få saker kan förstöra dagen så mycket som

en flock med danskar som inte fattar eller lyssnar på dig som säljare,
allt stramer, men de ska ha det hårdaste som finns i pjäx väg för något jävla jon till skadeglad säljare har sagt det till någon dansk för 100 år sedan, så nu tror ju alla (nästan) att de ska ha 130-140 i flex trotts att de ej kan åka skidor eller vill ha rätt storlek, mins två-tre storlekar för stort annars kan det kvitta för det "stramer"
har även haft norbaggar med samma åsikt, men det är en annan historia jag gladerligen delar med er i ett annat inlägg, för den historian är i min värd nummer 1, å jag har jobbat med skidor i 16 år,,

tack för ordet och ursäkta alla felstavningar.

staffanottosson sa:
en flock med danskar som inte fattar eller lyssnar på dig som säljare,
allt stramer, men de ska ha det hårdaste som finns i pjäx väg för något jävla jon till skadeglad säljare har sagt det till någon dansk för 100 år sedan, så nu tror ju alla (nästan) att de ska ha 130-140 i flex trotts att de ej kan åka skidor eller vill ha rätt storlek, mins två-tre storlekar för stort annars kan det kvitta för det "stramer"
har även haft norbaggar med samma åsikt, men det är en annan historia jag gladerligen delar med er i ett annat inlägg, för den historian är i min värd nummer 1, å jag har jobbat med skidor i 16 år,,

tack för ordet och ursäkta alla felstavningar.
+1

Och i liftkön...

En av de bättre danskhistorierna som lär vara helt sann ...

En gång för länge sedan var det en dansk som skulle hyra pjäxor och skidor i Hundfjället. Personalen frågade efter skostorlek och lämnade över ett par att prova. Dansken provar men får inte i fötterna och säger att han vill ha större. Får större pjäxor, men vill fortfarande ha större. Upprepas igen och när skostorleken börjar närma sig 45 inser personalen att någpot är fel och går ut för att hälpa till. Då visar det sig att Dansken provar pjäxorna med gympaskor på ... ;-)

/MM

Mountain_Man sa:

En gång för länge sedan var det en dansk som skulle hyra pjäxor och skidor i Hundfjället. Personalen frågade efter skostorlek och lämnade över ett par att prova. Dansken provar men får inte i fötterna och säger att han vill ha större. Får större pjäxor, men vill fortfarande ha större. Upprepas igen och när skostorleken börjar närma sig 45 inser personalen att någpot är fel och går ut för att hälpa till. Då visar det sig att Dansken provar pjäxorna med gympaskor på ... ;-)

/MM
Det gjorde min dag, fy fan vad jag skrattar! :D

är det här vi ska samla alla fina danskhistorier? jag och en kompis stog iallafall i liftkön till stora sittliften i hundfjället när en pappa som ska kliva på ramlar precis när liften kommer. Liften stannar och pappan börjar svära vilt på danska och folket i kön suckar. När han väl står upp så säger hans son: Men pappa? du är ju inte dansk? hela kön hörde och skrattade. Pappan skämdes nu brutalt... ;)

Finns många historier. Men inte att förglömma är danskarna betydligt mer köpstarkt folk, har fler "skidbutiker" i icke bergsmiljö, har faktiskt relativt hög nivå på åkarna (då räknas inte de i Sälen, Hestra, Vallåsen)

Har jobbat i Danmarks största skidbutikskedja.

Hasse_Lindborg sa:
Finns många historier. Men inte att förglömma är danskarna betydligt mer köpstarkt folk, har fler "skidbutiker" i icke bergsmiljö, har faktiskt relativt hög nivå på åkarna (då räknas inte de i Sälen, Hestra, Vallåsen)

Kan bara hâlla med Hasse_Lindborg, dags o tänka om lite,, det finns danskar och engelsmen som är helt grymma skidakare, aker regelbundet med nagra i Chamonix,,

Jepp, de två som jag åker helst och mest med är faktiskt en engelsman och en dansk. Man bör vara försiktig med att tillskriva människor specifika egenskaper, eller brister på sådana, enbart för att de har samma geografiska bakgrund.

Är inte det här lite som när Smhi säger att det är cirka 95-99 % chans för en vit jul i Åre.
Visst det finns duktiga danskar, men nog kan de flesta hålla med om att det kanske inte
procentuellt är lika många som Norrmän och svenskar?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Mountain_Man sa:

/MM
Hehe, riktigt kul! :lol:
Har personligen varit med ett snarlikt scenario - fast personen hade tredubbla raggsockar på sig...
Även varit med om danskar som går med skidorna över asfalt, knixar sig in i butiken, drar skidorna över det grusiga stengolvet och frågar "hur får man av dem här?". Eller folk som inte har takbox och sticker skidorna genom solluckan, folk som hävdar att det är fel på bindningen och jag har svarat att det beror på att de tar på sig skidorna bak-och-fram... listan är oändlig.

(Ska tilläggas att det finns en hel del duktiga danska åkare också, och att även svenskar kan vara riktiga nötter.)

Skidorna genom solluckan, vad är det för materiallirare? Roligaste säsongsbilen jag har haft var en Golf. En Golf Cabriolet :cool:
Toppen nere och skidorna stod i baksätet hela vintern oavsett väder, bilen levde faktiskt över sommaren med men sen fick den bli skrot.

havreboll sa:
Är inte det här lite som när Smhi säger att det är cirka 95-99 % chans för en vit jul i Åre.
Visst det finns duktiga danskar, men nog kan de flesta hålla med om att det kanske inte
procentuellt är lika många som Norrmän och svenskar?

Eller är jag helt ute och cyklar?
Vänta tills jag är ledig i veckan skall ja ta och filma en vanlig dag i backen så får du se svenskar i ett nötskal....
Norrmän ligger högre % högre än svenskar förmodligen men svenskarna ligger inte högt om du jämför medelsvensson med resten av Europa...

Hasse_Lindborg, De flesta personer på jordens yta är sjukt dåliga på att åka skidor. skillnaden är marginell oavsett var du åker. Dock kan jag säga att procentuellt är Danskarna sämre än svenskarna som samtidigt är ungefär lika dåliga som resten av europa som i sin tur är lika dåliga som stora delar av Nordamerika.

Konklusion.
Hade människan varit gjord för att åka skidor hade vi hade stålkanter på fötterna.

rocknerPR sa:
Mountain_Man sa:

/MM
har gjort 14 vintrar i sälen å kan säga att det finns några fina dansk historier, som en familj som körde kalvenrunt på alpin utrustning, för dom som ej vet så är kalven runt ett längd spår på flera mil :)
de tyckte det gled lite dåligt :)

Onlytelemark sa:
Hasse_Lindborg sa:

Kan bara hâlla med Hasse_Lindborg, dags o tänka om lite,, det finns danskar och engelsmen som är helt grymma skidakare, aker regelbundet med nagra i Chamonix,,
jo absolut finns det god skidkunskap i danmark, men efter en rad med frågor så var ej mina kunder de bästa skidåkarna, där historian börja med detta inlägg som nu kommit på av vägar lite.

staffanottosson sa:
rocknerPR sa:
Mountain_Man sa:

/MM
har gjort 14 vintrar i sälen å kan säga att det finns några fina dansk historier, som en familj som körde kalvenrunt på alpin utrustning, för dom som ej vet så är kalven runt ett längd spår på flera mil :)
Om vi nu ska skilja pa myter och verkliga historier, jag hörde historien om den danska familjen i längdsparet första gangen för snart 40 ar sedan, sedan har den dykt upp igen med jämna mellanrum pa olika orter, det finns en liknande historia fran Spanien om en familj fran Portugal,,,

Onlytelemark sa:
staffanottosson sa:
rocknerPR sa:
Om vi nu ska skilja pa myter och verkliga historier, jag hörde historien om den danska familjen i längdsparet första gangen för snart 40 ar sedan, sedan har den dykt upp igen med jämna mellanrum pa olika orter, det finns en liknande historia fran Spanien om en familj fran Portugal,,,
Kanske en liten bait...
Men du tror inte detta händer alltså? För vi hade samma i hestra. Även det med skor i pjäxor har hänt. Snowboardboots till skidor och tvärtom. Personer på snowblades går rakt in i uthyrningen. Längdskior i backarna. Jeans innanför pjäxor, utan termobyxor. Ankarliften använd som en knapplift.
Men det kanske blir myter efter att man sett det och det har berättas tillräckligt många gånger? Det är ju trots allt rätt udda saker man kan se

Jag har även sett svenskar med telemarksutrustning åkt i nordic Ski spåren.. Och samma folk kommit in och klagat på dåligt fäste så...

Mountain_Man sa:

/MM
exakt samma sak har hänt under de tre åren jag har jobbat på skiduthyrningen i Isaberg, Hestra..sånt man får räkna med när över 70% av besökarna är danskar. Men den bästa storyn har jag inte bevittnat själv, utan fått höra av en äldre kollega som var med om det någon gång under början/mitten av 00-talet. Det kom in en dansk dam modell större, som ville hyra pjäxor. Hon sitter och provar varenda pjäxmodell som finns i shoppen, allting stramar över vaden. ingenting fungerar, flertalet av modellerna är inte ens i närheten att kunna knäppas...Efter många om och men kommer min kollega på att vi faktiskt har ett gäng gamla bakstegspjäxor undangömda för de dagarna när allt är slut, och kilar och hämtar ett par..inte ens dessa går att knäppa. Det hela slutar med att man får tejpa fast bakstegspjäxan runt vaden på henne med silvertejp...Hon ska visst ha varit överlycklig att tillslut få pröva på att stå på ski!

En stollift i Sälen, 4 danskar ska kliva av högst upp, dom ser skylten "fäll upp bygeln", ni vet. Dom försöker, alla 4, försöker och tar i och FÖRSÖKER men bygeln går ju för f-n inte upp! PANIK! Liftkillen, vaken som alltid(?!) stannar behändigt liften och ber danskarna att ta fötterna från fotstödet...

Ace DG
Eh, gift med en danska f ö...

jag köpte nya skidglasögon idag för 1400 kr, eftersom jag ville ha så bra optik som möjligt.
gissa vad jag såg när jag kom hem?
det hade blivit en stor repa över linsen. >_<
paketet hade knycklat till sig och skavt mot linsen när ja la ner paketet i väskan

det är ju nästan så att man börjar gråta...

Senast ändrad:
Hahahahahaha ja danskens DE STRAMER kan va så drygt och så kan dom inte räkna heller.
Men köpa kan dom

oskarkarlsson sa:
Mountain_Man sa:

/MM
exakt samma sak har hänt under de tre åren jag har jobbat på skiduthyrningen i Isaberg, Hestra..sånt man får räkna med när över 70% av besökarna är danskar. Men den bästa storyn har jag inte bevittnat själv, utan fått höra av en äldre kollega som var med om det någon gång under början/mitten av 00-talet. Det kom in en dansk dam modell större, som ville hyra pjäxor. Hon sitter och provar varenda pjäxmodell som finns i shoppen, allting stramar över vaden. ingenting fungerar, flertalet av modellerna är inte ens i närheten att kunna knäppas...Efter många om och men kommer min kollega på att vi faktiskt har ett gäng gamla bakstegspjäxor undangömda för de dagarna när allt är slut, och kilar och hämtar ett par..inte ens dessa går att knäppa. Det hela slutar med att man får tejpa fast bakstegspjäxan runt vaden på henne med silvertejp...Hon ska visst ha varit överlycklig att tillslut få pröva på att stå på ski!
Fast det där Oscar va inte så länge sedan, för jag va med när det va just så. Däremot kan det hänt en gång tidigare såklart. Hon va, precis som du skriver, fantastiskt glad över att kunna åka. Och det va tejp som räddade dagen. Hon va inte så gigantisk som man kan tänka sig, men vader stora som...
Det kan ha varit den säsongen du va borta?

staffanottosson sa:
Onlytelemark sa:
Hasse_Lindborg sa:

jo absolut finns det god skidkunskap i danmark, men efter en rad med frågor så var ej mina kunder de bästa skidåkarna, där historian börja med detta inlägg som nu kommit på av vägar lite.
Om du arbetat 16 år med skidor (som du skrev i originalinlägget) bör du vara minst 35 men när man läser vad du skriver känns du inte ens som 15. Du är uppenbart mindre läs- och skrivkunnig (är du analfabet?) än en genomsnittlig dansk är skidkunnig. Och du, det är viktigare att kunna läsa än att kunna åka skidor så, jag är ledsen att skriva det, men du hamnar under snittdansken på statusstegen. Frågan är om du ens är skidkunnig?

@la_grave
Joru, det vet ju alla att det finns ett direkt samband mellan förmågan och uttrycka sig i text och trycket i kantisättningen. Precis lika uppenbart som sambandet mellan atletisk förmåga och musikalisk talang. Uhuu ....

;-) / MM

Mountain_Man sa:
@la_grave
Joru, det vet ju alla att det finns ett direkt samband mellan förmågan och uttrycka sig i text och trycket i kantisättningen. Precis lika uppenbart som sambandet mellan atletisk förmåga och musikalisk talang. Uhuu ....

;-) / MM
Finns det ett sådant samband? Intressant, det var mer än jag visste. Då var det alltså helt rätt tänkt av mig att gå en kvällskurs på Berghs och läsa Proust ehuru det alltså förbättrat min skidåkning.

la_grave sa:
Finns det ett sådant samband? Intressant, det var mer än jag visste. Då var det alltså helt rätt tänkt av mig att gå en kvällskurs på Berghs och läsa Proust ehuru det alltså förbättrat min skidåkning.
För att förbättra din åkning ytterligare rekommenderar jag att du vidare tar en Bachelor på dito, efter det är du förmodligen redo för skidskolan "Level 2" i Sälen!

Senast ändrad:
Jobbar i en skiduthyrning i sälen nu och har gjort ett par vintersäsonger.
Det absolut konstigaste var när några danskar lämnade tillbaks en Nitro bräda som belaget hade smält på.
Frågade vad de hade gjort, de hade tydligen ställt den på elementet under natten för att den skulle vara torr på morgonen när de skulle åka bil till backen.
Bräda var det bara att kasta och de tyckte att vi hade dåliga brädor som inte pallade lite värme.....

Klotarn sa:
Jobbar i en skiduthyrning i sälen nu och har gjort ett par vintersäsonger.
Det absolut konstigaste var när några danskar lämnade tillbaks en Nitro bräda som belaget hade smält på.
Frågade vad de hade gjort, de hade tydligen ställt den på elementet under natten för att den skulle vara torr på morgonen när de skulle åka bil till backen.
Bräda var det bara att kasta och de tyckte att vi hade dåliga brädor som inte pallade lite värme.....
haha, ibland får man svar på vilka som drar ner på IQ-medelvärdet i världen...

Tillbaka
Topp