En bitter brat i Beaver Creek

rabbit sa:
Utter sa:
rabbit sa:
Som vanligt förväntar jag mig en högre grad av förmåga till kritiskt tänkande än vad som erbjuds.
My bad.
Är du helt bakom flötet eller vad är det jag missar?
Vad jag menar är att jag förväntar mig en högre grad av epistemologisk korrekthet än vad som är rimligt i en diskurs av denna typ.
"Som vanligt" refererar till att jag gjort samma misstag minst en gång tidigare.
Det är dumt av mig -> "My bad"

/r
håller med, saknar också en högre grad epistemologisk korrekthet i diskursen!

Det intressanta i sammanhanget som ingen pekat på hittills är ju att vid den aktuella tidpunkten så var han den åkaren som i Sverige är rankad 3a i Storslalom. Nu har det kommit en nyare ranking där jon är 4a, men det hör inte hit

1 501324 OLSSON Matts SWE 5.41 21
2 501017 MYHRER Andre SWE 5.96 29
3 500933 OLSSON Jon SWE 12.29 77
4 501384 LINDGREN Tim SWE 15.76 138

Att Jens Byggmark har gjort några topp-3 placeringar i GS stämmer inte alls... Den bästa är en 10e plats från 2006, så jag kan förstå att Jon är bitter och att "regelverket" verkar godtyckligt

Race date Place Nation Category Discipline Position Points
21-11-2012 Levi FIN European Cup Giant Slalom DNF1
08-03-2010 Kranjska Gora SLO European Cup Giant Slalom 44 56.85
02-12-2009 Val Thorens FRA European Cup Giant Slalom DNS2
26-11-2009 Levi FIN European Cup Giant Slalom DNF2
25-11-2009 Levi FIN European Cup Giant Slalom 51 29.76
13-03-2009 Crans Montana SUI European Cup Giant Slalom DNS2
19-02-2009 Monte Pora ITA European Cup Giant Slalom DNF1
17-03-2006 Altenmarkt-Zauchensee AUT European Cup Giant Slalom 15 15.63
10-02-2006 La Molina SPA European Cup Giant Slalom DNF1
09-02-2006 La Molina SPA European Cup Giant Slalom 11 18.63
27-01-2006 Les Menuires FRA European Cup Giant Slalom 15 15.37
14-01-2006 Oberjoch GER European Cup Giant Slalom 11 14.61
10-01-2006 Hinterstoder AUT European Cup Giant Slalom 10 13.05
14-12-2005 S. Vigilio di Marebbe ITA European Cup Giant Slalom 24 21.02
11-12-2005 Valloire FRA European Cup Giant Slalom 15 19.11
10-12-2005 Valloire FRA European Cup Giant Slalom 27 35.90
13-03-2005 Roccaraso ITA European Cup Giant Slalom DNS2
04-02-2005 Veysonnaz SUI European Cup Giant Slalom DNQ2
14-01-2005 Bad Kleinkirchheim AUT European Cup Giant Slalom 22 31.22
13-01-2005 Bad Kleinkirchheim AUT European Cup Giant Slalom 46 60.25

Nu har jag inte lusläst regelverket, men som jag har uppfattat det så säger regeln att man ska ha minst en pallplats i EC för att få köra WC, och således inget krav på att placera sig på pallen inom alla discipliner för att få köra alla discipliner i WC.

På sin blogg påpekar ju Jon att han slog Adam Zampa de flesta gångerna på träning, Zampa som sedan slutade nia i Sölden. Jag har svårt att tolka det på något annat sätt än att Jon försöker få det att framstå som om han har en realistisk chans på topp 10 i WC redan nu, den här säsongen. För någon som är så pass självsäker på att ta en topp 10 i sin WC-debut så borde det väl inte vara några problem att dunka in en pallplats i EC så slipper han känna sig utanför?

la_grave sa:
Kan han inte tävla för typ…Färöarna? Och betala för sig själv. Problemet ur världen.
Han får väl tävla för Monaco tror jag att jag har läst.

För övrigt så är väl inte Däröarna ett eget land i OS? Går inte de under Danmark i OS?

rabbit sa:
Utter sa:
rabbit sa:
Som vanligt förväntar jag mig en högre grad av förmåga till kritiskt tänkande än vad som erbjuds.
My bad.
Är du helt bakom flötet eller vad är det jag missar?
Vad jag menar är att jag förväntar mig en högre grad av epistemologisk korrekthet än vad som är rimligt i en diskurs av denna typ.
"Som vanligt" refererar till att jag gjort samma misstag minst en gång tidigare.
Det är dumt av mig -> "My bad"

/r
Precis vad vi saknade här, skitnödiga akademiska formuleringar! Förövrigt så betyder "epistemologisk korrekthet" ingenting iom att epistemologi bara är kunskapsteori (nyckelordet här är teori).

Förövrigt så slår empiri teori alla dagar i veckan. Du får gissa på vilken jag baserar mina uttalanden.

Vet du vad, ut och kör bana på elitnivå och se de faktiska skillnaderna mellan damer och herrar. Sen kan du komma och snacka utan att fjanta runt med dina "stora" ord.

OlofM sa:
Tompan14 sa:
För det första så tror jag att vi är många här som överskattar Jons stjärnstatus. Är han namnkunnig bland oss inbitna puderåkare? Absolut! I radhussveriges tv-soffor? Nej, det tror jag faktiskt inte.
Eller? http://jon-olsson.com/?p=10572
Eller googlar folk hans namn eftersom de hör det men inte har den blekaste aning om vem han är? Statistik är lurigt på det sättet... ;)

Notera att tex Peter Forsberg inte är med på listan, vem utav dem två tror du är mest namnkunnig ute i de svenska tv-sofforna?

OlofM sa:
Tompan14 sa:
För det första så tror jag att vi är många här som överskattar Jons stjärnstatus. Är han namnkunnig bland oss inbitna puderåkare? Absolut! I radhussveriges tv-soffor? Nej, det tror jag faktiskt inte.
Tryggt för sponsorerna att veta att Jon inte är bortglömd! Just i dag är det ju dock en annan red bull-sponsrad dalmas som fått uppmärksamhet: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/pa-skoter-genom-gamla-stan

Tompan14 sa:
OlofM sa:
Tompan14 sa:
Eller googlar folk hans namn eftersom de hör det men inte har den blekaste aning om vem han är? Statistik är lurigt på det sättet... ;)

Notera att tex Peter Forsberg inte är med på listan, vem utav dem två tror du är mest namnkunnig ute i de svenska tv-sofforna?
Haha, ja så kan det väl också vara. Men tror faktiskt inte man ska underskatta vanliga Svenssons skidåkarkunskaper...:)

Mountain_Man sa:
Lowe71 sa:
http://jon-olsson.com/?p=10617 Neeeej! Fel skidor!
Är de nya skidorna långsammare än de gamla? Kan det vara så att Jon faktiskt har rätt? Antar att de gamla är förra årets FIS och de nya, årets FIS.

/MM
Jepp, tydligen får de fortfarande köra på fjolårsshapen på NorAm den här säsongen. Om banan inte är för svängig och har tillräckligt utdragna mellanrum så att den nya shapens 35m räcker så kan de säkerligen vara lika snabba. Om så inte är fallet (att du måste slita runt, sladda runt skidan) så kommer de gamla givetvis vara snabbare.

Edit: Underlaget spelar också ganska stor del, jag skulle tro att ett hårdare underlag underlättar för användandet av de nya laggen.

Senast ändrad:
Hmmm.. någon nämnde ju Lindsey Vonn som inte får tävla mot herrarna.
Jon får ju inte tävla med herrarna så varför inte sätta upp ett race mellan
dessa två?
Jon Olsson Vs Lindsey Vonn det borde ge rubriker med reklamvärde.
Sedan kan ju Jon eventuellt säga att han iaf åker bättre än en tjej ;0)

Nej då, han behöver inte ge upp drömmen bara ändra taktik. Jobbar han hårt med lobbyverksamhet så kanske han hinner få in Mountain_Man på en post i SOK så är saken biff!

Ja fram med påkarna och högafflarna nu är det fart på freeride.

I övrigt tycker jag han borde satsat på slopestyle.

Jamen kom igen, kan vi inte sparka liv i den här tråden? Tror vi att Jon har någon chans att ta sig till Sochi eller hvad?

Själv tvivlar jag allt mer, men törs fan inte säga 100% bestämt vad jag tror för då kommer jag väl få äta upp det senare. (Jag har alltid fel när jag ska gissa på saker.)

Dessa åkare är uttagna att köra Klövsjö/Vemdalens Europacup.
Storslalom: Jon Olsson IFK Mora Alpina, Björn Hedman IFK Hudik, Anthon Cassman Östersund Frösö SLK, Mattias Rönngren Åre SLK, Emil Jansson Sunne Alpina, Carl Johan Öster Djurgården Alpina, Felix Monsén Åre SLK, Dan Axel Grahn Östersund Frösö SLK, Max G Sundqvist Östersund Frösö SLK, Casper Stein Lagerheim Östersund Frösö slalomklubb, Marcus Johansson Kils SLK, Jacob Eriksson SK Väst Alpin.

Trist att Jon ger upp sin alpinkarriär och slutar sladda runt i Europacupen! Får hoppas knät håller att hoppa med annars får han väl satsa på golfen istället!

Tillbaka
Topp