Dynafit+Alpint på Fatski/Allround?

upnorth

Medlem
Är en av rätt många som ska till Revelstoke i vinter. Idag har jag Gotama med Duke och ett par Public Enemy med alpina bindningar, båda ska förmodligen säljas då de är gamla och rätt tunga.

Är sugen på Armada JJ plus ett par fatskis, kommer ev ha snowboard också så jag orkar inte ha mer än 2 skidor till att börja med.

Men vad ska jag montera på vad egentligen? Tänker mest på att kunna köra drops/pillows kontra tura med fällar för puderåk.

Ni som har/ haft dessa plattor, hur mycket jobb är det med att skruva i och ur bindningarna?

Svarre sa:
Blidee sa:
Ja, dynafit och salomon, i.e. Sollyfit. Se Dynadukes för dynafit/duke, vill du bestämma själv så kan du kolla in quiverkillers http://www.quiverkiller.com/ http://bindingfreedom.com/Threaded-Inserts-for-skis-individual-3001.htm
Det där ser ju jävligt bra ut, äntligen till skidor!

Hur bra funkar det egentligen?
Har funnits ett par år nu. Hur menar du? Man monterar dem i skidorna så man kan byta bindningar flera gånger utan att slita ut monteringen.

Men om jag inte använder sådana plattor då, vad skulle ni köra som randonne respektive alpint av en fatski kontra en allround?

EDIT: Kanske drar en fuling. Behåller mina Gotama 06/07 en säsong till och byter Duke mot G3 Onyx eller Radical-bindningen och så tar jag mina PX 12 från jibbskidorna och sätter dem på förra årets obSethed ;)

Kommentarer?

Senast ändrad:
Gotama är en jättebra topptursskida eftersom man kan köra allt med den, hårt, löst, tight, snabbt. Dom gamla är dessutom inte så fasligt tunga, och du sparar in köpet av nya hudar. Å andra sidan är belagen av mjukost, så det ska hellst vara mycket snö. Ärligt talat, topptursskidor brukar man inte hinna sälja, dom tar slut innan, på en eller annan sten. Så behåll dom och kör tills stålkanterna flyger av, brukar inte ta alltför lång tid.

Blidee sa:
Svarre sa:
Blidee sa:
Ja, dynafit och salomon, i.e. Sollyfit. Se Dynadukes för dynafit/duke, vill du bestämma själv så kan du kolla in quiverkillers http://www.quiverkiller.com/ http://bindingfreedom.com/Threaded-Inserts-for-skis-individual-3001.htm

Har funnits ett par år nu. Hur menar du? Man monterar dem i skidorna så man kan byta bindningar flera gånger utan att slita ut monteringen.
Visst, Men jag menar metall mot metall? locktite lär behövas?
och efter ett 10-15 tals gånger börjar det väl antagligen att glappa.

Nu har jag nästan kommit fram till att det blir Rocker 2 plus lämplig alpinbindning, och så behåller jag mina Gotama/Duke en säsong till och byter ev till dynafit senare om det behövs.

Men, jag hittar ingen bra info på ungefär hur lång Rocker 2 jag ska ha? Är 171/82 ungefär och brukar köra lika långa till +10 cm. Bör jag köra på 180 eller 184 cm? Såg i tråden om Rocker 2 att det oavsett var svårt att säga utan att prova men jag vet inte om jag orkar vänta så länge ;)

Nu har jag nästan kommit fram till att det blir Rocker 2 plus lämplig alpinbindning, och så behåller jag mina Gotama/Duke en säsong till och byter ev till dynafit senare om det behövs.

Men, jag hittar ingen bra info på ungefär hur lång Rocker 2 jag ska ha? Är 171/82 ungefär och brukar köra lika långa till +10 cm. Bör jag köra på 180 eller 184 cm? Såg i tråden om Rocker 2 att det oavsett var svårt att säga utan att prova men jag vet inte om jag orkar vänta så länge ;)

Väl vilken bredd du vill ha och bestäm längd utefter det. Skidan ser verkligen inte lång ut i verkligheten så 180 lär nog bli kort...skulle snarare kika på 184 eller 192 mtp rocker osv.

Svarre sa:
Blidee sa:
Svarre sa:

Visst, Men jag menar metall mot metall? locktite lär behövas?
och efter ett 10-15 tals gånger börjar det väl antagligen att glappa.
Saxat från bindingfreedom - "If care is taken to avoid cross-threading the screws, these plates will last through 100's of swaps." Jag har själv inte testad dem, självklart skriver tillverkaren att de funkar hur länge som helst men jag har faktiskt inte hört något negativt om dem i form av att de ska gå sönder eller slitas ut. Återstår att se om man skaffar sig ett par. Jag lutar lite mer år deras inserts faktiskt.

Senast ändrad:
Jag förstår faktiskt inte riktigt meningen med att sätta plattor om man bara ska byta mellan två bindningar.

Kör sen någon år tillbaka med insert och det tycker jag funkar klockrent. Visst man får en extra uppsättning hål i skidan men det kan jag leva med utan problem.

En till fördel är ju att man bara behöver ha en turbindning tex och sen byta mellan två olika skidor lite beroende på vad man ska göra. Gå mest på platten = grymt lätt skida medans nästa dag köra man samma dynafit setup på puderlaggen osv.

Tillbaka
Topp