dynafit bindningar...

dynafit bindningar...
DrJ sa:
Åkt knappt fem dagar och visst det kändes bättre sista dagen. Men funderar ändå om det inte skulle kännas bättre med högre tådel. Men kanske skall ge det några dagar till. Men vad kan man egentligen förvänta sig för känsla/problem med för mycket ramp? Rent generellt alltså? Är förstås individuellt men ni som minskat ramp vad upplevde ni för problem?
Jag upplevde ingen skillnad över huvud taget när jag gick över.

dynafit bindningar...
Lånar tråden lite. Är det verkligen så enkelt att FT inte tillför något utöver ST? Jag vill ha broms på mina bindningar eftersom det ändå blir en del piståkande och även en hel del kabinbana där skidan ska av och på...

dynafit bindningar...
Förresten, en följdfråga. Tysken säljer för närvarande "rental" modell av Radical ST. Eftersom jag inte är helt hundra på hur jag vill ha mina skidor monterade så tänker jag att det skulle kunna vara värt lite merkostnad att få möjligheten att flytta omkring bindningen lite. Är det nån som har nån koll på ifall rental innebär några nackdelar?

dynafit bindningar...
Lär ju vara som andra hyrvarianter, det tillför glapp. Inte ens dyra varianter (Läs Jester demo eller look px-vadenuheter), så räkna med glapp.

dynafit bindningar...
Rental dynafit innebär bara att häldelen har väldigt stor justermån, så du kan inte använda den för att ändra monteringen om du inte byter till pjäxa med annan bsl. Den tillför dock inget glapp öht, konstruktionen är identisk med vanliga dynafit bortsett från längre häljusterstång. Den är tyngre, det är nackdelen.

FT ger DIN 12 och lite onödigt plastskit om vi pratar radical, i övrigt ingen skillnad.

dynafit bindningar...
Lite vad som helst är väl vad det kan bli med en vanlig hyrbindning, en dynafit hyrbindning är betydligt mycket mer begränsad än så ;)

Nej, men det stämmer, monteringspunkten kan hamna rätt snett med en dynafit hyrbindning.

dynafit bindningar...
Så då vet jag vilken sort jag ska ha, nu är det bara att få tummen ur och faktiskt köpa en också. Hur tror ni priserna kommer att utvecklas på G3/Vipec osv till nästa säsong?

dynafit bindningar...
Jag hade då inte lagt mina pengar på Vipec, de jag snackat med vittnar om ett jäkla krångel att komma i bindningen. Det då man måste vinkla pjäxan och lirka i pinnarna så att säga. Då har jag inte ens nämnt hur många trasiga bindningar jag läst om på nätet..

G3 är helt ny. Säger väl allt ;-). Läs Vipec och Beast.

Finns bara en vettig väg att gå, Speed Radical. Efter att de fick ordning på de exploderande hälarna är det återigen sweatspoten i techvärlden IMHO. Dessutom relativt billig.

dynafit bindningar...
Ja om man kan få ner priset som t.ex. Speed Radical blir jag bara glad men går det att få bromsar till dem? Vill minnas att det inte går?

Inser att jag aldrig kommer att orka mecka med remmar och kommer däremot glömma bort att tänka på problemet och skicka skidorna nerför valfri bergsida om jag inte har bromsar...

dynafit bindningar...
Pillard sa:
Ja om man kan få ner priset som t.ex. Speed Radical blir jag bara glad men går det att få bromsar till dem? Vill minnas att det inte går?

Inser att jag aldrig kommer att orka mecka med remmar och kommer däremot glömma bort att tänka på problemet och skicka skidorna nerför valfri bergsida om jag inte har bromsar...
Du får jimmyrigga egna bromsar om du ska ha det på speedbindningarna.

dynafit bindningar...
Så då satt man här blåslagen efter ännu en tjuvlösning, förvisso i hård funäspist och bra fart men ändå. Jag kör mina radical f12 på ca 11 och på mina dukes har jag kört ca 9. Nu körde jag betydligt lugnare än jag utsatt dukesen för men ändå släppte skiten.
@mountain_man och ni andra som testat hans knep har ni verkligen gått från jobbiga tjuvsläpp till inga tjuvsläpp bara genom att låsa tån när ni sparkar ner hälen? Jag har alltid pendlat tån innan jag sparkar ner men inte med låst tå. Men nu känner jag noll förtroende för bindningen vid piståkning iaf. Hade hoppats slippa vägen via inserts och behöva byta bindning

dynafit bindningar...

@Pillard
Yes! Jag har faktiskt inte haft problem med tjyvutlösning en endaste gång. Nu kör jag iofs. varken aggressivt eller speciellt mycket i pist med mina Dynafitbindningar, men en och annan stenhård pist är ju svårt att undvika och mina 95 kg trycker på ganska rejält ...

Tricket är att få tåpinnarna att verkligen gå hela vägen in i skornas fästpunkter. Att bara klicka i är helt uteslutet för min del. Genom att låsa tådelen och gunga några gånger går pinnarna hela vägen in, därefter i med hälen (med låst tådel). Då sitter bindningen! Därefter kan man lossa tådelen till åkläge. Har fungerat klockrent för mig! :-)

/MM

Senast ändrad:
dynafit bindningar...
Ok, gunga har jag gjort men inte med tån låst. Får prova att låsa först då. Modet att testa igen nu är lite sådär dock... Samtidigt inser jag ju att det går att åka hårt med tanke på hur jag sett Hoji hantera dem. Jag kör iof ganska hårt nu men samtidigt har jag rätt långa sulor och har alltid haft relativt låg din i vanliga bindningar. Hur har du förspänningen? Enligt plattan eller efter eget millimetermått?

dynafit bindningar...
Jag har justerat enligt medföljande plastbit. Testa och öka din fart succesivt så är du hemma igen, jag håller tummarna för att det fungerar! :-)

/MM

dynafit bindningar...

@pillard Själv har jag (efter mycket åkande på tech) kommit fram till att skidor på runt 100 i midjan är inga som helst problem. Runt 110 är lite so-so och runt 120 ger definitivt potentiella tjuvsläpp i slagig terräng vid "agressiv" åkning. Så länge terrängen är jämn är det lugnt, spelar ingen roll om det är lössnö eller om det är isigt, men vid slagig terräng kan det blir problem på bredare skidor. I dynafits värld är 115 en riktigt bred skida ;)

dynafit bindningar...
Vattendroppe sa:
@pillard Själv har jag (efter mycket åkande på tech) kommit fram till att skidor på runt 100 i midjan är inga som helst problem. Runt 110 är lite so-so och runt 120 ger definitivt potentiella tjuvsläpp i slagig terräng vid "agressiv" åkning. Så länge terrängen är jämn är det lugnt, spelar ingen roll om det är lössnö eller om det är isigt, men vid slagig terräng kan det blir problem på bredare skidor. I dynafits värld är 115 en riktigt bred skida ;)
Mm så är det säkert. Hade jag vetat om kingpin när jag köpte dessa hade det nog blivit dem istället.

Misstänker att det hos mig varit handhavandefel kombinerat med fel förspänning som ligger bakom. Mitt "aggressivt" är nog väldigt beskedligt med Freeride-mått mätt, som sagt brukar jag klara mig väldigt bra med 8-9 i din i sth14 och dukes. Jämför jag det med vad många här kör för din och ändå klarar dynafit vore det ju märkligt om inte lättvikts-jag grejade dem.

dynafit bindningar...
Pillard sa:
Vattendroppe sa:
@pillard hur bred skida?
Tackar, anar att jag haft för låg förspänning. Skruvade in häldelen nu och hoppas det funkar.

Skidan är en Q115 så inte monsterbred
Jag har nu kört samma skida med dynafit st. Har dom på 8 och inte fått några tjuvsläpp köra alltid med låst tå vid gungande med skidan. Låser upp innan jag åker. Nu är jag inte så tung. Men köra ganska hårt. Puder mindre dropp har det pallat och hårda pister.

dynafit bindningar...
Pillard sa:
Vattendroppe sa:
@pillard hur bred skida?
Tackar, anar att jag haft för låg förspänning. Skruvade in häldelen nu och hoppas det funkar.

Rör det sig om en Dynafitbindning är det väl knappast förspänning det är frågan om..? Mer som MM är inne på att justera in spelet mellan häldel och pjäxa. Hur mäter du ditt spel och hur mycket har du?

dynafit bindningar...

@pillard Tyvärr kan jag avslöja att min erfarenhet av det hela är att Kingpin inte löser det problemet, jag misstänker att det beror på den (i princip) oförändrade tådelen jämfört med en vanlig techbindning. Mer detaljer än så kan jag inte avslöja, det kommer på en freeride.se-sida nära dig inom en snar framtid ;)

@petter79 Som sagt, så länge underlaget är jämnt är det inga problem, oavsett det är mjukt eller inte. Det är vid slagigt underlag och snabb åkning som det potentiellt uppstår ett problem!

dynafit bindningar...
Vattendroppe sa:
@petter79 Som sagt, så länge underlaget är jämnt är det inga problem, oavsett det är mjukt eller inte. Det är vid slagigt underlag och snabb åkning som det potentiellt uppstår ett problem!
Vet inte om det är skillnad men den gången jag fick tjuvsläpp med dynafit var när jag hade Dalbello Virus med deras inserts och inte dynafit egna. Och det är som sagt störst risk i slagig pist och hög fart. Vet inte om radikal 2.0 med rörlig tådel minskar risken. Eller som på vipec.

dynafit bindningar...

@petter79 Jag har bara kört med Dynafits egna och har också haft problem, så jag skulle gissa att det inte gör jättestor skillnad. Aldrig testat radical 2.0 eller vipec heller, så det kan jag inte svara på. Jag tycker däremot vipec är väldigt intressant ur den aspekten.

dynafit bindningar...
xSooLx sa:
Pillard sa:
Vattendroppe sa:
@pillard hur bred skida?

Rör det sig om en Dynafitbindning är det väl knappast förspänning det är frågan om..? Mer som MM är inne på att justera in spelet mellan häldel och pjäxa. Hur mäter du ditt spel och hur mycket har du?
Nu har jag mätt in med skjutmått på 5,3mm så hoppas att det hjälper. Misstänker att det var lite mer innan.

Nån som har ett tips på hur man kan testa nu? Totalt blåslagen sen igår så inte så sugen på att prova rejält tryck i hög fart som metod...

dynafit bindningar...
Se till att få tag på en såndär inställningsplastbit som ska följa med bindningen, så slipper du hålla på med skjutmått och grejer!

dynafit bindningar...
Pillard sa:
(man tager vad man haver)
Jag saknar oxå plasttolken. Brukar använda bakändan av spiralborrar som stopp- och gåtolkar. 5.0 går in med spel. 6.0 går inte in. 5.5 går precis in med lite jippel. Svårt dock med hemmasnickrade metoder att avgöra exakt var spelet skall vara det angivna värdet pga ej parallella ytor...

dynafit bindningar...
Vill bara flinka in och slå ett slag för Vipec som fått lite dålig kritik här i tråden. Bytte över till tech bindning (från guardian) denna säsongen och har inte bytt tidigare pga oro för just ovan nämnda problem med tjuvsläpp och liknande.
Skannade nätet totalt och valet föll vipec just för elasticitetens skull. Fick hem bindningarna och kännde mig ganska illamående över att dom där till synes små plastiga sakerna skulle kunna hålla i mina 95kg.

Men vad dom har levererat! Har gott allt från milslånga turer till att bomba på i sönderkörda "eftermiddags julpister" här i Sälen. Inte ett problem med tjuvlsläpp så nu har dom mitt fulla förtroende.
Förstår inte heller kritiken angående att dom ska vara svåra att kliva i. Träffar bra även om man står lite sådär små jobbigt till när man ska kliva i första skidan med ena benet som sjunkit ner en halvmeter i snön.
Ja självklart blir det väl någon bom någon gång men det är liksom inte bindningarnas fel. Får jag gissa så beror istegs problem hos folk på att man inte justerat in bredden mellan pinnarna korrekt.
Har bara haft ett problem med dom och det va att jag inte fick tillbaka häldelen direkt på ena skidan efter en kortare tur. Det hade letat sig in lite snö under häldelen med det behövdes bara ett par knackningar med staven och en lätt skakning så va det problemet löst. Vet inte hur många mil jag gått med dom nu men det börjar bli några stycken och det här har bara hänt en gång.
Så sammanfattningsvis kommer det här bli min nya standard bindning och jag kommer att köpa fler.

Bindningarna är monterade på mina 195långa Hojis och jag kör med BD Factor 130 pjäxa.

dynafit bindningar...
xSooLx sa:
Pillard sa:
(man tager vad man haver)
Jag saknar oxå plasttolken. Brukar använda bakändan av spiralborrar som stopp- och gåtolkar. 5.0 går in med spel. 6.0 går inte in. 5.5 går precis in med lite jippel. Svårt dock med hemmasnickrade metoder att avgöra exakt var spelet skall vara det angivna värdet pga ej parallella ytor...
Just det där med ej parallella ytor (baksidan av pjäxans häldel är vinklad och ej 90 grader mot skidan) är en osäkerhetsfaktor. Plastbiten skall ju ligga an mot pinnarna men justerar man bindningen så att det är helt tight så går det inte att få loss plastbiten utan risk för deformation. Hur mycket våld är lagom när man skall försöka få i/ur plastbiten? Gå loss med pansarfil på pjäxan kanske löser problemet?

dynafit bindningar...
Pillard sa:
........

Nån som har ett tips på hur man kan testa nu? Totalt blåslagen sen igår så inte så sugen på att prova rejält tryck i hög fart som metod...
Vem kan uppvisa värsta konsekvensen av taskigt inställda Dynafit? Lägger ribban på diskkompression i nackkotor och att inte kunna kolla nämnvärt åt vänster i ett halvår efter att ha tomahawkat två varv med dubbel studs på huvudet på stenhårt underlag. Plus för duktig och söt osteopat i La Grave som gjorde akut insats och mer underverk än den svenska sjukvården som endast fixade med röntgen (magnet o vanlig) utan vidare åtgärd.

Senast ändrad:
dynafit bindningar...
snorkel sa:
Pillard sa:
........

Vem kan uppvisa värsta konsekvensen av taskigt inställda Dynafit? Lägger ribban på diskkompression i nackkotor och att inte kunna kolla nämnvärt åt vänster i ett halvår efter att ha tomahawkat två varv med dubbel studs på huvudet på stenhårt underlag. Plus för duktig och söt osteopat i La Grave som gjorde akut insats och mer underverk än den svenska sjukvården som endast fixade med röntgen (magnet o vanlig) utan vidare åtgärd.
Misstänker att du vinner på KO, även om jag själv kommer att fortsätta gnälla över mitt spruckna revben (som gör att jag fortfarande nästan en vecka senare bara kan sova på ena sidan och helst inte sitta upp för länge) och rejäla lårkakan.

Jag får väl också gnälla lite extra över att jag inte träffat på nån duktig och söt osteopat och att min krasch inte fick glorian från att klota i La Grave utan fick nöja mig med en isig och pucklig pist i Funäs... Inte ens några coola ord (tomahawk) får jag använda utan ett vanligt hederligt magplask i 50 knyck med landning på skidan räckte

dynafit bindningar...
Kör på ett liten fråga angående Radical FT här.

Vet inte om detta alltid har varit, men idag när jag stod i hallen med skidorna och gungade lite med pjäxorna i bindningen märkte jag att det flexade ganska rejält i höjdled på häldelen av bindningen när jag lutar mig framåt och bakåt. Pjäxan höjde sig alltså ca 5-7 mm i höjdled när jag böjde mig framåt kontra stå med tyngd på hälen. Detta på båda skidorna. Häldelen följer med pjäxan upp en bit samtidigt som piggarna glider ut några mm från pjäxan. Skruvarna sitter självklart rejält hårt i skidan, samt är "DIN" skruvade på ca 10 i höjd och vertikalled.

Dock så sitter inte häldelen löst eller något utan känns rätt stabil när man försöker lyfta den med handkraft när inte pjäxan sitter i. Detta kanske har varit hela tiden och kanske inte är något problem, men det var först nu jag lade märke till det.

Någon annan som har samma eventuella "problem"?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp