En Obekväm Sanning

jeppenator

Aktiv medlem
En Obekväm Sanning
Tjenare freeride.

var iväg med skolan igår och kollade på en film om människans påverkan på jordens, denna film var gryyymt bra och fick mig verkligen att förstå vart jorden faktiskt är påväg, det handlar om Al Gore som förklarar om jorden och vad som händer jusst nu och hur planeten kommer se ut i framtiden. 50 år sa han att vi har på oss att försöka motarbeta utvecklingen av växthus effekten och alla dessa "Mänskliga" skador på planeten.
dethär är sanningen om jorden på film! allt som alla dessa "Forskare" räknat ut talas nu ut i klarspråk. och de jag som skidåkare kännde när jag såg denna film var bara "FYFAN! nått måste göras fort"

jag rekomenderar filmen stark! har du möjlighet att se filmen, SE DEN! du kommer ändra uppfattning helt om detta.

den går på tv på söndag klockan 21:00 på kanalen TV4 fakta.

den går även på tv4 31a april klockan 20:00 tror jag

alla skidåkare som vill ha kvar snön bör se denna film.

/ Jeppe

Senast ändrad:
En Obekväm Sanning
Tror nog många redan sett den..
gjord av Al Gore och heter An inconvinient truth(iaf mer känd så)
den fick oscarspriser och grejer o e jävligt bra!

Se den

Senast ändrad:
En Obekväm Sanning
yääa.. tråkigt !! men tänk possitivt( vet ej hur det stavas) då kanske det blir inomhus backar och skidor året om:P nej men det är ju härligare med en fiin dag UTE i backen!!

En Obekväm Sanning
det hemska är att om ingen gör nånting så kommer vi inte kunna bygga inomhusbackar.. då kommer jorden ha satts in i sin 4e istid.

så skynda er att förändra

En Obekväm Sanning
hm... den fanns i videoaffären men jag bangade för att hyra den.. kände inte riktigt för att bli deprimerad just nu, men kanske ngn annan gång och isåfall med skolan=(

En Obekväm Sanning
Den är sjuuk har sett den, men jag gick efter typ halva pallade inte se hela så får la se igen på söndag

En Obekväm Sanning
men när golfstömmen upphör eller vänder jag vet inte vilket så kommer typ sverige få ett klimat liknande alaskas.
men helt seriöst kolla in denna filmen, be era lärare visa den i skolan eller nått.

En Obekväm Sanning
redrum sa:
jeppenator sa:
det hemska är att om ingen gör nånting så kommer vi inte kunna bygga inomhusbackar.. då kommer jorden ha satts in i sin 4e istid.

vadå istid? jag trodde det skulle bli varmt?
mju, först ska polarisarna smälta, och det resulterar i att flera kända bebodda öar, stora städer hamnar under havets nivå (vissa städer hamnar bitvis under vattnet, som en stor ständig översvämning), sen är det bara vänta tills allt börjar förändras.

En Obekväm Sanning
Grymt bra film, välgjord på alla sätt och vis, men man måste vara kritisk, precis som till allt annat i denna värld... Jag tror stenhårt på det (främst att typ halva Asien kommer översvämmas snart) och är rejält oroad, dock lär det vara mycket i filmen som bara är sant till 50%... Men även om det är sant eller falskt, så är det en ögonöppnare helt klart.

En Obekväm Sanning
Det är ingen bluff.. se filmen så förstår du.. det är de filmen handlar om.. att alla försöker förneka att det är på väg att förändras..

se filmen får du se hur han bevisar att allt detta är bullshit

En Obekväm Sanning
jeppenator sa:
Det är ingen bluff.. se filmen så förstår du.. det är de filmen handlar om.. att alla försöker förneka att det är på väg att förändras..

har sett den

En Obekväm Sanning
jeppenator sa:

Mstadig har en viss poäng, även om jag helt håller mig till Gores läger.

Man kan och bör vara väldigt kritiskt granskande till den här sortens skapelser, vilket du uppenbarligen inte är, jeppenator... Bara för att han åker upp i en skylift blir inte grafen/framställningen mer sann...

En Obekväm Sanning
jaoo,
visst har den filmen sina sanningar! helt klart att människan påverkar planeten men om det är i så stor utsträckning är en annan fråga. och vem har sagt att klimatet alltid ska vara det samma?

allt går att vinkla på olika sett och det här är al gores syn. det är lätt att ta till sig faktan, men tittar man noga på statistiken så är många av skalorna vinklade och och en del diagram saknar skala. man måste vara källkritisk!

men skönast är ju när han flyger över glaciärer i sitt privatplan, fett bra förebild! ;D

/HE

En Obekväm Sanning
Carled sa:
jeppenator sa:

Mstadig har en viss poäng, även om jag helt håller mig till Gores läger.

Man kan och bör vara väldigt kritiskt granskande till den här sortens skapelser, vilket du uppenbarligen inte är, jeppenator... Bara för att han åker upp i en skylift blir inte grafen/framställningen mer sann...
Exakt Carled. Jag tar heller ingen direkt ställning till vad som är sant men man kan ju alltid bli fundersam...

En Obekväm Sanning
Klart alla måste jobba för att minska vår påverkan på vår miljö, lokalt och globalt.

Man får dock vara lite skeptisk till några av Gores påståenden. Se tex:

http://www.cei.org/pages/ait_response-book.cfm

120 sidor akademisk text så det passar nog inte alla men det är precis sådana källor som Gore refererar i sin bok och då senare i sin film.

Säger inte att allt här är sant heller. Var alltid skeptisk och leta upp och läs de referenser som används. Tänk på att det mesta som görs i det stora landet i väst har en baktanke. I alla fall om det är politiskt.

/R

En Obekväm Sanning
har nog sett den bra film annors men mycket snack lite action om ni förstår. många talar så modigt om klimatförändringen men få gör något åt det.

En Obekväm Sanning
jeppenator sa:
redrum sa:
jeppenator sa:

vadå istid? jag trodde det skulle bli varmt?
Först.. till polarisarna smälter och stannar upp golfströmmen.. då kommer de bli förbannat kallt
Amen de e ju as nice.. Då blir de åka skidor för barnbarnen

En Obekväm Sanning
paffare sa:
det är väl lite väl mycket propaganda...
haha.... NEJ!

strömmarna som finns i havet upprätthålls genom en balans av salt och sötvatten, när polarisarna smälter (resulterar bl.a. i att isbjörnar drunknar!) så ökar mängden sötvatten, och balansen störs... kan få till följd att t.ex. golfströmmen ändrar riktning och att vi här uppe i norr fryser både rövbögen och bögröven av oss...

Det är verkligen skitsammai fall allt i filmen stämmer eller inte, fakta kvarstår.. vi konsumerar mer av naturen än vad den själv producerar.... man kan säga att vi i vår livsstil har tagit ett fett lån av naturen, ett lån med skyhög ränta, och ett lån som vi inte kommer klara av att betala tillbaka.... det går åt helvete helt enkelt.. hela jävla näringskedjor kommer brytas, och händer det finns det stor risk att hela ekosystem brakar samman, har vi riktigt otur leder det till att vissa predatorer dör ut, vilket leder till en massiv ökning av t.ex. vissa fiskarter, som i sin tur äter upp vartenda litet jävla plankton i vartenda hav --> syrebrist och annat kul --> allt dör :D

det sorgliga är att vi egentligen skulle kunna lösa allt ganska bra... ta bara transportsektorn som exempel... trafiken står idag för cirka en tredjedel av utsläppen av växthusgaser, en tredjedel som egentligen är fett onödig.. för det första så ska alla ha penisförlängare i form av onödigt stora bilar med onödigt stor motor (det är kul, men till vilket pris!?)... Över 40 procent av våra nya bilar tillhör storbils eller stadsjeepsklasserna. Sedan 1990 har andelen bilar som väger mer än 1.5 ton ökat från 8 till 50%, och under tiden har försäljningen av stadsjeepar mer än fyrdubblats.

det är ändå inte det sjuka... det sjuka är att man egentligen har teknologi för att driva bilar på vätgas, vätgas som kan framställas direkt ur vanligt vatten, ledas till bränseceller och användas som drivmedel, för att sen enbart generera vattenånga som enda avgas... tyvärr finns det i nuläget alldeles för många marknadsekonomiska krafter som motverkar teknikens utveckling, oljebolag som anställerl obbyister och sponsrar politikers valkampanjer osv... alternate energy corporation är ett företag från canada som hajjat vad allt handlar om.... dme har utvecklat teknik att framställa vätgas ur vatten med enbart kemikaliska tillsatser och metall: http://www.cleanwatts.com/

kan vi inte satsa lite på sånt istället?! de fossila bränslen vi använder idag leder dessutom till en global diktatur, en energikälla som är lokal (tillgänglig för alla) krävs för fortsatt utveckling av världen! köp lite koldioxidsutsläppsrätter och slå ett slag för miljön! fridens liljor!

Senast ändrad:
En Obekväm Sanning
har tyvärr inte tv fyra fakta..:( vet nån var man kan se den, förutom på tv?

någonstans på nätet? har den haft biopremiär?

tack på förhand.peace

En Obekväm Sanning
Årets dokumentär utan tvekan! Man blir fan rädd asså! vart är vi påväg????
Ni som inte sett den, SE DEN!

För mig att den gick å få med aftonbladet för ett tag sedan...

Senast ändrad:
En Obekväm Sanning
har hittat ett ställe nu ! så de är att samla ihop mina pojkar å kolla så att så många som möjligt får del av den... !

Tillbaka
Topp