dynafit bindningar...

johannoren

Ny medlem
dynafit bindningar...
jag fattar ingenting av deras modeller...
speed, vertical, radical, hit och dit.... vilken bindning ska man luta åt??
jag har nog bestämmt mig för att köra på seven summit skidan... finns på rea hos SC för typ 2500:- och sen verkar skidan passa det mesta jag vill göra.... men bindningarna är ju ett mörker...
jag vill ha så lätt bindning som möjligt utan att den blir för lätt... typ tävlingsbindningar som kanske inte riktigt är gjorda att åka utför med.... men samtidigt vill jag inte ha deras tyngsta mest robusta bindning för jag vill hålla nere vikten...
har du tipps på vilken modell man ska titta på??

mvh johan

dynafit bindningar...
Som jag ser det finns bara ett alternativ i den här frågan, Speed Radical. Ingen större anledning att ha något annat på en Seven Summitskida om det inte ska vara racebindningar.

Senast ändrad:
dynafit bindningar...
Slänger in en fråga, jag tänker köpa speed radical till mina down cd4. Hur upplever ni ramp/delta på den?En del verkar ju sätta en platta under tån för att minska detta.

dynafit bindningar...
TS: vad kör du för bindningar och skidor till vardags och vilken DIN använder du? hur är din körstil?

DrJ: Allt sånt där är ju rätt subjektivt så det är väl bara att skruva dit grejerna och teståka. Om du stör dig för mkt på lutningen får du korrigera efteråt med mer upprätt skaft i pjäxan eller platta under tådelen tex

dynafit bindningar...
Tack alla för svaren!!

FF: egentligen så är jag en bergsbestigare/klättrare och köpte offpistgrejer förra året... tyvärr tänkte jag fel och trodde att jag skulle bli en pudermissbrukare, köpte därför K2 sidestash med duke bindningar och ett par salomon quest pjäxor....

insåg ganska snart att för mig är det inte vägen ner som är viktig utan det primära för mig att bestiga... så mina grejer som jag köpte är ju helt fel... väger aldeles för mkt...

nu har jag bestämt mig för mountain 5 pjäxorna och seven summit skidorna... sen ville jag ha ett par ganska lätta bindningar för mitt ändamål.... speed radical låter ju som ett bra val???

dynafit bindningar...
Men när jag tänker efter så är det nog skit samma för en sån skida som seven summits kräver nog inga 12-dinnare. Slutsats: lättast möjliga bindning som fortf inte är race-bindning. Klarar du dig utan stoppers sparar du 200g per skida eller nåt i den storleksordningen och med en skida som redan är såpass lätt hade nog jag gjort ett försök och testat det.

Jag hade nog köpt den dynafitmodellen som är bäst erbjudande på.. Hade personligen inte tyckt det var värt 1000 spänn extra för att bindningen ska heta radical och ha en hälhöjare som man inte behöver vrida runt. Utan att spara någon vikt heller. Men är å andra sidan inte särskilt inläst på övriga uppdateringar. Isåfall hade jag köpt ett par Plum bindningar som går till 12 eller pyntat ytterligare en slant och gått för de där bindningarna Vattendroppe länka längst ner. De väger ju nästan noll och ändå har inställbar DIN. Sjukt, halva vikten mot dynafittorna!

Senast ändrad:
dynafit bindningar...
Kan bara säga att jag tycker det är riktigt värt med "Radical" tillägget såväl på häldelen som tån (pjäxan går i lättare än på den traditionella tå-delen). Så jag slår också ett slag för Speed Radical som sweet-spoten i Dynafits laguppställning.
Stoppers tycker jag du ska glömma oavsett, less i more i tech och toppturs-sammanhang (just köpt en Haglöfs Gram COMP jacka, snacka om less is more...) :-)

Installera med inserts och skaffa en Dyna ST tå-platta för att motverka rampen (funkar till Radical tå-delen), glöm inte längre skurv... Gillar du det inte så tar du kortare skruv och kör tå-delen direkt på skidan. CD4 + Speed Radicals med anti-ramp platta är precis vad jag skälv kommer att tura på i vinter.

ATK gör riktigt coola grejer, men även då du har inställning på tå och häldel löser den inte riktigt på samma sätt som en "större" tech-bindning, är trots allt en race variant. Gör iaf inte mig mindre sugen, men man ska vara medveten om vad man köper är allt jag säger...

PLUM = tåvingar i aluminium. Snyggt fräsarbete, men ingen kaka tycker jag när jag är lite efterklok, efter att ha sett och läst om ganska många som gått sönder. Säger inte att det är dåliga bindningar, men varför välja dem över Speed Radicals? DIN12? Åker du så "hårt" på dina tech-bindningar att DIN10 eller 12 gör skillnad löser de ut i vilket fall...

Den stora frågan här tycker jag nog egentligen är vilka pjäxor som ska användas?

dynafit bindningar...
tack för alla svar!! majoriteten verkar ju tycka att speed radical är det överlägnsna valet för vad jag vill hålla på med och den typen av skida som jag valt!! tackar och bockar för alla svar!!

BLIDE: jag kommer köra på TLT 5 mountain pjäxan

dynafit bindningar...
johannoren sa:
tack för alla svar!! majoriteten verkar ju tycka att speed radical är det överlägnsna valet för vad jag vill hålla på med och den typen av skida som jag valt!! tackar och bockar för alla svar!!

Ta en titt på den här videon innan du bestämmer dig för pjäxa.

dynafit bindningar...
PNyberg sa:
johannoren sa:

Jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en Mercury eller tlt6, båda plz =)

Ska man ha en pjäxa som funkar som enda pjäxa på en resa eller ha en krypton och en tlt6 med sig? Funkar tlt6 tillräckligt bra på ett per skidor med 114mm midja

Har ju kört med dalbello virus men började försöka köra mer aktivt i vintras och går genom dom nu =(
Om man har tlt6, borde man gå upp en storlek, de e ju ändå rätt tajta.

Per du kör bara Mercury va?

Senast ändrad:
dynafit bindningar...
LawndartGustav sa:
PNyberg sa:
johannoren sa:

Jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en Mercury eller tlt6, båda plz =)

Ska man ha en pjäxa som funkar som enda pjäxa på en resa eller ha en krypton och en tlt6 med sig? Funkar tlt6 tillräckligt bra på ett per skidor med 114mm midja

Har ju kört med dalbello virus men började försöka köra mer aktivt i vintras och går genom dom nu =(
Om man har tlt6, borde man gå upp en storlek, de e ju ändå rätt tajta.

Per du kör bara Mercury va?
Stämmer, och jag tog en storlek större...big misstake! Tycker inte jag får någon kontroll. Annars är Mercury en fin pjäxa må jag säga. Men om det är en onequiversko...det vette tusan. Jag gillar tanken av att slippa ha 2 par pjuck med sig och har därför sålt mina mercs och ska i vinter testa ett par Pinnacle 130 som förvisso inte är så lätta, men det verkar som att dem har ett ok gå-läge och dessutom tech inserts ingjutet i sulan.
Med det sagt så tror jag att du egentligen hade blivit gladare med ett par Krypton OCH ett par tlt6.

dynafit bindningar...
Tänkte oxo skaffa mig en turbindning. Dynafit verkar ju som vägen att gå, har pjäxor som passar till redan. Jag väger 72kg, åker inte nämnvärt hårt/fort, droppar ej stort, är det lite snö blir det väll nån fadäs drop imellan åt, men som sagt, inget stort.

Den kommer i så fall sitta på Atomic Automatic (117mm breda).

Har haft DIN 8-9 på mina sth å griffon. Fungerar en dynafit tlt speed turn bra som "varjedag bindning" på en så bred skida? (på DIN 9 löser jag nästan aldrig ut mina bindningar)

dynafit bindningar...
skanken sa:
Tänkte oxo skaffa mig en turbindning. Dynafit verkar ju som vägen att gå, har pjäxor som passar till redan. Jag väger 72kg, åker inte nämnvärt hårt/fort, droppar ej stort, är det lite snö blir det väll nån fadäs drop imellan åt, men som sagt, inget stort.

Har haft DIN 8-9 på mina sth å griffon. Fungerar en dynafit tlt speed turn bra som "varjedag bindning" på en så bred skida? (på DIN 9 löser jag nästan aldrig ut mina bindningar)
Det beror ju på vad du menar med "varjedag bindning" Tech-bindingar är till för att tura med. Med detta kommer fördelar och nackdelar som man bör vara medveten om.

Det är ej en bindning att ligga 95 % i pisten och sen gå 2 turer per år, då bör man köpa något annat. Om man ändå åker i pist med den så ska man veta vad man ger sig in på. Själv skiter jag i alla mina egna råd och har kört dynafit uteslutet nu i två år. Ca 30 dagar i system och 15-20 turdagar per år. Jag droppar ej heller eller åker aggressivt som det är så populärt här på Freeride. Dock väger jag in på ca 100 pannor vilket gör att kraften jag utsätter på bindningen kan tidvis vara relativt hög.

Under dessa 2-3 år har jag endast en gång fått bindningen att lösa ut onormalt 1 gång. Stenhård isig pist, bra fart, bra lutning och carvingsvängar.

Så är man bara medveten om att det ej är en pistbindning så skulle jag säga att det bara är att köra.

Angående DIN så har jag mina ställda på ca 9-9,5 och det funkar ypperligt för mig.

En sak att tänka på om du tänkt ha dem som varjedag bindning är att det kan vara rätt trevligt med skistopper. Man blir vansinnig efter ett tag att sätta fast den där lilla säkerhetsstroppen som man bör ha när man åker pist i en anläggning. Just av den anledningen så har jag iår kompletterat mina Speed Radical med en Radical FT också.

Senast ändrad:
dynafit bindningar...
Piglet55 sa:
skanken sa:

Har haft DIN 8-9 på mina sth å griffon. Fungerar en dynafit tlt speed turn bra som \\\"varjedag bindning\\\" på en så bred skida? (på DIN 9 löser jag nästan aldrig ut mina bindningar)
Det beror ju på vad du menar med \\\"varjedag bindning\\\" Tech-bindingar är till för att tura med. Med detta kommer fördelar och nackdelar som man bör vara medveten om.

Det är ej en bindning att ligga 95 % i pisten och sen gå 2 turer per år, då bör man köpa något annat. Om man ändå åker i pist med den så ska man veta vad man ger sig in på. Själv skiter jag i alla mina egna råd och har kört ...
Tack för svaret!
Det var väll just det där med att dem löser ut onormalt ibland som fått mig lite orolig.
Hur bred skida åker du på då?

Det verkar ju lite som att jag måste åka som nån form av hjälte innan den löser ut i så fall. Om den löst ut för dig 1 gång å du väger ca 30kg mer.

dynafit bindningar...
Vanligen har jag åkt på en skida som är 108mm.

Dock är vi ju tillbaka på var/hur du ska åka. 117 mm i puder kommer aldrig vara ett problem.

Radicalbindningarna från dynafit har en bredare anläggningsyta mot skidan för att minska påfrestningarna på infästningen (skruvarna) med en bredare skida. Om den bredare ankläggningsytan behövs vid 117mm och 70kg eller 108mm och 100kg det har jag inte den blekaste. Dock finns det ju en underliggande orsak till att man har gjort den förändringen.

Rent spontant låter det ju som att du skulle kunna dra på en vanlig Speed och vara nöjd och glad, så länge som du är medveten om vad bindningen är utvecklad för.

dynafit bindningar...
Turandet jag kommer göra blir mest i Sverige, allt från dalarna till riksgränsen. Men jag vill ju oxo att dem skall fungera när jag åker till Alperna (även då är det offpist vi åker/söker). Dock är gänget jag brukar åka med dit inte så tur-inriktade så det kommer antagligen bara bli nån mindre tur vända där.

Jag föredrar offpist i puder, inge vidare aggresivt, pist åker jag väll bara i jakt på puder kan man väll säga.
Eller i början på sesongen då skidåkningssuget är stort nog.

Så just för hur jag åker tror jag väll inte att det kommer vara nått problem. Det som oroade mig var väll de variernade förhållanden man stöter på och 117mm underfoten. Jag vill ju inte åka runt å vara kallsvettig för att bindningen skall lös ur var å vartannat åk.

Såg på den svenska versionen av Dynafits hemsida att de anger att tlt speed radical fungerar med skidor med ca 110-115mm i midja beroende på styvhet.
Automatic är väll rättså styv tror jag, och jag väger ju inte så mycket, så det borde väll fungera då kanske.

dynafit bindningar...
Kör en radical ft/st, det är inga problem på 117 midja oavsett underlag. Jag har bombat igenom uppkörd och semi-frusen pist på 118-midja utan att något särskilt hände med radical. Du har redan en rätt tung skida, så att spara drygt 200 gram på bindningen är inte kritiskt, den stora skillnaden kommer vara att du slipper lyfta hela bindningen i varje steg.

dynafit bindningar...
Vattendroppe sa:
Kör en radical ft/st, det är inga problem på 117 midja oavsett underlag. Jag har bombat igenom uppkörd och semi-frusen pist på 118-midja utan att något särskilt hände med radical. Du har redan en rätt tung skida, så att spara drygt 200 gram på bindningen är inte kritiskt, den stora skillnaden kommer vara att du slipper lyfta hela bindningen i varje steg.
Tackar! Okej, låter ju gött.
Kanske är värt å lägga ut den extra pengen å slippa kallsvetten i så fall.

dynafit bindningar...
Det slutade med en Radical ST.

Men det måste ha gått snett nånstans? Eller så hade jag inte riktigt koll på vad jag köpte, men vad det värkar så känns det som om det inte skall vara så här.

(när jag justerade efter plastbiten så kan man knappt luta lite i sidled utan att skidorna lossnar.)

Med det båda skruvarna på max (Din 10)
Och gapet mellan pjäxa och bindning (som skall va 5mm?) är så litet det går, är det mindre får jag inte i pjäxan.
Så kom jag ned för backen igår utan att skidorna lossnade. (5-6 plus,halv slaskig snö, fis-åkning)

Idag var det isigt, provade att öka på gapet lite, då gick allt åt pipan igen. en lätt stamp i backen så lossnade dem.
skruvade tillbaka, ungefär samma visa.

Jag visste ju om att det inte var några Dukes jag köpte men... skall man inte kunna råka "droppa" ned från en 2dm hög sten när man åker på skrå utan att man ska tappa skidan?

Jag trodde att min montering vart bra? (Jag har monterat själv) Men Kanske inte. försöker jag mäta fram några skillnader, som tex mellan det röda strecken på bilden. Så skiljer det ca 0,5-1mm, vilket borde vara försumbart, eller? Bindningen/skon på bilden är den som till synes sitter snedast av de 2.

Några tankar kring detta? Tips å trix? Eller är det såhär det skall vara?

dynafit bindningar...
skanken sa:
Det låter som klassiska dynafitproblem innan man vant sig. Se till att du verkligen får i tårna _ordentligt_ innan du klickar i där bak. Jag brukar göra det genom att klicka i, pendla några gånger fram och tillbaka, låsa bindningen och sedan låsa upp. Det oavsett om jag har snö nånstans eller inte.

(Jag hade exakt samma problem när jag började med dynafit, tog ett tag inna jag fått ordning på det. Blev endel blåmärken innan det gick vägen.)

Dock är dynafit mer känsliga än andra bindningar för "skeva" monteringar mellan front- och bakdelen på bindningen. Dvs, om du inte har samma "displacement" kan det vara bidragande till dett problem. Det stora problemet är dock om de är lite vridna i förhållande till varandra, på en ~30 cm lång pjäxa kan även en liten vridning bli en förhållandevis stor skilland i läge vid den andra bindningsdelen. Det är dessutom svårt att mäta.

Senast ändrad:
dynafit bindningar...
Vattendroppe sa:
skanken sa:
Det låter som klassiska dynafitproblem innan man vant sig. Se till att du verkligen får i tårna _ordentligt_ innan du klickar i där bak. Jag brukar göra det genom att klicka i, pendla några gånger fram och tillbaka, låsa bindningen och sedan låsa upp. Det oavsett om jag har snö nånstans eller inte.

(Jag hade exakt samma problem när jag började med dynafit, tog ett tag inna jag fått ordning på det. Blev endel blåmärken innan det gick vägen.)

Dock är dynafit mer känsliga än andra bindningar för "skeva" monteringar mellan front- och bakdelen på bindningen. Dvs, om du inte har samma "displacement" kan det vara bidragande till dett problem. Det stora problemet är dock om de är lite vridna i förhållande till varandra, på en ~30 cm lång pjäxa kan även en liten vridning bli en förhållandevis stor skilland i läge vid den andra bindningsdelen. Det är dessutom svårt att mäta.
Okej, får prova det! Tackar.

dynafit bindningar...

@Skanken
:-) Precis som Vattendroppe skriver är det med största sannolikhet så att du inte fått i tådelen ordentligt, då blir det precis som du beskriver. Jag gör som V-droppe med den lilla skillnaden att jag klickar i och sedan direkt "låser" tådelen och därefter pendlar, tror inte jag haft någon tjuvlösning sen jag började med detta. Prova!

/MM

dynafit bindningar...
Mountain_Man sa:
@Skanken
:-) Precis som Vattendroppe skriver är det med största sannolikhet så att du inte fått i tådelen ordentligt, då blir det precis som du beskriver. Jag gör som V-droppe med den lilla skillnaden att jag klickar i och sedan direkt "låser" tådelen och därefter pendlar, tror inte jag haft någon tjuvlösning sen jag började med detta. Prova!

/MM
Allright. skä prova imorgon! :)

Tack.

dynafit bindningar...
Lite offtopic men ..

Har vi ett samlingsnamn för "dynafitbindingarna", som faktist är långt ifrån bara dynafit nuförtiden? Säger vi incertbindningar? Vad säger man i alperna och nordamerika?

dynafit bindningar...
daave sa:
Lite offtopic men ..

Har vi ett samlingsnamn för "dynafitbindingarna", som faktist är långt ifrån bara dynafit nuförtiden? Säger vi incertbindningar? Vad säger man i alperna och nordamerika?
Tech-bindningar har jag hört här på forumet.

Senast ändrad:
dynafit bindningar...
En fråga ang pjäxa oxo, törs man värma för att trycka ut pjäxan vid stortån om man undviker i den mån det går att påverka "tech" hålen? eller är det 98% att det går åt hälvete.
Tänkte mest på hur precis allt skall vara, värmer man kanske hålen ändrar vinkel/avstånd.

Detta är då inget jag kommer göra själv, men den lokala affären/verkstaden har ingen erfarenhet av dynafit lr "tech.bindningar", det är en alpin inriktad affär så att säga. Men de verkar kompetenta på den biten.

Nån som har någon erfarenhet av detta?

Senast ändrad:
dynafit bindningar...
skanken sa:
En fråga ang pjäxa oxo, törs man värma för att trycka ut pjäxan vid stortån om man undviker i den mån det går att påverka "tech" hålen? eller är det 98% att det går åt hälvete.
Tänkte mest på hur precis allt skall vara, värmer man kanske hålen ändrar vinkel/avstånd.

Detta är då inget jag kommer göra själv, men den lokala affären/verkstaden har ingen erfarenhet av dynafit lr "tech.bindningar", det är en alpin inriktad affär så att säga. Men de verkar kompetenta på den biten.

Nån som har någon erfarenhet av detta?
Att trycka för stortån är inga problem, en butik som sköter sig kommer inte ens vara i närheten av att förändra något på sulan när de trycker. Att trycka ut pjäxorna på längden är nog lite vanskligare, men jag har gjort det och inget har exploderat ännu.

Hawk100 sa:
Vad har ni för uppfattning om TLT radical FT.
Gör Carbonplattan någon skillnad?
Den har en häftig vibrationsdämoningsfunktion som är totalt meningslöst (även om det ÄR roligt att kunna säga att puderskidorna har vibrasjonsdempere). Går lika bra att montera utan de komponenterna.

dynafit bindningar...
Hawk100 sa:
Vad har ni för uppfattning om TLT radical FT.
Gör Carbonplattan någon skillnad?
Tips; ta en omonterad radical el. vertical och vrid tå- och häldelen någon enstaka grad i motsatt riktning från varandra. Lika liten kraft som det behövs för att vrida den torque-märkta plattan kommer plattan att tillföra i vridmotstånd efter montering... D.v.s. nada.

dynafit bindningar...
Vattendroppe & MM

Mountain_Man sa:
@Skanken

/MM
Fungerade fin fint! å tack för pjäx råden.

Senast ändrad:
dynafit bindningar...
På vilket sätt påverkas åkningen av stor rampvinkel? Eller delta eller vad det nu heter. Jag har ett par nya down CD 4 med speed radical och hade svårt att hitta rätt på dom. Kändes som jag hela tiden fick kämpa för att inte hamna i baksätet speciellt vid kortare svängar i lägre fart. Kan det vara värt det att montera en platta under tådelen? Eller är det bara min risiga teknik... Den långa svängradien på skidan kan förstås kännas ovant men tror inte att det är det som gör att det kändes knepigt.

dynafit bindningar...
DrJ sa:
På vilket sätt påverkas åkningen av stor rampvinkel? Eller delta eller vad det nu heter. Jag har ett par nya down CD 4 med speed radical och hade svårt att hitta rätt på dom. Kändes som jag hela tiden fick kämpa för att inte hamna i baksätet speciellt vid kortare svängar i lägre fart. Kan det vara värt det att montera en platta under tådelen? Eller är det bara min risiga teknik... Den långa svängradien på skidan kan förstås kännas ovant men tror inte att det är det som gör att det kändes knepigt.
Hur länge har du åkt på dem? Tar normalt en vecka (för mig) att åka in sig på en ny setup, innan du åkt så länge känns det rätt meningslöst att fundera över att förändra den.

dynafit bindningar...
Åkt knappt fem dagar och visst det kändes bättre sista dagen. Men funderar ändå om det inte skulle kännas bättre med högre tådel. Men kanske skall ge det några dagar till. Men vad kan man egentligen förvänta sig för känsla/problem med för mycket ramp? Rent generellt alltså? Är förstås individuellt men ni som minskat ramp vad upplevde ni för problem?

Tillbaka
Topp