel. Slänga på kraftigare gaffel och grövre bakdämpare. pluss annat lull lull som skivor och liknande. Hur mycket växlar har en FR-cykel föresten?

Svara gärna om ni har något konkret svar att ge.

//Larsson

Duger min cyckel i Åre?
Tja, vist duger den till att rulla ner för dom gröna och blå lederna, men vad som verkar saknas på din cykel. Som jag tycker är absolut nödvändigt är hydrauliska skivbromsar. Det är ett måste. Sen att använda dig av den ramen för att göra den till en FR cykel, vist går det men det blir nog ingen bra DH/FR cykel utan mer en XC/FR men jag tror att du har mer att vinna på att sälja den och börja om från början.

Som jag har skrivit tidigare det är alltid bättre att hyra en cykel här i Åre än att ta med en XC cykel och tro att den duger för utförscykling!

http://www.areaventyr.se - KONA cyklar
http://www.areskidsport.se - Scott cyklar
http://www.aremtb.se - UMF cyklar

Micke

Tillbaka
Topp