Extremskidåkarna = rika?

hemlig

Medlem
Extremskidåkarna = rika?
Stämmer ekvationen ovan?

Hur pass rika är egentligen extremskidåkarna? Pratar vi rockstjärna nivå eller vanlig knegare? Är det stor skillnad om vi tex jämför Jon o Simon dumont? Eller Jon o windstedt?

Extremskidåkarna = rika?
Davidson sa:
theoJ sa:
Jon Olsson kör ju lambo och bor nere i Marocko väl? han måste ju ha lite cash-flow :P
Monaco är det väl endå ;)

beror väl på hur dom marknadsför sig själva.
asså bara för man bor i monaco betyder det inte att man är rik.
det är många människor som flyttar dit för att det inte är någon skatt där och att det är ett väldigt fint land.
dock är väl jon ganska rik eftersom han var en av dom första jibbstjärnorna på planeten osv..

men jag tror faktiskt att väldigt ducktiga extremskiåkare lever ett gott liv med hyfsat mycket pengar

Extremskidåkarna = rika?
om du tänker att vissa tävlingar kan ha prispotter på uppåt 100 000 dollar, vilket motsvarar ca 800 000 svenska kronor, och om man då vinner ca 4 tävlingar per säsong säger vi, så har man ändå kammat in ca 3,2 miljoner på en säsong, inte så illa, delat på ett år blir det mer än 260 000 kronor i månaden, eller om man så vill ca 61 500 i veckan, eller vi kan till och med säga mer än 8700 om dagen, och det kan man leva rätt bra på, så ja, man kan nog kalla många av dom för rika...

visserligen blir det ju i snitt men ni får poängen iaf, vissa månader kanske man inte vinner :)

Senast ändrad:
Extremskidåkarna = rika?
Jon och alla pros tjänar ju sjukt mycket via sina sponsorer. Vill inte veta hur mycke Jon får av Red Bull i månaden :D
Alla tävlingar är ju bara litet ett plus på deras lön : )

Senast ändrad:
Extremskidåkarna = rika?
man får ju gratis kläder osv också. Dom lever ju på en lätt budget, dom behöver inte så mycket pengar. Om man filmar med msp så bjuder dom väl på hotell o jag inte har fel. Sponsorer ger dig pengar om man vinner tävlinger med. Jon har ju en v-blog med över 1000 tittare. Så där får han av redbull,poc osv..

Extremskidåkarna = rika?
mistersedin sa:
man får ju gratis kläder osv också. Dom lever ju på en lätt budget, dom behöver inte så mycket pengar. Om man filmar med msp så bjuder dom väl på hotell o jag inte har fel. Sponsorer ger dig pengar om man vinner tävlinger med. Jon har ju en v-blog med över 1000 tittare. Så där får han av redbull,poc osv..
bara för att dom får kläder av sponsorerna så betyder det inte att alla sponsorer gör kläder så alla atleter får gratis kläder. sen måste ju alla åkare leva när dom är utomlands så t.ex dom måste köpa mat osv.. så dom lever nog inte på en så billig budget, men det klart dom har vissa fördelar men många nackdelar som vanligt folk har.
jon får nog inte pengar för att gör en v-blogg utan tvärtemot, han får betala för att få ha den men däremot så får han säkert pengar av sina sponsorer när han visar upp märkerna i v-bloggen.

Extremskidåkarna = rika?
Senn beror det på hur duktig man är eller hur bra man marknadsför märkena. Vissa sponsrade får tex bara gratis prylar, men heter man typ Tanner hall elr Simon Dumont osv så får man dessutom sjukt mycket pengar av märkena..

Extremskidåkarna = rika?
tjäna mycket pengar eller inte, jag tror dom är rätt så st0kade över sitt liv vilket fall som hellst

Extremskidåkarna = rika?
Den största inkomsten är nog absolut från sponsorer och inte från tävlingsvinster, så är fallet i princip alla sporter idag.
Några exempel på detta är tennisen, golfen & fotbollen, storstjärnor som kaká, Zlatan, Federer och Woods drar in minst lika mycket pengar från sponsorer som de gör från tävlingsvinster eller lön från klubblag. Speciellt då gällande singelsporterna där det inte finns någon klubb som betalar dig lön.

Jon har ju gjort sig själv och sitt namn till en enorm reklampelare genom tävlingsvinster och hans enorma engagemang för sportens utveckling så han är nog absolut en av dem som drar in mest.
För övrigt tror jag att jibbers ligger högre i löneligan än friåkarna.

Senast ändrad:
Extremskidåkarna = rika?
Jag skulle kunna tänka mig att sporter som involverar x-games har en väldigt hög omsätning av pengar vilket ofta medför höga löner i sponsorer och vinster. Därför borde, rätta mig om jag har fel men jibbåkarna ha mer i lön eftersom det finns med i x-games om man jämför med storbergsåkarna.

Extremskidåkarna = rika?
Aspebo sa:
om du tänker att vissa tävlingar kan ha prispotter på uppåt 100 000 dollar, vilket motsvarar ca 800 000 svenska kronor, och om man då vinner ca 4 tävlingar per säsong säger vi, så har man ändå kammat in ca 3,2 miljoner på en säsong, inte så illa, delat på ett år blir det mer än 260 000 kronor i månaden, eller om man så vill ca 61 500 i veckan, eller vi kan till och med säga mer än 8700 om dagen, och det kan man leva rätt bra på, så ja, man kan nog kalla många av dom för rika...

visserligen blir det ju i snitt men ni får poängen iaf, vissa månader kanske man inte vinner :)
Fast då får man ha i åtanke att de pengarna även ska skattas för, vilket i herr Olssons fall inte är ett problem. Men om man tittar på de flesta andra, Wester, Windstedt osv som bor kvar i Sverige kan du dra av 50% av det direkt.

Sen är det även en del åkare som har Pro-models, t.ex Windstedt och då kan man räkna med att de får %-andel på det som säljs.

Extremskidåkarna = rika?
Ni har ingen aning och många av er är ute och cyklar rejält.
Men de tjänar oerhört olika beroende på disciplin och sponsorvärde. Tävlingsinkomster är en mycket liten del av inkomsten och mycket när det gäller filmning bekostas av atleten själv, som i förlängningen innebär att sponsorerna betalar.

Ang Monaco så måste man ha minst 100 000 Euro i likvida medel på ett bankkonto för att överhuvudtaget skaffa sig en lght och skriva sig där.

Extremskidåkarna = rika?
4front sa:
mistersedin sa:
bara för att dom får kläder av sponsorerna så betyder det inte att alla sponsorer gör kläder så alla atleter får gratis kläder. sen måste ju alla åkare leva när dom är utomlands så t.ex dom måste köpa mat osv.. så dom lever nog inte på en så billig budget, men det klart dom har vissa fördelar men många nackdelar som vanligt folk har.
jon får nog inte pengar för att gör en v-blogg utan tvärtemot, han får betala för att få ha den men däremot så får han säkert pengar av sina sponsorer när han visar upp märkerna i v-bloggen.
han går juh fan inte back iaf! han betalar vär vad det kostar att ha en hemsida men hur mycket är det? inte alls mycket...

Extremskidåkarna = rika?
Utter sa:
Men de tjänar oerhört olika beroende på disciplin och sponsorvärde. Tävlingsinkomster är en mycket liten del av inkomsten och mycket när det gäller filmning bekostas av atleten själv, som i förlängningen innebär att sponsorerna betalar.

Ang Monaco så måste man ha minst 100 000 Euro i likvida medel på ett bankkonto för att överhuvudtaget skaffa sig en lght och skriva sig där.
"Många ute och cycklar"?
Känns som om dom flesta innan dig kom fram till exakt samma sak.

Extremskidåkarna = rika?
Dom tjänar inte mer än Tiger woods iaf :p han är världens rikaste idrotts man.

2008 spelade han in 38,5 miljoner kr, sen har han ju alla sponsor pengar också. Så det där är hans bonus

Senast ändrad:
Extremskidåkarna = rika?
makafone sa:
Utter sa:

"Många ute och cycklar"?
"Du behöver inte vara rik för att bo i Monaco"
"jon får nog inte pengar för att gör en v-blogg utan tvärtemot"

Med fler. Det jag menade var att det bara är rena gissningar från de flesta och att de riktiga siffrorna mycket sällan kommer ut även till de insatta.

Extremskidåkarna = rika?
100 000 euro i likvida medel för att skriva sig i monaco,
gud vilket skämt av dem :p

kan man finansiera detta med lån, Utter?
det låter ju helsjukt.

Extremskidåkarna = rika?
Papaya sa:
Dom tjänar inte mer än Tiger woods iaf :p han är världens rikaste idrotts man.

2008 spelade han in 38,5 miljoner kr, sen har han ju alla sponsor pengar också. Så det där är hans bonus
tror han tjänade in lite mer än 38,5 miljoner kronor...han tjänade däremot in 117 miljoner dollar 2008

Extremskidåkarna = rika?
Tror väl säkert att många om stjärnorna har så dom klarar sig.
Jag tror inte de har så mycket utgifter, får nog det mesta i klädväg, och boende gratis vid filmningar. Detta är dock bara en gissning.

Extremskidåkarna = rika?
4front sa:
Davidson sa:
theoJ sa:
Jon Olsson kör ju lambo och bor nere i Marocko väl? han måste ju ha lite cash-flow :P
Monaco är det väl endå ;)

beror väl på hur dom marknadsför sig själva.
asså bara för man bor i monaco betyder det inte att man är rik.
det är många människor som flyttar dit för att det inte är någon skatt där och att det är ett väldigt fint land.
dock är väl jon ganska rik eftersom han var en av dom första jibbstjärnorna på planeten osv..

men jag tror faktiskt att väldigt ducktiga extremskiåkare lever ett gott liv med hyfsat mycket pengar
måste man inte ha ett visst antal miljoner osv för att få flytta till Monaco har jag hört?

Extremskidåkarna = rika?
assr sa:
100 000 euro i likvida medel för att skriva sig i monaco,
gud vilket skämt av dem :p

kan man finansiera detta med lån, Utter?
det låter ju helsjukt.
Ingen aning om du kan ta ett lån till detta, men jag antar det. Du behöver iaf ha 100,000 euro på ett monegaskiskt bankkonto och spendera minst 180 dagar om året där (hur detta sköts vet jag ej).

Extremskidåkarna = rika?
Vad är en extremskidåkare då? I mina ögon är det en skidåkare som kör extrema linjer, efter regeln, "if you fall, you die." Simple as that.
Och för dessa herrar är det knappast lambo och Monaco som gäller....
Se mer på: http://www.yadugaz.com/

Senast ändrad:
Extremskidåkarna = rika?
makafone sa:
Utter sa:

"Många ute och cycklar"?
Exakt, det är ju precis vad folk innan har skrivit..

Extremskidåkarna = rika?
theoJ sa:
STORPOTATEN sa:
Vad är en extremskidåkare då? I mina ögon är det en skidåkare som kör extrema linjer, efter regeln, "if you fall, you die." Simple as that.
Och för dessa herrar är det knappast lambo och Monaco som gäller....
Se mer på: http://www.yadugaz.com/
jag tror du vet vilka han syftar på...
"Är det stor skillnad om vi tex jämför Jon o Simon dumont? Eller Jon o windstedt?"
Framgår ganska tydligt vilka jag syftar på..

Extremskidåkarna = rika?
Som TWall sa i en intervju; Dom tjänar bra men inte JÄTTEbra.
Han säger även att i början när dom var yngre åkte dom bara för att dom tyckte att det var kul men nu på senare år för att dom också behöver pengar, det är ju deras jobb!

Extremskidåkarna = rika?
Hur mycket tjänar en extremåkare / new school åkare?
Det finns en bra artkel om detta, tror det var i tidiningen Powder.
Ska man sammanfatta artikeln så var det att det är ytterst få i världen som helt och hållet kan livnära sig på skidåkning året runt.
( OBS! Här räknas inte de vanliga alpina grenarna med. Endast extrem/new school åkare.)
En av dem som verkligen kan leva på inkomst som endast är skidåkningsbaserad är Jon Olsson. Kan ju bero på att han är en av världens bästa skidåkare OCH att han har ett bra affärssinne och duktiga medarbetare.
Av artikeln framkom också att det inte behöver vara så att bara för at man är en av dem bästa, att det per automatik innebär att man kan leva på skidåkninge som enda inkomst.
Det gäller att kunna förhandla sig till bra avtal.

Ang. skidfilmer och betalning för hotel mm, så är det ju så att det är sponsorerna som betalar för resor, hotell mm för sin teamåkare. Och här kan det ju bli ett moment 22: Åkare får inte tillräckligt med budget för att resa och filma=inte lika mycket publicitet="Hmm, du har inte synts så mycket i media, vet inte om det är lönt att ha kvar dig som teamåkare."
Här verkar ju guldläget vara att skidåkaren har en sponsor som samarbetar med en av de stora skidfilmsbolagen, och på så sätt kan sätta press på att just "deras" teamåkare måste vara med i filmen, annars inga pengar till skidfilmsbolaget. Och får man vara med i en storfilm, ja då blir det mycket publicitet och det leder till en bra förhandlingssits med andra potentiella sponsorer.

Så, sammanfattningsvis så är det väl, tyvärr, som det kan vara i vanliga livet:
Bara för att en person tillhör eliten inom sitt område, behöver det inte betyda att man får 100% betalt. Affärssinne, kunskap att sälja in en produkt (skidåkaren) och lite tur spelar minst lika stor roll som talangen.

Extremskidåkarna = rika?
madskii sa:
Hur mycket tjänar en extremåkare / new school åkare?
Det finns en bra artkel om detta, tror det var i tidiningen Powder.
Ska man sammanfatta artikeln så var det att det är ytterst få i världen som helt och hållet kan livnära sig på skidåkning året runt.
( OBS! Här räknas inte de vanliga alpina grenarna med. Endast extrem/new school åkare.)
En av dem som verkligen kan leva på inkomst som endast är skidåkningsbaserad är Jon Olsson. Kan ju bero på att han är en av världens bästa skidåkare OCH att han har ett bra affärssinne och duktiga medarbetare.
Av artikeln framkom också att det inte behöver vara så att bara för at man är en av dem bästa, att det per automatik innebär att man kan leva på skidåkninge som enda inkomst.
Det gäller att kunna förhandla sig till bra avtal.

Ang. skidfilmer och betalning för hotel mm, så är det ju så att det är sponsorerna som betalar för resor, hotell mm för sin teamåkare. Och här kan det ju bli ett moment 22: Åkare får inte tillräckligt med budget för att resa och filma=inte lika mycket publicitet="Hmm, du har inte synts så mycket i media, vet inte om det är lönt att ha kvar dig som teamåkare."
Här verkar ju guldläget vara att skidåkaren har en sponsor som samarbetar med en av de stora skidfilmsbolagen, och på så sätt kan sätta press på att just "deras" teamåkare måste vara med i filmen, annars inga pengar till skidfilmsbolaget. Och får man vara med i en storfilm, ja då blir det mycket publicitet och det leder till en bra förhandlingssits med andra potentiella sponsorer.

Så, sammanfattningsvis så är det väl, tyvärr, som det kan vara i vanliga livet:
Bara för att en person tillhör eliten inom sitt område, behöver det inte betyda att man får 100% betalt. Affärssinne, kunskap att sälja in en produkt (skidåkaren) och lite tur spelar minst lika stor roll som talangen.
Äntligen någon med ett vettigt svar!

Tillbaka
Topp