En varning för topsport i Ramundberget

Hans

Ny medlem
Vi var ett grabbgäng som var upp förra helgen för lite toppturande och två personer som båda ringt innan och frågat om de har riktig topptursutrustning och bokat ett paket när svaret var ja fick en rätt jobbig överraskning när utrustningen skulle hämtas ut. Skidor, bindningar och hudar var ok men rätt tunga grejer, dock fanns det inga pjäxor utan de vart tvungna att gå i vanliga utförspjäxor utan gåläge och tunga som bly..

Så skall ni gå på tur där uppe, se till att hyra på något annat ställe.

Man ska nog inte räkna med att få top notch-grejer när man hyr.
Vad exakt frågade när de ringde och bokade egentligen?

Råkar veta ungefär vilken utrustning som finns där. Om man inte har tech-grejer är ju F12 och K2 wayback/scott powdair bland det lättare man kan få. Och vad gäller pjäxor undrar jag om det finns någon uthyrning överhuvudtaget som kör med tech-pjäxor? Vanliga utförspjäxor med gåläge är ändå inget att hurra för vare sig för vikten eller för komforten. Jobba på tekniken uppför istället? :)

Sen kan man ju fundera över seriöstheten på ditt "grabbgäng" när ni inte ens har egna slalompjäxor med eller utan gångläge med er upp? Att tro att en skiduthyrning ska ha några super randopjux med låg vikt och 60 graders gångläge är lite att skjuta sig själv i foten redan där. Helt klart your fault att tro att dina grappar ska få senaste dynafit vulcan och inte ens ha med sig egna pjäxor upp som passar någorlunda bättre än random hyprjäxa flex 80 med urtrampad innersko

Vi räknade inte med det absolut senaste och lättaste men när du frågar efter topptursutrustning och om de har skidor, hudar och pjäxor och de svara ja, vi har ett komplett toppturspaket. Så bör man enligt mej iaf kunna anta att de har pjäxor med nån form av gåläge. Skidor och hudar var som sagt helt ok men att gå i vanliga alpina pjäxor är ingen höjdare.

Och på puderslaktarens kommentar, hur kan det ses som oseriöst att inte ha med sina egna pjäxor om man hyrt ett paket där randopjäxor ingår? Nu fick vi vara nöjda med de vi fick men är ju fortfarande kasst att de påstår de har toppturspaket då de saknar en rätt viktig del..

Upp kom vi dock i vilket fall

Hans sa:
Vi räknade inte med det absolut senaste och lättaste men när du frågar efter topptursutrustning och om de har skidor, hudar och pjäxor och de svara ja, vi har ett komplett toppturspaket. Så bör man enligt mej iaf kunna anta att de har pjäxor med nån form av gåläge. Skidor och hudar var som sagt helt ok men att gå i vanliga alpina pjäxor är ingen höjdare.

Och på puderslaktarens kommentar, hur kan det ses som oseriöst att inte ha med sina egna pjäxor om man hyrt ett paket där randopjäxor ingår? Nu fick vi vara nöjda med de vi fick men är ju fortfarande kasst att de påstår de har toppturspaket då de saknar en rätt viktig del..

Upp kom vi dock i vilket fall
Skulle snarare lägga ut en varning om bristande kunskap gällande utrustning än att varna för en hel firma.
Om man ska ha pjäxor vars gåläge skiljer sig från alpina pjäxor (läs: Inte pjäxor som har after-ski läge) Så är det antingen dyra historier eller pjäxor vars passform är så pass individuell att bara en handfull individer skulle kunna åka bekvämt.
Sedan har jag själv turat en hel del i racepjäxor, senare i fulltilt och inför nästa säsong kommer det investeras i 'riktiga' prylar. Så att klampa runt i vanliga pjäxor är sämre än dynafit diton, men det har funkat dem senaste 200+ skiddagarna för mig och borde funka några dagar för amatörmässigt (inte för att säga att jag själv inte är en glad amatör) som endast är uppe några dagar.
Sedan är all form av hyrning, vare sig det är dykning, skidåkning och annan aktivitet ett vågspel och man får räkna med att inget är 100% och att man kan dra en nitlott, lika gärna som man kan få en jackpott.
Så det krävs nog en annan inställning då jag kan säga att utrustningen ni fick i övrigt är 10ggr lättare och mer turvänligt än vad säkerligen 70% av medlemmarna här traskar omkring på, säsong efter säsong.

Senast ändrad:
Om de Scott Powdàir med Fritschi Diamir som syns på bilden är exempel på hyrd turutrustning finns det definitivt inget skäl till att klaga på skidorna ... Men extrem märkligt att man inte har skor med "turfunktion", faktiskt stor skillnad mot skor med möjlighet att "lossa" på skaftet. Visst kostar de något mer i allmänhet, men inte har de någon speciell passform ...

@Hane
Vad var det mer exakt för utrustning ni fick?

/MM

Mountain_Man sa:
Om de Scott Powdàir med Fritschi Diamir som syns på bilden är exempel på hyrd turutrustning finns det definitivt inget skäl till att klaga på skidorna ... Men extrem märkligt att man inte har skor med "turfunktion", faktiskt stor skillnad mot skor med möjlighet att "lossa" på skaftet. Visst kostar de något mer i allmänhet, men inte har de någon speciell passform ...

@Hane
Vad var det mer exakt för utrustning ni fick?

/MM
Det är mina skidor du ser på bilden, det var K2 skidor med marker bindningar, kommer dock inte ihåg modell.. Men som sagt, skidor och hudar var ok, inte det lättaste men helt ok. Pjäxorna var det som inte funka.

Och lär stå på mig, påstår en uthyrningsfirmorna att de har toppturspaket så skulle iaf jag räkna med att de har randopjäxor. Inte de bästa och lättaste men fortfarande något vettiga att gå i.

Samma sak om jag skulle hyra en downhillcykel så skulle jag bli rätt besviken om jag fick en heldämpad xc-cykel även om det går att ta sig ner på lederna med den..

@Hans
Nåja, de roligaste dagarna jag haft i Järvsö har varit på en Trek Fuel ex med 120mm slag. Inte på mina DH-cyklar.

Men jag förstår vad du försöker få fram, även om rubriken på din tråd inte är speciellt snygg.

Jag anser nog att om man har stighudar och bindningar anpassade efter att tura så bör man nog även ha pjäxor att hyra ut till detta.

Självklart behöver det inte vara det senaste eller lättaste men en pjäxa där det går att få ett "gå-läge" tycker jag nog att man kan förvänta sig när när man hyr ett turpaket.

Vidare skulle jag nog säga att de flesta uthyrare som erbjuder turpaket har just detta. Det ingår som lite i paketet.

På rak arm så kommer jag ju att tänka på: Storulvån, Åre Skidsport, Höjdmeter, Riksgränsen, Keb osv. Visst inte din vanliga Skistaruthyrning men om man gör reklam för att hyra ut turprylar så bör man ju jämföras med dem som faktiskt hyr ut turprylar.

@Hans
Anledning till att du får en del lätt bitsk kritik är att vi normalt är försiktiga med att "hänga ut" butiker och leverantörer ... och speciellt i rubriken på det sättet du gjort. Även om Topsport inte uppfyllt dina förväntningar avseende turskor (en punkt jag håller med dig om) känns det lite väl drastiskt att såga dem vid fotknölarna direkt i rubriken. För övrigt tycks det ju ha fungerat väl, eller?

/MM

Är väl ingen hemlighet att topsport i ramis är på fallrepet? Så vitt jag vet så är det väl enbart hyran som går bra där. Typiskt exempel på att försöka bromsa sig ur en uppförsbacke.

la_grave sa:
Mountain_Man sa:
@Hans
Anledning till att du får en del lätt bitsk kritik är att vi normalt är försiktiga med att "hänga ut" butiker och leverantörer ...
Är denna försiktighet bra då?
Ibland är den befogad, ibland inte. Ytterst få butiker eller leverantör har 100 % kvalitet i sina leveranser, det kommer alltid att finnas kunder som är missnöjda. Ibland beroende på att leverantören misskött sig eller levererat en undermålig produkt/tjänst och vid andra tillfällen beror det på bristande kommunikation och/eller för högt ställda förväntningar eller ren okunskap hos kunden.

Det är ju faktiskt möjligt att fler än 99 % av kunder är nöjda men att just du inte fått det du förväntat dig. I ett sånt läge kan det definitivt göra mer skada än nytta om leverantören blir "uthängd" på nätet.

Om det däremot är en leverantör som frekvent missköter sig och "lurar" sina kunder tycker jag det är bra att den informationen sprids.

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
la_grave sa:
Mountain_Man sa:
@Hans
Anledning till att du får en del lätt bitsk kritik är att vi normalt är försiktiga med att "hänga ut" butiker och leverantörer ...
Ibland är den befogad, ibland inte. Ytterst få butiker eller leverantör har 100 % kvalitet i sina leveranser, det kommer alltid att finnas kunder som är missnöjda. Ibland beroende på att leverantören misskött sig eller levererat en undermålig produkt/tjänst och vid andra tillfällen beror det på bristande kommunikation och/eller för högt ställda förväntningar eller ren okunskap hos kunden.

Det är ju faktiskt möjligt att fler än 99 % av kunder är nöjda men att just du inte fått det du förväntat dig. I ett sånt läge kan det definitivt göra mer skada än nytta om leverantören blir "uthängd" på nätet.

Om det däremot är en leverantör som frekvent missköter sig och "lurar" sina kunder tycker jag det är bra att den informationen sprids.

/MM
Kan tycka att det är ok att "hänga ut" en aktör, så länge man gör det sakligt och faktiskt beskriver vad som hänt. Att bara skriva "Topsport är idioter och lurade oss att de hade topptursgrejer när de inte har" håller ju inte men om man däremot förklarar exakt vad man är sur på kan ju den som läser själv bilda sig en uppfattning om man tycker kritiken är rimlig. I det här fallet är väl kanske rubriken lite för radikal i relation till klagomålets faktiska substand kan jag dock tycka

Mountain_Man sa:
la_grave sa:
Mountain_Man sa:
@Hans

/MM
Fast hur ska en utomstående kunna avgöra om det bara finns enstaka klagomål eller om det är ett återkommande problem om ingen någonsin "hänger ut"? Bättre att namnge varje gång så får man söka sig till den som omnämnts minst antal gånger relativt kundmängden eller motsvarande.

@la_grave
Du måste helt enkelt göra en empirisk studie där du över en tidsperiod upprepat testar aktörens förmåga till leverans. Först därefter kan du med säkerhet fastställa din "dödskallemärkning"! ;-)

Fast det är klart ... det är naturligtvis som du säger. Men istället kanske rubriken skulle vara typ "Någon som har erfarenhet av Topsport i Ramundberget?", så kan tråden samla upp erfarenheter. Alternativt recensera Topsport här på FR eller betygsätta på någon av alla "konsumentsajter" som finns.

/MM

Mountain_Man sa:
@la_grave
Du måste helt enkelt göra en empirisk studie där du över en tidsperiod upprepat testar aktörens förmåga till leverans. Först därefter kan du med säkerhet fastställa din "dödskallemärkning"! ;-)

Fast det är klart ... det är naturligtvis som du säger. Men istället kanske rubriken skulle vara typ "Någon som har erfarenhet av Topsport i Ramundberget?", så kan tråden samla upp erfarenheter. Alternativt recensera Topsport här på FR eller betygsätta på någon av alla "konsumentsajter" som finns.

/MM
Det har jag inte sagt, bara att det inte finns någon anledning att inte nämna namn (ett uppenbart undantag: håller man fortfarande på och förhandlar med köpstället kan det ju vara lämpligt att ligga lågt tills en sådan process är avslutad). Är man osaklig (som ev rubriken till den här tråden) faller det snarare tillbaka på den som klagar än på butiken.

Mountain_Man sa:
Om det däremot är en leverantör som frekvent missköter sig och \"lurar\" sina kunder tycker jag det är bra att den informationen sprids.

/MM
I detta fall skulle jag påstå att de lurat oss då jag ringt och kollat om de har topptursutrustning och specifikt frågat om skidor, bindningar hudar och pjäxor och de svarat ja. Sen ha två personer ringt och bokat utrustning och även de sagt att de skall ha hela paketet.

Och rubriken är en varning för topsport, sen skriver jag ju ut precis vad vi var missnöjda med så den är ju inte speciellt missvisande om man orkar läsa första inlägget.

MEEEEEEH! Hålla på och whina över att man inte är nöjd med ett par pjäxor!?

Hoppas verkligen att ni berättade detta för dom i butiken?

RING SVERKER! så kan han skicka pjäxorna i sopen!

Ska du gå på topptur:
Kolla först vilka prylar som finns på Hygglo.
Sen rekommenderar jag att dra till Jämtland (eller ännu hellre Norge) för att nå bra, lättillgängliga toppturer 🎿

Tillbaka
Topp