En riktigt bra allroundskida för en hyfsad åkare.

mrgustaf

Ny medlem
Hej

Jag ska nu återuppta ett riktigt stort intresse, Skidåkningen. Tappade ork och lust för något år sedan och det har sedan dess inte blivit mycket åkning.

Har de sista 7åren nästan uteslutande sysslat med twintip åkning, hoppat och styrt :) Har kvar en gammal 1080 salomon skida som egentligen tjännat klart för länge sedan.

Nu ska jag ändra åkning och ska iväg och åka över nyår sedan blir det nog en 7 dagars resa till Charmonix i mars :) ... Vill därför ha en bra allroundskida, en som man kan släppa ¨på med i pisten och köra snabba carving åk, ge sig ut och pumpa puder och även köra i branta lite isiga backer med.

Är 189cm lång och väger 94kg. Så jag har en hel del tyngd att lägga på skidan. har blivit tipsad om Völk Mantra. men ge mig gärna fler alt. har ingen chans att kunna provåka skidorna nu så alla bra tips är välkommna.

/Micke

Sök på forumet så kommer du hitta mängder av allroundtips. Satsa iaf på bredare skidor än 85mm i midjan, lägg åtminstone till 15mm på det är mitt spontana tips om du inte vill sjunka som en ubåt utanför pisten. Bredden gör dom också stabilare i slask/uppkört etc.

Med den vikten och längden hade jag nog sett mig omkring efter en Dynastar Legend Mythic Rider istället för Sultanen, den är lite vridstyvare och lite bredare, jag åker på en själv, den är grym i min mening.

Kanske Dynastar Legend Pro? Den ska väl vara riktigt vridstyv och go, ganska lagom bred och hård så den orkar en åkare i din viktklass.

Har kollat runt lite i butikerna nu. Har fastnat för Atomic Nomad.... vad säger ni om den???

K2 obsethed den kan du köpa o testad jag har samma mått som du o är sjukt nöjd med min (årets) Jag är en K2 kille men K2 gör sjukt roliga skidor med rikgtig skidglädje,

/D

Dynastar Legend Mythic Rider eller Dynastar Legend pro rider är bra. pro rider är dock en skida som är lite bättre i offpisten. men den funkar bra i pisten också, eftersom att det är en pistskärning på den.

Jag är i samma viktklass som du och lite längre. Jag åker på ett par Sultan 85. Här gäller det att du är lite ärlig med dig själv. Hur mycket puder kommer du faktiskt att åka?

Har du utrustning för offpist kommer du att hyra guide eller åker du offpist några meter ifrån pisten?

Håller du dig mestadels i pisten och kör lite offpist vid sidan av hade jag satsat på antingen Sultan 85 eller Mythic Rider. Nu är det väldigt modernt med att gå så fett som möjligt men är du 70% i pisten kommer du ha bäring så det räcker och blir över utanför på dessa två skidor. Är du en riktig pudersurfare som kan berget ut och in då hade du redan tittat på skidor med en midja på 110.

Sultanen är lite mjukare skida i tippen vilket gör att den är lättare att komma in i sväng med också. Den kommer du kunna pressa ner i mindre svängar än vad du kommer kunna med Mythic Ridern. Gillar du enbart super stora svänga ska du ta Mythicen eftersom den är mer vridstyv än Sultanen. Vill du kunna variera lite mer i backen kan Sultanen vara en mer rätt skida för dig.

Hoppas detta hjälpte något. Ha det kul i Chamonix.

Senast ändrad:
mrgustaf sa:
Har kollat runt lite i butikerna nu. Har fastnat för Atomic Nomad.... vad säger ni om den???
du menar nomad crimson ? har haft ett par , bra tycker jag .
Tycker att du som väger mer en mig ska ha TI- modellen , klart hårdare troligen bättre i pist / sämre i djup snö .

Har Head mojo 90 som funkar grymt bra till blandad åkning. Men Mojo 94 är stråt vassare. Teståkte även Line Propert 90 förra året, det är nog den bästa allround skidan jag stått på.

Ta en titt på K2 Hardside. En skida som ingår i K2s nya Backsideserie och i första hand är konstruerad för utanförpisten men tack vare sin styvhet klarar den även av fullt kanttryck i pisten. 23 m svängradie i 181 cm gör det inte till någon kortsvängscarvingstjärna men i längre svängar gör den inte bort sig. Tiprocker gör den mycket lätthanterlig i offpisten och lättsladdad i pisten (om man inte vill stå på ...). Om du jämför med Mantra tror jag du får en modernare och roligare skida i alla lägen!

/MM

På mina Sultan 85 så står det så här på sidan av skidan "made in chamonix" Kan ju vara så att dom funkar bra där:)

Några av de dummaste kommentarerna någonsin i den här tråden...

En längre AR6 HEHE, MEGAFIN
Ja en mjuk, smal parkskida är jättebra för en lång tungviktare som ska bege sig utanför parken för att köra offpist och pist... eller inte alls.
Jag har Völkl Wall, dom funkar suveränt i pist, offpist och i parken;) rekommenderar dom starkt;D
Samma som ovan.
På mina Sultan 85 så står det så här på sidan av skidan "made in chamonix" Kan ju vara så att dom funkar bra där:)
Jag hoppas verkligen att det där var ironi!? Annars var det så urbota dumt att man blir mörkrädd. Du vet att Dynastar gör andra skidor också va? Och guess what, det står "Made in Chamonix" på dom också.

Som allroundskida från Dynastar hade jag helt klart valt Pro Ridern. Men lyssna på Mountain Man, K2's nya backsideserie är ett fint lyft för deras modellprogram. Hårdare än factoryserien och tiprocker på hela högen. Dock hade jag valt en längd längre än 181 om jag var i din storlek.

Personligen gillade jag Black Diamonds skidor som fan när jag testade dom under luciahelgen. Zealot(stenhård), Verdict (som pro rider ungefär) och Megawatt var de jag testade. Megawatten var förmodligen den roligaste skidan jag åkt på. Verdict var en jävligt fin allroundskida med helt ok sväng. Zealot var som en lite svängigare, hårdare Dynastar XXL med tiprocker.

Senast ändrad:
Angående K2 Hardside och längd. Jag väger själv in på strax över 90 kg och kör ett par 181 cm som "turskida". Skulle jag kört den som ren utförsskida skulle jag valt 188 cm!

Fördelen med den kortare skidan är att den är något mer lätthanterad vid turåkning och lite snällare (mjukare) vid utförsåkningen. Nu har jag inte testat 188 cm så jag vet inte med exakthet. Men en gissning är att 188 cm är märkbart styvare och stabilare.

I flera tester anges K2 Hardside som en krävande skida. Jag upplever den som en mycket svängvillig och lätthanterlig skida, i hård och brant pist får man iofs. jobba för att hålla skäret, men det är ingen skillnad mot andra skidor. Att jag upplever den som lätthanterlig kan mycket väl bero på min vikt kontra skidans längd. Tyvärr inte pga jag är en gudabenådad tekniker ... ;-)

Den enda direkta nackdel jag noterat med 181 cm är att jag saknar lite bärkraft i det bottenlösa (jmf. Hendryx PH). Här skulle absolut 188 vara att föredra. För övrigt, inga problem!

/MM

jag är en "local" i chamonix, och mina Salomon Shogun 191 har inte gjort mig besviken än. puder,pist,brant korridor. snarare tvärtom. tycker mest man àker om kring o smàler!
och dom är hysat lätta oxo för det blir ju en hel del smà turer med alpin treekers.

Tillbaka
Topp