Enforcer 115 - bakskidan släpper

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Hej, hej!

Jag spontanköpte ett par Nordica Enforcer 115 och får verkligen inte till balansen på dem.

På lite hårdare underlag har det hänt flera gånger att bakskidan försvinner under mig i slutet av en sväng och det slutar med en ofrivillig wheelie på innerskidan.

Jag har kört en massa andra skidor med varierande bredd, rocker och monteringspunkt men aldrig råkat ut för detta så tydligt. Det är som att bakskidan försvinner under mig utan förvarning.

En tanke är att jag kör dem på samma sätt som mina Mantra 102, vilka uppskattar en hel del plöstryck. Och helt enkelt tar i lite för mycket och trycker igenom Enforcern.

Någon som har några tankar på vad jag borde tänka på för att hitta rätt på skidorna?

Jag tycker inte dom tanke låter helt orimlig. En skida som monteras längre fram bör inte drivas som någonting som är mer traditionellt utformat. Eftersom du står längre fram är det lättare att manipulera tippen, vilket kommer leda till en underbelastad bakände om den drivs på samma sätt som något med monteringspunkten långt bak.

Kan det vara så att du vant dig vid hur du kör dina mantra, vilket gör omställningen lite större än vad du är van vid från förr?

Nu har jag inte åkt på Enforcer 115 men misstänker att de är relativt lika andra Nordica-skidor i sin karaktär....

Plöstryck är viktigt och extra viktigt vid initiering av sväng, men ju längre du kommer in i sväng desto mer ska du trycka ut skidorna ifrån dig och låta skidorna åka före dig. I början av sväng är du (överkroppen) före skidorna och i slutet av sväng är skidorna före dig. Så våga låt skidorna gå iväg ifrån dig, utåt och framåt, och vänta på på belöningen :)

klart lättare förklarat och sagt i teorin dock,

Sedan blir jag lite orolig över att du kanske åker lite på innerskidan omedvetet eftersom att du nämner "det slutar med en ofrivillig wheelie på innerskidan". Så börja dina svängar som vanligt men så fort du känner att det "biter/svänger" lyft upp innerskidan helt och lita på att ytterskidan "håller". Sedan när du är trygg med det går du över till att gå över på ytterskidan tidigare och tidigare i dina svängar. Det handlar om att kunna separera över- och underkropp. För mest troligt tappar ytterskidan greppet eftersom du omedvetet belastar innerskidan.

Safe Turns!
Pappa Carl som fuskar extra som skidlärare då och då

Toppen, tusen tack för bra svar. Och det låter både rimligt att jag är för pigg på plöstrycket för länge. Ungefär så jag kört när skidorna släpper.

Nu snöar det så snart kan jag ge mig ut å trimma in tekniken... :)

Safe Turns!
Pappa Carl som fuskar extra som skidlärare då och då
Detta var nog dagens underdrift XD

@Sockerfarsan
I normalfallet, när du driver fram skidorna under dig, kommer förmodligen skidan kännas lite som att den vill hänga kvar i svängen, jämfört med dina mantra. På skär är det ju givetvis bara att driva fram dem vidare för svangväxling.

I skog, eller annan trängre terräng, tenderar en modernare monteringspunkt att svara bra på ett större mått lågavlastning än mer traditionella diton

Tillbaka
Topp