Dynafit som one-quiver

stoof007

Ny medlem
Dynafit som one-quiver
Halloj,

Jag hoppas att någon liknande tråd inte finns sen tidigare, har sökt men inte hittat något.

Jag har ett rejält I-landsproblem, eller i alla fall ett pryl-intresse-problem. Jag provade nyligen Dynafit bindning under en lavinkurs i Åre och blev rent ut sagt ganska såld på konceptet att gå uppför och att ha den friheten som det innebär. Det var alltså första gången jag använde stighudar, har tidigare bara boot-hikat och åkt pistnära offpiståkning (skyller detta på min relativt ringa ålder).

Nu till problemet:

Efter denna "stighudsfrälsning" har jag börjat fundera på hur man ska komma undan med endast en skida då en studentbudget inte är överdrivet stor. Jag är dock villig att lägga en ansenlig summa om jag hittar det jag söker. Och vad är det då jag söker?

Jo, jag söker en skida som:

- Passar bra med Dynafit bindning (som är bindingen som så vitt jag förstår har ypperlig stabilitet i förhållande till vikt, dock dålig elasticitet?)
- 105+ i midjan
- Inte är överdrivet tung (jag har funderingar på att gå Haute Route, skulle dock kunna hyra skidor om denna dröm skulle införlivas.)
- Ska fungera som "one-quiver" en säsong i alperna
- Självklart klar fokus på offpiståkning, dock är ju aldrig bra pistegenskaper något negativt.
- Jag har en klar dragning mot stabilare skidor och jibbar ingenting.
- Gärna någon form av tiprocker då vi alla gillar puder.
- Även om det är mycket positivt med en lätt resa mot toppen är nedvägen prioriterad.

Vem är då jag:

19 år gammal, god åkförmåga och teknik även om jag inte tävlat. Föredrar att åka fort framför att leka omkring i kortsväng. Är 182 cm lång, 82 kg tung och vältränad. Nuvarande skida är 4FRNT CRJ som jag köpt på rekommendation och recension. Jag är dock inte särskilt nöjd med den då den inte alls passade min åkstil (läs. För jibbig, vek och fladdrig). Jag åker nu på ett par Tecnica The Agent 130 men införskaffar dynafitskor (stabila) efter köpandet av skidan.

Skidor jag har funderat på samt för/nackdelar med dem:

- K2 Sidestash 188 cm: Bra recensioner av i stort sett alla här på forumet. Väldigt allround vilket passar mig, även hyggligt stabil som det verkar. Har egentligen inga negativa sidor förutom så kanske vikten (även om jag som nybörjare i topptursbranschen inte är så finkänslig)
- Dynafit Stoke 191 cm: Finns i stort sett inga recensioner. Otroligt lätt för så mycket skida. Har dock ingen aning om vare sig allroundegenskaper eller fartstabilitet. Har dock en känsla av att så mycket skida i den viktklassen kan bli fladdrigt.
- Black Diamond Drift 186 cm: Lätt turskida, Bra topptursrecensioner, bra puderegenskaper men kanske inte så allround inte heller stabil. Ganska dyr. Även smal i midjan.
- Black Diamond Zealot: Stabil som attan. Fungerar bra även utanför pudret. Kanske motsägelsefullt att ha Dynafit på en så köttig skida? Förmodligen alldeles för tung för längre turer.

Dessa är skidorna jag själv har filosoferat fram. Jag ber nu Freeride's friåkare och topptursentusiaster om hjälp i denna fråga. Vad har ni för tips att ge mig, några förslag på andra skidor, förslag på vilken av skidorna som passar bäst? Ja, egentligen vad som helst. Allt är välkommet, tack på förhand.

Christoffer

Dynafit som one-quiver
Som jag förstår det är din frågeställning mest runt skidan, vilket inte har speciellt mkt med Dynafit att göra. Jag har inget att tillföra där.
Om bindningen som one quiver kan jag dock säga att det verkar skilja från person till person. Vissa har problem med den, andra har det inte. Jag tillhör kategorin som inte har problem med bindningen. Det har förmodligen en hel del att göra med att lära sig hur den funkar. Dynafit är inte "click and go"...
Dock kör jag den som one quiver och det funkar utmärkt för mig. Har åkt på alpveckor och till Kanada med endast dynafitmonterad skida utan problem. Jag åker så lite i system överlag att det inte finns någon mening för mig att ha en vanlig bindning. Jag åker inte heller speciellt mkt nuförtiden. Endast ca 1-3 v per år. Har bara haft Dynafit de senaste 4 åren.

Edit. Nu när jag skrivit klart såg jag punkten "one quiver en säsong i alperna". Hmmm, det låter som nått som kan bli rätt jobbigt för bidningen. Nja, känns lite tveksamt med tanke på hur mkt slitage det blir... För sånt bruk kanske en lösning med inserts eller nån platta så man kan byta bindning skulle vara något?

Dynafit som one-quiver
K2 Sidestash/Dynafit är en utmärkt kombination som är allround i allra högsta grad. Precis som sjo_orret säger är det lite "mek" med Dynafit, men det fungerar och jag känner mig 100 % trygg i alla lägen (finns en separat tråd om detta), jag har absolut inga problem med att bränna pist i hög fart.

Sidestashens styrka är att den fungerar i alla lägen men föredrar klart lite mjukare underlag, i hård pist är den hanterbar men ingen höjdare. Karaktären är inte direkt "kvick" utan skidan behöver lite fart för att leverera, men känns märkligt nog ändå väldigt lättmanövrerad i "yxiga" situationer. Helt enkelt ett utmärkt verktyg för blandad offpist och toppturer.

/MM

Senast ändrad:
Dynafit som one-quiver
Jag är ju partisk när det gäller detta här men kolla in Moment som är relativt lätta skidor för att vara en "pistskida" då tänker jag framför allt på Ruby eller Bibby. och glöm inte framför allt DPS som är sjukt lätta skidor. 112 borde passa dig som handen i handsken.

Jag hade för övrigt mina Dynafit på BD Verdict i fjol och kommer sätta de på Night Trainen nu till våren då de bägge skidorna väger in på samma vikt till och med..

Senast ändrad:
Dynafit som one-quiver
Tack så mycket för svar allihop!

@ sjo_orret: Jag har funderat på det här med slitaget lite grann. Dynafit ser ju inte så mycket ut för världen men samtidigt pratade jag med en bergsguide som alltid kör på Dynafit (kanske byter skidor iofs) men de åker ju mer skidor än de flesta. Han tyckte inte det var några problem. Jag ska tänka på saken, låter dock lite omständigt med plattor för byte etc.

@ MM: Sidestashen verkar som ett kanonköp i så fall. Pist är helt klart nedprioriterat och om den är hård kan jag nästan lika gärna gå uppför och njuta av naturen eller något. Har du upplevt något som rent negativt med skidan? Och hur mycket väger den i 188 cm? Jag hittar bara vikt på 174 cm. En fråga till, skulle du kunna tänka dig att ha en Sidestash med dynafit som one-quiver som åkt på den?

@ Hasse: Som jag förstår är Bibby mycket av en hårdare version av en BC jibber, jag tackar för förslaget men känner att det inte är riktigt detta jag söker (rätta mig om jag har fel). Samtidigt var den av PNyberg i MnO:s skidtest beskriven som ganska lik CRJ. DPS låter bra, dock (referar igen till MnO:s test) så verkar 112:an vara mer av en kortsvängsskida och kanske inte fungerar om man vill dra på i feta stora svängar på stora ytor? Hur upplevde du BD Verdict med Dynafit, tänkbar one-quiver?

Dynafit som one-quiver

@stoof007
Tjaa ... det jag saknar med Sidestashen är framförallt det exakta absoluta kantgrepp man får med ett par bra pistskidor ... sen kunde de naturligtvis vara lite mjukare, lite bredare för bättre flyt i lössnön ... lite snävare skärning för pisten ... lite lättare för energieffektivare klättring ... lite snyggare grafik ... men jag är nöjd! :-) Jag har hitentills kört 16 skiddagar med Sidestashen i de mest blandade förhållandena men skulle inte vilja ha dem som enda skida, jag kompletterar själv med ett par SL-carvers som är vansinngt roliga i pisten och ett bra alternativ när offpisten är karg och trist! Med ett par Sidestash och ett par kompetenta pistskidor kommer man långt!

/MM

Dynafit som one-quiver
@ MM: Right on. Okej, jag är med dig och förstår. Om vi bortser från pistegenskaperna så är det alltså inte ett perfekt one-quiver, men ändå ett dugligt sådant? Har du något bättre förslag på skida?

kastar även ut två frågor till alla andra:

Är det någon som har erfaranheter av Ski Logiks Howtizer? Vettigt alternativ?
Undrar även fortfarande om någon åkt eller vet något om BD Drift, BD Zealot eller Dynafit Stoke?

Christoffer

Dynafit som one-quiver
@ la_grave

Det var en mycket intressant skida. Funderar dock på hur allround den verkligen är? Kan du ge mig en kort resume av den? Hur den upplevs, styvhet, fördelar/nackdelar etc?

Tack för intressant förslag!

Christoffer

Dynafit som one-quiver

@stoof007
Frågan är hur bergsguiden använde dom? Att tura slut på bindningarna tar nog ett bra tag, men att mängdåka i system dagligen en hel säsong blir ju lite annat... Skall inte säga att det inte går, bara att jag känner mig lite tveksam. Det är väl inte riktigt det dom är byggda för iaf.
Mina bindingar är 4 år gamla och har ca 50-60 åkdagar i sig. Runt 20 av dessa har varit liftburna. Har inte hänt nått än iaf.

Dynafit som one-quiver
Verdicten är för smal för min smak och tung.Men tror att drift är ganska lik den förutomm att den är lättare.... Jag åker mest på Ruby nu. Skall gå på tur med den inom snar framtid så kan återkomma efter den vad ja tycker om den då.

Per Nyberg skall ju ha Bibby som turskida vad jag vet i alla fall.. Och den är betydligt stabilare än CRJ tycker jag...

OneQuiver för mig är 110 mm + i alla fall.

Line SFB då??

Dynafit som one-quiver
@ sjo_orret: Du har helt klart en poäng! Min kontringspoäng är då att jag gärna går och turar en del hellre än att nöta i pisten en säsong. Men tack för svar!

@ Hasse: Okej, verdicten är då ute ur bilden. Gör gärna det, vore kanon med ett omdöme av någon som provkört (både uppför och nedför). Okej, det är mycket möjligt då jag bara refererade till testen och mitt eget omdöme om CRJ. Ang. SFB kan den säkert vara intressant, ska ta mig en titt! Tack för förslag.

Howitzer, Stoke anyone?

Christoffer

Dynafit som one-quiver
Har med Funderat på Goode!
har tidigare gått med Dynastar legend mytic rider med en naxo21 bindning, gått en del långa (10h 1500+ hm) och många turer med dem under en säsong, inte så lätta, men har aldrig legat sist för det då mina vänner gått med dynafit,

Funderar själv att köpa Dynafit tlt, och Manaslu skida, alternativt Goode, eller BD, nån som har några erfarenheter från Goode?

Dynafit som one-quiver
@ Ekan66:

Verkar som de bara finns i USA. Håller med om att det är lite konstigt att de inte snackas om. Känns dock som de har väldigt smalt användningsområde.

@ MarkusO:

Nanuq:en känns i mitt fall lite smal. Om den ska fungera även när det förhoppningsvis snöar ordentligt nere i bergen i söder känns det som bärigheten kommer svikta. Har du själv prövat skidan?

@ Freppo:

Manaslu och Goode känns som väldigt olika skidor? Kolla bara på dimensionerna. Det skiljer 25 mm i midjan.. Jag håller dock helt med om att la_grave skulle kunna skriva några radr om för och nackdelar med Goode:n. Känns som det inte är så många som åkt den.

Christoffer

Dynafit som one-quiver
stoof007 sa:
@ Ekan66:

@ Freppo:

Manaslu och Goode känns som väldigt olika skidor? Kolla bara på dimensionerna. Det skiljer 25 mm i midjan.. Jag håller dock helt med om att la_grave skulle kunna skriva några radr om för och nackdelar med Goode:n. Känns som det inte är så många som åkt den.

Christoffer
Visst är det stora skillnader på skidorna, där av frågan, men vill veta dess egenskaper innan jag funderar slår till på nått, manaslun känner jag en hel del som åker på, men vill gärna vete era åsikter och erfarenheter från både goode och manaslu, eller någon annan lätt toppturskida,

Dynafit som one-quiver
Finns en tråd om ett par trasiga hardside där hela överdelen har släppt från kärnan. Finns även bild upplagd på ett par sidestash där belaget släppt från resten av skidan. Det hände även på min rumskompis skidor (sidestash), verkar vara en himla konstig konstruktion eller så har dem lyckats få måndagsexemplar!?

Dynafit som one-quiver
Om det börjar bli mycket fokus på vikt för att funka bra vid turande, kolla någon omgång till på DPS's skidor, inte bara W112... Det blir lite tyngre än de rent turoptimerade laggen som Dynafit och Goode ändå får räknas som, men jäklar vad ett par DPS skidor funkar bra åkmässigt!

Jag hittade känslan i mina 112'or igår och det enda som trumfar dem i pistgrepp är Hendryx fantastiska byggen och mina absurda tävlingsstorslalomskidor från Atomic. Mina gamla Salomon SL-skidor har, trots racebygge, inte en susning! Jag har bara kört i små backar än så länge så jag har pressat in så mycket svängar som möjligt, men jag har svårt att tro att jag kommer bli besviken när jag glider ner till Alperna och testar dem i lite puder och längre svepande piståk. Jag kan återkomma nästnästa söndag om det!

Om du ändå vill ha med traditionell skida, kolla på Wailer 105'an!!! Gammal hederlig utformning, fast i ett snärtigare, stabilare och lättare utförande. Jag tycker mina gamla Lotus 120 är fantastiska och det går nog utmärkt att köra dessa som one-quiver när man väl vant sig (jag skulle kunna göra det...). Turar man mycket och ser pisten som transport funkar det nog utmärkt. Riktigt lätt om du väljer Pure-modell (vilket jag hade rekommenderat hursom) och mycket stabil och funktionell över hela berget. Det är väl att den skulle vara lite för bred för turandet isf, du får ju spåra en del...

Dynafit som one-quiver
@ Carled:

Tack för mycket kloka ord. Återkom gärna i tråden eller via PM när du bränt av dina 112:or över lite större alpytor! Vore kanonschysst. Jag ska ta en titt på 105an och även Lotus 120, även om jag har en magkänsla att 120 mm är lite väl att ta i i mitt fall. Smaken är som röven, klöven (måste läsas med östgötsk dialekt) :). Hade kul i alperna.

Christoffer

Dynafit som one-quiver
tja :) joovars, fast måste faktiskt klaga lite snön just nu. varmt som fasen och dåligt med snö tyvärr. Hoppas det kommer

var ska du?

Dynastar pro xxl hade kanske vart nått, men med vår tyngd lär dem väll göra som dem själv vill i backen.

Dynafit som one-quiver
@ Micke

Okej, jag pratade med en kompis till där nere och de hade varit med om en lavinolycka i förrgår så kör försiktigt! Som sagt, XXL blir sjukt tuuuungt. Jag är nog mest inställd på Stoken just nu. Verkar som en rolig skida med bra längd och bredd, för att inte tala om vikten.

Christoffer

Dynafit som one-quiver

@stoof007
Missförstå mig rätt ... Sidestashen stämmer 100 % på dina kriterier, att den inte matchar ett par bra pistskidor på hårt underlag är en egenskap den delar med de flesta lite fetare skidor. Det här med kvalitetsbristerna som rapporteras är dock oroväckande, jag har iallafall inte märkt något.

Annars tycker jag DPS-laggen verkar intressanta. Om du funderar på en fet lättviktare tycker jag du även ska ta med Scott Powd´air, verkar riktigt intressant. Men Powd´air och Stoke och andra turorienterade lättviktare är knappast ett alternativ som enda skida för en säsong! Då är en skida som Sidestashen mycket mer allround!

/MM

Dynafit som one-quiver
Jag kör med ett par dynafit mustagh ata och dom fungerar bra i pisten och har lagom med bärighet för mig.
Åker lätt i från polarna just nu, dock kör dom med pistracer som har 70mm i midja i snitt.

Frågan är dock hur bra den fungerar i djupare snö, det vet jag inget om än.

88mm midja och väldigt lätt skida, även dynafits styvaste skida.
Skall provåka Manaslun och Stoke så snart som möjligt hade jag tänkt.

Dynafit som one-quiver
@ MM

Jag missförstår dig rätt! Att den inte matchar ett par SL lagg eller ens DPS lagg i pisten för den delen är helt förståeligt. I Sl fallet är det en pistskida och i DPS fallet är det en extremt dyr och "övernaturlig" skida :). Jag är också oroad då Micke som skrivit i denna trådens polares skida har pajat. Precis på samma ställe som ett antal hardside's gjort.

Angående turskidor är det lite klurigt, det är ju lätt att stirra sig blind på siffror och vikter (i gram dessutom!). Man kan även då bli väldigt kräsen. Om jag ska vara realistisk vet jag inte hur en turskida "ska" kännas då jag inte har turat mycket i mina dagar. Jag köper argumentet med att Sidestashen är mycket mer allround, men det är något med Stoken som tilltalar mig. Puderegenskaperna är enligt recensioner mycket bra, vikten kanon, frågorna som måste besvaras är om den är vettigt stabil och vridstyv och hur den klarar lite vindpackad/hårdare snö.

Jag ska även kika in Scott Powd'Air!

@ Tancoll

Återkom gärna till mig via PM eller i denna tråd efter att du har kört Stoken!

Dynafit som one-quiver
När alla köpte 112'an, så köpte jag Lotus 120. Av det lilla jag åkt på den så måste jag säga att det kan vara det bästa jag åkt, någonsin. Nu har det inte blivit några direkt djupa puderupplevelser med dem, och ganska ofarliga lutningar, men jädrar vad lätt det är att åka dem. Att 120 i midja skulle vara så lättsvängt hade jag aldrig kunnat drömma om.

Jag skulle nog också kunna köra den som enda skida. Men i sann MnO-anda så lovar jag att testa dem i alperna, återkommer med hur det gick!

Dynafit som one-quiver
DPS Wailer 112 behöver du inte oroa dig bara är till för kortsväng. Jag kör större delen bara stora super G svängar när jag åker och detta fungerar alldeles utmärkt på dessa skidor. Det går faktiskt rätt bra att jämföra dem med mina Head Supershape Speed. Visst det är inte exakt samma, carving skidorna är fortfarande roligare i ren pist. Men DPSen är sjukt rolig i pisten för att inte tala om så fort snön börjar bli lite djupare. Dessutom är dessa skidor så lätta att det är löjligt. Har aldrig kännt på dessa med Dynafit men jag utgår från att de i princip riskerar att blåsa bort =)
Mina monterade med Dukes väger en bråkdel av vad mina carvingskidor som är 20 cm kortare gör...

Skulle jag bara haft en skida så hade jag garanterad valt mina DPS med dukes. Det funkar att gå med dem, men jag prioriterar nedfarten!

Lycka till i djungeln av alternativ!

Edit: PMa om du vill ha mer utförlig information om min åsikt om dessa skidor, orkar inte skriva allt i ett inlägg...

Senast ändrad:
Dynafit som one-quiver
aelgen sa:
DPS Wailer 112 behöver du inte oroa dig bara är till för kortsväng. Jag kör större delen bara stora super G svängar när jag åker och detta fungerar alldeles utmärkt på dessa skidor. Det går faktiskt rätt bra att jämföra dem med mina Head Supershape Speed. Visst det är inte exakt samma, carving skidorna är fortfarande roligare i ren pist. Men DPSen är sjukt rolig i pisten för att inte tala om så fort snön börjar bli lite djupare. Dessutom är dessa skidor så lätta att det är löjligt. Har aldrig kännt på dessa med Dynafit men jag utgår från att de i princip riskerar att blåsa bort =)
Mina monterade med Dukes väger en bråkdel av vad mina carvingskidor som är 20 cm kortare gör...

Skulle jag bara haft en skida så hade jag garanterad valt mina DPS med dukes. Det funkar att gå med dem, men jag prioriterar nedfarten!

Lycka till i djungeln av alternativ!

Edit: PMa om du vill ha mer utförlig information om min åsikt om dessa skidor, orkar inte skriva allt i ett inlägg...
Nu är det väl så att Super G svängar är ca 36 meter? Och din Supershape har ca 16 meter i radie? Fast en skida med så kort radie är väl inte idealiskt att åka i så stora svängar eller? Bara en liten fundering... Menar att en slalom skida som du försöker åka med i super g svängar blir grym orolig...

Dynafit som one-quiver
Ursäkta min brist på kunskap inom de tekniska detaljerna i skidsvängar. Jag menar bara stora carving svängar i hög fart, min egen tolkning av lekmans super G eller vad du vill kalla det för.

Så jag omformulerar mig: Det går alldeles utmärkt att åka på dessa skidor i högfart och stora skärande svängar.

Dynafit som one-quiver
@Hasse
Om vi nu ska vara lite petiga är inte skida med 16 meter radie en "slalomskida", varken specialslalom eller storslalom. Head Supershape Speed är en "pistskida för friåkning med medellång skärning" ... Nu har du snackat för mycket med turisterna! ;-)

@aelgen
Joru, här gäller det att ha koll på definitionerna ... och "carvingskidor" ... med undantag för en handfull extrema lössnöskidor och en del tävlingsredskap är väl allt som sålts över disk i alpin skidväg de senaste 10 åren carvingskidor, dina DPS osså!

/MM

Dynafit som one-quiver
Mountain_Man sa:
@Hasse
Om vi nu ska vara lite petiga är inte skida med 16 meter radie en "slalomskida", varken specialslalom eller storslalom. Head Supershape Speed är en "pistskida för friåkning med medellång skärning" ... Nu har du snackat för mycket med turisterna! ;-)

@aelgen
Joru, här gäller det att ha koll på definitionerna ... och "carvingskidor" ... med undantag för en handfull extrema lössnöskidor och en del tävlingsredskap är väl allt som sålts över disk i alpin skidväg de senaste 10 åren carvingskidor, dina DPS osså!

/MM
MM: Vart har jag skrivit att 16 meter är en slalomskida då?

Dynafit som one-quiver
Nu är det väl så att Super G svängar är ca 36 meter? Och din Supershape har ca 16 meter i radie? Fast en skida med så kort radie är väl inte idealiskt att åka i så stora svängar eller? Bara en liten fundering... Menar att en slalom skida som du försöker åka med i super g svängar blir grym orolig...
Jag uppfattar det som du refererar till "Supershape" när du sedan skriver "slalom skida" ...

Fast för fjällturisten finns det ju bara tre typer av alpina skidor, eller hur?

- Slalomskidor (även kallade Carvingskidor)
- Twintips
- Lössnöskidor

:rolleyes:
MM

Dynafit som one-quiver
Nja den dagen jag skulle kalla Supershape för slalomskida finns inte... Samma som jag inte skulle kalla en "butiks" slalomskida för slalomskida. Har man kört en riktigt slalomskida så vet man vad det innebär ;)

Däremot att köra stora Super G svängar med en Slalom skida funkar inte bra! Var så jag menade när jag skrev slalomskida...

Dynafit som one-quiver
Klart jag fattar vad du menar! Redan att köra något som liknar Storslalom med ett par Slalomskidor kan kännas riktigt ruggigt, speciellt om underlaget är hårt och kanterna vassa ...

Men ett par "Fullängdsskidor" kanske vore något för Super G! Your text to link here...

/MM

Senast ändrad:
Dynafit som one-quiver
Mountain_Man sa:
Klart jag fattar vad du menar! Redan att köra något som liknar Storslalom med ett par Slalomskidor kan kännas riktigt ruggigt, speciellt om underlaget är hårt och kanterna vassa ...

Men ett par "Fullängdsskidor" kanske vore något för Super G! Your text to link here...

/MM
Fy jag skakar med tanke på Super G svängar med ett par race slalomskidor...... Det kan göra ont på riktigt!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp