Dynastar Legend Prorider XXL - en skida för mig?

CrilleC

Medlem
Måste pensionera mina gamla trontjänare, Stöckli Stormrider DP 186, och har funderat på att ersätta dem med prorider XXL i längden 187cm. Kände på en smalare proridern men tyckte den kändes lite för hård vid riktigt puderåkning, någon min gamla Stöckli också var. 194cm känns inte fel men något lång i skogen, därav 187cm.

Väger 89kg, ben=stockar, 176cm lång.

Det enda funderingen jag har är just hur 109mm i midjan fungerar i pist och uppkört offpist?

/Crille

Uppköort offpist funkar dom i med den midjan därimot så i pist vet jag inte får du fråga någon annan om, men jag skulle säga dom går att åka om åkaren kan.

Har inte kört årets modell men XXL har väl alltid varit en skida som ska köras hårt och fort i stora svängar. Fungerar bra i pist och jämfört med andra breda skidor riktigt bra. Uppkörd offpist är väl paradgrenen för både ProRider och XXL och alltså där den går allra bäst. Det var väldigt länge sedan jag körde Stormrider men jag vill minnas att man på den tiden valde mellan en sån och Dynastars största (hette dom ProRider redan på den tiden..?) för de var ganska lika i karaktär. Så om du vill ha en fet skida som tål allt och vill köra hårt oavsett före och terräng så är den jävligt go.

Tycker du ska satsa på 194 om du har så starka ben. Du kommer inte tycka att det gör så mycket skada med en extra decimeter.

Som snowgod säger är det i uppkörd stökig snö som pro rider och XXL går som allra bäst. Så du behöver inte vara orolig att skidorna kommer göra bort sig här! Det är bara att kliva på, gasa och stå pall.

Har inte kört så mkt på xxl, men en mkt kapabel skidkompis tyckte bättre om 187an. Han upplevde den i stort sett lika stabil, men mer lätthanterliga i hoppsväng och liknande i brant och trixig terräng. Han är kanske max ca 175 lång, 80-85kg.

109 cm cm midja är inget problem för egenskaperna i pist eller uppkört, däremot har väl xxl drygt 40 m radie vilket gör att dom blir j-ligt sävliga i pist.

Prova line sfb eller nån hendryx om du vill ha en skida som är sjukt kul i både pist och skog. Xxl hör hemma på stora berget, långt borta från både pist och skog!

Senast ändrad:
Har kört på XXL nu i två år och inne på mitt 3:e
Jag åker dock på 194 vilket är precis som du säger ganska tungt i tät skog men det är bara att bli lite starkare.
Föredrar den längden då jag tycker om att ha mycket nos på skidan när man tar landningar och det går fort i lössnö.

Som tidigare nämnt så finns det inget stabilare att ha när det är uppkört, de bryr sig inte riktigt om snövallar och annat skräp i vägen utan kör rätt igenom dem, Ungefär som en finlandsfärja kör över svallet från en liten eka.

Pist så går det väl lite si och så, de har en svängradie på över 40m så man får jobba mycket, men de går riktigt bra att åka rakt ned i stora super-g svängar.

Men det ska också tilläggas att de är ganska hårda, precis som gamla pro ridern, det är alltså inte helt tänkta för lössnö utan mer en brant colouir i varierat före.

Den nya pro ridern (08/09) är mjukare i nosen och går aldeles utmärkt i både offpist och pist, om än inte lika stabila som XXL så är det en bättre allroundskida med inriktning på offpist, skulle föreslå ett par prorider 190 med tanke på din tyngd. Men det beror helt på vad du ska åka. Jag kör alla mina tävlingar på XXL för att jag litar mer på dem, men leker rund mer hemma med Pro rider 184.

Själv är jag 184 cm lång och väger in på blygsamma 77kg

//Reine

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp