Dynaster LP vs K2 hardside eller nåt sånt.

stojje

Aktiv medlem
Hejsan Jag har kört sönder mina monster 88 och måste skaffa mig något nytt inför vintern och behöver lite goda råd för att hitta en skida som funkar till typ allt.

Jag åker fort på alla underlag,åker mest i kittelfjäll där det är ömsom puckel, vindpackat lössnö, tråcklande i skogen eller puckel, samt en vecka eller så i alperna.Jag gillar stadiga skidor som går att stå på med i uppkört, slagit och vinpackat. Eftersom jag är uppvuxen med raka smala plank och puckel så har jag upplevt något större problem med att moderna skidor skulle vara trögsvängda.Jag tycker om att trycka i stålkanten och pressa fast skidan i underlaget och kom inte alls överens med mina gamla Ross Scratch BC som var som tvålar.

Nu till själva frågan:
Jag har som tänkt att Dynastar LP vore skidan för mig... men jag börjar fundera lite om det finns nån roligare skida kanske, nåt som svänger mer. Många vurmar ju för rocker och tiprocker. K2 hardside har ju fått en del bra omdömen

Är nån som har kört K2 hardside och kan ge ett omdöme,speciellt om stabiliteten/ dämpningen?
Kan den va nått för mig? eller kom gärna med nåt annat bra förslag.

Har tyvärr inte provat dom men efter lite flexande så kan jag säga att dom är rejält mycket hårdare är vad K2 brukar vara. Ser riktigt fina ut måste jag säga.

LP har ju blivit bredare och mjukare. Något som gör dom lite bättre i lössnön, har inte längre samma ubåtstendenser. Dock helt utan tillstymmelse till rocker, early rise eller dylikt.

Jag har inte varit speciellt imponerad av K2 tidigare men jag hoppas Hardsiden skulle kunna vara nåt. Ska på en mini-skidmässa i Skellefteå till helgen där K2 skulle vara representerade så jag har tänkt att få klämma lite på dem där i alla fall. Det skulle vara kul om någon som åkt på dem kunde ge nåt omdöme.

jag vet inget om k2-skidan men jag tycker att LP passar in väl på den beskrivning du ger. Jag har inte kört nya LP dock utan den äldre varianten. Den nya är mjukare i spetsen och planpressat spann vilket bör ge den något sämre kötta-igenom-allt känsla i uppkört, men bättre i mjuk snö och skare. De gamla kommer i längderna 186 och 194 och de nya i 184 och 190 om jag inte missminner mig. Så kan du välja vilken sort du tror passar dig bäst.

Mina LP är 186or och går precis som du beskriver på räls om man vill. Men som sagt är dom inte bra i djup o-brant snö i stora svängar.

Skulle jag välja en skida till att köra mycket sverige "fort på alla underlag" och en vecka i alperna i vad man nu möter på där har jag svårt att tänka mig bättre skida. Optimalt är att ta med sig en komplementskida för djupa dagar i alperna, det duger utmärkt att köpa en mer eller mindre sönderkörd puderskida typ gammal EHP för 700 spänn. Till puder behövs inga skidor i bra skick.

För samma pris som du köper en sprojlans ny k2-skida bör du kunna hitta ett par LP i gott skick och ett par EHP i halvrisigt skick.

//Fredrik

Senast ändrad:
Tack för era svar. Det låter det ju på er som om jag varit på rätt spår med Lp:n. Jag såg att det fanns några beggade alternativ på köp o sälj, så jag får kolla upp dem och kanske slå till på nån fetskida när tillfälle ges.

har provåkt hardside och det var ett grymt bett i långsväng. gick som tåget genom ojämnheter och de var riktigt stabila. jag är 186cm väger 90pannor, har inte provat LP:n.

Jag tycker nog att Mantran skulle kunna passa in här också. Jag bytte förra säsongen från Mantra till LP, men är mer nöjd med Mantran som allround. LP:n är svårt att köra annat än fort med, vilket kanske inte alltid passar så bra bland björkarna i Kittel, men är man gammal puckeldunkare så har du ju säkert snabbheten i höfterna, så det kanske inte blir något problem.

Tillbaka
Topp