Fallteknik på snowboard?

emilSverige

Ny medlem
Fallteknik på snowboard?
Hur ska man egentligen ramla på en bräda?
När jag ramlar bakåt brukar jag slå i röven så hårt att jag inte kan sitta på några dagar sen.

Finns det några bra instruktionsfilmer man kan ladda ner eller nåt sånt?

Fallteknik på snowboard?
Känner du att du är på väg att ramla bakåt så böj på knäna och sätt ner baken så mjukt som möjligt. (Inte i alla situationer man hinner detta men..) Står du med spikraka ben som om du hade stelopererade knän så smäller det hårt. I vilket fall som helst så är det oftast bättre att ta smällen med röven än att kasta bak händerna och kanske bryta handlederna om man har otur. Ramlar du framåt så försök även där att undvika att ta emot dig med händerna. Knyt nävarna och ta emot smällen på underarmarna och armbågarna. Allt för att undvika att stuka eller i värsta fall bryta handlederna. Träna in detta så att det blir en reflex i knöliga situationer! Har funkat för mig i alla fall. Har åkt bräda i ca 10 år och inte brutit varken handleder eller armar (ta-i-trä).

Fallteknik på snowboard?
Ramlar jag bakåt landar jag oftast på ryggskyddet och det tillsammans med hjälmen tar smällen rätt bra.
Framåtfall rekommenderas att vrida ihop överkroppen lite åt sidan och försöka rulla med i fallet (á la kampsportsfall).

Fallteknik på snowboard?
Ta aldrig emot dig med händerna! Vad du än gör så bör man undvika att ta emot sig med händerna, det gäller så väl skidor som snowboard. Man ska försöka ramla med "mjuka" rörelser och vara böjlig i kroppen (utan att slå upp knäna i käften).. när man ramlar framåt kan man försöka att vrida sig lite, precis som bouic säger, utan att för den skull landa på nyckelbenet..
Att rulla med i fallet är jättebra om man bortser från risken för knäskador (framförallt på skidor). Därför kan det vara bra att om man åker skidor INTE skruva bindningarna i botten och ett halvt varv tillbaka;)
Om du åker till riksgränsen nån gång så kan du gå deras kurs i fallteknik!:P

ha det bra!

Ps. du kan ju prova med att ha en kudde på rumpan;).

Fallteknik på snowboard?
lägg armarna och händerna i fallriktningen över dig... fingertopparna tar i sist vilket gör att de tar smällen som då är ganska klen...

Fallteknik på snowboard?
Om du får felskär på hälsidan, gör en baklänges-saltomortal och landa fakie i åkriktningen. Om du ramlar framåt, ta emot med ansiktet för att spara på handlederna.

Lycka till!

Fallteknik på snowboard?
Min teknik är att inte ramla. Brukar alltid köra så kontrollerat att jag alltid är beredd när jag väl tappar greppet... Har man tyngdpunkten så långt ned som möjligt, så får man både bättre balans och slår sig aldrig speciellt hård. Jag kör alltid med mjuka knän för att kunna parrera allt oförutsett.

Hopp är en helt annan sak, men jag tror jag lärt mig falla utan att slå mig från tiden som skejtare. Sen har jag inga tänder kvar att slå ut heller ;)

Fallteknik på snowboard?
Min teknik är nog snarare att ramla än att inte ramla. Jag håller på o tragglar med hoppandet, o då blir det ju rätt så mycket ramlande...

Tillbaka
Topp