Dynafit som one-quiver

Dynafit som one-quiver
Personligen hade jag aldrig satsat på dynafit som enda binding om man inte väger under 70kg och inte helt uteslutande skall tura med den. Det är en grymm binding, men den har jätteliten elastisität (=prerelease) och det är inte ovanlig att tådelen på bindingen rivs ur skidan om man åker på hårt underlag. Jag har själv använt dynafit i flere år och gillar dom starkt till turande, men jag vågar mig inte ut i pisten med dom. (83 kg)

Om man är jätte forsiktig i pist/hårt och unviker pucklar som pästen, så kan det funka.

Jag har en polare som hade exakt samma tanker som dig, och som satsade på bara ett par skidor med FT12. Han dro ut tåbindingen på andra åket i pisten, och han åkte inte hårt alls. Jag har också sett skidor med metall bli fullstendigt delaminerade i bindingsinfestningen pga åk i pucklige områden m dynafit. skidorna flexes reelt til negativt spann/rocker, och den bakre delen av bindingen puttar fram hela pjäxan och tåbindingen löser absolut inte ut i langsled :(

Det blir kanske inte lättare för dig när jag skriver det här :)

Dynafit som one-quiver
Det är en grymm binding, men den har jätteliten elastisität (=prerelease) och det är inte ovanlig att tådelen på bindingen rivs ur skidan om man åker på hårt underlag.
Det där kände jag inte till! Jag väger strax över 90 kg och har kört med Dynafit FT12 i två säsonger (dock inte samma skidor och bindningar) utan någon som helst tendens till att tåbindningen skulle lossna. Har blivit en hel del i pist i hygglig fart, men jag undviker pucklar.

Men det låter logiskt att tåbindningen kan utsättas för stora krafter i puckeln om skidan flexas allt för hårt eftersom det endast finns utrymme för omkring 5-6 mm flex i bakbindningen. Däremot har jag svårt att tro att det hårda underlaget i sig själv skulle vara något problem sålänge det är någorlunda jämnt.

Intressant att dra en parallell till problemen med Hardside & Dynafit... inte osannolikt att det kan finnas ett samband! Skulle vara intressant att höra vad Dynafit säger om det här!

/MM

Senast ändrad:
Dynafit som one-quiver
Har också nära 2 säsonger på FT12 och efter några inledande vurpor pga att jag inte lärt mig att ta på bindningen ordentligt (dvs se till att det inte är snö/is där det inte skall vara) så har det gått bra utan några somhelst tjyvsläpp. Tog ett antal dagar att börja lita på bindningen efter tjyvsläppen men nu kör man på även i pisten utan att tänka på vilken bindning man har.

Finns väl flera trådar med liknande diskussioner men slutsatsen brukar vara att om man ställer in bindningarna på millimetern rätt så fungerar de som de ska. Annars inte. T ex för litet avstånd mellan bakbindning och pjäxa kan knäcka en bindning eller en skida. För stort avstånd kan göra att pjäxan lossnar vid returflex i puckel eller hopp.
Det skall till väldigt extrema övningar om en rätt inställd bindning skall lossna från skidan.

Det som däremot kan hända är att hälen löser ut i sidled pga stor smäll och liten elasticitet i bindningen. Där är svagheten jfr alpinbindningar. Dra åt 2-3 snäpp extra på DIN skalan om du står på i hård och knagglig pist.

Dynafit som one-quiver
MM och Snorkel; vilka skidor åker ni?

Bindingarna till min polare var rett inställd. Jag kolla dom själv monteringen och avstandet med spacern som fölger med för honom. Dock är det omojligt att veta om montören har haft en dårlig dag. ( jag har dock sett det hände 2 gonger med olika skidor och åkare) Det är inte jätteovanlig att riva ut tådelen när man kör på hårt underlag. Kom ihåg att om man åker på hårt underlag tar tådelen praktisk talat alla kraftarna från kanten. hälpinnarna sitter så långt in mot centrum så tåpegs'en måste stå emot praktisk talat ensamma. och alla dom krafterna går över i skidorna via en ganska liten monteringsyta på tådelen. På en klassisk dynafitmonterad skida runt 75mm midja (old school bergsguide i alperna :D ) är det nog inget problem, men när man monterar på fetare skidor blir vridmomentet högre.

Många har dock inte problem. Och jag tycker personligen det är en helt sjukt bra binding till att tura med och alt annat känns puckat när man har använt dom. :P

Jag tycker stoof borde prova dom då han verkar rett sugen, dock kan det vara bra att känna till att dom har endel begrensninger och kräver ett annorlunde sätt att åka skidor samanliknat med vanlige alpinbindinger.

Dynafit som one-quiver
@ Slogen:
Jag åker på FT12 och Sidestash som har 108mm i midjan och det gör mig veterligen MM också.

Håller med i ditt resonemang om bredden på häldelen. Dock måste du komma ihåg att pjäxans häl tar i skidan också. Trycker pinnarna i hälen ner pjäxan ordentligt mot skidan så överförs det kraft även där när skidan står på kant.

Alpinbindningar trillar ur de med. Ofta beror det på montaget, inget lim ger fukt och ruttet trä. Överdragna skruvar gör att det släpper. Har monterat mina bindningar med inserts som gör att infästningen i skidan klarar ca 50% mer kraft jfr standardskruvar.

Visst har Dynafit begränsningar jämfört med en biffig alpinbindning. Jämför du med en DIN12 alpinbindning så är dock skillnaderna i praktiken små. Det går också att skapa lite extra elasticitet i bindningen genom att åka med tådelen i gåläge, kraschar du ordenligt så lossnar det ändå.

Senast ändrad:
Dynafit som one-quiver
Körde Hardside (98 mm) förra säsongen och Sidestash (108 mm) nu! Känns som en god idé att montera inserts i rent förebyggande syfte. Borde vara enkelt i en befintlig hålbild, eller? Vad säger du snorkel?

/MM

Dynafit som one-quiver
Inserts är säkert en god försäkring. kanske det rekker att göra det på tådelen.

Snorkel: har du inte broms under hälen? med fjäderbelastad mekanik? Kanske det överför lite krafter som du sier ja.. på mina tlt speed (inga bromser) m garmont pjäxer är det en glipa på 3 mm när pjäxan sitter i bindingen. det är bara pinnarna som är i kontakt med pjäxan på hälen.

Dynafit som one-quiver
Lowe71 sa:
Låter som du ska ha 2012 års Black Diamond Justice.
Men att åka omkring i hög fart med ett par Dynafitbindningar har sina risker:
http://www.wildsnow.com/4371/dynafit-breakage-ft-to/
Vilket å andra sidan är första gången Lou sett något liknande på ett par dynafit som inte har passerat bäst-före-datum, dessutom hade den här bindningen knäckts vid gång, så det rör sig om ett fabrikationsfel snarare än ett konstruktionsfel. Egentligen är det intressant att folk plockar upp så oerhört fort på just felande dynafitbindningar, jag har sett bindningar från Salomon som praktiskt taget exploderat för att plastdelar givit vika, men det blir ingen folkstorm över det! Det har väl iofs att göra med att dynafit gör bindningar på ett sätt som folk inte är riktigt vana vid...

Det jag vill ha fram är väl ungefär att du inte behöver utesluta dynafit som onequiver för att wildsnow har skrivit en artikel om en bindning som pajat ;)

Dynafit som one-quiver
Vattendroppe sa:
Lowe71 sa:
Låter som du ska ha 2012 års Black Diamond Justice.
Men att åka omkring i hög fart med ett par Dynafitbindningar har sina risker:
http://www.wildsnow.com/4371/dynafit-breakage-ft-to/
Vilket å andra sidan är första gången Lou sett något liknande på ett par dynafit som inte har passerat bäst-före-datum, dessutom hade den här bindningen knäckts vid gång, så det rör sig om ett fabrikationsfel snarare än ett konstruktionsfel. Egentligen är det intressant att folk plockar upp så oerhört fort på just felande dynafitbindningar, jag har sett bindningar från Salomon som praktiskt taget exploderat för att plastdelar givit vika, men det blir ingen folkstorm över det! Det har väl iofs att göra med att dynafit gör bindningar på ett sätt som folk inte är riktigt vana vid...

Det jag vill ha fram är väl ungefär att du inte behöver utesluta dynafit som onequiver för att wildsnow har skrivit en artikel om en bindning som pajat ;)
Bindningen gick sönder när han körde, inte vid gång. "I had experienced a toe pre-release one and two days prior in totally different situations – one just after the first turn off the lift and the second on a high speed ride through a low-angle field of broken-crud studded with hard snow chunks. I felt right away that both of these pre-releases were strange, as I have been skiing Dynafits for ten years with no previous problems in similar conditions. I checked the toes for cracks and verified that there was no ice under the boot or in the toe piece among possible causes.
It is my guess that the toe piece plate was already cracked and weakened, but not completely sheared yet, as seen in photo. But I did not know this at the time as the crack must have been hidden from view.
On the third day, during a traverse on soft snow at medium to high speed, the binding suddenly released at the toe for no reason and the ski shot out from under me. I made a controlled fall and discovered the toe piece had failed. I was lucky not to have hit a tree or rock."

Att han körde med låst bindning verkar konstigt men en del vrider väl hellre sönder knäna än tappar skidan.

Dynafit som one-quiver
Vattendroppe sa:
Lowe71 sa:
Bindningen gick sönder när han körde, inte vid gång.
My bad, jag lär ha blandat ihop den med någon annat jag läst under dagen (sannolikt tråden om snubben vars marker F12 pajjade)...

Hur som helst, min poäng står sig fortfarande!
Självklart kan man använda sig av Dynafit som enda bindning, men den är inte konstruerad för att hoppa eller köra fort med på ojämt underlag (särskilt inte i låst läge), då är alpinbindningar att föredra.

Dynafit som one-quiver
Ojojoj, här har det hänt saker. 20 nya inlägg sen jag senast tittade förbi. Tack allihop. Det låter som Dynafit har sina för/nackdelar (som allt annat) men jag tror fortfarande jag ska ge det ett försök! 2012 års Justice, någon som har några specs. på den? Eller Lowe, varför föreslog du den? Har du provat den?

Christoffer

Dynafit som one-quiver
Dynafit som one-quiver
Ser att Fransson INTE har tådelen i "ski-mode" ... men vad händer egentligen vid 5.20 in i filmen när han ska passera ett parti med is/klippa? Gillar vändningen strax innan när han helt enkelt stick in bakändarna i snön och stiger runt!

/MM

Tillbaka
Topp