Ett skidmärke som snart finns i varje kiosk ,K 2

• Trådstartare Trådstartare jjosefsson
  • Start datum Start datum
J

jjosefsson

Guest
Ett skidmärke som snart snart finns i varje kiosk , kan det bli trendigt i längden. K 2 finns precis överallt, Stadium, Intersport, XXl. Team Sportia,Alpingaraget, skistore + alla andra skidhandlare har det. Supertrendigt Just nu men söker inte den trendiga något som inte finns överallt . Är inte speciellt kul att ha något som precis alla andra har.
För 6-7 årsen var Head trendiga men nu är det inte så mycket hype över märket.Tror att den som vill sticka ut lite kommer att välja en skida Som Armada eller liknande, finns inte precis överallt och känns lite exklusivare än K 2.
Staven Line Pin var helcool tills den började sälja hos Stadium, Nu köper varenda liten knatte den, då är det helt enkelt inte lika trendigt att ha den.
Ska man inte vårda ett varumärke till att vara lite exklusivt istället för att finnas överallt

Senast ändrad:
Jag håller nog med om att det är kul att ha indieskidor men inga av dem du nämner räknar jag till den klassen. Hur är armada exklusivt? Multinationellt företag som massproducerar skidor, precis som alla andra stora märken. Inget fel med det men inget exklusivt med det heller.

Förövrigt, om "varenda liten knatte" köper ett par skidor så är dem väl per definition trendiga. Eller?

Tja, nu är det kanske ingen nyhet att K2 säljer till de stora massorna. Jag köpte ett par K2 Extreme (originalet) på Mats Sport på Backaplan 1990 men hade lika gärna kunnat gå in i närmsta Intersport. Det verkar ha gått rätt okej för K2 ändå... men trendiga? Nja...
Att jag inte kör på K2 beror på att deras feta lagg är för tunga vridmjuka för min smak. Träkärna ska vara ordentligt gjord och ingen papier maché... Jag är tillräckligt gammal för att prioritera en skidas egenskaper framför varumärket. Att jag sen har ett av de coolaste märkena på mina lagg just nu är mer en slump. Att dom är grymt bra är viktigare.

Senast ändrad:
På kort sikt är de trendiga, det var Head med för några år sen. Men kan man på sikt hålla trendfaktorn hög om man finns överallt., Söker inte de som vill vara lite orginella sig något annat. När carvingen kom var Salomon klart marknadasledande under några år,Försvann under några år men är nu tillbaka.

För det viktiga med en skida är att den är udda, inte att den är bra..moahahahahaha

jjosefsson sa:
På kort sikt är de trendiga, det var Head med för några år sen. Men kan man på sikt hålla trendfaktorn hög om man finns överallt., Söker inte de som vill vara lite orginella sig något annat. När carvingen kom var Salomon klart marknadasledande under några år,Försvann under några år men är nu tillbaka.
Som sagt om alla butiker köpte det märket jag säljer hade jag varit sjukt glad. Tänk vad pengar jag hade tjänat. Om det inte hade varit exklusivt så spelade det inte mig någon roll.

Hasse_Lindborg sa:
jjosefsson sa:
Som sagt om alla butiker köpte det märket jag säljer hade jag varit sjukt glad. Tänk vad pengar jag hade tjänat. Om det inte hade varit exklusivt så spelade det inte mig någon roll.
Letar febrilt "like" knappen.

Visst tjänar de grymma pengar nu, Men hur blir det på sikt.Kan det inte vara en ide att hålla ett varumärke lite mer exklusivt på längre sikt ock inte tänka på kortsiktig kvartalsekonomi.

I ett större land kan det funka att vara mer core och hålla igen lite på försäljningen men tyvärr funkar det inte i Sverige. Det finns inte tillräckligt många nischade butiker. Och med hela privatimporthandeln på roliga skidor så måste ett märke som tex K2 sälja till alla som vill köpa.

jjosefsson sa:
Visst tjänar de grymma pengar nu, Men hur blir det på sikt.Kan det inte vara en ide att hålla ett varumärke lite mer exklusivt på längre sikt ock inte tänka på kortsiktig kvartalsekonomi.
Du vet vilket företag du snackar om? K2 äger ju Line, K2, Full-tilt och Völkl. Så det är ett stort skidföretag i världen...

Hasse_Lindborg sa:
jjosefsson sa:
Du vet vilket företag du snackar om? K2 äger ju Line, K2, Full-tilt och Völkl. Så det är ett stort skidföretag i världen...
En av dom större i hela sportbranschen faktiskt.

Drog liknelsen med Line pine staven oxå. Nu när den finns hos Stadium och varenda 12 åring kommer att ha den, kommer det att finnas något intresse från de lite äldre att ha dem, eller kommer det bara att kännas töntigt

jjosefsson sa:
Drog liknelsen med Line pine staven oxå. Nu när den finns hos Stadium och varenda 12 åring kommer att ha den, kommer det att finnas något intresse från de lite äldre att ha dem, eller kommer det bara att kännas töntigt
Med risk för att verka som en röv men är det inte jävligt töntigt att inte köpa ngt bara därför att många andra har det. Detta problem har ju inte riktigt drabbat tex Oakley, är produkten tillräckligt bra köper man väl den ändå eller är imagen viktigare än prestandan?

Om man är äldre än 12 år och går runt och funderar på vilka stavar som är coola får man nog räkna med att ses som töntig, oavsett vilka pinnar det i slutänden blir :rolleyes:
Själv skall jag köpa BD Traverse till vintern...

Blide sa:
Om man är äldre än 12 år och går runt och funderar på vilka stavar som är coola får man nog räkna med att ses som töntig, oavsett vilka pinnar det i slutänden blir :rolleyes:
Själv skall jag köpa BD Traverse till vintern...
Funderar på Life Link själv, hoppas Stadium aldrig börjar sälja dem för då måste jag ju byta:)

Nu har jag svårt att se liknelsen. Att oakley skulle vara bättre har jag svårt att se. haha
Föredrar helt klart Smith framför Oakley.
Dessutom har Smith ett lägre pris på motsvarande produkt.
Tror nog att du är med stimmet som köper OAKLEY FÖR ALLA ANDRA GÖR DET.

jjosefsson sa:
Nu har jag svårt att se liknelsen. Att oakley skulle vara bättre har jag svårt att se. haha
Föredrar helt klart Smith framför Oakley.
Dessutom har Smith ett lägre pris på motsvarande produkt.
Tror nog att du är med stimmet som köper OAKLEY FÖR ALLA ANDRA GÖR DET.
Men herregud, ingen har sagt att Oakley är varken bättre eller sämre än andra goggles utan poängen var mot din första frågeställning ang K2. Oakley har inte tappat trovärdighet mot core kunden även om de finns på tex Stadium och sitter på var och varannan jibberkid näsa.
Japp jag har Oakley goggles dom är grymma, har haft 15 talet Smith med, även dom oftast riktigt bra.

På lång sikt tror jag man dödar ett varumärke om man finns med precis överallt.

Senast ändrad:
Påstår du att Nike finns på Ullared.
Har varit på Ullared och aldrig sett Nike där.
Omöjligt för kända varumärken att sälja till Ullared.
Det varumärket som säljer till Ullared är helt kört att säljs till ordinarie butiker

jjosefsson sa:
Det varumärket som säljer till Ullared är helt kört att säljs till ordinarie butiker
Nej det påstår jag inte.

Men du påstår att På lång sikt tror jag man dödar ett varumärke om man finns med precis överallt. Och precis där är ju Nike idag eller hur?

Nike finns inte överallt, de har järnkoll vilka de säljer till. Det är många kollar inte de öppnar ett konto.
Kreditprövningar marknadsundersökningar butiksläge etc.
Säljer Nike Golf konfektion sen ett år tillbaka

Senast ändrad:
Tycker att K2 gör det bra i och med att de har en hyffsad segmentering av sina produkter precis som Nike. Att börja dra in Ullared känns ju knepigt för där syns väl intetdera av de märken du pratar om. Naturligtvis uppstår nya trender hela tiden men det handlar så mycket mer än om var en produkt finns. Min åsikt är att det är ett förlegat sätt att tänka och att varumärket/ produkten dör ut beror snarare på ointressanta produkter än att man finns överallt. Man kan också vända på det och söka efter alla de märken som är upcommers och som drivs av eldsjälar i sverige men som tyvärr aldrig når massmarknaden och därför inte mäktar med ekonomiskt.
Go K2, bra folk, intressanta produkter, historiskt sett starka åkare och mycket innovationsglädje.

Hasse_Lindborg sa:
jjosefsson sa:
Nej det påstår jag inte.

Men du påstår att På lång sikt tror jag man dödar ett varumärke om man finns med precis överallt. Och precis där är ju Nike idag eller hur?
Dar har du fel. Nikes senaste rapport skickade upp aktien med 6-7% och starkast gar USA och Kina vilka ar deras huvudmarknader. De har ju fortfarande valdigt innovativa produkter.

Jag har aldrig sagt något om Nike negativt.
De väljer vilka de vill jobba med
Ett oerhört starkt varumärke därför att de finns inte med där de inte vill vara
De gör nogranna kontroller innan de gör klartecken för inköp

Om man läser mellan raderna här så får ett märke inte tjäna några pengar på dras produkter, då är de sell outs.
Vilka varumärken ska vi då köpa? Så fort vi köpt en produkt av märke x då tjänar de pengar, då = sell out

Att Nike inte finns på Ullared har nog snarare med Ullareds målgrupp att göra snarare än varumärket Nike. Hade Ullared kommit med ett sälj förslag till Nike att de skulle sälja 1 miljon par av deras skor/ år, så hade nog Nike funnits på Ullared.

Varför tänka på vad som är \"mode\" eller det mest \"hippa\" att ha på sig eller att ha under fötterna?

Absolut att industrin påverkar oss i våra inköp, men det är vi konsumenter som skapar trenderna. Om vi inte köper ett koncept från ett vist märke blir det aldrig en trend.

Vill du inte att ditt favorit independent märke ska bli kommersiellt, sluta köp deras produkter.

Är det inte bra för konsumenten att vi kan köpa de produkterna vi vill ha på många olika ställen?
Eller vil vi betala över priser enbart för att en eller ett fåtal butiker har monopol på just det märket.

Nej, Ullared skulle aldrig få köpa Nike och lägga på den låga marginal de tar ut ,Märket skulle vara iskallt på hela övriga marknaden. Det har kommit in nya aktörer på marknaden i Sverige i år som har prisdummat,De har blivit straffade av de gamla kedjorna genom att de inte fått några order. Skulle kunna ge flera exempel men kan inte eftersom jag jobbar i branschen . Den som är observant kan själv se vilka varumärken som inte finns kvar hos de stora kedjorna.Kolla på skidorna så finns en klar uppdelning mellan Stadium .Intersport och XXl. Det är väl bara K 2 som finns hos alla 3

vem fan bryr sig om vad andra har eller tycker. kör på vad du tycker är skönt, snyggt och känns bäst för dig.

jjosefsson sa:
Tror att den som vill sticka ut lite kommer att välja en skida Som Armada eller liknande, finns inte precis överallt och känns lite exklusivare än K 2.
Haha nu är jag för trött för att läsa den här tråden men fan vad jag garvade när jag läste det där :lol:

Jag tror nog den som vill sticka ut lite väljer ett par typ träskidor som SkiLogic, även om dom väger bly och "förvrids" med tiden pga att det tränger in vatten som svullnar upp träet likt en tvättsvamp.

jjosefsson sa:
Nej, Ullared skulle aldrig få köpa Nike och lägga på den låga marginal de tar ut ,Märket skulle vara iskallt på hela övriga marknaden. Det har kommit in nya aktörer på marknaden i Sverige i år som har prisdummat,De har blivit straffade av de gamla kedjorna genom att de inte fått några order. Skulle kunna ge flera exempel men kan inte eftersom jag jobbar i branschen . Den som är observant kan själv se vilka varumärken som inte finns kvar hos de stora kedjorna.Kolla på skidorna så finns en klar uppdelning mellan Stadium .Intersport och XXl. Det är väl bara K 2 som finns hos alla 3
MediaMarkt dumpade sina priser, man började sälja elektronik för UNDER inköpspriset... det startade ett priskrig, och det är därför vi har så lågt pris på mycket av vår elektronik idag. T,ex TV-apparater. MEN, viktigast av allt... man lyckades stöta bort konkurrenter! ONOFF kunde inte hänga med och fick lägga ner, precis som man ville! 1-0 till MediaMarkt.

Vad är nästa steg? Att sänka Elgiganten? Man är på god väg men var uppmärksam! Vad händer efter man sänkt Elgiganten? Jo... 2050 har MediaMarkt monopol på marknaden och kan ta vilka priser dom vill för sin jävla tv-apparat. Dessvärre är ju inte konsumenten lika långsiktig, utan går till den som har bäst pris för tillfället.

K2 gör bra skidor punkt slut. Anledningen att det säljer så bra på tex stadium är väll att de har skidor för alla målgrupper och har en bra marknadsföring. Armada säljer också bra kan jag lova, men de har kanske inte siktat in sig lika mycket på den svenska marknaden. Det betyder inte att de gör sämre skidor.

NTS AnteL

felix sa:
jjosefsson sa:
Tror att den som vill sticka ut lite kommer att välja en skida Som Armada eller liknande, finns inte precis överallt och känns lite exklusivare än K 2.
Haha nu är jag för trött för att läsa den här tråden men fan vad jag garvade när jag läste det där :lol:

Jag tror nog den som vill sticka ut lite väljer ett par typ träskidor som SkiLogic, även om dom väger bly och "förvrids" med tiden pga att det tränger in vatten som svullnar upp träet likt en tvättsvamp.
hahaha, vad pratar du om felix? skönt att du kör säljsnacket för oss i alla fall, tack så mycket! :)

jjosefsson sa:
På lång sikt tror jag man dödar ett varumärke om man finns med precis överallt.
i teorin kanske, men bmw 3 serie och ajfån säger tvärtom.
K2 har ju inte varit indie så länge jag kan minnas (iaf sen sent 80-tal).
Den stora massan är som en fårskock och gillar att känna trygghet genom att göra/köpa som alla andra, kan man locka denna grupp kan man tjäna mkt pengar.

felix sa:
jjosefsson sa:
MediaMarkt dumpade sina priser, man började sälja elektronik för UNDER inköpspriset... det startade ett priskrig, och det är därför vi har så lågt pris på mycket av vår elektronik idag. T,ex TV-apparater. MEN, viktigast av allt... man lyckades stöta bort konkurrenter! ONOFF kunde inte hänga med och fick lägga ner, precis som man ville! 1-0 till MediaMarkt.

Vad är nästa steg? Att sänka Elgiganten? Man är på god väg men var uppmärksam! Vad händer efter man sänkt Elgiganten? Jo... 2050 har MediaMarkt monopol på marknaden och kan ta vilka priser dom vill för sin jävla tv-apparat. Dessvärre är ju inte konsumenten lika långsiktig, utan går till den som har bäst pris för tillfället.
Precis som de storre tobaksbolagen gor. Kliver in och dumpar priserna sa lokala bolag far krypa till korset eller lagga ner. Nar de sen har marknaden hojer de stegvis prisnivan pa sina produkter och sa var annu ett land avklarat. Dock sa kan de sjalvklart inte ta vilka priser de vill far da kommer de sjalva bli duktig buttade..

Senast ändrad:
felix sa:
jjosefsson sa:

Mycket bra, rentav genialisk liknelse! precis dit är sport branchen på väg, elektronik marknaden är våran store bror, och vi är på väg mot samma sits.
så länge xxl å allt va dom heter dumpar iväg prylar till vrakpriser kommer vanliga sport handlare få svårt att hänga med..och många många kommer gå samma väg som on off

var till exempel och köpte en system kamera på siba och tänkte pruta lite å få med ett minnes kort men chefen visade mig på datorn att han hade en vinst på 106 kr på en kamera för 5000 kr..det är helt sjukt för alla små butiker kommer ryka sen kommer media markt pumpa upp priserna igen när alla är borta..

bra där Felix

Dit har sportbranschen varit på väg länge, om man får tro handlarna.
Först var det internethandeln som skulle slå ut precis allt och alla. Hur blev det med det sen?
Nu är det alltså XXL som ska slå i den sista spiken i kistan, hur gick det i hemlandet Norge där de är väletablerade?
Just det...

Att OnOff gick under är ingen bra jämförelse i mitt tycke. För det första var OnOff en kedja, och att någon av sportkedjorna skulle gå under känns inte troligt. Möjligen TEAM Sportia som om jag minns rätt inte går så bra, men å andra sidan tror jag ingen skulle sörja dem.

MediaMarkt har absolut varit väldigt aggressiva i att plocka marknadsandelar. Anledningen till att de kan sälja till så låga priser är att MediaMarkt är en toppstyrd internationell kedja som pumpar in pengar i MediaMarkt Sverige, som har gått med förlust sedan dag ett.
Vilken sportkedja skulle kunna backa upp ett större antal butiker som går med förlust i fem (5!) år?
Nej just det...

För övrigt har jag ännu inte bestämt mig för vad jag ska tycka om hippsterkulturens intåg i skidvärlden, men jag gissar att det blir något negativt... :)

Lee-nus sa:
felix sa:
jjosefsson sa:

hahaha, vad pratar du om felix? skönt att du kör säljsnacket för oss i alla fall, tack så mycket! :)
Läste på TGR...

Tillbaka
Topp