En björk om dagen

En björk om dagen
Deprimerande nyheter: Min allvetande mamma hävdar att orsaken till att lärkträd inte växer norr om Dalälven är att det är för lite ljus där under stora delar av året. Någon som kan bekräfta/dementera?

En björk om dagen
Hemska tanke!

Kan detta vara artberonde? (med reservation för att jag inte är så inne i biologi-lingon)

Sibirisk lärk verkar klara det?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sibirisk_lärk

Edit:
"Sibirisk lärk växer inte i vilt tillstånd i Sverige men kan planteras."

Allt som står på wikipedia är sant. Det har jag hävdat sedan universitetet.

Senast ändrad:
En björk om dagen
Då får vi väl satsa på att plantera sibirisk lärk. Dock medför det en nackdel - vi kan inte längre motivera en studieresa till de sydfranska alperna för att iaktta lärken, för den sortens lärk är såvitt jag vet inte sibirisk. Då får vi istället resa till.. Sibirien?
Finns där berg?

En björk om dagen
Vad sägs om kinesisk lärk? Här föredömligt planterade i raka rader i skidorten Wanlong.

Förstår inte riktigt problemet med björkallergi i kombination med skidåkning, det måste väl vara någorlunda ovanligt. Men vad vet jag, har turligt nog blivit av med min pollenallergi. Katter dock, någon som orkar starta en tråd :lol:

En björk om dagen
Kinesisk lärk ser ju synnerligen föredömlig ut.
Jag är också lite osäker på när pollenproblemet blev ett skidåkarproblem. Misstänker dock att det är två skilda problem där björkarna är den enda gemensamma nämnaren. :)

Katter har jag personligen inget emot så den trådens skapande överlämnar jag till någon annan.

Eller varför inte en "det här retar jag mig på just idag"-tråd?

En björk om dagen
Heddious:
Jag tror risken att någon på Tillväxtverket lägger ihop ett och ett är minimal. Om inte annat är det bra att först reka huruvida fantastik skidåkningen faktiskt är i närheten av Lärkträd. Att vi sedan blev tvungen att åka till Uralbergen för ännu en forskningsresa ser jag inte som något problem. Tvärtom. Ur tålmodig empiri kommer bra resultat.

"Det här retar jag mig på just idag"-tråd? Jag har en "det här retar jag mig på just idag"-profil för fan! =)

Snorkel:
Nu lugnar du ner dej. Jag tackar för tipset kring kina-lärken. Sammanhanget är så enkelt som sådant att Björkar är djävulens påfund att hugga ner dessa är fruktansvärt relevant. Och för att inte fjällvärlden skall bli lidande måste vi återplantera träd. Lärkträd.

Katter är lömska som fan.

En björk om dagen
"Det var inte bara jag. Det såg ut så här när jag kom. Förlåt, jag var full.

(Har numera Freeride-stickerz.)"

Hur får du det till att betyda "det här retar jag mig på just idag"?

I övrigt instämmer jag med allt (tror jag).

En björk om dagen
Allting är relativt. Så även min profil!

Kan vi klubba den här resan snart?! Jag röstar fortfarande på att Pillard fixar detta vid vattenkylaren på jobbet.

En björk om dagen
Jibberisch, jag är ledsen, men efter en dag på cykeln i södra Stockholms skogar överväger jag att istället lägga min energi på en vendetta mot närgångna barrträd. Där framstod björkarna som fredliga och ljusbringande.

Mvh, "Jävla tallbarr"

PS. Jag kan förmodligen ändra fokus igen om den där resan faktiskt verkar bli av. :)

En björk om dagen
Vadå?! Ska du dra dig ur kampen nu? P.g.a. saker du upplevt ur ditt perspektiv? Det här, nu vet jag hur familjen Stark känner/kände sig.

En björk om dagen
Familjen Stark? Åh nu vet jag – det var dem som hela min Tumblr-dash var så upprörda över häromveckan. Där fick jag för att jag föredrar Belgarion i bokform före Game of Thrones.

Men seriöst, jag är förvirrad. Vad pratar vi om egentligen? Är det fortfarande träd som är vårt huvudfokus? Eller ska vi rekonstruera dödsstjärnan och gå bananas på Alderaan när vi ändå håller på? Jag har säkert lite överbliven plåt liggandes någonstans.

En björk om dagen
Det är alltid bra att sikta mot stjärnorna kan jag tycka. Varför sedan alla mina projekt hamnar i en källare - tänker jag inte spekulera i.

Men - jag kan tycka att om alla tar tag i det här med björkarna först. Fast en Dödsstjärna skulle i teorin kunna ta hand om björkproblemet också.

Ytterst förvirrande. Speciellt som jag inte druckit en droppe ikväll. Inte en droppe!

En björk om dagen
För många dagar kvar till premiären. Ögonen är igenmurade, pappret är slut och kollegorna på kontoret kör med Peltor eller har fått tinnitus av alla nysningar. Nu får det räcka! Jag vill till fjällen!

Kineserna byggde sin mur...
Egypterna byggde schysta pyramider...
Britterna erövra halva världen...
Norskarna dominerar längdskidåkningen...

Nog tusan ska vi svenskar kunna skriva in oss i historieböckerna som folket som högg ner björken!

Jag är less, jag har yxan, jag har viljan Jag är med!

En björk om dagen

@Big-C: Är det okej om jag enväldigt utnämner dig till Avverkningsdirektör? Eftersom du har en yxa, menar jag.

Jag har ingen yxa.

Jibberisch, har du en yxa?

En björk om dagen
Fin diskussion i den här tråden allså, och jag håller fulständigt med! Fäll f*nskapen och bränn dem!

Edit: jag har även motorsåg... :D hehe...:cool:

Senast redigerad av en moderator:
En björk om dagen
Vi blir fler och fler! Tillsammans kan vi! (Fyfan, jag som inte ens gillar Bamse)

Klart jag har en yxa. Skulle jag kunna snusa Catch mini Eycalyptus utan att ha en yxa? I think not.

Ta med sågen! Mot björkarna, mot framtiden! Vi reser i gryningen!

En björk om dagen
Hur går egentligen med planeringen av studiebesök?

De Kinesiska fjällbjörkarna tycker jag ser ut att stå lite tätt? Granarna och tallarna i Kanada ser jag som ett vettigt alternativ, de växer med lagom avstånd och fångar dessutom mycket vind.

Snötillgången på Hoth ser dyster ut denna sommar, följer planeten på facebook och får regelbundet bilder på snötillgången (även om de nu mest verkar fokusera på att få bort snön i förmån till någon cykelväg, vad det nu ska vara bra för).

Jag tycker dessutom att ni börjar bli lite småskaliga, yxor? Vad är det för jävla trams? Nog för att denna pjäs är byggd för att gräva, men jag skulle bli rejält konfunderad om den inte kan dra med sig ett par trän.
fwk4zo.jpg

Grävandet kan ju dessutom bidra till brantare lutningar och utgrävda massor kan sedan transporteras till toppen av berg för att öka fallhöjden. När man ändå är igång kan vi dessutom forma bergen till den ultimata skidterrängen. Förslagsvis tar vi med oss den till Hoth.

Senast ändrad:
En björk om dagen
Hedda:
http://en.wikipedia.org/wiki/Orc

(Jag har bott i USA och är jävligt inter nationell)

Jarle:
För fan, vi måste genast köpa en sådan maskin. Den ser fantastisk ut. Och som jag ser det torde den ha multipla användningsområden. Björkskog. Krogköer. McDonalds drive in, är några spontana jag kommer på. Förutom att skapa bra åkförutsättningar överallt.

Eftersom alla skåningar alltid tjatar om att de vill gräva bort skåne, kanske vi kan få med oss dessa mot löfte att de får låna den när vi är klara?

En björk om dagen
hm, undrar om maskinen är tiltbar? Tänk er den där klingen i horisontell riktning gå bananas på intet ont anande fjällbjörkar :)

En björk om dagen
Ge mej tio minuter med den där maskinen och jag kommer vara diktator i ett litet land, med skidbackar, oljefyndigheter och kokosnötter. (Som jag kommer handamata till mina flamingos)

En björk om dagen
Pillard sa:
hm, undrar om maskinen är tiltbar? Tänk er den där klingen i horisontell riktning gå bananas på intet ont anande fjällbjörkar :)
"Det var tamejfan det vackraste jag hört sedan jag konfirmerades."

*fotnot: jag är inte ens döpt, men you get the picture.

En björk om dagen
Vill slå ett slag för ett kompliment:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tannerite

A Minnesotan man was fined $2,583 and sentenced to three years' probation[6] on charges of detonating an explosive device and unlawful possession of components for explosives after he detonated 100 lb (45 kg) of Tannerite inside the bed of a dump truck by shooting it with a rifle chambered in .50 BMG from 300 yards (270 m) away on January 14, 2008 in Red Wing, Minnesota. The man was on probation when he mixed and shot the Tannerite and was not allowed to possess firearms or explosives. [7][8] The blast could be felt at Prairie Island Nuclear Power Plant (roughly 5 miles away).[9]

Skjutvapen och Miller lite finns i Alabama.

En björk om dagen
Jag vill minnas att maskinen finns i Tyskland och används vid dagbrott eller något liknande) och att det enbart finns en. Jag ser dock inte någon anledning till varför de inte skulle gå med på att vi lägger beslag på den under obestämd tidsperiod för vårat fantastiska projekt, Tyskar verkar ju gillar rejäla lösningar (misstolka mig inte till den s.k. slutgiltiga lösningen som en viss herre var ute efter, jag tänkte närmast på autobahn, tysk kvalité und so weiter...) och borde således kanske t.o.m. ställa upp med gratis manskap ihop med vidundret, om nu ingen annan känner sig manad att tygla odjuret?

Det där med Skåne var ingen du idé Jibberisch! Förslagsvis tar vi tag i detta omgående efter införskaffandet av maskinen. Vi borde kunna få både statliga bidrag och EU-bidrag av astronomiska proportioner för ett sådant projekt, som vi sedan kan använda till utbyggningen av våra berg med tillhörande, privata, barer, drive-ins osv.

Pillard, jag kan låna både kap och svets så vi kan tilta den om nu hjulet skulle vara fixerat :cool:

Kände mig lite tvungen att kolla upp den lilla grävaren lite närmare, saxat från wiki:
"Schaufelradbagger (ty), är en anläggningsmaskin för gruvdrift i dagbrott. Olika storlekar förekommer men de flesta av denna maskintyp är väldigt stora. Den nu allra största heter Scahufelradbagger 293 och väger 14200 ton, är 225 meter lång, är 96 meter hög och kan gräva 240.000 m³ per dag. Maskinen finns i dagbrottet Hambach utanför Köln, Tyskland."

Jag tolkar det som att Skåne kan vara separerat från Sverige någon gång imorgon eftermiddag?

En björk om dagen
Jag gjorde en snabb överslagsräkning för att kolla när vi kan bli av med skåningarna och tyvärr verkar det ta lite längre tid än beräknat. Mellan Ängelholm och Åhus är det ungefär 10 mil. Jag tyckte det var smidigt att dra gränsen där för att kunna utnyttja att landet är ganska smalt där i samband med Skelderviken. För att vi ska kunna ha nån praktisk nytta av delningen, förutom den uppenbara i att vi blir av med skåningarna, så bör diket vara åtminstone 10m djupt och 20m brett. Vi vill ju kunna ta genvägen med fraktfartyg som iom detta slipper beblanda sig med danskarna i sundet alls. Med dessa antaganden skulle det innebära att vi behöver gräva undan 20 miljoner kubikmeter och det kan vi ha ordnat på 83,3 dagar. Men det jag framförallt ser som positivt här är att vi kommer att ha 20 miljoner kubikmeter prima jord som vi behöver göra något med. Nån av er som sett den gamla filmen "Engelsmannen som gick upp för en kulle och kom ner från ett berg"? I så fall så förstår ni vad jag har i åtanke :)

Edit: efter att ha kollat upp detaljerna lite mer upptäckte jag att t.ex. Panamakanalen är 153m bred på smalaste stället. Det innebär alltså att vi måste höja vår volym 7,5ggr ungefär. Helt plötsligt har vi 150 miljoner kubikmeter. Eftersom Panama dessutom har minsta djup 13 meter för vi lägga på ytterligare 50% på våra 10m och är då uppe i 225 miljoner kubikmeter. Helt plötsligt skulle det ta 937,5 dar, alltså drygt 2,5 år. Hm, jaja man får se saker från den ljusa sidan och inse att det där berget vi kan bygga kommer få Aiguille du Midi att se ut som en liten kulle :)

Senast ändrad:
En björk om dagen
Jarle, visa mej vägen så följer jag dig till randen av Skåne.

Som en del i planen kan Skåne med fördel krängas av till Finland. Ja! Finland. Många Skåningar identifierar sig felaktigt med Danmark av någon anledning. Att prata osammanhängade, leva i en allmänt risig miljö och vara arga på allt man inte förstår (berg, nyttig mat, icke-gutturala läten etc.) binder inte samman, förbrödrar inte. Skåningar är närmare Finland mentalt än någonting annat. Måste jag förklara, betraktar jag dig som en skåning och kommer bemöta ditt grymtande med att peka österut.

För det första:
Namnet! För fan. Schaufelradbagger. Schaufelradbagger!!1 Jag ryser när jag uttalar det här för mig själv. Ler som Mr. Burns, skrattar som en 30-tals skurk och känner mig som "Rökarnas" ledare i Waterworld. Det här! Det här är fan bra! Nu börjar vi komma någonstans. Det ska vara fan att det är Tyskarna som levererar. (Läs ovanstående utlägg om skåningar)

Men dock föga förvånande.

För det andra:
Statliga bidrag ser jag som givet. EU-bidrag tycker jag är för snålt. EU-hyllningar snarare. Hyllningar och medaljer. Skålar och pokaler! Nu flyger scener ur "Armageddon" förbi.

Herregud. Björkjävlarnas dagar är räknade.

Ta med svets och skärbrännare, jag har ett par moddar jag skulle vilja göra också.

För det trejde:
Som jag ser det, torde vi kunna ställa till med så mycket djävulskap att planeten Jorden tillsammans med världsbanken helt sonika jublar när vi förkunnar våra planer att ge oss ut i rymden på jakt efter puder och perfekt afterski. Vi kommer få en rymdraket, gratis spotify och så mycket varmt vin, smält ost, ljummen folköl, Fernet och underställ vi behöver. Utan att ens börja förhandla.

JAG MENAR HUR FÖRHANDLAR MAN MED DET DÄR?! Hur skulle du själv reagera? När vi skramlar upp mot högkvarteret, efter att ha demolerat hela Bryssel, öppnar luckan, hoppar ur och tar av oss våra Shaun White editions?

Du ljuva, modiga, nya värld.

Imorgon eftermiddag? Möjligen om vi måste pausa för ett par Billy's pan pizza. Annars tror jag vi är klara innan solen går upp. Skåne, handsken är kastad. Tänker ni plocka upp den?!

:cool:

Senast ändrad:
En björk om dagen
Men vad hände med björkarna? Ni vet väl att norra Skåne till stor del befolkas av bokskog, som i och med sitt lövtapp är synnerligen föredömligt då det effektivt motarbetar de flesta former av undervegetation? Bokskogen är vår vän, mina herrar. Dessutom irriterande sällsynt i stora delar av landet.

Ta nu tre djupa andetag (Jibberisch, ta tretusen) och fundera över om det är lönt att bygga Aiguille du Midi 2.0 i Skåne? Tänk på den agrikulturella åverkan, tänk på det inte helt fördelaktiga vädret (även om AdM 2.0 förmodligen skulle få ett eget mikroklimat, tänk på de STACKARS SPETTEKAKORNA!!!

Eh, ja.

I övrigt hyser jag inga starkare känslor för Skåne, så för all del, go ahead. Förutsatt att kanalens namn blir Hallandskanalen.

En björk om dagen
Men med nya sjöfraktsmöjligheterna kan vi ju skeppa all denna jord till norra Sverige och helt plötsligt kan Åreskutan bli värdens högsta skidberg :)

En björk om dagen

Innovativa förslag men medan ni knåpat på tråden har jag åkt helt björkfritt puder. Tog bilden för en dryg vecka sedan. Fallhöjder på 800-1000 m och massor med oåkta repor.

Tricket är att spana efter dessa gynnare. Finns det sådana så finns det inga björkar. Kanske äter dom björk? Vem vet? Skulle tippa att det är ca 1000km till närmsta träd, björk inkluderat.

Senast ändrad:
En björk om dagen
Hedda! Jag ser inte att det står "Sunt förnuft" på dörren här.

Plus att jag menar, det är viktigt med synergieer. Och som Pillard säger, vi skeppar ju slagget. Tanken är väl att lämna Skåne i samma skick som Mordor ungefär? Eller ah, inte för att man får någon "Fylke"-känsla när man tvingas till ett besök som det är. Jag har aldrig fått en andra frukost, någonsin, i Skåne.

Eftersom Björkjävlarna finns överallt, föreslår jag följande.

1. Demolering och sepraration av Sveriges blindtarm. Sedan medan vi forslar jorden norrut för att upprätta ett anständigt berg, tar vi björkarna på vägen.

2. Efter det, Frankrike, hämta hem lärk. Fan eller var det Rysslands-lärken som klarade mörkret?

3. Plantera, och medan det växer, utforska rymden.

En viktigare fråga blir ju, exakt hur många Billy's måste man ha med sig på en rymdexpedition. Samt, vem synkar spotifylistorna?

En björk om dagen
Svalbard? Grönland? Prins Valiants mytiska hemland Thule (som väl är en fiktiv variant av Island/Grönland)?

Bubblare: Novaja Zemlja

Snödjup

Tillbaka
Topp