Extrem AK 4 (?)

BoomCha

Ny medlem
Extrem AK 4 (?)
Tja!
Efter ett helt liv av hyrskidor så har det nu blivit dags för mig att köpa mitt första par skidor.
Jag har kollat runt mycket på olika märken och modeller, men det känns så svårt att välja utan att
ha testat skidorna först.
Jag har åkt mycket på ett par Extrem AK 4:or, 2006 års modell tror jag, och varit jättenöjd med
dessa. Jag funderar därför på att köpa den nya modellen av dom, men jag undrar ifall det finns
bättre skidor i ungefär samma stil?
Jag har även prövat ett par K2 twintips, (inte säker på vilken modell men de var blåa och gråa
med typ hus på :D säkert 1-2 år gamla... hyrskidor...). Men dom gillade jag inte lika mycket,
tyckte dom var lite för hårda och smala.

Jag kör ungefär lika mkt i park och pist och även off-pist så jag antar att jag är ute efter en ganska
så allround-skida. Jag är kort och rätt lätt (1.58 cm/48 kg).
Undrar även över pjäxor, vilka märken/modeller som kan passa? Jag är verkligen newbie på detta
eftersom när man hyr skidor får man oftast bara ett par pjäxor tilldelade sig som man snällt får
acceptera :)

Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

Senast ändrad:
Extrem AK 4 (?)
Blåa och Gråa K2? Låter som juvy, men å andra sidan låter din beskrivning (av styvheten att döma, bredden är inte så snål) mer som Public Enemy som var lite blågrå också men mer vit än blågrå. Känns troligare att de hade juvy som hyrskida. Eller någon hyrvariant av PE (hyrskidor är inte alltid någon "officiell" modell).
I vilket fall så är ju inte AK 4 den mjukaste av jibbplank heller så jag blir riktigt förvirrad.
Men med din vikt så spelar det nog ingen större roll vad du väljer men då inte på de styvaste, AK 4 var ganska styv (kan hända att du körde juniormodellen?) K2 PE osv är nog inte din kopp te.

Kolla på alla märkens juniormodeller och ta den tycker ser bäst ut eller får till bäst pris.

Vad det gäller pjäxor så gå in till närmaste välrenomerade skidbutik och be dem om hjälp.
Det viktigaste är att de sitter bra på din fot. Prova så många modeller/märken du kan för att få bästa möjliga pjäxa. Pjäxor ska sitta tight, men inte för tight. Hel och halvstorlekar har samma storlek på skalet, ta t.ex. 27 & 27.5 de har precis samma sulmått. Skillnaden är att strl 27 har mer stoppning (tjockare innersko) vilket gör att den töjer sig mer än en 27.5 så köp gärna halvstorlekar. En formgjuten sula är guld värd, som att sitta i favoritfåtöljen i jämförelse med vanliga sulor som är som träbänkar.

Extrem AK 4 (?)
Japp, det var juniormodellen jag åkte på.. säkert också en K2 juniorskida. Och det är även den nya AK 4 juniormodellen som jag funderar på att köpa, borde nog skrivit det innan.

Så du menar att juniorskidor inte skiljer sig särskilt mycket mellan märken och modeller?

Tack för tipsen om pjäxorna! :)

Extrem AK 4 (?)
jag åker på ak-4 05/06 dom e hyfsat mjuka tycker jag. dom är då väldigt lätta o grymt sköna. men plastlagret på dom är lite mjukt.

Tillbaka
Topp