Ekologiska kläder i Åre

plysche

Ny medlem
Ekologiska kläder i Åre
v10 ska några vänner till mig åka till åre och lansera ett nytt ekologiskt klädesmärke. Dom har ingen aning om hur dom ska göra det men dit ska dom.(tyvär inte samma vecka som mig)

Har ni tur kanske ni stöter på dom i backen, jag lovar att det är värt att köpa en tröja. Riktigt snygga tryck som är gjorda av 2 unga konstnärer. Alla kläder är också unika. Varje motiv kommer endast att finnas i 50x, sedan kommer det trycket aldrig att tryckas igen.

Iom att dom precis har startat det här kommer det bara att finnas t-shirts och linnen, till sommaren kommer det att finnas mer att tillgå tydligen.

Själv har jag redan förbeställt en av varje modell.

Hoppas ni som ska till åre får en riktigt härlig skidåknings vecka.

Ekologiska kläder i Åre
Är inte tryck gjort av akryl/gummi eller nå skit som inte alls är ekologiskt? ganske är gjort i rödvin :)

Ekologiska kläder i Åre
Wippeh:
Vad gällande trycket så har det att göra med vad man gör med avfallet efter att man har tryckt. Färg, Lösningsmedel mm mm. Så det e så ekologiskt det bara är möjligt. Men jag ska ge dom rådet att använda rödvin. Dom kanske nappar.

Nitelife:
Hemsidan kommer att vara klar till sommaren snackade dom om(maj-juni). Det här är bara en för lansering.

Glömde att säga förut att dom även är gjorda under rättvisa förhållanden. Enda anledningen till att dom inte är fairtrade märkta är att det inte finns fairtrade på svenska kläder ännu.
http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/opml63.htm

Ekologiska kläder i Åre
alwaysCrash:
Märket heter Politrix as usual.

liszt:
Ja det kan du ju tänka på ett tag. :) Men om man säger såhär:
50ex politrix vs. 8000 (välsorterat märke.)

Mange da man:
Tyvär. Som jag sa tidigare. Det e inte jag som startar det här märket och hemsidan är inte klar ännu. Men jag ska höra med mina vänner om det är möjligt att lägga upp någon bild här. Men jag kan inte lova något. Konstnärerna har ju sitt att säga också.

MVH

Ekologiska kläder i Åre
plysche sa:
alwaysCrash:

liszt:
Ja det kan du ju tänka på ett tag. :) Men om man säger såhär:
50ex politrix vs. 8000 (välsorterat märke.)

MVH
Det tycks som du missförstod mig, så jag kanske skall vara övertydlig: "unik" är inget relativt begrepp utan att något är unikt betyder att det är den/det enda i sitt slag. Så länge de gör mer än ett ex av varje är det fel att kalla det unikt. Att kalla det för ett "begränsat antal" är mer korrekt, men även 8000ex är faktiskt ett begränsat antal.

Stoppa plågsamma språkförsök.

Ekologiska kläder i Åre
skidnarkoman:
Ingen aning. Men personligen skulle inte jag vilja ha en tröja med brodyr runt axeln eller runt tröjan nertill. Snygg den skulle bli efter ett par tvättar. Dom måste ju ändå kunna sälja kläderna

liszt:
Då ber jag om ursäkt att jag missförstog dig. Men som sagt. Jag startar inte det här klädesmärket och unik var bara ett ord som slank ur mig när jag skrev. Ska verkligen tänka på vad jag skriver i ett forum nästa gång.
Dom pratade iofs om att trycket i varje kolektion/50ex aldrig skulle sitta på exakt samma ställe så det kanske gör dom "UNIKA" i din bemärkelse. Annars kanske limiterad var ordet du sökte. Allt är ju som sagt begränsat.

Ekologiska kläder i Åre
jo, men det var bara ett förslag.

men att dina polare inte verkar veta riktigt hur de ska marknadsföra sittt nya märke låter ju ehm...lovande. har de erbjudit några små butiker i sthlm att sälja lite av deras kläder? de måste ju kunna få in kapital nånstans ifrån och visa att efterfrågan efter deras kläder finns om de ska få fler butiker att nappa på att köpa in deras kläder.

Senast ändrad:
Ekologiska kläder i Åre
Skidnarkoman:
Jag tror nog dom har koll på allt det där. Ge dom lite andrum. Dom fick företaget registrerat idag och dom jobbar förbrilt med att få allt fixat "pappersarbete" möten med banken, reklam blads tryck, tröj tryck, marknadsföring mm mm innan Åre.
Resan dit är bara en marknadsförings/brädåkning/alkohol/semester resa. I sommar är det tänkt att allt ska vara klart.
På det här vill jag säga att alla jobbar 100% på sina ordinarie arbeten och har ett privat liv utöver att starta företaget. Allt tar sin tid.

MikeMike:
Verkar som ett grymmt märke. Det ska jag kolla efter när jag åker dit. Bra att det blir fler och fler som använder sig av ekologisk bomull. Svårt att hitta annars. Tackar

Kolla även in

http://www.demcollective.com/

MVH

Ekologiska kläder i Åre
En intresant sak är att Patagonia har sedan 96 gjort alla sina bomulls kläder i ekologisk bomull, från och med nu så återvinner Patagonia alla sina underställ, polartec fleec kläder och alla plagg i ekologiskt bomull. Det är bara att lämna dom i närmaste butik som säljer Patagonia. Eller ta med dom till Åre nästa gång du åker hit så tar vi hand om dom. Inte illa tycker vi som bryr oss om miljön och vita vintrar!

http://www.patagonia.com

Mikke

Ekologiska kläder i Åre
Verkligen inte illa. Det där var ett företag som tog ansvar för sina produkter.
Tänk om H&M kunde göra samma sak. :)

Ekologiska kläder i Åre
Nästa års Patagonia kollektion är till stor del tillverkad återvunna fibrer, så om man tänker miljö så är Patagonia ett föredömme vad det gäller tekniska plagg för skidåking mm.

Läs gärna boken Let My People Surf av grundaren av patagonia, Yvon Choinard. Så får ni en insikt i att man kan driva ett mång miljard företag och ändå ha ett starkt miljö tänk.

Ekologiska kläder i Åre
Visst, dom har snygga kläder men dom är inte med i FLO så då tycker jag personligen att dom bara har gått halva vägen.

Plus att jag vet att dom inte använder 100% ekologisk bomull. Hur många procent det är dom har vet jag faktist inte.
Men deras märkning tror jag det räcker med hälften ekologisk eller något liknande för att få bära certifikatet.

MVH

Ekologiska kläder i Åre
Intressant tråd måste jag säga och ett märke som man ite bör glömma när man pratar om åre är Klättermusen som har en egen butik på Åre-torg.
De gör jackor i ekologiskbomull och de har även trelagersjackor utan flourcarboner i materialet någonting som Gore-tex och andra material har. Kollektionerna görs dessutom i små upplagor vilket gör att de får en "limiterad" känsla.

Tillbaka
Topp