Dynafit TLT Radical FT- SÖNDERKÖRD

0vaN

Medlem
Hejsan!

Skriver här på FR för jag vet inte riktigt vad ja ska göra, vad ja ska välja eller satsa på. De jag menar är att jag har precis kört sönder en splittny Dynafit TLT Radical bindning. Är de möjligt att ens köra sönder den. Som läget ser ut just nu i åre är de inget snack om nån offpiståkning, såklart. Därför har man provat bindningen/skidorna i röda halvisiga backar med försiktighet, då hälen har löst ut mycket. Fick hjälp med att ställa in de efter ett åk så då fungerade de bra.

Att Dynafitbingar är turåkningsbindningar är inget snack, men ska dom inte klara av lite piståkning också?

Hur ska ja göra, ska ja slopa turbindningen och köpa ett par alpin, ska ja reklamera bindningen och montera på de nya, eller ska ja köpa en "Alpinturbindning"? som läget ser ut nu kommer åkningen att kretsa kring åre, men har för avsikt att göra en del turer occkså.

Har jag fått ett måndagsex eller fixar igentligen inte bindningen piståkning?

Behöver lite hjälp på traven, lite erfarenheter från er som åker på Dynafit. Kanske vad dom klarar av osv... Vet inte riktigt hur ja ska gå vidare med Dynafitbindningen, kanske har ja valt fel bindning?

Kan väll tillägga att de var inte under någon hård piståkning som bindningen gick sönder. Jag väger 75-80kg.

Ge mig lite tankar, funderingar...

Tacksam för svar: Davve

Anser det självklart att butiken reklamerar den.
Om du går till butiken så skruvar de dit en ny

Låter skumt. Jag har fått skidor att delaminera innan Dynafiterna gav upp. Om du inte har något fruktansvärt oheligt mot dina bindningar (som att använda någon av metalldelarna som galvanisk cell eller nåt) så ska det där gå på reklamation. Bara snacka med butiken du köpte prylarna av så ska det bytas ut.

Senast ändrad:
Jag skulle vara intresserad att veta vad som egentligen gått sönder på dem? Framgår inte riktigt? Om jag inte är helt ute och cyklar så har dynafit haft "något" strul med de nya bindningarna där någon del skulle behövas bytas ut, kopplat till tur-läget?

Det är alltså skistoppern som har släppt eller? Jag tycker det är svårt att förstå riktigt vad som försigår av bilden...

Som nämnts på Wildsnow har det varit lite problem. Om du ringer Dynafit i Sverige i morgon så är jag säker att de löser problemet direkt åt dig. De har grym service.
http://www.dynafit.se/contact.php

Annars brukar Dynafit hålla extremt bra. Har några hundra dagar på lite olika modeller av Dynafit och har aldrig haft något problem. Kollegan har nog kört nästan 1000 dagar på samma Dynafitbindning.

Saxat från deras nyhetsbrev:

Uppgradering av Radicalbindningar
Här kommer lite information om den tekniska uppgradering som krävs på den nya Radical-seriens bindningar. Det är tydligen så att vid vissa extrema omständigheter kan den sprint som förhindrar baktornet från att rotera i gåläget skada själva tornet.
Detta påverkar inte bindningen i utförsåkningsläget och det innebär ingen som helst risk att åka med bindningarna! Det handlar mer om att eliminera framtida eventuella reklamationer av skador som i extremfallet kan uppstå på bakbindningarnas torn. Denna uppgradering gäller följande modeller av Radicalserien; Radical ST, Radical FT, och Speed Radical.
Vad kan hända?
Skadan på bindningen kan uppstå om häldelen utsätts för krafter i gåläget i den rotationsriktning som sprinten skall förhindra, vilket i sig är extremt ovanligt att de utsätts för vid normal användning. Denna vridning kan göra att sprinten skadar tornets innervägg.
Skadan kan endast uppstå i gåläget och inte i skidläget vilket förklarar varför den kan användas utan att det innebär någon säkerhetsrisk. Även om bindningen skulle skadas kommer den fortsatt fungera normalt vid utförsåkning. Det som kan hända är att den börjar fungera precis som de tidigare modellerna av Verticalbindningarna vilka inte har sprintsystemet som är tänkt att förhindra det sällsynta fallen av rotation till skidläge vid gång uppför.
Lösning:
Åtgärder som följer:
Från och med slutet av första veckan i januari kommer de nya sprintarna finnas tillgängliga i Sverige. Ni kunder som redan köpt bindningar rekommenderas att byta ut sprintarna på era bindningar.
Vi skickar sprintarna direkt till er och ni byter enkelt ut dem själva enligt manualen.
För er som absolut inte vill missa sköna skiddagar på era Radicalbindningar i väntan på att de nya sprintarna kommer så har vi följande råd. Utöva inget exceptionellt ovanligt våld mot bindningen i gåläget eller ta helt enkelt bort sprintarna och kör utan, då det inte påverkarbindningens funktion förutom vridstoppet i gåläget
Om en bindning mot förmodan skulle skadas vid användning gäller självklart garantin och den ersätts med nya delar.

Hoppas ni har förståelse för denna uppgraderingsprocess och att vi kan lösa det så smidigt som möjligt tillsammans.
Mvh
Dynafit Sverige

I mitt fall gick bindningen sönder i ett brantare parti i en pistad backe. Åkte varken fort eller agressivt. Kändes som en "vanlig" hälrotations utlösning. Ja ska ringa dynafit imorgon och se vad dom säger. Desvärre är bindningen och skidan köpt och monterad av SportConrad. Någon som har erfarenhet av en reklamation med dom?

Visst reklameras den men det kommer ta några veckor,
Synd när vintern är kort

Senast ändrad:
Men om vi säger bindningen generellt. Är de några större problem att stå på, köra aggressivt i en pist. Vist, som ja skriver ovan... Det är en turbindning, men ska de vara några problem?

"Detta påverkar inte bindningen i utförsåkningsläget och det innebär ingen som helst risk att åka med bindningarna!"

Att det skulle ha att göra med fjädern i den nya radical serien har jag väldigt svårt att tro, speciellt som det inte är i närheten av det partiet som den har gått sönder. På bilden tycker jag det ser ut som att skruven har gått av, alternativt att gängan har gått sönder. Har du meckat något med den själv? Är skruven helt iskruvat, om inte hur känns det om du försöker dra åt den?

Om den faktiskt är rökt så är Dynafit i regel extremt generösa vad gäller reklamationer. Jag fick ett par sprillans nya skidor när tådelen på mina FT12 flög rätt ur förra året och dem var köpta begagnade utan kvitto, rätt säker på att det löser sig för dig om du kontaktar Dynafit direkt.

Ang. hur man kan åka på en tech bindning så är min personliga åsikt att om man utsätter dem för hård piståkning med pucklar och annat bröte så får man skylla sig själv, no offence. Använd dem till det dem är till för och det går inte att hitta något bättre men det är inte chargerbindningar, hur hårt hoji än kan köra dem ;)

Ok, har du köpt dem på Conrad är det ju bara att ta och ringa Conrad. Då har Dynafit i Sverige inget med det att göra. Conrad är säkert hur shyssta som helst med det blir att använda ett annat par skidor i en vecka.

Tack för alla svar... Kommmer inte byta till några andra bindningstyper iaf. Bindningen värkar ju otroligt fin... Trots detta missöde.

Jag kör min tredje säsong på Vertical och har efter vissa inledande inställningsfrågor (vilket diskuteras i en annan tråd) inte haft några problem varken i powpowet eller i isiga pister. Jag väger in på strax över 90 kg och sätter hyggligt hårt tryck på skidan när det behövs ...

Om dina bindningar varit rätt inställda* (mellanrummet mellan pjäxa och bakbindning är känsligt) så verkar det vara en klockren reklamation. Som jag uppfattat det är SC måna om att hantera reklamationer på ett korrekt sätt, ta en direktkontakt med dem (mail/telefon) så kommer det att lösa sig.

*) Vilket de naturligtvis varit när du reklamerar ...

Lycka Till!
MM

Ja fick svar från SC idag. Ja kommer skicka ner ena häldelen till dom, så skickar dom upp en ny. Hoppas de kommer gå smidigt. Ang inställnignarna på hälen så såg allt bra ut.

/Davve

Tillbaka
Topp