fallhöjden i staterna?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 65291
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 65291

Guest
fallhöjden i staterna?
På alla bilder och filmer jag sett borta från USA och Kanada så ser terrängen givetvis überperfect ut, men hur är det med fallhöjden? den tycker jag ser ut att vara mycket sämre än exempelvis alperna? stämmer detta.. Det verkar ju definitivt vara skog och inte lika mycket stora vita ytor som gäller där borta..

räkan bort alaska ! :P

mvh Hampus

fallhöjden i staterna?
Det är en stor skillnad. Grejen med åken i nordamerika är att du OFTAST inte ens använder hela fallhöjden som erbjuds, i ett åk. I alperna kan du få 1000 BRA fallmeter utan för mycket jobb. Det händer inte i nordamerika. En vinter som denna ser jag inte en enda anledning till att åka till Nordamerika istället för alperna. Kanske Kanada för att den härliga mentaliteten. Men fuck den när det snöar satan :D Då kan jag ta att brotta ner några tyskar för att komma före i liftkön :D

En sak om terrängen. Eftersom det generellt snöar mer i nordamerika än alperna får du en liten annan form på terrängen. Tex i skogen blir fler saker helt täckta och tillgängliga att åka på. tänk pillows formade av igensnöade stenar, stubbar och träd osv. Denna sortens åkning är sjukt rolig. Bryr man sig lite mindre om förhållandena utan vill ha längre åk (vilket jag verkligen kan förstå) så är Alperna det enda rätta. Att spetta på fullt i 3 minuter i alperna istället för ett åk på 25sek med tre faceshots kan i min mening vara mer givande.

Att tura kan vara riktigt skoj i Nordamrika. Större chans till mer snö och rolig terräng gör att det är här du får ut mest av turningen om du ser till antal faceshots och pillowlines per säsong :D

Du får dock jobba mer för åken än alperna.

fallhöjden i staterna?
där fick jag mig allt en tankeställare.. jag är ju absolut mer intresserad av att köra den nordamerikanske terrängen med pillows, skog och nytt puder varje dag.. men fallhöjden besvärar mig lite, har hyfsade benmuskler och gillar när åken håller på ett tag :)

tack & bock hur som helst..

fallhöjden i staterna?
Jeg syns den største forskjellen er selve terrenget. Det er veldig få (ingen) anlegg i nord-amerika som har mye terreng over tregrensa. Hvis skogskjøring ikke er din greie, glem hele kontinentet.
Jeg har gjort en sesong i alpene (davos), og en i nord-amerika (jackson hole), og likte meg best i alpene. Det snør noe mindre, men fjellene er sjukt mye fetere!
Opplevde også at puderhetsen var mye større i NA enn alpene.

fallhöjden i staterna?
Hmm kan du på fullaste allvar köra 1000 höjdmeter pillows i ett svep ändå? ;)

Alltså ett åk som är längre än typ 500hm krävs det en riktigt stark åkare för att sträckköra (inte fisåka)... Iallfall så länge terrängen ställer vissa krav. Bara påpekar, eftersom det låter som du åkt varken i alperna eller nordamerika.

Men visst, det är något speciellt med åk på 1000hm+

fallhöjden i staterna?
Men ja, om säsongen fortsätter som den börjat (episkt) i europa så är det absolut alp-läge i år. När ska du fara? Dom har ju fantastiskt kopiöst mycket snö i de flesta delar. Österrike är ju typ igensnöat så att liftarna går inte av den anledningen...

fallhöjden i staterna?
jo du FF, jag har varit i alperna 2 gånger, St Anton och Saalbach..

ne klart jag inte drar 1000hm pillows i ett svep :)

tänkte göra en säsong nästa år.. har bara ångest över att välja var:)

var inne på whistler, då skogsåkningen där på något sett attraherar mig mer än "alpytorna".. men dom ska ju ha vinter OS nästa vinter.. vilket gör att de kanske blir ruskigt överbefolkat.. ?

har ju nästan ett år kvar på mig att tänka..

menmen..

fallhöjden i staterna?
Så som denna säsongen börjat så finns ingen anledning alls att åka hit till nordamerika. Whistler har seriösa problem med snötillgången, igår var tre pister åkbara på whistler och 2 på blackcomb. bara konstsnö. Alperna låter trevligt iår...

VinterOS nästa år kommer förmodligen att fucka upp boendesituationen totalt, har man inte staffhousing kommer man inte kunna bo där, 3bdrm hus i Pemberton går för $800 per natt så runt 30 000 dollar för en månad i whistler under OS. Men å andra sidan är det förmodligen väldigt gott om jobb där ända upp till efter OS.

fallhöjden i staterna?
låter ju ruskigt illa på boedefronten..

hade nog inte tänkt att jobba.. kanske lite om de behövs, men inte tänkt så..

haha, om man ändå kunde spå snötillgången till nästa vinter :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp