Dynafit Rotation 14 vs ATK freeraider 14/15/16

connykent

Medlem
Någon som har testat båda och kan berätta lite om för och nackdelar med respektive. Vilken har bäst utlösning och var är kraftöverföringen bäst? Hur är de att tura med? Vägen ner är prioriterad även om vägen upp såklart också är av vikt.

Se nedan. Jag har använt de både men slår ett slag att titta på EVO-modellerna då de har en hel del väldigt bra uppgraderingar (y)

Dynafit ST Rotation
+ Robust
+ Vridbar tådel (bättre säkerhet)
+ bakdelens integration med skistopper
+ viss elasticitet i bakdel
- Vikt

ATK Freeradier
+ Vikt
+ Elasticitet i bakdel
+ Kraftöverföring (kräver freeridespacer)
+ Antal gålägen/hälhöjare
- Handhavande skistopper kan vara meckigt med handskar

ATK Freeraider EVO
+ Vikt
+ Elasticitet i bakdel
+ Kraftöverföring (kräver freeridespacer)
+ Antal gålägen/hälhöjare
+ Bakdelens integration med skistopper
+ Förbättrad design där flera vitala delar är inkapslade vilket ger ett väldigt bra skydd för isproblem
+ Användarvänlighet
+ Justerbart utlösningsvärde i tådel

Senast ändrad:
Ingen av dessa bindningar har förspänning.

Jag har haft Radical 2 och åker nu med ATK Raider 12. Inte märker jag större skillnad åkmässigt men jag fått skruva upp ATK rejält att slippa pre-releases. Jag gillar viss robustness och enkelhet i ATK.

Senast ändrad:
Ingen av dessa bindningar har förspänning.

Jag håller med. De har väl allihop så kallad gapless design vilket gör skillnad när skidan böjs kraftigt, men det går inte att kalla det förspänning.

Däremot borde rotation ha lite elasticitet, tror jag sett 2 mm nämnas tidigare.

Jag funderade en hel del på de här tre bindningarna för ungefär ett år sedan och landade själv i tecton, som väger ungefär som en rotation om jag minns rätt. Jag kom fram till att jag vill ha en så kraftig och säker bindning som möjligt och är villig att släpa på 300 gram extra per fot för att få ett bättre åk. Sannolikt hade jag åkt mer försiktigt om jag haft en ren techbindning under fötterna, och det vore ju tråkigt om jag faktiskt inte har behov av att spara 300g

Jag gissar att @tanndalenexperience menar att bakbindningen kan flytta sig när skidan flexar mycket. Vilket är bra men inte samma sak som förspänning.
Killgissning nu igen 😃
Precis! Fel begrepp och syftade på följande om man ska vara petnoga👍
"14 mm av elastisk rörelse för hälpartiet tack vare Elastic Response System®, som ger den naturliga böjning av skidan, även vid stora hopp/kompressioner"

Tillbaka
Topp