En ren nybörjare.

S_freerider

Ny medlem
En ren nybörjare.
Hej!
jag är ny här på forumet coh kan i princip inget om snowboard. jag har tidigare säsonger åkt skidor och har inför det här året tänkt börja åka snowboard. på sommrarna åker jag skateboard och är helt frälst. ni som åker skateboard och snowboard är snowboard lika roligt som skateboard? och om jag nu är skaplig på skateboard har jag då lite lättare att lära mig att åka? och en sista fråga. det finns väll inga speciella brädor för dom olika åkstilarna, jag tänker på regular ocg goofy om det nu heter så inom snowboard världen också?

En ren nybörjare.
Heter regular o goofy, precis som i alla andra "board"-sporter och det finns inte olika brädör för dem. Antingen snurrar man bindningarna (som att ställa sig på andra hållet på en skateboard) eller så åker man helt enkelt baklänges om man har en twintipbräda (där båda ändarna är exakt lika dana). Oftast gör man första alternativet.
Alla nya frågar det, "hjälper skateboard?" Det är väl klart att det hjälper, det har ju med vana o balans att göra. Men det betyder inte att man är bra redan från början utan bara att man (kanske) har lite enklare för sig att lära sig.
Jag har åkt snowboard i 9 år o skulle testa longboard o vindsurfing, lyckades bättre än mina kompisar som aldrig åkt "bräda" innan, så visst har de med varandra att göra, därför det heter board på slutet ju hehe...
Måste säga att snowboard är minst lika roligt som skateboard. Framför allt eftersom det inte gör (lika) ont att trilla o att man slipper göra ollie för att komma upp, bara att hoppa som på vanlig mark (brädan sitter ju fast).
Så ut o testa snowboard med dig o du kommer fastna direkt!
föresten, ge inte upp för att du får ont i handleder o rumpa, de får alla första gångerna!
Lycka till!

En ren nybörjare.
S_freerider sa:
Hej!
jag är ny här på forumet coh kan i princip inget om snowboard. jag har tidigare säsonger åkt skidor och har inför det här året tänkt börja åka snowboard. på sommrarna åker jag skateboard och är helt frälst. ni som åker skateboard och snowboard är snowboard lika roligt som skateboard? och om jag nu är skaplig på skateboard har jag då lite lättare att lära mig att åka? och en sista fråga. det finns väll inga speciella brädor för dom olika åkstilarna, jag tänker på regular ocg goofy om det nu heter så inom snowboard världen också?
Ta det försikigt de första gångerna. Jag bröt handleden när jag prövade... Men lycka till, det går nog bättre för dig eftersom du har kläm på skateboard. :)

En ren nybörjare.
Snowboard är roligare än skateboard, skateboard är chillare än snowboard då man bara kan gå ut på gatan, eller rulla ner till parken. S.Board måste man på med alla lager kläder, fixa med liftkort, ta sig till en backe osv :D Men det är värt det :D

En ren nybörjare.
-Blicken långt fram (Ej på nosen på brädan)
- Mjuk i benen,lite böjd
- Åkfrån sida till sida i backen. Lättare att "lära känna" dina stålkanter så du slipper få sjuka hugg..

Första svängen
-Blicken styr mycket!! titta (Överdrivet)dit du skall svänga
- Om du inte lyckas få med dig underkroppen i svängen så kan du låtsas att du sparkar en fotboll frammåt eller bakåt vilket hålldu vill svänga åt.

Ps..Om du har pengar att llägga på en instruktör i en timma så kommer det hjälpa dig mycket . Du kommer inte göra dom tokiga kracherna som du kasnke gör om du försöker lära dig själv.

Lycka till
Fd snowboardinstruktör/Åre

En ren nybörjare.
lol att man måste ha liftkort o åka till backar o sånt för o åka snowboard! snowboard e precis lika chill som skateboard o går att köra även på sommaren om man har en ishall i närheten. Det handlar bara om kreativitet. du behöver inte ens en backe för att t.ex raila elelr så, bara en skottkärra snö o 2 schyssta kompisar/1 schysst kompis på cykel/1 schysst kompis på moppe som drar dig o ger lite fart. att landa på snö e rätt överskattat, efter landningen ska man ju ändå stanna så då funkar asfalt/grus/gräs/mariajana plantor lika bra! har man ingen snö kan man hälla såpa på en pressening/luta en stege mot en träbock eller om man nu har d, hälla såpa på en bit heltäckningsmatta. just go out there and ride! bara fantasin sätter gränser!

p.s. rullskidor e ändå jävligt underskattat, fan jibbers borde köra d på sommaren, langa rullskiro i rampen ffs! d.s.

Peace

En ren nybörjare.
Mitt första tips till alla jag brukar försöka lära åka snowboard är alltid stå på främre foten! Det enda sättet att lära sig svänga. Om man har tyngden på främre foten så brukar svängen nästan lösa sig själv. lycka till

En ren nybörjare.
Måste nästan testa snowboard igen nu jag med. Och lyda era råd, jag minns jag lutade mig för mycket bakåt och satte mig på min handled. Klumpigt värre...

Tillbaka
Topp