En fråga med långt intro

Gamlingen

Medlem
Sambon och jag åker helst topptur och offpist, det har vi bra prylar till. Breda skidor, techbindningar och rimligt stabila pjuck med bra gåläge.
Denna och kommande vintrar planerar vi att vistas mycket mer i alper och fjäll, och alla dagar är ju inte puderdagar. Vi funderar alltså på att skaffa varsitt par pistskidor, måste man åka pist är det roligare med lämpliga lagg. Men vi vill fortsätta åka i våra turpjäxor, dom har vi jobbat hårt på att shapa till våra knöliga fötter. Alltså kan vi inte köpa skidor med "integrerad" bindning.
Vi har varsitt par rambindningar, Marker Duke och Baron liggande. Så nu kommer alltså frågan: Finns det fortfarande vettiga pistskidor med smal midja som säljs "flat" utan bindningsfästen?
Extra info för dig som svarar: jag åker rätt snabbt och skär stora svängar, sambon åker lite lugnare, med lite mindre radie. Vi har som sagt (hårda) turpjäxor, skidorna får inte kräva racepjuck. Vi är inga ungdomar längre, 66 och 51, vi ska orka driva skidorna åtminstone halva dan:)
Vad ska vi kolla efter?
Har du nåt fint beg till salu kanske?

Björn

zingo11

Aktiv medlem
Tag några dagar och hyr skidor för test.
Vad menar du med "flat"?
Är du i närheten av Norrköping besök Alpinbutiken , mycket begagnade kvalitets skidor och dom är duktiga.
Lycka till

Heddious

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det beror lite på var du drar gränsen för smal. Lite bredare frontside/allmountainskidor brukar gå att hitta "platt" och skillnaden mellan dem och ett par pistskidor är inte helt uppåt väggarna, så länge du inte är ute efter typ butiksracers.

Exempel:
Rossignol Experience 88 (osäker på om 84:an också säljs utan bindning.. kanske?)
Blizzard Brahma/Black Pearl
Nordica Navigator/Astral
Head Monster 83/88
Black Crows Orb eller Vertis
Völkl Kendo/Kenja

Av ovanstående har jag själv testat Experience 88 och Monster 88. Förstnämnda tyckte jag var som en snällare version av mina egna butiksracers, med den fördelen att de var mycket enklare att ha och göra med när det börjar bli uppkört eller slaskigt eftersom de är bredare och lite mjukare. Monster 88 gjorde enligt mig skäl för sitt namn – jag är för lätt för att få styr på dem, men jag har större och starkare kompisar som älskar dem just för att de beter sig lite som kryssningsmissiler och går att ösa på i vilken pist/uppkört bröt som helst.

Gamlingen

Medlem
Tag några dagar och hyr skidor för test.
Vad menar du med "flat"?
Är du i närheten av Norrköping besök Alpinbutiken , mycket begagnade kvalitets skidor och dom är duktiga.
Lycka till
Flat=utan standardiserade bindningsfästen. Våra bindningar måste man borra för. Svårt att hyra skidor, våra sulor passar inte i alpinbindningar. Men Alpinbutiken ska jag kolla upp, tack! (Jobbar i Norrköping)

Gamlingen

Medlem
Jag skulle säga att det beror lite på var du drar gränsen för smal. Lite bredare frontside/allmountainskidor brukar gå att hitta "platt" och skillnaden mellan dem och ett par pistskidor är inte helt uppåt väggarna, så länge du inte är ute efter typ butiksracers.

Exempel:
Rossignol Experience 88 (osäker på om 84:an också säljs utan bindning.. kanske?)
Blizzard Brahma/Black Pearl
Nordica Navigator/Astral
Head Monster 83/88
Black Crows Orb eller Vertis
Völkl Kendo/Kenja

Av ovanstående har jag själv testat Experience 88 och Monster 88. Förstnämnda tyckte jag var som en snällare version av mina egna butiksracers, med den fördelen att de var mycket enklare att ha och göra med när det börjar bli uppkört eller slaskigt eftersom de är bredare och lite mjukare. Monster 88 gjorde enligt mig skäl för sitt namn – jag är för lätt för att få styr på dem, men jag har större och starkare kompisar som älskar dem just för att de beter sig lite som kryssningsmissiler och går att ösa på i vilken pist/uppkört bröt som helst.
Tack, blir att snoka lite då.

Heddious

Aktiv medlem
Förresten, om era pjäxor funkar med MNC-bindningar, typ Salomon Warden kan det kanske vara värt att försöka hitta såna begagnade, så blir det en lite lättare setup än med Dukes.

Gamlingen

Medlem
Förresten, om era pjäxor funkar med MNC-bindningar, typ Salomon Warden kan det kanske vara värt att försöka hitta såna begagnade, så blir det en lite lättare setup än med Dukes.
Scott, inte Salomon va? Men det var ett nytt koncept för mej. Dom kanske passar i standardhål, då ökar urvalet skidor betydligt! Annars är väl vikten ett mindre bekymmer när man inte behöver släpa den uppför, bara ner...

snej

Aktiv medlem
Salomon Warden som även säljs under Atomics, Armadas och Scotts flagg. Vad är det för pjäxor eller ISO-norm? Det gör det lite lättare att komma med tips på eventuella lösningar.

//Jens, Salomon/Atomic

Salomon/atomic, marker osv osv har många bindningar som funkar att använda pjäxor med grip walk. Har ni ett par Duke och baron så betyder ju det att ni kan köra warden från salomon/atomic eller griffon från marker? Som heddious sa så är det lätt att hitta dessa bindningar begagnade och de flesta verkstäder inklusive stora sportkedjor i de flesta städerna har mallar för dessa bindningar ngar.

Heddious

Aktiv medlem
Scott, inte Salomon va? Men det var ett nytt koncept för mej. Dom kanske passar i standardhål, då ökar urvalet skidor betydligt! Annars är väl vikten ett mindre bekymmer när man inte behöver släpa den uppför, bara ner...
De finns med flera olika märkesnamn men samma konstruktion. Ett av skälen till att de utvecklades var iallafall att pistörer och folk som jobbar på berget som tenderar att föredra turpjäxor utanför den vanliga DIN-normen skulle kunna ha samma pjäxor men använda pistskidor och alpinbindningar för situationer i jobbet när de inte har behov av pinnbindningar. Tådelen är anpassad för turpjäxor helt enkelt.

Sen är ju bindningars kompatibilitet en veritabel djungel numera.. mina pistskidor har Look SPX-bindning på skenor/platta, men tådelarna har en skruv som gör att de går att höjdjustera mellan två fasta lägen – vanlig alpin och vilken touringstandard det nu är på Rossi/Langepjäxor. Och då öppnas ju plötsligt möjligheten att köra med turpjäxor i betydligt fler skidor..

pd

Aktiv medlem
Bara en långskott som kan vara lika enkelt som värt att kolla upp. Går det att byta sulor på pjäxorna? På mina går det att ha både alpina (ISO5355) och tur (ISO9523) sulor och det går att växla mellan dem. Rejäla gängor av metall att dra skruvarna i med andra ord.

zingo11

Aktiv medlem
Bara en långskott som kan vara lika enkelt som värt att kolla upp. Går det att byta sulor på pjäxorna? På mina går det att ha både alpina (ISO5355) och tur (ISO9523) sulor och det går att växla mellan dem. Rejäla gängor av metall att dra skruvarna i med andra ord.
Helt klart ett alternativ, personligen tyckte jag det var meckigt att hålla på med det.Det blev två par pjäxor istället.

iSooLi

Aktiv medlem
Nordica Navigator/Astral som @Heddious förtjänstfullt plockade med i sin lista, tycker jag ni ska kika närmare på, läsa rescensioner o.s.v.. Jag är lur på att den kan ligga riktigt bra till för vad ni söker!

zerode

Aktiv medlem
Om det är så att ni har pjäxor med gummisula, så funkar de mest troligt med de nya Marker bindningarna som är utrustade med GripWalk, även de lite äldre WTR varianterna kan funka, skriver kan och troligt då det är bäst att kolla med en sportaffär med lite koll där de kan kolla på era pjäxor på plats.
Skulle däremot höja ett varningens finger om era rambindningar inte är utav nyare sort, dvs saknar GripWalk eller WTR, då är det stor risk att pjäxorna inte sitter som de skall i bindningen...
Så ni kan lugnt köpa skidor med integrerad Markerbindning om de är nya.

Med integrerad bindning så kan jag rekommendera er att kolla upp Völkls nya Deacon 80 och 84, efterföljarna till RTM serien, sjukt bra.
Även de nya Kendo/kenda 88 är riktigt bra, roliga allrundskidor, och de är platta vilket gör att ni kan montera vilken bindning ni vill

Förövrigt så kan jag rekommendera andra pjäxor, har kört med en modell som är mer freeride anpassad i flera år, skaffade mig ett par lite mer pistinriktade pjäxor i slutet på förra säsongen och tusan vad mycket roligare piståkningen blev med dem, skidorna svarade mycket bättre och jag fick mindre ont i fötterna.

Sambon och jag åker helst topptur och offpist, det har vi bra prylar till. Breda skidor, techbindningar och rimligt stabila pjuck med bra gåläge.
Denna och kommande vintrar planerar vi att vistas mycket mer i alper och fjäll, och alla dagar är ju inte puderdagar. Vi funderar alltså på att skaffa varsitt par pistskidor, måste man åka pist är det roligare med lämpliga lagg. Men vi vill fortsätta åka i våra turpjäxor, dom har vi jobbat hårt på att shapa till våra knöliga fötter. Alltså kan vi inte köpa skidor med "integrerad" bindning.
Vi har varsitt par rambindningar, Marker Duke och Baron liggande. Så nu kommer alltså frågan: Finns det fortfarande vettiga pistskidor med smal midja som säljs "flat" utan bindningsfästen?
Extra info för dig som svarar: jag åker rätt snabbt och skär stora svängar, sambon åker lite lugnare, med lite mindre radie. Vi har som sagt (hårda) turpjäxor, skidorna får inte kräva racepjuck. Vi är inga ungdomar längre, 66 och 51, vi ska orka driva skidorna åtminstone halva dan:)
Vad ska vi kolla efter?
Har du nåt fint beg till salu kanske?

Björn
Fattar inte vad ni snackar om. Spara pengarna och njut av offpist även om det inte har snöat dagen innan!! https://www.freeride.se/not-powder-skiing-its-sht-fck-skiing-likebomb-skiing-ep-1/

Gamlingen

Medlem
Tack för alla råd! De flesta hamnade lite på sidan av målet (förslag på andra bindningar var inte vad jag önskade) men tidigt i tråden kom några vettiga skidförslag. Det blev ett par Head Monster 83 på rea i Alpinbutiken, Norrköping till mej, och ett par Blizzard tjejskidor på rea från Sport-Bittl till sambon. Jag skruvade på våra gamla Duke och Baron och därmed hade vi två par pistlagg med bindning för 5000:-
Vi fick nytta av dom ett par blåsiga dagar i Hemsedal då det inte var möjligt att tura. Helt klart mycket kuligare att åka pist med skidor som är gjorda för det, än dom breda puderskidorna med techbindning som vi åker på till vardags!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp