En känga till Alpingaraget

CalleR

Ny medlem
Älskare av skidåkning som jag är besöker jag ofta Alpingaraget i Stockholm. De och butiken Alpint är mig veterligen de sanna säljarna av skidutrustning och tillbehör som kan mkt om allt.

Nu är det dock så att jag har upplevt att de beter sig lite drygt, det blir ibland lite väl mycket av den där "freeride" attityden med slappt emottagande och ibland lite besserwisser toner.

Är man där så får man akta sig noga för att nämna Sport-Conrad. Satan vad sura de blir. Jag köpte mina skidor genom Conrad och behövde få mina bindningar monterade. Gick till Alpingaraget för att få det gjort och utan att tänka mig för så berättade jag stolt över det superbilliga priset jag köpt skidorna för hos Sport-Conrad. Aj aj aj, det skule jag inte gjort, det var knappt att de ville ta uppdraget o montera bindningarna. Och det är just detta som stör mig. Jag går dit och betalar dem för att utföra en tjänst, om de inte klarar de öppna fri- och handelsregler som vårt EU-medlemskap har förit med sig så har de inte en chans. Dessutom; med den attityden kommer många av deras idag lönsamma stamkunder att snabbt försvinna. Jag anser att Alpingaraget sitter på höga hästar när de lägger värderingar i var deras kunder köper sin utrustning någonstans.

Idag ringde jag dem för att kolla priser på Lavinsändare, när jag får veta deras priser så replikerar jag (medveten om riskerna) att Sport-Conrad fortfarande är klart mkt billigare även om Alpingaraget har rea. Responsen lät inte vänta på sig: "Ja, men då tycker jag att du ska köpa dem av Conrad då" väste en anställd på Alpingaraget åt mig i en högst obehaglig ton.

Min reaktion på detta: Vad f_n är deras problem, anpassa er till den globala marknaden eller lägg ner verksamheten. Som kund måste man väl få ifrågasätta priser och upplysa om konkurrenters erbjudanden. Finns väl inget skäl att behandla en presumtiv kund illa för det eller lägga känslor eller personliga värderingar i det?!? Jag känner mig mest illa behandlad som kund och tycker deras agerande är barnsligt och ett tecken på panik.

Panik över att de inte kan konkurrera med Sport-Conrad. Det bästa att göra i ett sådant läge är väl ändå att behandla trogna kunder väl. (Jag har hittils alltid vänt mig till Alpingaraget vad gäller service på min utrustning).

Nä Alpingaraget - skärpning. Kom ihåg att sådan här negativ publicering sprider sig bra mycket fortare hos era kunder än positiva rescensioner.

Anta utmaningen från Sport-Conrad och låt inte er bitterhet över fallande försäljningssiffror gå ut över era kunder, - då kommer ni att förlora dem.

Ni har precis förlorat mig.

(Emotser kommentarer från er andra i vad ni tycker om detta)

Men du måste väl ändå förstå att dom är lite små purkiga över Conrad?

Nä, faktiskt inte. Finns det några som har bättre koll än dem. De är väl proffesionella?!? Anta utmaningen säger jag.
Småpurkiga kan de väl få vara men gör de inget kommer det bara att gå sämre med deras försäljning.

Fast min huvudpoäng med tråden handlar ju om att deras "småprunkighet" går ut över deras egna kunder. Det är det som är fel, de skjuter bara sig själva i foten med ett sådant agerande.

CalleR: Då ingen svenska butik kan konkurrera med priset S-C har då det är nästan samma som inköps priset så är det inte så lätt att ta priset som lockbete i Sverige. Och att du nämner S-C är nog inte så bra. Är samma sak här nere. Vet en butik i en grannby som tar extra betalt för att montera skidor från S-C.

Sen en annan sak. Varför tar du upp detta här här? Är det inte bättre att gå in på alpingaraget och framför det till dom? Tror du skulle fått samma bemöttande hos de flesta spec. skidbutiker i Sverige. Alltså negativt för du har handlat hos S-C.

Sen så ska kanske skidbutikerna börja tänka på vad de kan göra för att bemöta konkuransen från Tyskland. men som sagt priset går inte att konkurrea med.

//H

Edit: Så vad ska du handla på garaget då om du handlar allt från Tyskland? Tar bort deras "stamkunder"? Du säger ju själv att du handlar på S-C så då är du ju ingen stamkund längre.

Senast ändrad:
Utmaningen om bäst priser är nog redan förlorad och ingen större idé att kämpa med..
Conrad lär ju bara vara nått stort lager med massa prylar och inte så mycke kunnig personal.

Kunnskap och bra/trevlig personal är väl de dom sattsar på...

ps. Finns dock många som inte ens skulle tänka tanken att orka beställa något från internet å gärna handlar på alpingaraget
!

Jag kan köpa argumentet att det är svårt för de svenska återförsäljarna att anpassa sig till SC priser. Däremot tycker jag att attityden fortfarande är fel. Jag går ju faktiskt in där och köper en tjänst. Det kostar mig 300 spänn att få bindningarna monterade, det tar dem vad - 10-15 minuter. Ganska bra timpenning. Är väl smartare av personlaen att säga "grattis till ditt klipp, tyvärr har vi ingen möjlighet att konkurrera men du är mer än välkommen hit o köpa kläder och annat av oss och låta oss sköta slipning med mera "

Jag kommer absolut att framföra mina åsikter till Alpingaraget. För mig handlar det om kundbemötande. Tycker att ordspråket "bit inte den hand som föder dig" passar bra här.

Självkart ska man ju inte behandla kunden dåligt. Men jag förstår att dom har det jobbigt. Om alla skulle köpa sina grejer hos Conrad så skulle dom få montera bindingar åt en massa folk. Jag kan tänka mig att dom inte gör dom grövsta pengarna på just en sådan tjänst utan gör det mer för att ha det som service.
Förstår faktist inte riktigt att någon handlare gör det med tanke på att det är i stort sett omöjligt att konkurera med priserna på laggen från Conrad.

Sedan förstår jag inte ensa att du behöver kolla priserna som Conrad har mot någon leverantör i sverige. Deras ut priser är säkert mycket lägre än va många butiker har som inpriser. Vilket gör det i stort sett omöjligt för en svensk butik att konkurera.
Och då skulle i alla fall jag bil lite trött som försäljare när man stått och snackat lagg en halvtimma och någon går hem och beställer dom på nätet.

Jag gör själv så att om jag går in i en butik får bra hjälp och dom kan sina saker så bra som faktist Alpin garaget kan så handlar jag där.
Men det har väll med att man är bekväm och gillar service.

Däremot om jag vet vad jag vill ha presis så beställer jag det på nätet. Och har då inte kostat butiken pengar i alla fall.
För att prata med en försäljare är inte gratis som många tror det får man ju betala på priset. Conrad har inga säljare och därför ingen kostad på detta.

Och du tror de kommer överleva på att sköta monteringen på skidor från S-C? Och att sälja textilvaror? Om du ägde en skidbutik och du ser hur mycket du tappar på S-C skulle du säga: grattis du har precis sparat 3000 kr och vi har förlorat 3000 kr men det tycker vi du är värd i alla fall- Jag skulle inte klara det. Sen är det kanske dags att inse du är ju inte nu efter du har handlat på S-C handen som föder Alpingaraget längre. Även om de tar 300 kr för monteringen så kan det inte betala hyran, lönerna m.m för hela Garaget. Så många skidor monterar de inte.

//H

Hmm, ärligt taltat. Om det var jag som drev Alpingaraget så skulle jag lägga ner försäljningen av skidor och istället fokusera på att vara duktiga på pjäxor "vilket de redan är" och montering och service av skidor & snowboards. Så, fokus på pjäxor, kläder, uthyrning och service. Och - inte minst av allt: Vara toktrevliga till alla som kommer in i butiken

Jadu CalleR. Du vet inte riktigt vad du pratar om nu. Då skulle de förmodligen få flytta till en mindre lokal, jobba själv mest hela tiden. Och på service och montering av skidor gör du inte så mycket pengar. De säljer fortfarande sjukt mycket skidor men de känner så klart av nergången på "freeride och jibb" sidan. Så vart skulle du gå om du ville klämma, känna på skidorna eller köper du bara skidor utan veta vad du köper?

//H

Hasse! Om man inte kan anpassa sig till marknaden så kanske man inte ska syssla med försäljning. Jag förstår Alpingaraget och de svenska handlarna, S-C måste vara en stor finne i röven för dem.

Mitt enda budskap är att de kan bara inte låta det gå ut över kunderna. Dessutom måste de anpassa sig och om nu skidförsäljningen inte är lönsam (vilket jag tvivlar på att det är), ja då är det bara till att omallokera resurserna så att de står bättre rustade inför nästa års säsong och dämed kan visa bättre resultat på sista raden när Balans och Resultaträkning skall göras.

Hehehehehehehe som sagt.. du vet ju fortfarande inte vad du talar om när du säger att de ska satsa på pjäxor, kläder och service. S-C säljer fortfarande bara ca 600-700 par skidor om året till Sverige så det är en droppe i havet för svenska handlarna. Rör sig bara ca 4000000 kronor för svenska skidhandlarna. Funderar fortfarande var du vill se skidorna och känna på de någonstans om du tycker att de inte ska sälj skidor?

Och som sagt. Jag är emot S-C men Svenska handeln måste försöka att konkurera på något annat vis helt enkelt.

//H

Edit: DU är ju fortfarande inte en "kund" om du bara vill utnyttja en service från Alpingaraget då montering är en ren service åtgätd på skidor som inte är köpta där. Varför inte låta S-C montera skidorna?

Senast ändrad:
"Så vart skulle du gå om du ville klämma, känna på skidorna eller köper du bara skidor utan veta vad du köper?"

Ja, vi har ju Internet. Finns många fina recensioner och kommentarer om skidor och annat här.

De får väl flytta till en mindre lokal då, säga upp en eller två anställda kanske.

Det jag är säker på är att de inte skall behandla sina kunder illa. Återigen - "bit inte den hand som föder dig" och ja, jag köper fortfarande grejer där. Eller rättare sagt, gjorde.

Bra CalleR. Då har su bevisat för mig vilken typ av skidåkare du är som går på rec. istället för att prova skidan, känna på den, prata med kunnigt folk om det. Så då kan du handla på S-C helt enkelt ;)

//H

Det är inte hur många skidor Alpingaraget eller S-C säljer idag som är intressant. Det är vad som kommer att hända i framtiden som är intressant. Jag är övertygad om att e-handeln kommer att explodera vilket den redan gjort. Finns inget som talar för att det kommer att gå åt det andra hållet.

Ps. Hasse: jag uppskatta dina synpunkter, det e kul med debatt DS.

visst att dom kanske är sura över att dom går mycket förlust när sport conrad tagit över en rätt stor del av den svenska skidmarknaden, men tycker endå att dom ska trevliga och hjälpsamma.

för om dom inte är det kan dom lika gärna lägga ner verksamheten. för jag och ingen skulle köpa av några arroganta jävlar.

(självklart vet ju inte jag hur dom är på alpingaraget eftersom jag aldrig träffat dom eller handlat där)

EXAKT det jag menar. En riktigt skidåkare vill veta vad han köper. med andra ord känna på varan!!!!! Och om markbutikerna försvinner så kommer möjligheterna oxå försvinna....

//H

Enda sättet att "känna" på en skida är genom att provåka den. Det är lite svårt att göra det hos Alpingaraget eller någon annanstans i Stockholm. Så det argumentet faller bort. Prata med kunnigt folk kan jag göra ändå bla här på Freeride.

Hasse! Jag håller med dig. Vill jag "känna" på ett par skidor vill jag provåka dem, precis som med en bil. Vill jag "känna" på ett par pjäxor så går jag till Alpingaraget!!! Vill jag "känna" på en hjälm så går jag till Alpingaraget etc etc etc. Men dom ska tamifan vara trevliga och faktiskt inte bry sig o var jag köpte mina skidor.

Nja men om detta forsätter kommer det inte finnas skidor att testa heller. Eller hur? För vem vill köpa in tex Mantra (som i dit fall) sör att folk ska prova den och sen köpa den på nätet? Och dessa kunniga folk här på nätet? Jo visst finns det massa folk som vet vad dom skriver, Men hur vet du att dom åker just som dig? Att du gillar en skidas egenskap precis som den personen gör? Sånt kan ju bara du göra. Och sen kan du faktiskt få ett väldigt stort hum om en skida enbart på att känna flexet, vridstyvheten, var den är mjukare med mera.

//H

Klart de ska bry sig om det. Framför allt om du har varit där och tagit upp personalens tid med att diskutera vilken skida du ska köpa. Sen gå hem och beställer den på nätet istället. Då har du kostat AlpinGarget en massa pengar i onödan. Och det är det dom är sura på från början.

Lägg väl märke till att jag inte vet om du har varit där eller inte men de gånger jag har varit där så är det en del folk som bara står och diskuterar skidor som går hem och beställer på nätet.

Sen säger jag fortfarande att de ska se till att kunna ge en annan sort service för att kunna konkurera med S-C

//H

Skidtillverkarna vill väl fortfarande nå ut till sina slutkunder? De får stå i backen och erbjuda kunderna att provåka.

Känner för övrigt att diskussionen lett in i fel rikting, inte för att det är ointressant eller så. Det är tvärtom, högst aktuellt och givande.

Mitt syfte med denna tråd var mer om kundbemötande och min uppfattning att Alpingaraget mfl fortfarande skall behandla sina kunder med respekt och ödmjukhet oavsett var denne köpt sina skidor eller lavinsändare. Jag gynnar gärna driftiga entreprenörer som Alpingaraget, tyvärr tänker jag dock inte betala flera tusen kronor mer för det. Än mindre tänker jag tolerera taskigt bemötande, jag skall inte behöva rättfärdiga mina inköp inför Alpingaraget.

(För övrigt tycker jag också att det är sjukt dålig stil att uppta säljarnas tid med skidsnack om man ändå tänkt gå hem o köpa dem på Internet - jag hör inte till dem.)

Hasse ställde en intressant fråga som du (CalleR) inte har svarat på.
"Varför inte låta S-C montera skidorna?"

Mig veterligen så monterar S-C bindningarna bara man uppger var man vill ha dom monterade (om det finns alternativ, som på t.ex. K2 PE) samt vad man har för pjäxstorlek.

Sen undrar jag också Hasse, vad för "annan sort service" dom ska ge än dom ger idag?
Tycker alltid jag blivit väldigt bra bemött och fått väldigt bra service.

Sen kan det ju vara så att den mänskliga faktorn spelar in ibland också, det är ju trotts allt inga robotar som jobbar där utan vanliga människor som, liksom du och jag, har både sina bättre och sämre dagar.

Personligen tycker jag inte att responsen du fick var oproffisionell.
Sen hörde jag iofs inte tonläget vilket kanske är det som du egentligen reagerat på.

Vet dock inte riktigt vad du förväntar dig att få för respons heller.
Dom har ju ingen "lägsta-pris-garanti" á la El Giganten som gäller över hela Europa (vilket inte heller El Gigantens gör, den gäller ju för övrigt inte internet butiker heller) så dom sänker priset (till för dom under inköpspris) bara för att du ringer och säger att en internet-butik nere i Tyskland säljer samma produkt billigare.

Som jag ser det så var dom väl istället omtänksamma när det gäller dina surt förvärvade(?) slantar och tyckte att du då istället för att betala svensk moms osv. skulle beställa den från S-C.

Jag kan heller inte tänka mig att det skulle vara några problem att få en skida monterad på Alpingaraget även fast den inte är köpt där om man betalar för sig.

Men åter till frågeställningen, varför gå till Alpingaraget och trycka upp det i ansiktet på dom att du köpt din skida på S-C och sedan be dom om att montera den när du lika gärna kunde ha fått det gjort på en gång hos S-C?

Senast ändrad:
Jag hade inte gett mig in i den här diskussionen eller startat denna tråd om det inte vore för att jag fått detta bemötande på Alpingaraget upprepade gånger. Så jag tror inte det har med "sämre dagar" att göra utan mer en attityd till de som handlar på S-C som jag inte tycker om.

Jag tycker fortfarande att det bemötande jag fått då S-C kommit på tal är oproffsigt. Det var ingen trevlig ton och det var inte första gången det hände. Det är inget problem att få bindningarna monterade på Alpingaraget men de har stora problem i hur de skall förhålla sig till S-C och de som handlar där.

Det hade varit omtänksamhet om de rådde mig att handla på S-C men det var det inte.

Visst, det var väldigt klantigt av mig att från början berätta att jag köpt skidorna på S-C eftersom det är så satans känsligt. Å andra sidan bra att det hände då det är ett så bra exemplel på just hur känsligt detta ämne är. Jag kan dock inte förstå varför detta skall vara så känsligt att Alpingaraget bara för den sakens skull behandlar sina kunder illa (i mitt fall var det så, kan ju inte tala för andra).

Jag bryr mig inte om det är känsligt för Alpingaraget. Om jag knallar in där och betalar dem för en tjänst så ska de vara glada över det och inte närapå skälla ut mig för att jag köpt skidorna på S-C eller är på g att köpa min lavinsändare på S-C. Och det är just detta som jag vill trycka på.

Var jag köper mina grejer ska de skita i, kommer jag dit och köper en tjänst så ska de vara glada över det. Absolut inget jag skall sticka under stol med eller skämmas över.

De har högre priser pga av flera saker, bla kompetensen. Vill jag ha den kompetensen så måste jag betala dubbelst så mycket som hos S-C och det är jag inte intresserad av. Bara för att jag inte är det så måste jag inte hymmla med att jag handlar hos S-C.

Bull_Swe: Med annan service menar jag att de får vara alerta och förstå att de kanske måste ha till exempel en helrenovering som ingår om du köper skidor hos dom. Vallning eller liknanden. Något sådant som gör det lite extra värt att köpa skidorna där. sen får du ju så klart betala lite mer för kunskapen som jag hoppas de besitter. Fast det vet du ju redan ;)

CalleR: Som jag skrev förrut så tror jag inte heller du skulle vara så trevlig mot någon som handlar hos en konkurent. Indirekt kan det vara så att det kan innebära att just den personen du möter kanske måste sluta för att du har handlat på S-C.

Är som du skulle be din lokala slaktare skulle stycka upp ditt kött du har köpt på LIDL om du förstår jämförelsen. Då din slaktare inte tjänar så mycket på att stycka för dig och inte kan konkurerra med LIDL. Eller din slaktare kanske säger att du ska gå till LIDL och köpa kött och komma dit med det så han kan få stycka det för dig?

Så länge du får tjänsten utförd så är det väl inget att klaga över. Sen ska du kanske som jag har skrivit här ovan tänka på att det berör alla inblandade på olika sätt.

Misstänker att du kommer med bindningar köpta från en tysk website oxå. Eller billigt av någon annnan.

OM du hade handlat något från Alipngaraget så tror jag att det hade varit en annan stämmning.

Och som du säger. Du går dit för du vill ha dera kompetens när det gäller att montera bindningarna. Så varför inte montera de själva då så slipper du allt jobbigt? Elle går till en annan sportbutik som säljer skidor och kan montera de riktigt. Stadium, Intersport??

Tror detta gäller generellt alla skidbutiker och inte bara Alpingaraget. Att man är mer eller mer missnöjd med att få montera bindnngar åt "föredetta stamkunder" som hellre betalar mindre och inte får någon kompetens sen kommer och vill ha deras kompetens för montering bara. Känns som det är en kund man kan klara sig utan.

//H

När det gäller anpassningen så är det faktiskt så att minst en butik i swe har anpassat sig och det är Naturkompaniet i Östersund (finns nog fler men). De säljer till SC plus frakt priser i butik. Blir nog inga större marginaler men tids nog så kommer leverantörerna att börja släppa på sig kaka oxå.
Sen är det så att swe är ett litet land med ganska låg försäljning av skidor så det är inte någon som får gryma priser från fabrikerna, är ju en viss skillnad på att köpa 3000 par och 30' par när det gäller att förhandla pris, på det får man lägga logistik kostnad för att få upp prylarna till swe.
Kraven från swe leverantörer på de stora märkena kommer nog att på sikt ge billigare skidor även här men det tar ett tag......
Tror att det kommer att bli ändring på det här med service då det kanske är det man kan konkurrera med.
En smart butik skulle tom profilera sig med det och på så sätt slippa, lagerkostnad mm för skidor, sälja service är inte så kapitalintensivt direkt.
- anders

Hasse sa:
CalleR: Då ingen svenska butik kan konkurrera med priset S-C har då det är nästan samma som inköps priset så är det inte så lätt att ta priset som lockbete i Sverige.
Anders_Nilson sa:
När det gäller anpassningen så är det faktiskt så att minst en butik i swe har anpassat sig och det är Naturkompaniet i Östersund (finns nog fler men). De säljer till SC plus frakt priser i butik. Blir nog inga större marginaler men tids nog så kommer leverantörerna att börja släppa på sig kaka oxå.
Hur går det här ihop?

Angående evighets-diskussionen om S-C vara eller inte vara: Välkommen till 2000-talet. Internet-handel är en verklighet och kommer att fortsätta vara det. När det gäller skid-försäljning har det nyss börjat, det kommer garanterat att växa. I många andra branscher (hem-elektronik, cykel, etc) har man exakt samma fenomen fast Internet-handeln är redan nu mer utbredd där. I de branscherna verkar man dock i större grad ha insett att pris är inte enda konkurrens-medlet så istället för att gnälla och oja sig över att det inte kommer att finnas kvar några svenska butiker om detta får fortsätta så gör man något åt det.

* Erbjud service! Vallning och slipning av stålkanter 2 ggr per år kostar minimalt med pengar och ger ett grymt mer-värde för kunden.

* Sätt lite press på svenska distributören! Vilka marginaler har de egentligen om nu priserna måste vara så grymt höga i Sverige? Om inte det hjälper, vänd er direkt till skidfabrikanten.

* Inse att nät-försäljning av skidor fortfarande står för en relativt liten del av totala omsättningen och fokusera på att behålla och förbättra övrig verksamhet.

Osv... Jag har ingen koll på hur försäljning av skidor går till mer än att jag prao:at i en sportbutik för 15 år sen. Nån med lite koll borde kunna komma på mycket mer än ovanstående.

Tyvärr är detta inte unikt för sportaffärerna utan för hela handeln. Avgifter och skatter är för höga här och då måste butikerna ta ut rejält betalt.
Själv handlar jag skidor och pjäxor hos de lokala butikerna i Östersund eftersom jag uppskattar deras service och för att jag som återkommande kund faktiskt kan få 500kr rabatt på ett par skidor till grabben även om de kostar bara 2500kr.
Jag har dessvärre också märkt av den arrogans man bemöts med i sportaffärer på större orter, Stockholm och Oslo som jag besöker ibland, men även lilla Åre har samma inställning när man besöker butiker oavsett bransch. Du granskas från topp till tå och bedöms och behandlas därefter, det är helt uppenbart. De TROR ofta felaktigt att en välklädd kund handlar mer, men så är alltid inte fallet. Jag har många kunder som jag VET har råd att handla bra, som är skitsnåla.
Ungefär samma mentalitet finns tyvärr hos sportaffärer.
Jag ser väl inte så supersportig ut, har 10 kg mer än jag hade som aktiv idrottsman, och bemöts därefter. Jag "råddes" av en sporthandlare att köpa ett visst pjäxpar bara för att han TRODDE att jag inte åkte så mycket. När jag sedan berättade att jag åker ett par gånger i veckan, minst. Så vidhöll han att dom visst skulle funka. Tyvärr så höll dessa TURIST pjäxor bara en säsong sedan är all den goa stoppningen slut. I samma veva lurade han på mig en skida som var betydligt mera avancerad än jag ville ha, så alla sportaffärer är säkert inte som Alpingaraget, där man vad jag kan förstå får korrekta råd. Kontentan blir att man kanske tycker att den lokala sportaffären ändå inte var till så stor hjälp och så har man hört om S-C och deras låga priser, och varför inte....

Som Hasse skriver, "Prova grejorna", visst det kanske funkar på de större skidorterna i Alperna och möjligen några få platser i Sverige.
När jag skulle byta skidor till denna säsongen så trodde jag att jag skulle kunna provåka skidorna i Åre innan jag köpte, men ack vad jag bedrog mig, där fanns bara gamla hyrskidor eller så fick jag återkomma "längre fram" på säsongen när det hade fått nästa års skidor. (Skidprovarhelgen var jag tyvärr bortrest) Så det funkar kanske inte så bra att "prova" skidor överallt.

Jag tycker att konkurrens är bra för oss konsumenter till en viss grad. Men när min lokala handlare kunde ge os totalt 1500:- rabatt på två par skidor och ett par pjäxor till mina barn, då börjar man ändå undra om marginalerna.

Gynna din lokala sporthandlare, om denna visar intresse och besitter kunskap.

Fotnot: I de två butiker jag oftast handlar i Östersund jobbar det flera gamla aktiva landslagsåkare samt hängivna entusiaster så vi är lyckligt lottade gissar jag./Erics pappa

Jo dom kan ju lägga ner att försöka konkurrera med Sport-Conrad gällande priser (vilket jag inte ens vet om dom någonsin gjort), men eftersom Conrad är så mycket billigare så måste ju dom ha några ståndpunkter där dom är bättre än Conrad, och i så fall IRL-Service, bättre service, vänligt mottagande osv.
Men i vilket fall om du kommer dit med ett par skidor och du vill ha dom monterade så ska väl dom göra jobbet oavsätt om du köpt dom på InterSport eller Conrad, om du hade sagt Intersport hade dom nog inte alls blivit lika upprörda.
Dom måste ju i vilket fall se det från inkomst-sidan, om dom fortsätter bemöta kunder så där när dom vill ha montering så dom troligtvis inte kunder längre.

Detta gäller ju inte bara skidvärlden, allt i världen är billigare att importera från utlandet ? Kläder,bilar, skidor, elektronik you name it!
Mer mellanhänder innan produkten kommer till ett land = högre priser.
Sverige kan inte göra mkt åt det. Men attityden kan dom göra mycket åt!

Människan har alltid haft ett begär att kunna få tag på billigaste varan och tjäna på affären så mycket som möjligt, alla vill det.
Större efterfrågan föder lägre priser.
Lägre priser föder mindre förmåner.

Senast ändrad:
Det är inte skidfabrikanterna som betalar skidtesterna i fjällen.Oftast är det generalagenterna för respektive skidmärke som håller personal till testerna, eller så är det personal på skidshopparna. Generalagenterna ägs som regel inte av skidmärkena utan är privatägda firmor. Vid skidtester är det som regel bara skidor från 5000 och uppåt som är intressanta att visa. Om försäljningen av sådana skidor skulle minska för mycket blir det ointressant att genoföra skidtester i fjällen.Stor risk att skidtesterna försvinner då det är en Jätte kostnad för de privata firmor som importerar de oika skidmärkena, Kostar jätte summor att ha personal som åker mellan de olika fjällanläggningarna och har skidtester .Meningslöst att genomföra skidtester för folk som ändå handlar på sportconrad

Har själv upplevt en tråkig attityd hos personalen på alpingaraget. Dom beter sig som om dom verkligen "vore något" och att kunden är en underlägsen person, helt utan kunskap, som man gärna pratar "över".

Har nog aldrig skådat ett leende på någon av säljarnas läppar på alpingaraget, dom kanske är tandlösa?

Vad gäller ifrågasättnandet av S-C kompetens och bemötande så är den mycket god vad gäller båda punkter (enligt mina erfarenheter).

Nästa steg i utvecklingen är nog att markbutikerna som säljer skidor försvinner mer och mer, iaf dom specialiserade som enbart säljer skidprylar. Den internationella konkurrensen trycker ner priserna i botten. Det kommer göra att skidbutikerna inte överlever och tillverkarna kommer själva anlägga butiker i samband med kontor i storstäderna. Där kan du komma och klamma på laggen men framförallt tror jag testhelgerna kommer öka. En mellanhand försvinner och priserna kan sänkas.

Recentionstjänsterna kommer nog också att öka. Fler test i tidningar och på hemsidor av flertalet olika åkstilar och vikter.

Jag sparar gärna TUSENLAPPAR på att prata med en kunnig person på internet istället för i verkligheten då det är informationen som spelar roll och inget annat. Dessutom får jag opartisk information från personen på tex FR som inte försöker sälja skidorna. Han lyfter också fram skidans nackdelar till skillnad från butikssäljaren som bara lägger vikt vid skidans fördelar.

En utveckling på gott och lite ont.

PS. Sänk mervärdesskatten på utrustning som främjar hälsomotion och höj tobaks-, spel- och (alkoholskatten). Då kan vi behålla dom butiker vi har idag men med lägre priser. DS

//Hellberg

Senast ändrad:
Jag har aldrig upplevt att personalen på Alpingaraget varit annat än proffisionella och trevliga. Tycker att dom har sjukt bra service där samt att det känns som dom verkligen gör allt för att hjälpa kunden.

Jag tycker också det är sjukt kul att vi kan ha butker som är "nischade" på skid och snowboardåkning. Känns betydligt tryggare och roligare att handla där än hos någon sportkedja med hala säljare som endast är intresserade av att sälja så mycket som möjligt eller på nätet. Alpingaraget brinner verkligen för vad dom gör och det är värt att uppmuntra. Hade varit helt värdelöst om man var tvungen att handla allt via nätet av tusen skäl som jag inte ens orkar gå in på.

CalleR:

Jag säger inte att din kritik obefogad och jag ser dilemmat med Conrad och deras priser men man får ut så sjukt mycket mer av att kunna gå in i en butik och verkligen få hjälp och råd. Jag var ju inte med när detta hände men jag är säker på att ni kommer komma överens om ni snackar lite.

Jeffa

Jag tycker dom är jäkligt serviceminded.

Erbjöd t.e.x mig att fixa fram en produkt som inte fanns någonstans i sverige samt att sedan skicka ner den till mig i alperna eftersom jag inte skulle hinna hämta den innan jag åkte.

Dessutom var det något så simpelt som gummisulor till mina pjäxor som dom antagligen inte tjänade många kronor på men som tog upp en hel del tid att fixa fram från fabriken samt att skicka ner till Frankrike. Det tycker jag är bra service!!!!!

Jeffa

Det var det säkert men du missar min poäng. Det blir helt andra toner när Sport-Conrad kommer på tals. Hela denna tråd handlar om det. Inte om deras service i övrigt.

Jag vet att de brinner för vad de gör och är kunniga men de har attitydproblem och de är arroganta till kunder som handlat på S-C. Det är just det som går så fett bort. De skall rikta sin ilska mot S-C och det svenska sk välfärdssamhället som gör det mkt svårt för dem att konkurrera med internationella aktörer.

Men skit i att snacka om Conrad då... Fattar inte grejjen. Det är väl klart att dom inte älskar Conrad när det är en rival.

Är det så viktigt att snacka om Conrad??? Om du får bättre bemötande och bättre service av att INTE prata om något så verkar det ju inte vara något svårt problem att lösa eller???

Jeffa

Hörru Jeffa! lugna ner dig.

Jag skiter i att de inte gillar conrad. Det skall bara inte gå ut över deras kunder!!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp