En lathund/how-to-guide hur du slipar dina skidor (och hänger kanterna)

LimpusB

Aktiv medlem
Här kommer mitt lilla bidrag till Freerides forum, se bifogad PDF lite längre ned i inlägget. Hoppas nån har nytta av det!

När jag själv började försöka förstå det där med hur jag skulle slipa kanterna på mina och barnens skidor (både slipa sidokanterna och hänga kanten på undersidan) var det som att vandra runt i en aldrig sinande labyrint med ny info och ständigt snurra bort mig bland alla trådar och youtube-klipp. Hur skulle man göra, vad var det där med grader, vilken utrustning skulle man ha, i vilken riktning skulle man slipa, osv, osv.

På den tiden hittade jag en låååång och bra (!) tråd här på Freeride som hjälpte mig en hel del på vägen. Sen hamnade jag på en slipkurs med en av de där gamla service-rävarna från skidscenen som gav lite mer tips. När jag sen hamnade som huvudtränare för U8 i lokala skidklubben försökte jag hjälpa alla barnens föräldrar att navigera i kantslipardjungeln för att deras barn skulle ha bra kanter i vår fostrande (läs: isiga och rätt branta) hemmabacke - och satte ihop en how-to-guide till dem.

Så, som lite payback för alla grymma tips jag fått här på Freeride under åren om lite allt möjligt så tänker jag att det inte skadar att dela den där lathunden/how-to-guiden även här på Freeride. Jag säger INTE att den är fullständig eller perfekt eller nånting. Men den tillräckligt bra och rätt för att dela med sig av - och samtidigt lite onödigt om den bara ligger och samlar digitalt damm i nån bortglömd mapp på min dator. Och förhoppningsvis kan några fler än förra årets U8-föräldrar ha glädje av den om jag delar den här på Freeride, tänker jag. Har försökt göra den så tydlig som möjligt - om det är några knasigheter i den tar jag fullt (eller noll..) ansvar :)

Om någon har bra tips på saker som bör adderas i guiden (eller som mot förmodan är helt felaktiga...) - kommentera nedan så uppdaterar jag!

Hoppas någon här på forumet har nytta av lathunden i vinter!

Se bifogad fil.

Bilagor

Senast ändrad:
Tusen tack! Jag började sätta mig in i kantslipning härom året, och tycker denna guide känns riktigt bra. En sak jag saknar, kanske mest av akademisk karaktär, är att det finns ingen info om hur man nyttjar pennmarkeringen vid slipning av sidokant. Ska den vara borta innan man byter till diamantbryne, som vid hängning av kanten?

Tusen tack! Jag började sätta mig in i kantslipning härom året, och tycker denna guide känns riktigt bra. En sak jag saknar, kanske mest av akademisk karaktär, är att det finns ingen info om hur man nyttjar pennmarkeringen vid slipning av sidokant. Ska den vara borta innan man byter till diamantbryne, som vid hängning av kanten?
Bra input! Ja, gärna att den är borta innan du byter till diamantbryne, för då vet du att du har satt rätt (samma som tidigare) vinkel.
  • Huvudpoängen med pennmarkeringen är ju egentligen just det - att säkerställa/testa att du använder rätt vinkel när du slipar, i den mån man inte vet sen tidigare vilken vinkel man satt på kanten.
  • För om du redan vet vilken vinkel du har på kanten, så behövs ju inte pennmarkeringen, egentligen.
Men, om man ska vara riktigt överjävligt tydlig så är ju egentligen det viktigaste att filen tar bort pennmarkeringen jämnt över hela markeringen (för annars skulle man ju i teorin kunna ha satt fel vinkel och slipat bort massa onödig kant på ena sidan...).

Senast ändrad:
Stort tack för en utförlig guide. Den hade sparat mig åtskilliga timmars sökande när jag började pyssla om skidorna själv.

Här kommer mitt lilla bidrag till Freerides forum, se bifogad PDF lite längre ned i inlägget. Hoppas nån har nytta av det!

När jag själv började försöka förstå det där med hur jag skulle slipa kanterna på mina och barnens skidor (både slipa sidokanterna och hänga kanten på undersidan) var det som att vandra runt i en aldrig sinande labyrint med ny info och ständigt snurra bort mig bland alla trådar och youtube-klipp. Hur skulle man göra, vad var det där med grader, vilken utrustning skulle man ha, i vilken riktning skulle man slipa, osv, osv.

På den tiden hittade jag en låååång och bra (!) tråd här på Freeride som hjälpte mig en hel del på vägen. Sen hamnade jag på en slipkurs med en av de där gamla service-rävarna från skidscenen som gav lite mer tips. När jag sen hamnade som huvudtränare för U8 i lokala skidklubben försökte jag hjälpa alla barnens föräldrar att navigera i kantslipardjungeln för att deras barn skulle ha bra kanter i vår fostrande (läs: isiga och rätt branta) hemmabacke - och satte ihop en how-to-guide till dem.

Så, som lite payback för alla grymma tips jag fått här på Freeride under åren om lite allt möjligt så tänker jag att det inte skadar att dela den där lathunden/how-to-guiden även här på Freeride. Jag säger INTE att den är fullständig eller perfekt eller nånting. Men den tillräckligt bra och rätt för att dela med sig av - och samtidigt lite onödigt om den bara ligger och samlar digitalt damm i nån bortglömd mapp på min dator. Och förhoppningsvis kan några fler än förra årets U8-föräldrar ha glädje av den om jag delar den här på Freeride, tänker jag. Har försökt göra den så tydlig som möjligt - om det är några knasigheter i den tar jag fullt (eller noll..) ansvar :)

Om någon har bra tips på saker som bör adderas i guiden (eller som mot förmodan är helt felaktiga...) - kommentera nedan så uppdaterar jag!

Hoppas någon här på forumet har nytta av lathunden i vinter!

Se bifogad fil.
Riktigt bra guide!

Har någon erfarenhet av denna ställbara filhållare för belaget? Funkar den med swix diamantbrynen, alltså passar dem i hållaren? Har mailat swix support men får inte svar på det jag frågar efter.

Om man inte är på tävlingsnivå och mest bara vill ha bra kantgrepp och inte spendera alltför mycket pengar, kan man då klara sig med 2 diamantbrynen, är nackdelen att man i så fall behöver polera längre med det finaste och sliter onödigt mycket på det?

Riktigt bra guide!

Har någon erfarenhet av denna ställbara filhållare för belaget? Funkar den med swix diamantbrynen, alltså passar dem i hållaren? Har mailat swix support men får inte svar på det jag frågar efter.

Om man inte är på tävlingsnivå och mest bara vill ha bra kantgrepp och inte spendera alltför mycket pengar, kan man då klara sig med 2 diamantbrynen, är nackdelen att man i så fall behöver polera längre med det finaste och sliter onödigt mycket på det?
Först hatten av till TS som gjort en helt grym guide.

Jag har ett gäng olika filhållare för för undersidan/ hänga kanten. Det har slutat med att jag aldrig använder dem. Klart bättre att göra som Håkan Johansson på Verkstan i Åre lärt mig. Han har jobbat hela livet med service på WC/ EC nivå.

Skippa alla hållare. Ta några varv med silvertejp eller likande på änden av en fil (för mig blir 2 varv med min tejp ca 0,5 grader på smala raceskidor, mer tejp, mer häng.

Fila sedan kanten på belagssidan, tejpen på motsatt sida skidan. Filen tvärs över/ 90 grader mot "färdrikningen" av filen. Filen är huggen snett, den tar lagom. Håll tejpen på samma avstånd från kanten du filar. Om du har tejpen längs efter motsatt stålkant blir det mindre hängt där skidan är bredare än på mitten där den är smalare.

Då slipper du en extra pryl, som ofta repar belaget om man vill vara lite noga. Men framförallt får du rätt hängning från första draget i spetsen på skidan. Med en filhållare du länkar till börjar filen ta 5-10 cm från brättet (filen är 45 grader i den).

Fattar du hur jag menar eller ska jag ta en bild?
Som TS skriver i sin grymma guide, slipar man undersidan väldigt sällan. Bara putsar om man åkt på sten/ grus. Gör det då med diamant eller stenbryne, på frihand. Inte i den länkade filhållaren. Diamantbrynet är för kort för att passa, det finns dessutom inget behov av filhållaren

Länk till helt ok diamantbrynen, 3-pack för 80 kr. Precis första gången man använder dem tar de lite väl mycket, sen blir de bra. https://www.jula.se/catalog/verktyg...eXd68tqBW_qN3jnWojqttIsN5U9SkHaRoCAj8QAvD_BwE

Jag har ett gäng olika filhållare för för undersidan/ hänga kanten. Det har slutat med att jag aldrig använder dem. Klart bättre att göra som Håkan Johansson på Verkstan i Åre lärt mig. Han har jobbat hela livet med service på WC/ EC nivå.

Skippa alla hållare. Ta några varv med silvertejp eller likande på änden av en fil (för mig blir 2 varv med min tejp ca 0,5 grader på smala raceskidor, mer tejp, mer häng.

Fila sedan kanten på belagssidan, tejpen på motsatt sida skidan. Filen tvärs över/ 90 grader mot "färdrikningen" av filen. Filen är huggen snett, den tar lagom. Håll tejpen på samma avstånd från kanten du filar. Om du har tejpen längs efter motsatt stålkant blir det mindre hängt där skidan är bredare än på mitten där den är smalare.

Då slipper du en extra pryl, som ofta repar belaget om man vill vara lite noga. Men framförallt får du rätt hängning från första draget i spetsen på skidan. Med en filhållare du länkar till börjar filen ta 5-10 cm från brättet (filen är 45 grader i den).

Fattar du hur jag menar eller ska jag ta en bild?
Som TS skriver i sin grymma guide, slipar man undersidan väldigt sällan. Bara putsar om man åkt på sten/ grus. Gör det då med diamant eller stenbryne, på frihand. Inte i den länkade filhållaren. Diamantbrynet är för kort för att passa, det finns dessutom inget behov av filhållaren

Länk till helt ok diamantbrynen, 3-pack för 80 kr. Precis första gången man använder dem tar de lite väl mycket, sen blir de bra. https://www.jula.se/catalog/verktyg...eXd68tqBW_qN3jnWojqttIsN5U9SkHaRoCAj8QAvD_BwE
Tror jag fattar, låter rätt smart, bra att slippa onödiga prylar.

Är mest ute efter att underhålla kanten med diamantbrynen och polera upp en riktigt fin kant med 1000 grit och keramisk sten vid behov. Låta verkstad stenslipa belag och hänga så man har en bra utgångspunkt.

Har en sån där pocket edger och nu är det ju kanske inte att jämföra för den är så liten, men tycker det är svårt att gå över belagssidan med diamantbrynet på frihand, blir lätt att det tar på belaget och svårt att få ett jämnt tryck. Är man van och duktig kanske det inte är några problem och så man gör.

Antar att ett diamantbryne blir för kort för att använda med din metod med tejp, då får tejpdelen löpa mitt på belaget och kan inte ligga an mot motsatta stålkanten?

Uppdatering: kontaktade skidvalla.se då det där anges att den ställbara filhållaren för belaget även tar diamantbrynen och stenar vilket dom bekräftar att den gör.

Sen om den är nödvändig, ger ett bättre resultat eller ev bara underlättar är väl en annan fråga. Jag föreställde mig bara att den skulle göra det mycket enklare att få till en polering som tar helt jämnt, men har som sagt begränsad erfarenhet.

Uppdatering: kontaktade skidvalla.se då det där anges att den ställbara filhållaren för belaget även tar diamantbrynen och stenar vilket dom bekräftar att den gör.

Sen om den är nödvändig, ger ett bättre resultat eller ev bara underlättar är väl en annan fråga. Jag föreställde mig bara att den skulle göra det mycket enklare att få till en polering som tar helt jämnt, men har som sagt begränsad erfarenhet.
Den gör sitt jobb i alla lägen, jag hade en sådan tidigare men insåg att det räcker med polering av sidan av kanten för friåkning.
Förövrigt slipar jag kanterna i robot här hemma numer, så även polering av sidorna har lämnats till besök av främmande berg/fjäll.

Riktigt bra guide!

Kul att du gillar guiden.

Gällande ställbar filhållare för belagskanten: ja, den funkar med både brynen och filar.

Men skippa för allt i världen ställbara hållare för sidokanten. Blir bara skit när man ska få sidokanten riktigt vass.

Senast ändrad:
Ja, jag två diamantbrynen klarar du dig långt på. Kör isf på 200 och 400. 600 eller 800 eller ännu mer är mest för finlir. Du kommer inte få det mer vasst genom att polera extra länge, mest bara att du sliter på kanten i onödan.

Jag skulle nog ändå säga att för hobbybehov så gör 200-brynet det mesta jobbet är min erfarenhet, men om du har grövre hack så behöver du först gå på med en finare fil.

Senast ändrad:

Smart lösning med tejpen för att få en mer dynamisk hängning av kanten.

Jag skulle bara vara lite orolig att få olika vinkel varje gång jag slipar belagskanten jmt med när jag hängde den första gången..?

Snowboardåkare här sedan 50 år tillbaka. Innan det så lärde jag mig att slipa mina skidor med skruvade stålkanter. Fil och bryne fick jag i handen i slalomklubben på Högdalstoppen Stockholm som 7 åring. Tack till dig min tränare som var så cool och lät oss bara göra! Sedan vann jag tävlingar på både skidor och sedan snowboard, mest för att jag kunde slipa mina kanter och valla bra för mer fart eller höjd på tricken. Jag kör med fri hand och avslutar eller börjar ofta med en kakelbit eller diamantrör jag alltid har i fickan. Sten för allmänt trassliga kanter är bra också. Har slipat tusentals kanter genom åren, även barnens och mina skridskor. Allt går, bara man bara gör. Hellre än bra gör dig bäst.

Smart lösning med tejpen för att få en mer dynamisk hängning av kanten.

Jag skulle bara vara lite orolig att få olika vinkel varje gång jag slipar belagskanten jmt med när jag hängde den första gången..?
Jag hänger bara första gången. Eller i början, till att jag fått skidorna i rätt vinklar. Vissa skidor är rätt hängda från fabrik. När jag lämnar på stenslip gör de efter vad jag vill ha, då lämnar jag undersidan helt efteråt.

Sen slipar jag jag bara sidokanten. Dotterns raceskidor i SL/ GS med en snowglide, fartskidor med bryne på sidkanten i filhållare eller kanske en gång per år, två drag med fil. Vanliga skidor till oss andra i familjen, med fil på sidan i filhållare. Med bryne innan för att få bort härdningar, inget bryne efter filen på sidokanten (men så klart arkansas-bryne på belagssidan enl din fina instruktion).

På belagssidan så drar jag bort skador/ grader med ett diamant eller stenbryne. Känner med fingret och kollar. Om det är någon skada för jag brynet längs efter kanten, med det avlånga brynet med den smala sidan framåt. Det går att balansera brynet rätt efter hängningen, så det tar rätt. Blöter brynet i vatten innan.

Jag är ganska säker att man inte regelbundet ska underhålla stålkanten med fil på undersidan. Då blir det mer och mer hängda. Även om vinkeln inte ändras, så börjar man fila på belaget, det blir mer hängt.

Återkommer med bilder, har varit i backen om kvällarna och inte hunnit fota.

Senast ändrad:
Jag hänger bara första gången. Eller i början, till att jag fått skidorna i rätt vinklar. Vissa skidor är rätt hängda från fabrik. När jag lämnar på stenslip gör de efter vad jag vill ha, då lämnar jag undersidan helt efteråt.

Sen slipar jag jag bara sidokanten. Dotterns raceskidor i SL/ GS med en snowglide, fartskidor med bryne på sidkanten i filhållare eller kanske en gång per år, två drag med fil. Vanliga skidor till oss andra i familjen, med fil på sidan i filhållare. Med bryne innan för att få bort härdningar, inget bryne efter filen på sidokanten (men så klart arkansas-bryne på belagssidan enl din fina instruktion9.

På belagssidan så drar jag bort skador/ grader med ett diamant eller stenbryne. Känner med fingret och kollar. Om det är någon skada för jag brynet längs efter kanten, med det avlånga brynet med den smala sidan framåt. Det går att balansera brynet rätt efter hängningen, så det tar rätt. Blöter brynet i vatten innan.

Jag är ganska säker att man inte regelbundet ska underhålla stålkanten med fil på undersidan. Då blir det mer och mer hängda. Även om vinkeln inte ändras, så börjar man fila på belaget, det blir mer hängt.

Återkommer med bilder, har varit i backen om kvällarna och inte hunnit fota.
Rör inte heller stålkanten på belagssidan mer än nödvändig eftersom det ju ändrar hängningen som sagt. Endast för att ta bort eventuella ojämnheter som sticker ut. Drar endast något drag väldigt lätt med fint diamantbryne för att få bort råeggen som blir när man slipat sidokanten med filen, kan räcka med keramiskt bryne också. Avslutar alltid med keramiskt bryne som man även kan vinkla något mer det sista och man får då en väldigt jämn och fin kant med längre hållbarhet. Har slipat hockeyskridskor i många år och just att avsluta med keramikbryne på rätt sätt gör stor skillnad.

Senast ändrad:
Strukturen på belagskanten är väl efter en stenslip i sammanhanget ganska grov. Spelar det verkligen så liten roll för isgrepp och kantens hållbarhet att det inte är lönt att polera upp denna med diamantbryne och arkansassten? Den ligger ju lika mycket i snön som sidokanten.

Är med på att man sen vill röra den så lite som möjligt och endast polera upp den med fina brynen om det nu inte skulle vara så att man vill hänga mer av någon anledning.

Jagar absolut inte hundradelar men är mån om att greppet är så bra det kan vara när det är isigt och hade därför velat optimera åtminstone ett par skidor för sådana förhållanden.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp