Dynastar Cham med Kingpin 10

Tja, vad tror ni om ovanstående setup med Dynastar Cham 2.0 107 och Kingpin 10 som komplement till mina völkl Gotama med marker jester. Tanken är att vid intresse kunna tura med skidan och att den ska bli ett mer lössnö orienterat alternativ inför nästa års säsong i Chamonix.

Väger 70kg och kör hårt. Tror ni Kingpin 10 kan bli för klent? Fick den för 3000kr (13 ligger på 4000 (om jag inte minns fel) hos tysken)

Vad brukar du skruva bindningarna till? För egen del spelar iaf fjäderstyrkan rätt liten roll på tech-bindningar utan det är konstruktion och funktion som väger tyngre. Om du inte brukar skruva jestern till 10+ så skulle iaf inte jag oroa mig.

Den stora frågan är väl snarare om inte skidorna är väldigt lika i användningsområde till de du redan har?

@pillard
Brukar köra på typ 8 så då ska det gå bra, gissar att de sparar mina knän att jag inte kan dra upp dom som fan. Gotaman är ju en bred pistskida åt bigmountain hållet med 25m radie och jag har 2009 modellen utan rocker. Cham är ju iof oxå en big mountain charger men lite kortare radie (18m), noseocker och taper nos och tail, känns ändå lite mer lössnö inriktad.

Men jag tar gärna emot förslag på andra skidor med bra utförsprestanda

Kollar man på sport-bittl.com ligger skillnaden på ett paket med cham 107 och kingpin 13 eller kingpin 10 på typ 30 euro. 688 euro landar du på med kingpin 13.

Jag hade alla gånger tagit 13 om jag vore du. Speciellt om du kör hårt och kanske lägger på dig några kilo benmuskler framöver ;). Bindningar känns aldrig bra att skruva i botten, så jag personligen gillar alltid att ha 2-3 kvar på DIN skalan.

https://www.sport-bittl.com/de/marker-kingpin-13-100-125mm::67814_1_412.html

eriC1 sa:
Kollar man på sport-bittl.com ligger skillnaden på ett paket med cham 107 och kingpin 13 eller kingpin 10 på typ 30 euro. 688 euro landar du på med kingpin 13.

Jag hade alla gånger tagit 13 om jag vore du. Speciellt om du kör hårt och kanske lägger på dig några kilo benmuskler framöver ;). Bindningar känns aldrig bra att skruva i botten, så jag personligen gillar alltid att ha 2-3 kvar på DIN skalan.

Har kollat på den, har dock redan köpt Kingpin 10an hos XXL för 3000kr (1000kr billigare än hos bittl)

FritzSafstrom sa:
eriC1 sa:

Har kollat på den, har dock redan köpt Kingpin 10an hos XXL för 3000kr med ett års öppet köp (1000kr billigare än hos bittl)

edelovekillerr sa:
FritzSafstrom sa:
edelovekillerr sa:
Finns tyvärr inget puder i Chamonix.. :/
Det är till nästa års säsong
Det är jag mycket väl medveten om :)
Ser hur du menar, alla trådar med någon som ska köpa nya skidor för att de ska ner till alperna nästa vinter där det låter som de sämsta dagarna kommer vara med "bara" pjäxdjupt ospårat puder... Sanningen är ju att jag kanske haft pjäxdjupt eller mer en handfull morgnar (em i princip allt redan uppkört) av de 40+ dagar jag åkt i vinter i Engelberg och Andermatt, och räknar med att det blir uppkört (minst) lika fort i Cham... :(
Fokus vid freeridetouring-skidköp borde vara: OK i djupsnö (är ju ändå lättaste offpiståkningen), bra i slagigt uppkört och riktigt bra när allt är så spårat att det är mer eller mindre som att köra i en uppkörd pist blandat med skare, vindpackad kartongsnö och enstaka puderfickor. ;)

Kalle_Luzern sa:
edelovekillerr sa:
FritzSafstrom sa:
Det är till nästa års säsong
Ser hur du menar, alla trådar med någon som ska köpa nya skidor för att de ska ner till alperna nästa vinter där det låter som de sämsta dagarna kommer vara med "bara" pjäxdjupt ospårat puder... Sanningen är ju att jag kanske haft pjäxdjupt eller mer en handfull morgnar (em i princip allt redan uppkört) av de 40+ dagar jag åkt i vinter i Engelberg och Andermatt, och räknar med att det blir uppkört (minst) lika fort i Cham... :(
Fokus vid freeridetouring-skidköp borde vara: OK i djupsnö (är ju ändå lättaste offpiståkningen), bra i slagigt uppkört och riktigt bra när allt är så spårat att det är mer eller mindre som att köra i en uppkörd pist blandat med skare, vindpackad kartongsnö och enstaka puderfickor. ;)
Vad rekommenderar du då? Dynastar cham är väl ändå en charger som ska ta sig igenom de mesta men även med bra flyt i lössnö. Jag har ju annars gotaman som verkligen gör sig väl i spårigt, vindpinat osv..

Tror Cham är ett bra val, även om jag inte provat den själv. Kanske hade övervägt 97 snarare än 107 själv.
Kör mest på mina Blizzard Kabookie (98mm, 180 cm längd) själv, för de uppfyller de kriterierna för mig. Vet jag att det är riktigt mjukt tar jag mina DPS Wailer 112RP2. Båda med Dynafit Radical ST (inte 2.0, den fanns inte när jag köpte).
Jag är för övrigt varken lång eller tung och har bra flås, så kommer ju undan med lite mindre skidor.

Och förlåt om mitt förra inlägg hade lite mycket bitterhet över hur kass vintern varit här nere i år... :(

FritzSafstrom sa:
Kalle_Luzern sa:
edelovekillerr sa:
Vad rekommenderar du då? Dynastar cham är väl ändå en charger som ska ta sig igenom de mesta men även med bra flyt i lössnö. Jag har ju annars gotaman som verkligen gör sig väl i spårigt, vindpinat osv..
Haha, jag är väl lite av en hycklare..
Är själv i Chamonix för andra året och min uppsättning består utav ett par Black Crows Camox Freebird, Black Crows Anima och K2 Hellbent..

Är själv en puderjägare av rang och min kommentar ovan är väl mitt sätt att visa missnöje med snöläget i Chamonix den här säsongen.

Åkte visserligen Cosmiquen igår med 30cm puder på sina ställen så visst finns det snö att hitta..
Mitt bästa råd skulle vara att hitta en lätt turanpassad skida som gör sig bra på äventyr långt från liftsystemen, det är f.ö. där Chamonix gör sig bäst.

T.ex. Cham HM eller Black Crows Freebird-serie som går att hitta till schysta priser hos Conrad nu. :)

Tillbaka
Topp