Extrem Formula 88

pd

Aktiv medlem
Extrem Formula 88
Är det någon som vet något mer om skidan som Extrem planerar att släppa i januari? Det släpptes en kort teaser om den för tre veckor sedan och idag hade byns fotomagasin med den i en lista över skidor med g-krafter och beskriver den som "supercarver", "svängig allmountainskida" och "svinkul". Av bilderna att döma har tailen asymmetriskt sidoskärning. Jag gissar för att ge bättre kantgrepp.

Extrem Formula 88
Sitter tyvärr inte på någon information men är också mycket nyfiken på den. Åker nu på mirus cor och kan tänka mig att denna är lika rolig

Extrem Formula 88
Jag pratade med Extrem om den på skidtestarhelgen, såg dem men fick inte tillfälle att klämma, känna på eller prova den.
Jag fick egenskaperna beskrivna för mig och just Minus Cor & ev. Line Blend var de paralleller jag drog. Breda och ganska mjuka i tip med vass skärningsradie kan nog vara kul som nisch-skida emellanåt, men kanske inte hela tiden.
Standard monteringspunkt har jag för mig skulle vara rekommenderad -6, men mycket beroende på hur glad man själv i att åka mittmonterat så kunde man gå åt det hållet.

Extrem Formula 88
Jag vet ingenting… 😁 Den är gul! Ok, 12 meters radie i 182 och kommer även i en 174 första vintern. Den är halvbred, ganska mjuk i ändarna, väldigt svängig och jäkligt kul. @swemartin gav en bra beskrivning i sin post.

Den kommer mest troligt finnas i testcentret vid VM6:an. Vi siktar på att släppa en mindre batch i slutet av januari i några få butiker och på webben.

Extrem Formula 88
Låter ju verkligen som ett försök i samma nisch som Mirus Cor.
Den stora frågan är varför denna nisch inte verkar ”ta fart” trots stor (?) efterfrågan. Kanske att de blir för begränsade avseende ”toppfart” och längre svängar? I vilket fall, ska bli kul att läsa om dem. Det behöver röras om i grytan.

Senast ändrad:
Extrem Formula 88
Låter ju verkligen som ett försök i samma nisch som Mirus Cor.
Den stora frågan är varför denna nisch inte verkar ”ta fart” trots stor (?) efterfrågan. Kanske att de blir för begränsade avseende ”toppfart” och längre svängar? I vilket fall, ska bli kul att läsa om dem. Det behöver röras om i grytan.
Det är ju en nischskida som du inte köper som enda skida så redan där begränsar du försäljningen rejält. Men om du har flera par skidor och vill ha ett par för rolig carving så finns det ju några olika alternativ numera. Det är en typ av skida som passar ganska bra i Skandinavien med relativt korta, flacka pister på många ställen, och som är lite mer allround än klassiska slalomcarvers.

Extrem Formula 88
Det är ju en nischskida som du inte köper som enda skida så redan där begränsar du försäljningen rejält. Men om du har flera par skidor och vill ha ett par för rolig carving så finns det ju några olika alternativ numera. Det är en typ av skida som passar ganska bra i Skandinavien med relativt korta, flacka pister på många ställen, och som är lite mer allround än klassiska slalomcarvers.
Den skall testas i Tänndalen i Februari är tanken. Frågan är mera om en gammal gubbes knä håller för den 🤣🤣

Extrem Formula 88
Helt klart udda och intressant design!

Bilagor

• Extrem-Formula-88_182-cm_24-25-kopiera-1024x163.jpg
    Extrem-Formula-88_182-cm_24-25-kopiera-1024x163.jpg
    30.6 KB · Besök: 342
Extrem Formula 88
Är det någon som vet något mer om skidan som Extrem planerar att släppa i januari? Det släpptes en kort teaser om den för tre veckor sedan och idag hade byns fotomagasin med den i en lista över skidor med g-krafter och beskriver den som "supercarver", "svängig allmountainskida" och "svinkul". Av bilderna att döma har tailen asymmetriskt sidoskärning. Jag gissar för att ge bättre kantgrepp.

Enligt säljaren i tänndalen va det endast en designgrej 😄

Extrem Formula 88
Hur tänker ni kring längd på den? Finns någon rekommendation? Ska man tänka att dom ska vara långa eller korta?
Kortsvängda skidor bör du generellt ha ganska korta. Det är svårt att hinna med att förflytta sin vikt utmed skidans längd när det svänger fort.

Jag kör oftast skidor runt 185cm, ge och ta några centimetrar åt båda håll. Skaffade härom året en liknande skida som denna (pappaskida för små berg, underhållande i låga hastigheter men kan ta en vända i skogen eller parken när tillfälle ges). Jag hade gärna tagit den i 169cm åkmässigt men det blev 176cm för att lugna ner den lite i landningar.

Extrem Formula 88
Testade 182:orna för några helger sedan i Åre är 182 lång. De var de ända som fanns tillgängliga, men personalen sa att de kortare modellerna mest var tänkta som dammodell. Säkert en fantastisk skida, men passade inte min åkning som är mer av storslalomkaraktär i pisten. Åker normalt med typ radie 19. Kändes som om skidan kastade runt mig ut ur svängarna okontrollerat. Säkert var bristande teknik en del i det, men kommer nog ha svårt att åka med så kort radie.

Extrem Formula 88
Enligt säljaren i tänndalen va det endast en designgrej 😄
Mest design om man ska vara ärlig. Det är ingen skillnad i radie mellan kanterna eftersom insvänget bak börjar på samma ställe på bägge sidorna och på hård snö märker du ingenting. I mjukare snö kan den sidan med insväng bak upplevas som att den släpper lite enklare och inte hugger fast, det är väl den enda skillnaden.

Extrem Formula 88
Hur tänker ni kring längd på den? Finns någon rekommendation? Ska man tänka att dom ska vara långa eller korta?
Den finns ju bara i två längder, 182 och 174, så man kan inte vara lite specifik som på skidor som finns i fler längder. Men säg att 182 funkar från 170-isch och uppåt, och 174 från 175 och neråt. Den är såpass mjuk att det handlar mer om vikt än om längd vilken längd du ska välja egentligen.

Extrem Formula 88
Testade 182:orna för några helger sedan i Åre är 182 lång. De var de ända som fanns tillgängliga, men personalen sa att de kortare modellerna mest var tänkta som dammodell. Säkert en fantastisk skida, men passade inte min åkning som är mer av storslalomkaraktär i pisten. Åker normalt med typ radie 19. Kändes som om skidan kastade runt mig ut ur svängarna okontrollerat. Säkert var bristande teknik en del i det, men kommer nog ha svårt att åka med så kort radie.
Precis som Mirus Cor och Line Blade är Formula en rolig bonusskida som du köper som komplement till ett eller några andra par. Det är verkligen inte en skida för alla så om du är van med mer traditionella pistskidor och gillar den känslan så kanske en skida som Formula inte är rätt för dig, och det är helt ok.

Extrem Formula 88
Den finns ju bara i två längder, 182 och 174, så man kan inte vara lite specifik som på skidor som finns i fler längder. Men säg att 182 funkar från 170-isch och uppåt, och 174 från 175 och neråt. Den är såpass mjuk att det handlar mer om vikt än om längd vilken längd du ska välja egentligen.
Ungefär vilka viktspann har ni haft i åtanke för kärnorna?

Extrem Formula 88
Precis som Mirus Cor och Line Blade är Formula en rolig bonusskida som du köper som komplement till ett eller några andra par. Det är verkligen inte en skida för alla så om du är van med mer traditionella pistskidor och gillar den känslan så kanske en skida som Formula inte är rätt för dig, och det är helt ok.

Att den har begränsningar "uppåt" är kanske tydligt men... Skulle den här typen av skida, kanske med viss modifiering, kunna fungera för att kunna utveckla en medelgod åkare med lägre fart/kraft/teknik än som "andra/tredjeskida" för den mer medvetne åkaren? Eller kräver den kanske en viss nivå av teknik?

Extrem Formula 88
Att den har begränsningar "uppåt" är kanske tydligt men... Skulle den här typen av skida, kanske med viss modifiering, kunna fungera för att kunna utveckla en medelgod åkare med lägre fart/kraft/teknik än som "andra/tredjeskida" för den mer medvetne åkaren? Eller kräver den kanske en viss nivå av teknik?
Jag tror Formula (och såklart även Mirus Cor) kan funka fint för att utveckla sin carving med. Den är ju lite bredare, mycket mjukare och lite mindre aggressiv än en traditionell slalomcarver och kräver mycket mindre insats och fart för att få in i skärande sväng.

Extrem Formula 88
Ungefär vilka viktspann har ni haft i åtanke för kärnorna?
Bra fråga... Tror du att vi tänker så jäkla mycket? :) Men bägge längderna har ett ganska stort spann av åkare som kan köra på dom tack vare det mjuka flexet. Men säg att 182:an kan funka från 70 kilo och uppåt och 174:an från 80 och neråt. Men allt beror på hur bra an är på att åka och hur mycket sväng man vill få ur skidan.

Extrem Formula 88
Jag tror Formula (och såklart även Mirus Cor) kan funka fint för att utveckla sin carving med. Den är ju lite bredare, mycket mjukare och lite mindre aggressiv än en traditionell slalomcarver och kräver mycket mindre insats och fart för att få in i skärande sväng.
Bra fråga... Tror du att vi tänker så jäkla mycket? :) Men bägge längderna har ett ganska stort spann av åkare som kan köra på dom tack vare det mjuka flexet. Men säg att 182:an kan funka från 70 kilo och uppåt och 174:an från 80 och neråt. Men allt beror på hur bra an är på att åka och hur mycket sväng man vill få ur skidan.
Är 182:an vettig som rolig och enda skida för medel - duktig 100kg åkare men med en sambo som åkt 1v i livet och gärna håller sig i blåa backar.

Eller bör jag fortsätta kolla på Project 83, Kendo och Enforcer som jag är nöjd med men som kanske blir lite tråkigare med tanten

Senast ändrad:
Extrem Formula 88
Precis som Mirus Cor och Line Blade är Formula en rolig bonusskida som du köper som komplement till ett eller några andra par.

Ja, det läser man i nästan alla recensioner av Mirus Cor. Men varför? Vad är det respektive skida gör sämre om man jämför med en typisk one ski quiver som t.ex. QST 92? Carvar verkar de i alla fall göra bättre.

Extrem Formula 88
Ja, det läser man i nästan alla recensioner av Mirus Cor. Men varför? Vad är det respektive skida gör sämre om man jämför med en typisk one ski quiver som t.ex. QST 92? Carvar verkar de i alla fall göra bättre.
Sämre och sämre är väl kanske lite fel ord. Men en radie på runt 12 meter och ett mjukt flex är inte ultimat för en äkta allroundskida för en bred målgrupp.

Extrem Formula 88
Är 182:an vettig som rolig och enda skida för medel - duktig 100kg åkare men med en sambo som åkt 1v i livet och gärna håller sig i blåa backar.

Eller bör jag fortsätta kolla på Project 83, Kendo och Enforcer som jag är nöjd med men som kanske blir lite tråkigare med tanten
Om jag ska vara helt ärlig så är Formula en skida som funkar bäst som ett komplement, som en bonusskida om du redan har en quiver som du är nöjd med. Om du bara ska ha en skida skulle jag hellre gå för en mer traditionell skida som Project 90, Enforcer, Kendo eller whatnot.

Extrem Formula 88
Sämre och sämre är väl kanske lite fel ord. Men en radie på runt 12 meter och ett mjukt flex är inte ultimat för en äkta allroundskida för en bred målgrupp.

Ändå intressant. Varför inte? Den kan ju inte vara både för snäll och för avancerad samtidigt. Kanske finns där en målgrupp ”i mitten”? Om vi börjar i den änden, vad är det som skiljer Formula och Mirus Cor från andra breda mjuka skidor med kort radie?

Extrem Formula 88
😁
Det vet jag ju att ni gör. Jag får ta och testa helt enkelt. 182 är väldigt långt med den korta radien för lilla mig, det blir så hetsigt. Men det hade nog funkat bättre viktmässigt

Extrem Formula 88
😁
Det vet jag ju att ni gör. Jag får ta och testa helt enkelt. 182 är väldigt långt med den korta radien för lilla mig, det blir så hetsigt. Men det hade nog funkat bättre viktmässigt
Nä… Fusion 95 med retrodesign, Opinion 108 Carbon, Gamla god Boomerangen och min GS. Sålde precis mina Race-SL.

Så…… Formulan har ju en plats i stallet.. (mmm bor jag i ett land utan backar?)

Carl rekommenderar den korta till mig. Men skall testa bägge är planen…

Extrem Formula 88
Nä… Fusion 95 med retrodesign, Opinion 108 Carbon, Gamla god Boomerangen och min GS. Sålde precis mina Race-SL.

Så…… Formulan har ju en plats i stallet.. (mmm bor jag i ett land utan backar?)

Carl rekommenderar den korta till mig. Men skall testa bägge är planen…
Later wom en klok samling skidor. Jag är mycket nöjd med mina blade for hang i barnbacken med ett par åk på egen hand har och där. Behövs inte så mycket innan det blir underhållande.

Alltid bra att testa men jag misstänker att den korta blir roligare :)

Tillbaka
Topp