En bindning på flera olika skidor?!

bjanne

Ny medlem
Hej, hur snabbt blir skruvhålen dåliga om man skruvar av och på bindningen på en skida? Har en Duke och två par skidor, som båda är monterade för duken, men då bummarkassan inte tillåter en duke till, så funderar jag på om det går att montera av och på och flytta den mellan skidparen. Hur snabbt skulle hålen bli såpass uppnötta att bindningen riskerar att lossna?

rätt snabbt skulle jag säga. Vad du kan försöka är att gå till en skidverkstad och fråga om de har helicoils (vad fan heter det på svenska)och be de dra sånna in i dina skidor i skruvhålen.

Jag påstår verkligen inte att det kommer att fungera jättebra men det kommer att gå bättre än om du bara skruvar in och ut i trät....

PNyberg sa:
rätt snabbt skulle jag säga. Vad du kan försöka är att gå till en skidverkstad och fråga om de har helicoils (vad fan heter det på svenska)och be de dra sånna in i dina skidor i skruvhålen.

Jag påstår verkligen inte att det kommer att fungera jättebra men det kommer att gå bättre än om du bara skruvar in och ut i trät....
fungerar som en snowboardbindning om man skaffar sådana...

Du kommer få några skruvhål som du kan använda för att montera dina bindningar av och på.

När det gäller Helicoilgänga så är dessa gjorda för metall så jag vet inte hur de håller för en skida. Gängorna och vektyget till helicoilgängan är ganska dyr så det bästa är väl att kolla köp och sälj här på Freeride, det brukar ju finnas någon begggad Duke ibland. Om du håller på att flytta bindniingen så är jag övertygad att skruvhålen pajar ganska fort.
Eder
OldGen

Det finns ju helicoils som inte gängas ned i skidan utan slås i, jag har några såna i mina EHP efter en misslyckad montering.

Helicoil är för tunnväggiga, i princip bara en lindad tråd och används mest för att laga förstörda metallgängor, typ tändstiftsgängor i topplock etc.

Det är insatsgängor du skall ha. Finns olika typer för olika material som metall, trä och plast. Kan vara svårt att hitta några med lagom höjd men länken som JL76 postade verkar bra.

Tillbaka
Topp