En shysst alroundbräda?

Towunalways

Ny medlem
En shysst alroundbräda?
Tja! är en tjej som ska köpa en ny bräda inför säsongen och denna gång vill jag satsa på en herrbräda då jag hitills tyckt att de flesta brädor för tjejer är för veka och helt enkelt är för "enkla" att åka på. Jag åker boardercross och tänker invenstera i en racebräda till hösten men vill även ha en bra alround bräda som funkar på de flesta ställena och är ganska lekfull. Jag har varit väldigt sugen på en burton custom x men problemet är att den inte finns i den längd jag behöver (jag är 168 cm lång)

Någon som har ett tips? :)

En shysst alroundbräda?
Lib-tech Skate Banana?
(Jag vet ingenting om brädor, jag bara droppade en utav de mest populära park/leka omkring-brädorna)

En shysst alroundbräda?
jag har en skatebanana, och det är den bästa brädn jag någsin har åkt! sjukt skönt/bra flyt fast den är kort, det ända negativa i den är att den är hopplös att svänga med dom första tre kurvorna eftersom man inte är van att den tar så bra men som sagt det är dom första tre svängarna :) kan ju säga det med att jag är inte räddd för en ända isfläck längre hur fort jag än åker :D

En shysst alroundbräda?
okey, men tror du skate banana även funkar i en boardercross bana? tänkte mig en bräda som funkar både i tränings sammanhang och när man bara kör allt möjligt :) hur är den att carava med?

En shysst alroundbräda?
Towunalways sa:
o...tror du skate banana även funkar i en boardercross bana?...hur är den att carava med?
Du borde väl ha något mer svängigt och styvt. Skatebananen är ju verkligen "enkel" att åka på. Kanke TRS (148 kortaste), Gnu Riders Choice (151,5 kortaste). Sen är väl frågan om du vill ha rocker öht.

Och det lär ju finnas nog styva och "svåra" tjejbrädor annars.

Senast ändrad:
En shysst alroundbräda?
Trs låter som något som skulle funka, har aldrig haft en lib tech men är det någon som har testat magna traction? vad tycker ni om det?

En shysst alroundbräda?
Jag provade 2011 års Banan och TRS i vintras och har själv en Skate Banana 2010, tyvärr har jag bara hunnit med 3st slaskåk med min egna bräda :-) Magnatraction är verkligen något extraordinärt. När jag provade TRS och bananen åkte jag på stenhård pist och åk nummer två kunde jag se hela linjen vart jag kört. Magnatraction tillsammans med rockern gav mig riktigt fina skär. Både TRS och Bananen satt som gjutet i pisten, TRS var lite hårdare bara.

Jag har ingen erfarenhet av boardercross men det kanske är naturligt att man vill ha en lite hårdare bräda där? TRS är kanske vad du ska sikta på om du ska ha en bra rockerbräda men magna traction.

Mvh
Peter

En shysst alroundbräda?
Magne är fin fint i hård/isig pist.
TRS är nog ett bra förslag. Skatebanan och Rides choice tror jag inte alls på.
Arbor A-frame eller Element men tror mer på A-frame för dig.
Smokin snowboards KT-22 i lämplig längd.
Never Summer Lotus (tjejebräda) eller ännu bättre en SL.

En shysst alroundbräda?
Det stämmer att en hårdare bräda gör sig bra i boardercross och jag kan även i så fall tänka mig att Magnatraction kanske gör sig bra i SBX då banorna ofta i slutet har en tendens till att bli isiga, det skulle vara guld värt att ha en bräda som svarar snabbt på isiga underlag.
Det som är bra med TRS är att den finns i den längd jag vill ha, samtidigt undrar jag hur det funkar med 25, 3 cm i midjan. min förra brbäda var en k2 luna och den är 23 cm i midjan. den tyckte jag var perfekt. hmm...

En shysst alroundbräda?
Egentligen tror jag att en bananbräda inte är det bästa alternativet för dig. Snarare i så fall de utvecklade versionerna dvs Never summers RC, Libtechs C2 och Smokins clash rocker som kommer på bland annat årets (2010/2011) KT-22.

Största fördelen med magne är väl egentligen att du inte behöver slipa stålkanten hel tiden för att få fint isgrepp. Jag misstänker att desto bättre åkteknik desto mindre fördel ger magnen.

Om du tyckte 23 i midja var perfekt så låter det ju som att 25,3 kommer bli lite...tungrodd...

KT-22 154 24,7 i midja
Never Summer SL 151 24,3, 155 25,1
Never Summer Lotus 151 23,5, 154 23,63

En shysst alroundbräda?
Håller helt med Xavier om att en Skate Banana är fel bräda för dig. Du behöver något med med kick ur svängarna och då är en bräda från Lib-Tech eller Gnu med C2 eller någon av Never Summers brädor eller någon Smokin med clash rocker ett mycker bättre alternativ om du inte bara vill ha en bräda med vanlig camber.

Personligen tycker jag att en bräda med Magne-Traction i kombination med C2 (Lib-Tech, Gnu) eller clash rocker (Smokin) ger överlägsna friåkningsegenskaper. Jag är dock rätt säker på att Never Summers brädor är riktigt bra också.

Jag tycker att du verkligen ska tänka över bredden på din bräda. Att gå upp över 25 cm tror jag är ett stort misstag som kommer att göra brädan trögsvängd. Se till att hitta en bräda som passar på bredden och sedan kan du kolla på resten. Jag tor helt klart att det finns tjejbrädor som passar dig.

NS Lotus SL är ett utmärkt val som borde passa bra. Kolla även på Smokin Vixen, Gnu B-Pro, Roxy Eminence och kanske Lib-Tech TRS om bredden funkar.

En shysst alroundbräda?
Towunalways sa:
Never summer lotus, hur styv är den?
Tjejbræda så jag har ju såklart inte åkt på den. NS ær kænda før att gøra lite styvare brædor. Lotusen ær nog førmodligen deras styvaste tjejbræda. Av en ren hændelse så ær det en 157a till salu på køp och sælj hær på freeride just nu.

En shysst alroundbräda?
Det är ju det som blir ett problem om jag väljer en herr bräda, att dom oftast är rätt så breda. den enda herr bräda jag hittat med en ok midja är just custom x. jag har letat efter styva tjejbrädor förut men har aldrig hittat ngn som håller måttet liksom. Har aldrig hört talas om never summer är det ngn som åkt deras brädor förut?

En shysst alroundbräda?
Unity Pride, www.unitysnowboards.com/site/boards/board/pride, vore nog en kanonbräda till dig om du nu vill ha en killbräda. 152:an är 24,2 och 155:an är 24,3. Det är en riktigt grym allaroundbräda med massor av pop.

En shysst alroundbräda?
Doughboy sa:
Unity Pride, www.unitysnowboards.com/site/boards/board/pride, vore nog en kanonbräda till dig om du nu vill ha en killbräda. 152:an är 24,2 och 155:an är 24,3. Det är en riktigt grym allaroundbräda med massor av pop.
Googlade på den nu och den låter som ett av de bästa förslagen hittils, vet ngn var den kostar och var man kan få tag på den?

En shysst alroundbräda?
Jag kände på mig att en Pride skulle kunna bli din lycka:D Kontakta jens@ofthewoods.se som är den svenska distributören för Unity. Om han har någon bräda från 08/09 eller någon från 09/10 kvar så är det exakt samma konstruktion som 10/11, bara så du vet. Lycka till!

En shysst alroundbräda?
Ja, jag tyckte om det jag läste om den. Har du testat ngn av Unitys brädor förut, och vad tycker du om dem? själv hade jag aldrig hört om unity förut... Tack för tipset! :)

En shysst alroundbräda?
Salomon Snowboards har några riktigt sköna allroundbrädor.
Jag har kört mycket på en som heter Official. Den funkar att köra på allt. Rails, hopp, pist och puder.
Den rekommenderar jag varmt.

www.salomonsnowboards.com

Senast ändrad:
En shysst alroundbräda?
----Salomon Snowboards har några riktigt sköna allroundbrädor.
Jag har kört mycket på en som heter Official. Den funkar att köra på allt. Rails, hopp, pist och puder.
Den rekommenderar jag varmt. --------

Kollade den också och den låter också bra, kan dock inte låta bli att vara fundersam över bredden... men jag antar att det kanske inte spelar så stor roll då det bara handlar om 1,8 cm till skillnad från min förra bräda.

En shysst alroundbräda?
Towunalways sa:
----Salomon Snowboards har några riktigt sköna allroundbrädor.
Den rekommenderar jag varmt. --------

Kollade den också och den låter också bra, kan dock inte låta bli att vara fundersam över bredden... men jag antar att det kanske inte spelar så stor roll då det bara handlar om 1,8 cm till skillnad från min förra bräda.
1,8 cm gör ganska stor skillnad, som flickan sa. 1,8 cm mer i midja om din gamla bräda var perfekt så blir det nog lite svåråkt. Som exempel ser du sällan en herrbräda smalare än 24,7 och jag har aldrig sett en bredare än 26,8, det är alltså hela spannet inom 2,1 cm. Vad har du för skostorlek?

En shysst alroundbräda?
Orkar inte läsa igenom allt så med riskt för att upprepa saker, Custom X är en extremt kompetent bräda men satans styv och inte så förlåtande. skulle nog satsa på någon av dom mer allroundaktiga plankorna, kanske en riders choice? och ja midjan har betydelse dessvärre, åt båda håll dvs, för smal = problem, för bred = problem.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp