Engelberg/Andermatt för en ovan offpist-åkare

manic

Medlem
Jag och min sambo är sugna att testa på Engelberg och Andermatt i år. Vet dock inte riktigt vad vi ska tro då det står så mycket motsägande om dessa två ställen, kanske framförallt för Engelberg.

Inga köer och en massa puder helt för dig själv står det i vissa texter, men samtidigt står det om mängder av svenskar som slåss om snön.... En vacker vykortsby säger en del medan andra säger att det är mer som en grå liten inklämd stad.. Välpistade härliga backar eller smala, dåliga pister som förpassats till utkanterna av systemet... osv. Allt beror ju på skribenten och vad han/hon har att relatera med. De flesta verkar iaf. vara överens om att det finns härlig offpist och bra skogsåkning, lättillgängligt enligt vissa, men samtidigt verkar det finnas en hel del hets även här. Frågan är då hur mycket offpist jag hinner med innan alla ytor är uppåkna och alla duktigare åkare söker sig längre och längre bort från systemet.

Kan någon svara på hur det verkligen är så vore jag väldigt tacksam! Skidåkningen är givetvis det viktigaste och denna gång just offpisten, men om vi har oturen att inte få någon nysnö och allt redan är uppåkt så skadar det ju inte om resten ändå kan bidra till en positiv upplevelse. Ev. delar vi upp resan och tar 6 dagar i Engelberg & 3 dagar i Andermatt (eller tvärtom).

Andermatt eller Engelberg ar egalt. Bada har sin charm. Hyr en guide sa kommer han troligen att ta er till de ratta stallerna. Skogsakning ska man kanske passa sig for om man inte vill ha en 500 chf bot.

Har varit i Engelberg vid två tillfällen för några år sedan, gillade verkligen offpisten där men då hade jag kompisar som visste var man ska åka. Finns mycket bra offpist lättillgänglig med ingen eller bara kortare hike men det finns också horder av bredlaggsåkande bummare som snabbt som attan spårar upp all snö. Och det är säkert värre nu, det var som sagt några år sedan jag var där. Pisterna är väl inget vidare om man jämför med många andra stora system i Alperna men dom duger väl om det är helt uppkört utanför. Men om ni hyr en guide så lär ni inte behöva åka pist om ni inte har otur med snön.

Har varit i båda orterna 1 gång var och måste säga att jag föredrar Engelberg. Andermatt var jag inte så imponerad av, vädret var iofs inte 100% men bristen på skogsåkning gjorde att vädret var avgörande. Engelberg hade jag en superdag i, första gången någon av oss var där och vi var bara där 1 dag. Lätt att lista ut var det finns bra åkning och inte så jobbigt att få tag på den även utan någon som pekade ut det för oss.

Sammanfattning, om jag fick välja på Andermatt och Engelberg hade jag valt det senare.

Hur bra ett ställe är beror ju helt på förhållandena. Båda stälena har sin charm och bör besökas. Men båda ställena är friåkningsmetropoler och frekvent besökta av skandinaver med feta lagg. Vill man slippa liftköerna och alla friåkare kan du sticka till Disentis istället (som ligger ett stenkast från Andermatt - fågelvägen och tågvägen, bilvägen är det lite längre emellan). Orterna runt Disentis har väldigt lite besökare i veckorna och breda pister, samtidigt som offpisten ofta får ligga orörd hela säsongen. (Förutom flims/laax som är typ värdelöst)

I Engelberg bör du inte missa käket/after skin på ski lodge, i Andermatt ska du kolla in "apoteket" och om du far till Disentis - missa inte burgarna på Nangijala!!!

Nojlas sa:
Hur bra ett ställe är beror ju helt på förhållandena. Båda stälena har sin charm och bör besökas. Men båda ställena är friåkningsmetropoler och frekvent besökta av skandinaver med feta lagg. Vill man slippa liftköerna och alla friåkare kan du sticka till Disentis istället (som ligger ett stenkast från Andermatt - fågelvägen och tågvägen, bilvägen är det lite längre emellan). Orterna runt Disentis har väldigt lite besökare i veckorna och breda pister, samtidigt som offpisten ofta får ligga orörd hela säsongen. (Förutom flims/laax som är typ värdelöst)

I Engelberg bör du inte missa käket/after skin på ski lodge, i Andermatt ska du kolla in "apoteket" och om du far till Disentis - missa inte burgarna på Nangijala!!!
Disentis hade jag också rekommenderat, bara varit där 1 dag också men fick mersmak direkt.

engelberg definitivt om ni är nybörjare men även där finns massa faror och fällor... egentligen är inget av bergen bra för nybörjare...

Ska tillägga att min sambo är duktig åkare. Jag däremot VILL, men har inte riktigt fått in känslan :P Känns lite overkill med en guide i detta läget...

Disentis verkar intressant, men ser väldigt litet ut. En vecka kanske är länge där..eller?

Ser att Disentis och Sedrun ligger väldigt nära. Någon som vet om dessa ingår i samma liftkort (Sedrun och Andermatt verkar iaf. göra det) och om det är snabbt att ta sig mellan med tågen. Isf. skulle Disentis kunna vara ett alternativ med möjlighet att dra över till Andermatt en dag eller två för att testa. Står inte speciellt mycket på engelska på anläggningarnas hemsider.

Planen är att flyga till Zürich och sedan ta tåget mellan orterna. Det blir max 9 skiddagar att fördela på orterna. Oftast är det lättare att få tag på ett bra boende till rimlig peng vid bokning under en vecka varför vi funderade på en vecka på ett ställe och resterande dagar på det andra.

Senast ändrad:
manic sa:
Ska tillägga att min sambo är duktig åkare. Jag däremot VILL, men har inte riktigt fått in känslan :P Känns lite overkill med en guide i detta läget...

Disentis verkar intressant, men ser väldigt litet ut. En vecka kanske är länge där..eller?

Ser att Disentis och Sedrun ligger väldigt nära. Någon som vet om dessa ingår i samma liftkort (Sedrun och Andermatt verkar iaf. göra det) och om det är snabbt att ta sig mellan med tågen. Isf. skulle Disentis kunna vara ett alternativ med möjlighet att dra över till Andermatt en dag eller två för att testa. Står inte speciellt mycket på engelska på anläggningarnas hemsider.

Planen är att flyga till Zürich och sedan ta tåget mellan orterna. Det blir max 9 skiddagar att fördela på orterna. Oftast är det lättare att få tag på ett bra boende till rimlig peng vid bokning under en vecka varför vi funderade på en vecka på ett ställe och resterande dagar på det andra.
Sedrun tror jag ingår (och oberalppass) i andermatts liftkort. Sedrun är ingen höjdare, så skit i det.
Tåget andermatt-disentis kostar ca 200kr/pers och ingår inte på något liftkort (om du inte har graubünden-pass = säsongskort för hela graubünden)
I Disentis bor man fint för bra pengar (och med skönt skandinaviskt häng) på Nangijala. Dessutom har du närmast till liften därifrån.
Tåg är väldigt lätt att använda sig av och rekommenderas varmt för de här orterna.

Disentis har ungefär samma ytor som Andermatt, fast en tiondel så många offpiståkare. Inte lika brant överallt, och sydläge. Mycket lättillgänglig åkning, en hel del nära liftarna och från liftarna nås andra dalgångar som alla leder ner till byn och liften. Liftarna är väldigt moderna, snabba och har sällan köer.

Har gjort säsong i både andermatt och disentis och gillar båda ställena skarpt.

tidigare ingick iaf tåget i liftkorten (09). går väl en gång i timmen och tar ungefär lika länge. Sedrun 30 min men är ju rätt trist..

Disentis låter helt perfekt :)

Hade från början tänkt boka ett boende för en vecka på ena orten och 3 nätter på nästa, men kanske fördelar om det lite. Känns ändå som en vecka i Disentis kan vara lite väl länge...? Brukar annars vara lättare att hitta bra boenden till rimlig peng då man bokar lägenhet för en vecka. Kikade på Nangijala, men hittade ingen information om lediga rum eller någon mailadress...bara telefon.nr. Brukar det finnas mycket ledigt så det bara är att ringa å boka när man väl bestämt vilka dagar??

HAr varit i Engelberg en 5-6 ggr, både med och utan barn. Offpisten är bra, men nu för tiden ett populärt hål för freeriders, och väldigt snabbt uppkört.Annat var det för 10 år sedan ;)
Mitt intryck av Andermatt som jag besökte första gången förra säsongen var att det var mindre folk som körde upp området, samt att vi hade 4 dagar med nysnö! Grym resa!

Disentis står på tur...vet nån om det går tåg direkt från ZRH flygplats??

Jag funderar eventuellt på att åka till Obergurgl istället, då jag läst att det finns mycket lättillgänglig offpist, mycket snö och väldigt lite åkare att trängas med. Orörd snö är visst inte ovanligt att hitta långt efter senaste snöfall.

Vet att det sagts ungefär samma om Disentis, men om nu inte offpisten är den bästa när vi är där så har Obergurgl/Hochgurgl ett lite större system.

Vad tror ni? Någon som kan jämföra?

Jag har inte varit i engelberg, men andermatt tycker jag inte lämpar sig för nybörjare.

Tillbaka
Topp