Fallhöjd Ramundberget, 250m eller 300m?

Det märkliga är ju att när det gäller angiven fallhöjd så är avvikelsen alltid åt samma håll (dvs för hög..). Uppenbarligen gör orterna detta fullt medvetet. Märkligt att de ägnar sig åt sådant om det är helt ointressant.
Nu snackar jag om öl? Att en 5.0 inte alltid är 5.0…

Jag skriver fortfarande bara att jag inte tror någon här inne märker om det är 250 eller 300 fhm när man väl är där och åker. Om det är rätt eller fel av skidorterna att säga annat har jag aldrig uttalat mig om vad jag vet.. Däremot har jag sagt att det denna flera saker som man säger en sak och så är resultat en annan. Så som ölen du hänvisade till. Den är inte alltid 5.0 utan den kan avvika som sagt enligt svenska bryggare.

Däremot så kan ju alla som tycker det är fel bara skriva till Ramundberget och påtala detta. Jag bryr mig inte om dessa påståenden då jag vet vad jag får när jag är där och har aldrig brytt mig om fallhöjden.

Det märkliga är ju att när det gäller angiven fallhöjd så är avvikelsen alltid åt samma håll (dvs för hög..). Uppenbarligen gör orterna detta fullt medvetet. Märkligt att de ägnar sig åt sådant om det är helt ointressant.
Nja, inte Jäckvik (som tidigare uppgav att deras släplift, fö. landets längsta, endast gick 310 fhm mot kartans ca 370fhm)
De är roliga däruppe ;)

Nu snackar jag om öl? Att en 5.0 inte alltid är 5.0…

Sorry, jag trodde åtminstone att du själv tyckte att din liknelse var relevant.

Jag bryr mig inte om dessa påståenden då jag vet vad jag får när jag är där och har aldrig brytt mig om fallhöjden.

Jaha och nu har du skrivit 13 inlägg i denna tråd vars ämne du inte bryr dig om.

Finns ingen anledning att upplysa skidorterna att de överdrivit fallhöjden, det vet de förstås redan. Och eftersom Ivo och andra påpekar det här på FR så är vi nu fler som vet om det.

Och därför skall du bara skriva ett mail till de 😀
För att inte väcka känslor för ett berg eller företag? Jag tycker att det är ok att diskutera om marknadsföringens dos and don'ts. Man behöver inte fastna just det materiella i fråga för det är fast tills man bygger om, att bara skriva på något annat sätt gör inte informationen om det fasta materialet rätt.

Viktigt att detta blir 100 % korrekt!

Med ynka 250 hm hamnar R i samma genre som menlösa Sälen (finns det ens en skidbacke där, jag har bara sett vasaloppsstarten o den är ju platt!)

Då kanske några köpstarka täbybaserade familjer missar möjligheterna norrut o vi slipper trängas med dessa i jämtland o härjedalen! :)

Viktigt att detta blir 100 % korrekt!

Med ynka 250 hm hamnar R i samma genre som menlösa Sälen (finns det ens en skidbacke där, jag har bara sett vasaloppsstarten o den är ju platt!)

Då kanske några köpstarka täbybaserade familjer missar möjligheterna norrut o vi slipper trängas med dessa i jämtland o härjedalen! :)
Kom oxå ihåg att Sälen inte är ett fjäll. :)

Sälen ÄR tyvärr ett fjäll få det inte är trädgränsen utan skogsgränsen som definierar. Förstår inte vad det har med fallhöjdsmeter att göra. Det står alla fritt att döpa sin anläggning till vad de vill, så länge man håller sig inom lagens ramar. Och namn på berg är det knappast ett företag som bestämmer. Fallhöjdsmeter däremot kan man ju inte hitta på lite som man vill, lika lite som man kan döpa om berg efter egen vilja.

Är det lika ok att skarva med mängden liftar? Tydligt definierat vad som är en lift. Konstigt om man skulle komma till en anläggning som hävdar 2 liftar och så finns det bara en. Eller att man skarvar och skriver två stolsliftar så är den ena ett ankare (att luta sig är inte samma som att sitta lik lite som 250 är samma som 300).

Ni som försvarar att de anger fel, vad är erat argument? Att ni inte bryr er är snarare ett argument för att hålla er borta från tråden.

Man får väl hålla sakerna isär.
Det ena är om det är ok att fuska med fhm: Tror alla är rätt överens om att det inte är det? I Ramis exempel är det sjukt konstigt att ange 700- 1000m, när det är mycket tydligt att ingen lift når 1000 m...
Det andra är om fhm är viktigt: Det är nog lite personligt. Själv tycker jag inte att man ska stirra sig blind på fakta och siffror, kvalitén på åket är nog viktigare. Och et finns även en gräns där fler fhm inte ger mer nytta. Men det kan finnas andra åsikter....

Absolut inte. Då har du inte läst mina inlägg uppenbart.
Jag grundar min åsikt på dina inlägg i denna tråd.
Så både du och företaget bakom Ramundberget skriver annat än ni menar eller är sant?
Eller hur ska jag tolka dina inlägg då?

Ramundbergets information tolkar jag som att 250m är 300m enligt deras måttband och enligt andras måttband 250m är just 250m oavsett snön eller ölen.

Nu var det jag som skrev om Isaberg och Bjurs. Lade även till en 😉 och en 😁 för att visa att jag inte var helt allvarlig med mitt inlägg.

Men att kalla Isaberg för ett smålandsfjäll är väl ändå ett faktafel? Lika fel som att Sälen är ett fjäll. Här är jag seriös.
Isaberg är ett - just det , berg. Sälenfjällen är fjäll, dock med nöd och näppe. Snabb slagning på definition: "Fjäll är berg eller mer flacka landskap, vars högsta punkt når över skogsgränsen".

Isaberg är ett - just det , berg. Sälenfjällen är fjäll, dock med nöd och näppe. Snabb slagning på definition: "Fjäll är berg eller mer flacka landskap, vars högsta punkt når över skogsgränsen".
Fast jag var lite snabb ser jag. Sälenfjällen verkar gå samma öde till mötes som Pluto - indragen status ;)

Jag grundar min åsikt på dina inlägg i denna tråd.
Så både du och företaget bakom Ramundberget skriver annat än ni menar eller är sant?
Eller hur ska jag tolka dina inlägg då?

Ramundbergets information tolkar jag som att 250m är 300m enligt deras måttband och enligt andras måttband 250m är just 250m oavsett snön eller ölen.
Det jag säger att jag inte är ute efter FHM utan efter bästa åkningen. Om den är 1000 fhm eller 200 spelar ingen roll och det har jag poängterat flera gånger nu här men uppenbarligen missar du att läsa detta. 🤷🏼‍♂️

Det jag säger att jag inte är ute efter FHM utan efter bästa åkningen. Om den är 1000 fhm eller 200 spelar ingen roll och det har jag poängterat flera gånger nu här men uppenbarligen missar du att läsa detta. 🤷🏼‍♂️
OK, helt ok att fuska med marknadsföringen då. För att dra liknelsen med öl så spelar det då ingen roll om den är svagare än vad som anges på etiketten - efter 10 stycken är du lika full ändå...

OK, helt ok att fuska med marknadsföringen då. För att dra liknelsen med öl så spelar det då ingen roll om den är svagare än vad som anges på etiketten - efter 10 stycken är du lika full ändå...
Nä men han säger väl inte att det är ok att fuska, utan bara att han inte bryr sig om fhm?
Jag vet inte varför Hasse håller på så länge och inte nöjer sig med att ha sagt det, men man kan ändå läsa vad han skriver. Och det är just "fhm spelar inget roll för mig".
Mycket märkligt det här.
FHM viktigaste av allt ? Nej.
OK att fuska? Nej.

Sitter ni fortfarande och pratar fallhöjd ni? Idag har jag klippt flera höjdmeter i ramis efter en heldag i powet.
Hur många fallhöjdsmeter kom ni upp i idag? Ska ni sitta här och prata kommer fallhöjdsmetrarna ta slut och ramis kommer ha 0 fhm kvar. För jag kommer ha tagit allihop. Alla 250.

Som någon har nämnt tidigare - Ramis fallhöjd är ingen ny företeelse här på FR. Att någon marknads-/kommunikationsansvarig på de större svenska skidanläggningarna är inne på FR och kollar är väl ingen vågad gissning, ett ypperligt sätt att fånga upp åsikter och idéer. Då är det banne mig märkligt att Ramis i årtionde efter årtionde blåser upp fallhöjden med 20%.

Nä men han säger väl inte att det är ok att fuska, utan bara att han inte bryr sig om fhm?
Jag vet inte varför Hasse håller på så länge och inte nöjer sig med att ha sagt det, men man kan ändå läsa vad han skriver. Och det är just "fhm spelar inget roll för mig".
Mycket märkligt det här.
FHM viktigaste av allt ? Nej.
OK att fuska? Nej.
Exakt och jag har inte sagt något på någon punkt att det är ok att fuska. Och att så är det fortfarande ingen här inne som märker av om det är 250 eller 300 meter när de åker är jag fortfarande övertygad om.

Exakt och jag har inte sagt något på någon punkt att det är ok att fuska. Och att så är det fortfarande ingen här inne som märker av om det är 250 eller 300 meter när de åker är jag fortfarande övertygad om.
Och just därför borde Ramis korrigera. Ramis har tillräckligt mycket att luta sig tillbaka på utan att behöva blåsa upp fallhöjden med 20%

Sitter ni fortfarande och pratar fallhöjd ni? Idag har jag klippt flera höjdmeter i ramis efter en heldag i powet.
Hur många fallhöjdsmeter kom ni upp i idag? Ska ni sitta här och prata kommer fallhöjdsmetrarna ta slut och ramis kommer ha 0 fhm kvar. För jag kommer ha tagit allihop. Alla 250.
IMG_2926.jpegIMG_2927.jpeg

Ja ramis suger fett tyvärr

Jag missar inte detta, men du får dina känslor väckta när man diskuterar backens angivna FHM och de riktiga FHM även du säger att du inte bryr dig om vad som skrivs i tråden. Tråden handlar inte om hur åkningen i backen känns utan hur man reagerar denna felangivna FHM från Ramundbergets sida, så vill du runda bort kärnfrågan genom att nämna bra snö och fin åkning eller menar du att det ligger 50m med snö uppe på toppen alltid när personalen av Ramundberget mäter fallhöjden?
Tråden handlar väl om skrivna siffror om fast och i princip oförändringsbar material. Lite konstigt var ju också att du tog upp % på öl som jämförelse som i sin tur är manmade naturprodukt från levande ingredienser, när sten som material räknas som död material.

Jag missar inte detta, men du får dina känslor väckta när man diskuterar backens angivna FHM och de riktiga FHM även du säger att du inte bryr dig om vad som skrivs i tråden. Tråden handlar inte om hur åkningen i backen känns utan hur man reagerar denna felangivna FHM från Ramundbergets sida, så vill du runda bort kärnfrågan genom att nämna bra snö och fin åkning eller menar du att det ligger 50m med snö uppe på toppen alltid när personalen av Ramundberget mäter fallhöjden?
Tråden handlar väl om skrivna siffror om fast och i princip oförändringsbar material. Lite konstigt var ju också att du tog upp % på öl som jämförelse som i sin tur är manmade naturprodukt från levande ingredienser, när sten som material räknas som död material.
Det var inte jag som tog upp ölen. Nu har du läst dåligt igen.

Jag skrev bara att den inte alltid är 5% som det står som någon annan skrev.

Det var inte jag som tog upp ölen. Nu har du läst dåligt igen.

Jag skrev bara att den inte alltid är 5% som det står som någon annan skrev.
Nej, men du tyckte att 5% fick variera utan att man ändrar värdet 5. Tolkar dig rätt då?

Alkoholhalten var inte kanske den bästa jämförelsen av @fredw för trådens skull, men om vi säger att ölflaskor är på 0,5l så ska de vara fyllda med 0,5l och inte med 0,4l även ölen skulle var hur god som helst och t.o.m ha 5,4% istället för 5% som står på pavan.
Är du enig mig om detta?

Nej, men du tyckte att 5% fick variera utan att man ändrar värdet 5. Tolkar dig rätt då?

Alkoholhalten var inte kanske den bästa jämförelsen av @fredw för trådens skull, men om vi säger att ölflaskor är på 0,5l så ska de vara fyllda med 0,5l och inte med 0,4l även ölen skulle var hur god som helst och t.o.m ha 5,4% istället för 5% som står på pavan.
Är du enig mig om detta?
Jag säger att det varierar som jag skriver tidigare utan att man behöver ändra texten på etiketten. Och hänvisar till källan.

Men nu skall jag köra till ett ställe med 300 fhm och inget folk i. 2 hus uthyrda och 40-60 cm som är okört. Älskar små norska anläggningar som nästan ingen åker till…

Senast ändrad:
Nåja. Nu har jag mailat Ramundberget och konfronterat dem med den felaktigt angivna fallhöjden:

"Hej!
På er hemsida skriver ni att fallhöjden i ert liftsystem är 300 meter och att det finns liftburen åkning upp till 1000 möh. Vid en kontroll på Lantmäteriets topografiska karta går det att konstatera att det inte stämmer. Högsta åkhöjd ligger på ca 955 möh och lägsta åkhöjd på ca 705 möh. Den korrekta fallhöjden ligger alltså på ca 250 meter och er uppgift är ca 20 % för hög.
Vad beror den felaktiga informationen på och kan ni tänka er att ändra på uppgifterna så att de blir korrekta?
Jag tycker att fallhöjden är en betydande del av skidupplevelsen och att det är viktigt att informationen som ges är korrekt, speciellt när det gäller en uppgift som är relativt enkel att mäta med god precision."

Vi får se om och i så fall vad de svarar.

Jag märker skillnad och oavsett vilket är det ingen ursäkt för att gå ut med falska uppgifter.
Fallhöjden är inte den viktigaste faktorn för att avgöra hur bra åkning ett område har, men den är definitivt inte heller betydelselös. Om allt annat är lika, är det klart som f-n att det är trevligare att åka i ett system med 500 fhm än ett med 200 fhm. Å andra sidan är det lika givet att jag föredrar 200 fhm med bra snö och kreativ åkning, jämfört med 800 platta fhm med is, vindpinat kalfjäll och alltför tät snårskog.

Sälen ÄR tyvärr ett fjäll få det inte är trädgränsen utan skogsgränsen som definierar. Förstår inte vad det har med fallhöjdsmeter att göra. Det står alla fritt att döpa sin anläggning till vad de vill, så länge man håller sig inom lagens ramar. Och namn på berg är det knappast ett företag som bestämmer. Fallhöjdsmeter däremot kan man ju inte hitta på lite som man vill, lika lite som man kan döpa om berg efter egen vilja.
Det har inget med fallhöjdsmeter att göra men det handlade om marknadsföring av sin anläggning.
Definitionen av fjäll skiljer sig åt mellan skogsgräns och trädgräns. Leif Kullmans slutsats tror jag på, han har gedigen erfarenhet och stor kunskap inom området.
Det framkommer heller inte hur många tallskott som vuxit/växer i Sälen. Misstänker att dom tas bort inför varje säsong 😁
Jag hade en föreläsare från SLU som även arbetade som rådgivare åt skogsbolag när jag läste på högskola han pratade lite om detta med fjäll då det dök upp frågor om det.
Hans slutsats var att kan det växa ett träd på en topp kan det även växa fler men oftast är det platsbrist samt ogynsamma vindar på toppar vilket gör att endast enstaka träd får fäste.
Att trädgränsen ( och annat levande) flyttats upp på högre höjd är bekräftat av flera forskare.
Nu ska jag inte tjata mer om detta utan låta trådens ämne diskuteras ostört. 😉😁

116 inlägg and counting, och mitt i ett snödumpat januari dessutom!
-Undrar hur lång en sån här tråd skulle kunna bli under den snöfria säsongen?...

Jag märker skillnad och oavsett vilket är det ingen ursäkt för att gå ut med falska uppgifter.
Fallhöjden är inte den viktigaste faktorn för att avgöra hur bra åkning ett område har, men den är definitivt inte heller betydelselös. Om allt annat är lika, är det klart som f-n att det är trevligare att åka i ett system med 500 fhm än ett med 200 fhm. Å andra sidan är det lika givet att jag föredrar 200 fhm med bra snö och kreativ åkning, jämfört med 800 platta fhm med is, vindpinat kalfjäll och alltför tät snårskog.
Man skulle också kunna säga att fallhöjd är det absolut viktigaste för skidåkningen. Utan den blir det inte mycket åka av. Sen är det ju också så att +/- 50m spelar mindre roll ju större berg man åker på. I Alperna skulle man inte märka om det avrundas till närmsta hundratal, medan det här i Norden märks ganska tydligt. Och ja, jag skulle också märka om det saknades 20%

Senast ändrad:
Nåja. Nu har jag mailat Ramundberget och konfronterat dem med den felaktigt angivna fallhöjden:

"Hej!
På er hemsida skriver ni att fallhöjden i ert liftsystem är 300 meter och att det finns liftburen åkning upp till 1000 möh. Vid en kontroll på Lantmäteriets topografiska karta går det att konstatera att det inte stämmer. Högsta åkhöjd ligger på ca 955 möh och lägsta åkhöjd på ca 705 möh. Den korrekta fallhöjden ligger alltså på ca 250 meter och er uppgift är ca 20 % för hög.
Vad beror den felaktiga informationen på och kan ni tänka er att ändra på uppgifterna så att de blir korrekta?
Jag tycker att fallhöjden är en betydande del av skidupplevelsen och att det är viktigt att informationen som ges är korrekt, speciellt när det gäller en uppgift som är relativt enkel att mäta med god precision."

Vi får se om och i så fall vad de svarar.
Har fuskarna återkommit med något svar?

Tillbaka
Topp