En känga till Alpingaraget

Grejen e väl att de tjänster de borde tjäna mest på är just service tjänster också.. för att sälja ett par skidor måste du ha skidan i lager osv vilket kostar pengar.. för att montera en bindning behövs det inget extra eftersom de redn har all monteringsutrustning sen tidigare då de lär montera de skidor de säljer också. Alltså gör de rätt snabbt och enkelt en fin liten summa pengar som inte kostade dem mer än ca 20 min i arbetstid, 300 för de ger 900 kr i timmen vilket jag e tveksam att de kostar och ha en säljare anställd per timme.. vilket inte borde kosta mer än ca 300/h med alla skatter osv.. hur mycke tror ni de tjänar på å sälja ett par skidor då en försäljare lär stå där och preta runt i ca en timme kanske och sen montera osv.. de e fortfarande mer men inte så mycket...

Det jag vill komma till är att butiker oftast har sjukt mycke högre marginaler på service osv så det är dessa jobb som är bäst att utföra.. sen behöver de väl ha försäljningen för att få kunder som vill ha service..

om vi säger att man är ute efter ett par skidor och spånar lite på freeride och kollar på recensioner och kanske känner på dom i en butik utan att ta hjälp. du kanske tillochmed kan fråga någon på freeride som kör på den osv. sedan beställer du skidan för kanske 1200 kr billigare än i en affär..

är det då värt att prata med någon kunnig på tex alpingaraget och betala 1200kr mer för skidan bara för att få hjälp av honom.

JAG TYCKER INTE DET.

1. S-C är en finne i röven på alla som säljer freeride skidor i sverige. klart de blir irriterade när det kommer på tal.

2. Extremt få i Sverige tjänar några seriösa pengar på att sälja skidor.

3. Allt detta tjat om fabrikörer????? Vad tror ni??? I princip alla agenter och distributörer av skidor i sverige är privat ägda och som alpinbutik skrev inte särskilt glada i att lägga ut pengar på tester som inte ger dem något tillbaks. Dessutom har de inga vidare marginaler på skidorna.

4. Självklart måste markbutiker erbjuda bra service, det är deras enda framtid. Men som tidigare skrivit så är det inte så jävla kul att ha någon tomte stående i butiken som skrävlar om vilket bra pris han fått hos en konkurrent. Dessutom ett pris som man aldrig kan nå själv.

D

CalleR sa:
Hörru Jeffa! lugna ner dig.

Jag skiter i att de inte gillar conrad. Det skall bara inte gå ut över deras kunder!!!
Hörru CalleR! Jag är lugn............... Jag är alltid lugn...... Fick precis ett påskägg!!!!

Jeffa

YES! Äntligen tas detta upp igen. Jag har haft en liknande tråd för länge sedan. Jag håller med dig CalleR till 200%. Vartenda ord!

Det är så mycket som sagts och så mycket jag vill säga så jag vet inte var jag ska börja och får inte ur mig det. Liksom för CalleR så är det attityden jag stör mig mest på. Vi lever i ett globalt samhälle och det är bara att acceptera att "handeln" inte är samma idag som för 20 år sen.

Pga. global handel så är det MASSOR av företag som har fått se över sin verksamhet och göra förändringar för att överleva. Det är dags att gnälliga skidbutiker att göra det åxå. Det kanske är dags att flytta från Birger Jarlsgatan, sparka några anställda (Citerar Hasse: "Då skulle de förmodligen få flytta till en mindre lokal, jobba själv mest hela tiden", mindre lokal, jämför AG's lokal med Alpints. Har du varit på Alpint när dom får varor? Dom har inget lager. Inte ens nånstans att ställa sakerna. Det är kaos men man får köpa kavaj efter plånbok (dom som inte förstår det är uppvuxna med pappas kreditkort i bakfickan). Och "jobba själv mest hela tiden"? Vet du hur det går till att starta eget? Man jobbar skiten ur sig själv i många år innan man kanske börjar tjäna pengar och har råd med anställda)

Försök inte motverka evolutionen, följ trenderna istället och tänk i nya banor. Framgångrika företag tänker framåt och accepterar förändringar. Man kan inte tro att man ska överleva på "buisiness as usual" (sälja som "man alltid gjort").

Och än en gång, ATTITYDEN. Spelar ingen roll hur mycket man ogillar någonting, man kan ändå inte annat än förlora på att ha dålig attityd och vara otrevlig mot kunder. Ingen kommer någonsin att tjäna på det.

Well, det finns hur mycket som helst att säga men jag orkar inte skriva mer nu. Tycker CalleR har skrivit mycket vettigt.

//Jocke.

Senast ändrad:
Hans sa:
Det jag vill komma till är att butiker oftast har sjukt mycke högre marginaler på service osv
Håller helt med. Det gamla klassiska exemplet: Det är inte bio-biljetterna som biografer tjänar pengar på, det är popcornen!

Dags för nytänkande sveriges skidbutiker.

Precis detta hände när privatimporten av bilar från Tyskland var som populärast. Philipssons ville inte serva tyskköpta Mercor. Jag har det inte belagt men ryktet säger att Philipssons höll på att missa agenturen i Sverige pga detta. Mercedes i Tyskland gillade inte den attityden. Nu har priserna utjämnat sig och det är inte lika lönsamt att importera bilar själv längre och just därför är det inte speciellt smart att inte alltid behandla alla kunder juste om man vill vara kvar på marknaden !

jetstick: Sant. Min far har åkt Mercedes i 20 år men nu efter massa strul och tjafs har han sagt "ALDRIG MER. Detta va sista gången". Företag, oavsett bransch som har taskig attityd mot sina kunder gräver sin egen grav.

Eller så blir det som det blev när en tysk internet sajt började sälja windsurfing segel. Den svenska, norska, danska agenturen sade upp sina kontrakt om inte den tyska sajten slutade dumpa priserna. Och vad hände? Jo agenturen var tvungen att höja priset.

;)

Har en sak på gång om S-C varför de kan vara så billiga men återkommer med den när jag har fått den bekräftad av en eller två personer till så.

//H

Hasse: På tal om winsurfing-historian, det är rena nazi-metoderna. Det skulle aldrig funka i längden. ACCEPTERA en fri marknad för faan!

JockeSki: Kanske det med det fungerade i alla fall så :)

Men tillbaka till ämnet istället. Måste hålla med DanneDieHard i hans argument ;)

//H

Edit: CalleR: Älskar skidåkning? Och är en av dessa som ser till att svenska företag kommer att försvinna?? Konstig inställnig tycker jag.

Senast ändrad:
Hasse!:

Vadå, har jag någon moralisk plikt att köpa dyrt hos Alpingaraget eller ngn annan svensk Åf bara för att jag älskar skidåkning?!? Om du tycker det så tycker jag att du har en mysko inställning.

Varför ska man betala mer än man behöver, det känns ju onödigt att betala kanske 2000 mer för samma skidor i Sverige. Alla har ju inte råd att köpa skidor för ca 6000, då är det ju bättre att köpa dom från S-C för ca 3500!

På grund av att om internethandel fortsätter kommer alla svenska "skidbutiker" dö ut för eller senare!

Med andra ord Stöd Sveriges framtida skidåkare. Skit i Sport-Conrad

//H

Just på grund av det du skriver slutade jag handla på alpingaraget. Dom vet inte hur man tar hand om kunder.

Inte du heller "Hasse"

Hasse sa:
På grund av att om internethandel fortsätter kommer alla svenska "skidbutiker" dö ut för eller senare!

Med andra ord Stöd Sveriges framtida skidåkare. Skit i Sport-Conrad

//H
Stöd Sveriges framtida skidåkare, skit i Alpingaraget och handla på ALPINT!!

ALPINT ÄR EN RIKTIGT BRA SKIDBUTIK

Jo jag har sett det i vinter med alla fel monterade skidor jag har monterat om. Är uppe i 5 par i Schweiz. Så de är säkert bättre än Alpingaraget.

För den delen handlar du där? Är du inte sponrad av Alpint?

//H

Nej, jag handlar där för dom är så mycket bättre än alpingaraget och din butik

Hasse sa:
EXAKT det jag menar. En riktigt skidåkare vill veta vad han köper. med andra ord känna på varan!!!!! Och om markbutikerna försvinner så kommer möjligheterna oxå försvinna....

//H
Man kan väl alltid besöka ett skidtest på någon ort i sverige om man har vägarna förbi?

Oki vad bra du tycker det då. Jag tycker inte det är oki med 5 mm skillnad på bindningarna mellan höger och vänster eller tvärtom. Och det är inte oki att vara där i 15 min utan någon frågar om man vill ha hjälp tycker jag.

Och jag har ingen butik vad jag vet i och för sig.

Tillbaka till ämnet.

CalleR: Har du pratat med de ansvariga på Garaget än? Skulle vara kul och veta vad de sade.

//H

ELSTOCKO: Har du läst hela tråden? Det är skidagenturerna som står för de. Och tror du de komer ha lust med skidtest om de inte säljer några skidor?

//H

Jag skall maila Alpingaraget länken till denna tråd och be dem kommentera. Hoppas på att kunna få svar från dem angående deras kundbemötande mot folk som handlar på S-C.

klart att det är bra att stödja riktiga svenska skidbutiker, men det finns nog många som inte har råd tyvärr

Bara för att man är svensk behöver man väl inte handla i en svenskaa skidaffär och betala dubbla priset. Onödigt att slösa på pengar!

Undrar om sportconrad kommer att åka runt med personal i svenska fjällen och ha skidtester.Om inte de gör det vem kommer då att göra det , Ingen?
Hitills har i varje fall inte skidtillverkarna gjort det

Hahaha!

Det här är ju riktigt underhållande. Man måste vara lite tokig om man uppmanar folk att INTE handla där det är billigast.

Pratet om att alla svenska skidbutiker kommer att gå under om alla handlar från billiga tyska affärer är rent skitsnack. Såväl tillverkarna som generalagenterna och de svenska skidbutikerna har ett intresse av att sälja skidor i Sverige. När försäljningssiffrorna sjunker tillräckligt mycket i Sverige kommer skidbutikerna att tvingas sänka sina absurda priser. För att klara detta kommer de att sätta press på generalagenterna. Generalagenterna som naturligtvis inte vill gå under kommer i sin tur att sätta press på tillverkarna. Detta kallas marknadsekonomi. Alternativet till marknadsekonomi är planekonomi. Planekonomi har testats med dåliga resultat.

Men nu måste jag fråga vad som blir nästa uppmaning? Vad sägs om den här:
"Det finns just nu ett överskott på högerpjäxor i Sverige, därför uppmanar jag alla att köpa en eller ett par extra högerpjäxor nästa vinter, så att inta alla stackars svenska skidbutiker går under!"

Senast ändrad:
Kommer å tänka på bilverkstäder. Kommer du in med ditt på biltema inköpta avgassystem till mekonomen, inte faan skäller dom ut dig för att du inte köpte det hos dom, utan de monterar det för en avgift (utför tjänsten till en rimlig kostnad), skickar räkningen hem till dig, du betalar och så är det inget mer med det.
Sen kan ju alpingaraget mycket väl säga att skidor som inte är köpta hos dem, med bindningar som inte heller är det, tillkommer en extra avgift på några hundra, så att hela monteringen blir lite dyrare.

//Axel

Man har inge moraliska skyldigheter som kund.
Moral kring sånt här har man efter tycke.
Vill man handla i Sverige med service till högre pris gör man det,
vill man handla billigt med större risk för fel gör man det.
Branchen får anpassa sig efter hur kunderna väljer.
Finns inget rätt eller fel agerande som kund.
Skulle skidtesten försvinna till följd av detta får vä alla
testa Hendryx hos Hasse i Andermatt

Tillbaka
Topp