Extrem brantåkning?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Extrem brantåkning?
Utan tvekan är det ett mycket klokt val av Extrem att satsa på offpistskidor. Egenskaperna i isig pist har ju uppenbart varit ett problem för tidigare skidmodeller.

Extrem har ju också deklarerat att man inte satsar på att vara störst bara bäst. Hitentills har de bara lyckats till 50%, för störst är de ju inte...

Frågan är nu om de nya modellerna verkligen kan konkurrera med de riktigt tunga brantåkarmärkena som Stöckli, Atomic, Völkl mfl. Vad de faktiskt visat de sista säsongerna är att goda offpistegenskaper inte alls är oförenligt med en hög stabilitet och grepp i hårda pister, tvärtom senaste årets fetingar har visat sig vara riktiga allmountainstjärnor!

http://www.freeride.nu/nyheter/visa.phtml?id=113

Vad tror ni? Är Extrem ett alternativ värt att beakta?

MVH/MM

Extrem brantåkning?
Ett alternativ värt att testa iallafall. Har inget emot att välja ett svensk alternativ, men då måste det visa mera än cool design. Tror att fetskidesegmentet är svårt att slå sig in i om man inte har produkter som kan konkurerra åkmässigt med de etablerade stora märkena. Kräsna åkare som testar och inte gillar skidorna sprider ryktet snabbt, och andra hänger på och då blir det bara designposörerna kvar. Lättare att bygga skidor till xScreamklassen där folk kanske inte fattar vad dom åker på.

Extrem brantåkning?
Ingen husvagn - inga skidor!
Så enkelt är det oavsett hur lokalpatriotisk och flaggviftande man vill va.

Extrem brantåkning?
Allvarligt talat...
Jag har fått förmånen att testa de flesta skidor inför varje ny säsong under ett par år nu och mitt i allt skämtande och skrivande med attityd undrar jag om det är någon som har fått en positiv bild av Extrems skidor. Designen är klockren, marknadsföringen likaså men skidorna har aldrig överaskat mig positivt inom någon ram. Helt rätt att satsa enbart på big-skiing och freak-gänget eftersom det både är lättare att skapa sin nisch inom detta område men även mycket lättare att bygga skidor för dessa ändamål. Skulle bara vilja fråga om det är någon som är riktigt positiv över någon av Extrems skidor och i så fall varför, för jag har försökt att gilla dem och hitta deras fördelar men det känns som att jag ger upp nu efter fem års testande...

Extrem brantåkning?
Mr Banditen. Hajar inte riktigt vad du menar med att det är lätt att bygga skidor för storaberg. Vad jämför du med då? Anjaskidor eller? Skidor för skidlärare? Jag tror att skidåkare som har behov av ett par big block testar, men inte köper dom om dom inte funkar lika bra som ett par explosives tex.

Extrem brantåkning?
Jag måste säga att det inte känns som någon nyhet att Extrem satsar på fetingar och hoppskidor. Deras så kallade pistskidor som de kom med i början var inget annat än lössnö skidor för folk som ville åka i 4 cm puder. Skidorna var helt kassa i pisten om man jämförde med andra märken som Völkl, Stökli, m.m. Att de påstår att de först nu börjar satsa på friåknings prylar känns jävligt konstigt. Har själv testat istort sätt varje modell de har kommit ut med och har precis som ovanstående inte fått ett enda bra intryck förutom designen som alltid har varit i världsklass. Jag ska inte såga de nya skidorna innan jag har testat dem men man får hoppas att de duger bättre än de gamla modellerna som enbart dög till brasved.
Tyvärr så är det inte så lätt att tillverka ett par bra fetingar som de tycks ha trott. Kollar man på de bästa fetingarna på marknaden som Völkl Explosive och Stöckli Asteroid och även de lite smalare Völkl G4, V-Ski Pro och Stöckli Stormrider så är det skidor som är otroligt gedigna med bra kantgrepp och en oerhörd fartstabilitet. Lägg upp grejerna på kant och de sitter som ett lok gör på räls.

Jobba på är mitt tips och jag hoppas faktiskt att de om de inte har lyckats än i varje fall gör det i framtiden. Heja Sverige och Extrem!

Extrem brantåkning?
Jag har åkt på tre par extremskidor de tre senaste åren. Freedom, freek och nu AKfour. Jag kan inte säga något direkt negativt över dessa skidor. Jag åker aggresivt i mycket stora svängar och hög fart i och utanför pist. Jag tycker att dem har funkat alldeles utmärkt. Det kanske beror på att jag inte har testat så många andra skidor. Jag bytte från freedom till freek och det var ett riktigt lyft. Nu har jag bytt till AKfour och det lilla jag har testat dem så känns det mycket bra. Det negativa skulle i så fall vara kvaliten, men extrem är väldigt tillmötesgående och hjälpsamma när det händer något.

Extrem brantåkning?
RACERBOY! Jag tror nog att det är dags för dig att pröva ett par riktiga plank om du nu är en så pass skicklig åkare som du säger. Mitt tips är att du testar ett par Völkl V-Ski Pro alt. G4 eller ett par Stöckli. Där har du skidor som du kan lita på i alla lägen dessutom kommer de inte att gå sönder i första taget.

Extrem brantåkning?
Nu är det ju faktiskt så att det är nog lite lättare att satsa på "feting" skidor. Det är faktiskt så att de riktigt stora etablerade märkerna främst lägger pengar på pistsidan för att det är dessa skidor som syns mot den "vanliga" människan i världscuppen. Om Herman kör på ett par atomic kommer hela den österrikiska befolkningen göra det sen :)
Det är ju trots allt så att flest människor vill ha ett par pistskidor hur roligt det än må vara att åka offpist så är dessa skidor en nisch.
Extrem har ju även tidigare visat sig vara starkast på den sidan. Själv har jag tyvärr aldrig fått möjlighet att bränna runt på ett par Extrem lagg, men vad jag har förstått är dom väldigt "lätta". Detta är ju mycket positivt i hopp...

Jag är själv ägare till en Extrem Direct snowboard och är mycket nöjd med den, den har även ett känsla av lätthet och kvickhet, mycket trevlig bräda, speciellt med skarpa kanter =)
Snowboard är väl lite ½ off-topic men iaf :)

Tillbaka
Topp